27 Ιουν 2024

Στη Φινλανδία απονέμεται το Βραβείο Οδικής Ασφάλειας του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου Ασφάλειας των Μεταφορών για το 2024

 

Νέα ανάλυση δείχνει ότι οι θάνατοι από τροχαίες συγκρούσεις στην ΕΕ συνολικά μειώθηκαν μόλις κατά 1% πέρυσι, θέτοντας σε κίνδυνο τους στόχους του 2030   

Η Φινλανδία είναι ο αποδέκτης του φετινού Βραβείου Οδικής Ασφάλειας του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου Ασφάλειας Μεταφορών (ETSC),  για την εξαιρετική της πρόοδο στην Οδική Ασφάλεια.   

Η χώρα μείωσε τους θανάτους από τροχαία συμβάντα κατά 29% στη διάρκεια της δεκαετίας έως το 2023, ενώ η μέση μείωση στην ΕΕ ήταν μόλις 16%. Η διάκριση, γνωστή ως Δείκτης Οδικής Ασφάλειας (PIN), αναγνωρίζει την πρόοδο της Φινλανδίας στην Οδική Ασφάλεια και αποτελεί απόδειξη των μακροπρόθεσμων στόχων και της συνολικής στρατηγικής της χώρας για τη βελτίωση της Οδικής Ασφάλειας όλων των χρηστών του δρόμου.

Ο Antonio Avenoso, Εκτελεστικός Διευθυντής του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου Ασφάλειας Μεταφορών δήλωσε: «Στη Φινλανδία λένε «vahinko ei tule kello kaulassa» που σε ελεύθερη απόδοση μεταφράζεται ως «τα ατυχήματα δεν έρχονται με ένα κουδούνι στο λαιμό τους».  Αυτό εξηγεί γιατί οι Φινλανδοί υιοθετούν μια τόσο ολοκληρωμένη και στρατηγική προσέγγιση που επιδιώκει να καλύψει πολλές διαφορετικές πτυχές των κινδύνων του οδικού δικτύου. Οι προσπάθειες όμως δεν σταματούν αφότου συμβεί η τροχαία σύγκρουση× 

Η Φινλανδία είναι η μόνη χώρα στην Ευρώπη που διερευνά σε βάθος κάθε θανατηφόρα σύγκρουση. Συγχαίρουμε τη Φινλανδία για την πρόοδό της τα τελευταία δέκα χρόνια και ελπίζουμε ότι το βραβείο θα αποτελέσει πηγή έμπνευσης, ώστε να διπλασιάσει τις προσπάθειές της για την επίτευξη των μελλοντικών φιλόδοξων στόχων της».   Η πρόοδος της ΕΕ στον περιορισμό των θανάτων από τροχαίες συγκρούσεις παρέμεινε στάσιμη το 2023.

   Η ανακοίνωση συμπίπτει με τη νέα ανάλυση που δημοσιεύθηκε σήμερα από το ETSC, η οποία δείχνει ότι υπήρχαν 20.418 θάνατοι στους δρόμους της ΕΕ πέρυσι. Αυτό καταδεικνύει μείωση μόλις 1% σε σύγκριση με το 2022, σημειώνοντας πολλή μικρότερη πτώση από την ετήσια μείωση 6,1% που απαιτείται για την επίτευξη του στόχου της ΕΕ για μείωση 50% έως το 2030. 

Μετά τις Ευρωπαϊκές εκλογές την περασμένη εβδομάδα, το ETSC ζητά την ίδρυση μιας Ευρωπαϊκής Υπηρεσίας Οδικής Ασφάλειας, με συγκεκριμένες αρμοδιότητες, όπως τη διαχείριση της διάθεσης αυτόνομων οχημάτων και τη διενέργεια ερευνών σε τροχαία συμβάντα. Ενώ για τους υπόλοιπους από τους βασικούς τρόπους μεταφοράς στην Ευρώπη (αεροπορικώς, δια θαλάσσης και σιδηροδρομικώς) υπάρχουν ειδικές υπηρεσίες της ΕΕ αρμόδιες για την ασφάλεια, δεν υπάρχει αντίστοιχη υπηρεσία για τις οδικές μεταφορές. 

Το ETSC προτρέπει επίσης την Ευρωπαϊκή Επιτροπή να ξεκινήσει τις εργασίες για  αναθεώρηση των κανονισμών ασφαλείας των οχημάτων ώστε να συμπεριληφθούν οι ταχέως εξελισσόμενες τεχνολογίες για την ασφάλεια και να προωθηθούν οι περιοδικοί τεχνικοί έλεγχοι των οχημάτων για να διασφαλιστεί ότι αυτές οι τεχνολογίες λειτουργούν σωστά καθ’ όλη τη  διάρκεια ζωής του οχήματος. 

Σχολιάζοντας την επόμενη πενταετή θητεία του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και της Επιτροπής, ο κύριος Avenoso σχολίασε: «Η Οδική Ασφάλεια πρέπει να είναι για ακόμα μια φορά προτεραιότητα. 100.000 άνθρωποι έχασαν τη ζωή τους στους δρόμους της ΕΕ τα τελευταία πέντε χρόνια, και άλλοι 100.000 θα χάσουν τη ζωή τους στα επόμενα πέντε αν τίποτα δεν αλλάξει. Οι νεοεκλεγέντες Ευρωβουλευτές και οι διορισμένοι Επίτροποι πρέπει να πιάσουν αμέσως δουλειά».   

Οδική Ασφάλεια στη Φινλανδία   

Η τρέχουσα στρατηγική της Φινλανδίας σχετικά με την ασφαλή κυκλοφορία ορίζεται από το Vision Zero, κανένας νεκρός ή σοβαρά τραυματίας στο δρόμο, ανεξάρτητα από τον τρόπο μετακίνησης, με χρονικό ορίζοντα το 2050. Από το 2000, η ​​Φινλανδία έχει εφαρμόσει αρκετά σημαντικά μέτρα για τη βελτίωση της Οδικής Ασφάλειας. Τα μέτρα αυτά περιλαμβάνουν χαμηλότερα όρια ταχύτητας στις περισσότερες αστικές περιοχές, την κατασκευή πεζόδρομων και ποδηλατοδρόμων, την κατασκευή 400 χλμ αυτοκινητοδρόμων, την εγκατάσταση αυτόματων καμερών ελέγχου ταχύτητας σε σχεδόν 3.000 χλμ. κύριων δρόμων. 

Η Εθνική Στρατηγική Οδικής Ασφάλειας για το 2022–2026 της Φινλανδίας στοχεύει στη βελτίωση των κυκλοφοριακών δεξιοτήτων διαφορετικών χρηστών του δρόμου και διαφορετικών ηλικιακών ομάδων. Η στρατηγική περιλαμβάνει δύο δείκτες που στοχεύουν στην Οδική Ασφάλεια των παιδιών: το ποσοστό των σχολείων που έχουν κυκλοφοριακή αγωγή ως μέρος του σχολικού προγράμματος× και τον αριθμό των συγκρούσεων με εμπλοκή παιδιού ή νεαρού ατόμου. 

Η Εθνική Στρατηγική για την Ψυχική Υγεία και το Πρόγραμμα για την Πρόληψη των Αυτοκτονιών 2020–2030 της Φινλανδίας θα συμβάλλουν στη βελτίωση της Οδικής Ασφάλειας των χρηστών του δρόμου, όλων των ηλικιών, καθώς στη Φινλανδία δίνεται προτεραιότητα στην ψυχική υγεία. Η ψυχική υγεία είναι ένα ακόμα στοιχείο που συνδέεται στενά με την Οδική Ασφάλεια. Η Φινλανδία είναι η μία από τις μόνο δύο χώρες της ΕΕ που συμπεριλαμβάνει τις αυτοκτονίες στο δρόμο στα στατιστικά στοιχεία των θανάτων από τροχαία (η άλλη είναι η Εσθονία). 

Συνεπώς, τα Φινλανδικά στατιστικά στοιχεία που αφορούν θανάτους στο δρόμο είναι υψηλότερα από ό,τι θα ήταν εάν αυτοί οι θάνατοι αποκλείονταν των στατιστικών όπως σε άλλες χώρες. Η Φινλανδία αναφέρει ποσοστά χρήσης κράνους σε μοτοσικλέτες και μοτοποδήλατα μεταξύ 99-100%. Η αστυνομία επιτρέπεται να κάνει απροειδοποίητα αλκοτέστ και έλεγχο κατανάλωσης ναρκωτικών στους οδηγούς. 

Η οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ, κατά δήλωση των οδηγών, είναι πολύ χαμηλότερη από τον μέσο όρο της ΕΕ και η οδήγηση γενικά υπό την επήρεια αλκοόλ έχει πολύ χαμηλό ποσοστό αποδοχής. Στη Φινλανδία, σε όλα τα σχολικά λεωφορεία και τα σχολικά ταξί πρέπει να τοποθετούνται ειδικές συσκευές παρεμπόδισης οδήγησης υπό την επήρεια αλκοόλ (Alcohol interlocks).  

Οι συσκευές είναι επίσης εγκατεστημένες στα οχήματα των παραβατών που οδηγούσαν υπό την επήρεια αλκοόλ ως μέρος ενός προγράμματος επανένταξης μακράς διάρκειας που χρησιμοποιείται ως εναλλακτική λύση στην απαγόρευση οδήγησης.   

Κατεβάστε την Έκθεση εδώ: www.etsc.eu/pin18   

Ακολουθήστε το ETSC στο twitter @etsc_eu και στο LinkedIn.  #PIN2024   

Βίντεο: promo clip (00:32 / 1080p)  Η Φινλανδία είναι ο αποδέκτης του φετινού Βραβείου Οδικής Ασφάλειας του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου Ασφάλειας Μεταφορών(ETSC) https://www.youtube.com/watch?v=4wlJOtOgRQg   

Βίντεο: γράφημα (00:31 / 720p) που αποτυπώνει τη μείωση θνησιμότητας από τροχαίες συγκρούσεις στην Ευρώπη μεταξύ 2001 και  2023. 

https://www.youtube.com/watch?v=eaEkgr0sNTY 2024_06_


PIN_award_PR_GR_f (419 KB)


19 Ιουν 2024

ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ: Η σχολική χρονιά 2023-2024 έληξε με επιτυχία για την ΕΥΘΥΤΑ- ΠΑΡΑΤΗΡΗΤΗΡΙΟ ΟΔΙΚΗΣ ΑΣΦΑΛΕΙΑΣ ΡΟΔΟΥ.

 

Οι  εκπαιδευτικές παρεμβάσεις υλοποιήθηκαν σε   2 Παιδικούς Σταθμούς,  30  Νηπιαγωγεία, 45 Δημοτικά Σχολεία, 18 Γυμνάσια,  1  Γενικό Λύκειο,  1 ΕΠΑΛ,  1  Ε.Ε.Ε.Ε.Κ, 1 ΕΝ.Ε.Ε.ΓΥ.-Λ.ΡΟΔΟΥ στη Ρόδο,  Τήλο,  Λέρο, Κάλυμνο,   Κω και Λειψοί.

Εκπαιδεύσαμε  περίπου 6.784 μαθητές όλων των βαθμίδων Α & Β Εκπαίδευσης.

 

Εκπαιδεύσαμε  6.984  μαθητές όλων των βαθμίδων Α & Β Εκπαίδευσης,

 

 

Τα ολοκληρωμένα προγράμματα  «Ασφαλώς Κυκλοφορώ» - «Ασφαλώς Ποδηλατώ» που έχει υιοθετήσει η ΕΥΘΥΤΑ, θεωρούνται ως ένας από τους ποιου αποτελεσματικούς τρόπους απόκτησης οδικής παιδείας, γνώσης στο θέμα της οδικής ασφάλειας. Πρόκειται για ειδικά σχεδιασμένο εκπαιδευτικό πρόγραμμα βασισμένο σε επιστημονική τεκμηρίωση, που προωθεί τη βιωματική μάθηση και την ευαισθητοποίηση σε κρίσιμα ζητήματα της κυκλοφοριακής αγωγής και της οδικής ασφάλειας. Μαθητές και εκπαιδευτικοί συμμετέχουν ενεργά,   σε όλη τη διαδικασία της θεωρητικής και βιωματικής μάθησης,  με αμείωτο ενδιαφέρον εκδηλώνοντας τον ενθουσιασμό αλλά και τον προβληματισμό τους σε σχέση με την οδική παιδεία.  Γι’ αυτό το λόγο, η ΕΥΘΥΤΑ έχει αναπτύξει και πραγματοποιεί σε σχολικές μονάδες αλλά και σε ανοιχτές εκδηλώσεις προγράμματα κυκλοφοριακής αγωγής για τα παιδιά και τους νέους με στόχο την ορθή χρήση του δρόμου ως πεζοί και ως οδηγοί, ώστε να είναι σωστά ενημερωμένοι για τα θέματα ασφάλειας και συνύπαρξης με ασφάλεια στο δρόμο. Ταυτόχρονα, ενημερώνονται για τις συνέπειες που μπορεί να έχει και να προκαλέσει  η μη ασφαλής οδήγηση, καθώς οι μαθητές του σήμερα θα είναι  οι ευαισθητοποιημένοι  οδηγοί- του αύριο
Οι μαθητές τώρα θα αποτελούν  στο μέλλον τους καλύτερους πρεσβευτές της οδικής ασφάλειας συμβάλλοντας ουσιαστικά σε ένα κόσμο χωρίς τροχαία δυστυχήματα.

«Η αναγνώρισή μας ως ενός φορέα που συνεισφέρει μας δίνει δύναμη»  για να συνεχίσουμε επενδύοντας  στην παιδεία οδικής ασφάλειας. Η εκπαίδευση αποτελεί βασικό πυλώνα της πρόληψης και αποτελεί ύψιστη προτεραιότητα για την ΕΥΘΥΤΑ -  ΠΑΡΑΤΗΡΗΤΗΡΙΟ ΟΔΙΚΗΣ ΑΣΦΑΛΕΙΑΣ  ΡΟΔΟΥ. Το εν λόγω εκπαιδευτικό πρόγραμμα τελεί υπό την έγκριση του Υπουργείου Παιδείας για δέκατη  τρίτη (15) συνεχόμενη  χρονιά στο Ν. Δωδεκανήσου. Πρόκειται για ένα δίωρο εκπαιδευτικό πρόγραμμα. Με αυτό τον τρόπο, οι μαθητές  γνωρίζουν τους κανόνες που πρέπει να ακολουθούν στο δρόμο και τις σωστές πρακτικές που θα τους βοηθούν να κινούνται με ασφάλεια στο δρόμο Στους μαθητές των Νηπιαγωγείων και των Δημοτικών Σχολείων   διανέμονται Αναμνηστικά Διπλώματα παρακολούθησης του προγράμματος  και σχετικά έντυπα για τους γονείς. 

Η εκπαιδευτική ομάδα, μέλη, εθελοντές, πτυχιούχοι και φοιτητές του Πανεπιστημίου Αιγαίου,   έκαναν τις εκπαιδευτικές παρεμβάσεις μοναδικές,  βασισμένες σε καλές πρακτικές  από προγράμματα που υλοποιούνται και σε σχολεία  της Ε.Ε.

Η θετική ανταπόκριση και ο ενθουσιασμός των μαθητών σε τέτοιου είδους δράσεις μας γεμίζουν ελπίδα και αισιοδοξία αλλά συγχρόνως μας προβληματίζουν για τις ελλιπείς υποδομές της πόλης μας, που δεν επιτρέπουν τη μαζική χρήση των μέσων βιώσιμης κινητικότητας.   Ελπίζουμε σύντομα να γίνουν οι πόλεις πιο βιώσιμες και ασφαλείς και εμείς από την πλευρά μας δεν θα σταματήσουμε να μιλάμε για βιώσιμη κινητικότητα και να προσπαθούμε, με ότι μέσα διαθέτουμε, μέχρι αυτό να γίνει πραγματικότητα.

Η ΕΥΘΥΤΑ-  ΠΑΡΑΤΗΡΗΤΗΡΙΟ ΟΔΙΚΗΣ ΑΣΦΑΛΕΙΑΣ  ΡΟΔΟΥ, ευχαριστεί από καρδιάς όλους εσάς  για  την υποστήριξη σας και την αρωγή σας στην υλοποίηση του εκπαιδευτικού προγράμματος «Ασφαλώς Κυκλοφορώ»-«Ασφαλώς Ποδηλατώ»  της σχολικής χρονιάς  2023-2024.

Είναι σημαντικό που σε αυτήν την προσπάθεια έχουμε συνοδοιπόρους και είμαστε ευγνώμονες για τη στήριξή τους.

Το Υπουργείο Παιδείας και Θρησκευμάτων ,

 ● Το Πανεπιστήμιο Αιγαίου,

● Τις Δ/νσεις Α/θμιας & Β/θμιας Εκπαίδευσης Ν.Δωδ/σου, 

● Το Δήμαρχο Λειψών κ Φώτη Μάγγο,  το κ. Γιάννη Θεμέλαρο πρώην Έπαρχο, το κ. Μανώλη Μουσελλή, Έπαρχο Καλύμνου,

● τη κ Χατζηθωμά Κατερίνα, Αντιδήμαρχος Παιδείας Δήμου Κως,

Τη Ναυτιλιακή  Εταιρία, DODEKANISOS SEAWAYS για την χορηγία των ακτοπλοϊκών εισιτηρίων,  

● Το Ίδρυμα Υποτροφιών Ρόδου Εμμανουήλ . & Μαρίας Σταματίου,

● Τη ΒΑΚΑΡ ΑΕ,

● Τη ΣΥΦΑΚ-ΡΟΔΟΥ,

● Το κ. Βαγιαννάκη Βασίλη, κ. Στάθη Κουσουρνά και κ. Μιχάλη Σπανουδάκη εκτύπωση εντύπων για μαθητές και γονείς, 

● Τo Ialysos Bay Hotel Ν. Λυμπέρης Α.Ε, χορηγία εκτύπωσης τετραδίων, μοναδικά με μηνύματα οδικής ασφάλειας,

●Τα ξενοδοχεια

Crithoni’s Paradise Hotel ΑΦΟΙ ΑΣΒΕΣΤΑ-Λέρος,  Caravia  Beach Hotel and Bungalows Κως, τη κ. Ελένη Ροζάλη, το ξενοδοχείο Κατερίνα Κάλυμνος,    για την θερμή φιλοξενία,  

το Cosmos RentCar  και Auto Market-RentCar για τις μετακινήσεις της εκπαιδευτικής ομάδας στα σχολεία Καλύμνου, Λέρου και Κως

● Τους εκπαιδευτικούς όλων των σχολείων για την υποδοχή και την άρτια  συνεργασία μας,  

● Τα μέλη της ΕΥΘΥΤΑ, τους εθελοντές,  τους πτυχιούχους και  τους φοιτητές του Πανεπιστημίου Αιγαίου.

Η εκπαιδευτική ομάδα της ΕΥΘΥΤΑ,  είναι η χαρά, η δύναμη, η ψυχή  και η ελπίδα στην διαμόρφωση της οδικής παιδείας με όραμα έναν κόσμο με «ΜΗΔΕΝ»  απώλειες από τροχαία.   Οι άνθρωποι της ΕΥΘΥΤΑ ΡΟΔΟΥ θα συνεχίσουν...για έναν κόσμο με ασφάλεια και πολιτισμό στους δρόμους, έναν κόσμο που αξίζουμε και τον έχουμε ανάγκη, έναν κόσμο δίχως άλλες χαμένες ανθρώπινες ζωές στο δρόμο.
Οφείλουμε  και θα συνεχίσουμε να προβάλλουμε την σοβαρότητα της Οδικής Ασφάλειας,  της ανάληψης πρωτοβουλιών και ευθυνών από όλους  για να αλλάξουμε την τραγική κατάσταση με τους ανθρώπους που χάνονται στους δρόμους και τα  θλιβερά αποτελέσματα των τροχαίων δυστυχημάτων στη χώρα μας χρόνια τώρα.

Απαιτούμε να κυκλοφορούμε σε ασφαλείς δρόμους, σε μια βιώσιμη πόλη τηρώντας πάντα τον Κ.ΟΚ.  Μια στιγμή…Μια ζωή

Πάντα να θυμόμαστε ως οδηγοί ή  ως πεζοί  δίνουμε προτεραιότητα στη ΖΩΗ Όταν οδηγούμε ή περπατούμε έχουμε πάντοτε την προσοχή μας και είμαστε εκεί..

Οδηγούμε Υπεύθυνα, δεν παραβιάζουμε τον Κ.Ο.Κ, προσέχουμε στις παραβάσεις που θέτουν σε κίνδυνο την ανθρώπινη ΖΩΗ μας και των υπολοίπων χρηστών του οδικού δικτύου.      

Καλό καλοκαίρι με ασφαλείς διαδρομές













Τέσσερις «Νέοι στον Άδη»…

 

Γράφει η Καίτη Μακρή Αντιπρόεδρος SOS ΤΡΟΧΑΙΑ ΕΓΚΛΗΜΑΤΑ/Ιδρυτικό Μέλος ΔΣ International Road Victims Partnership

«Σιωπή. Ενός λεπτού σιγή που την σκέψη οδηγεί στο παραπέρα και το αντίπερα» Βαγγέλης Χρόνης

Είπα, είμαι πολύ συγκλονισμένη για να γράψω «γι’ αυτό!», στο πλαίσιο πάντα της προσπάθειας που κάνουμε όλοι εμείς που επιμένουμε να δουλεύουμε για την οδική ασφάλεια και να εγείρουμε την κοινωνική ευαισθητοποίηση γύρω από το καυτό και τρομακτικών διαστάσεων ζήτημα του τροχαίου τραύματος, σε όλον τον πλανήτη.

Είπα, όχι τώρα, όχι αυτήν την περίοδο που ασκούμαι εγκεφαλικά να παραμερίζω τα συναισθήματα και να εστιάζω στην αποτελεσματικότητα και στον στόχο.

Αλλά τα συναισθήματα είναι υπερβολικά και ο τρόμος ότι δεν έχουμε χρόνο να μιλάμε αργότερα για την καταστροφή που ελλοχεύει διαρκώς, μεγάλος.

Αλλά οι αναφορές στο πολύνεκρο τραγικό δυστύχημα προχθές, σε σύγκριση με το δυστύχημα που έκοψε το νήμα της ζωής του 20χρονου γιου μου Στράτου αλλά και τις δικές μας ζωές στα δυο  κι έγινε αφετηρία του δικού μου δυσβάσταχτου δρόμου, σχεδόν περιπαικτικά με σημάδευαν στον κρόταφο. Κυριακή πρωί ίδια μέρα- Ίδια ώρα-Ι.Χ. & λεωφορείο-στα 20 τους παιδιά-κουρασμένη οδήγηση- ανίδεη απαίδευτη στάση ζωής- άγνοια κινδύνου- οι νέοι νιώθουν κι «οφείλουν» να νιώθουν αθάνατοι-η χαρά της ζωής που κατέληξε με ταχύτητα σε κομμάτια συναρμολογημένα σε αδιανόητα λευκά λουστρίν φέρετρα…

Διάβαζα ξανά και ξανά αποσβολωμένη: «Άπαντες είναι συγκλονισμένοι στην Ξάνθη από το πολύνεκρο τροχαίο που σημειώθηκε νωρίς σήμερα το πρωί (16/6/2024) στην περιοχή Τοξότες. Από τη σφοδρή σύγκρουση -στην οποία ενεπλάκησαν ένα ΙΧ αυτοκίνητο και ένα λεωφορείο- έχασαν τη ζωή τους οι τέσσερις από τους πέντε επιβαίνοντες του ΙΧ, ενώ το πέμπτο άτομο είναι σοβαρά τραυματισμένο. Από το λεωφορείο τραυματίστηκαν έξι επιβάτες, εκ των οποίων οι τρεις βαριά. Όλοι οι τραυματίες μεταφέρθηκαν στο γενικό νοσοκομείο Ξάνθης όπου τους παρασχέθηκαν οι πρώτες βοήθειες από το ιατρικό και νοσηλευτικό προσωπικό. Το ΙΧ πέρασε στο αντίθετο ρεύμα και συγκρούστηκε μετωπικά με το λεωφορείο ( iefimerida.gr)»

Προσεκλήθην να συνομιλήσω σε ειδησεογραφικές ραδιοφωνικές εκπομπές με το που μπήκε η εβδομάδα, λοιπόν.

Και τελικά ο λόγος για τον οποίο γράφω είναι διότι δεν ανέχομαι από όλους γύρω τις κοινοτοπίες στυλ «νεανική τρέλα, άμυαλα παιδιά, έ σίγουρα θα ήπιαν, έτρεχαν πολύ, χαιρόντουσαν πολύ» (μήπως έζησαν και πολύ;)

Ε όχι!

Είτε το αποδεχόμαστε είτε όχι υπάρχει ισχυρή σχέση μεταξύ των κοινωνικών καθοριστικών παραγόντων και των τροχαίων δυστυχημάτων. Περίπου το 90% όλων των θανατηφόρων συγκρούσεων συμβαίνουν σε χώρες χαμηλού και μεσαίου εισοδήματος και οι ευάλωτοι χρήστες του οδικού δικτύου είναι αυτοί που τελικά πληρώνουν ακριβά μια ειρηνική μετατόπισή τους λέει η Dr Margie Peden Διευθύντρια Παγκόσμιου Προγράμματος Τραυματισμών & Επίτιμη διδάκτωρ Σχολείου Δημόσιας Υγείας του John Hopkins – Βloomberg. Όταν την άκουσα σε διάλεξή της να λέει πως είναι μέρος της ενηλικίωσης των νέων να παίρνουν ρίσκα κι ότι η πολιτεία οφείλει να εκπαιδεύει και να προστατεύει τους πολίτες της από το λίκνο τους ακόμη, είδα επιτέλους την άλλη όψη του νομίσματος απελευθερωμένα και χωρίς ενοχές.

Όχι! Δεν γίνεται να τα ρίχνουμε όλα στους οδηγούς και στις νεανικές επιπολαιότητες. Οι κίνδυνοι για τους νέους είναι πολυπαραγοντικοί και δεν αφορούν μόνο το ποιοι είναι – δεν μπορούν πραγματικά να αλλάξουν την ηλικία τους – αλλά αφορούν επίσης το οδικό περιβάλλον, την ασφάλεια των οχημάτων που χρησιμοποιούν, την αόρατη παιδεία επί του καυτού θέματος της οδικής ασφάλειας,  την ανύπαρκτη συνεπή, στοχευμένη και ειδική εκπαίδευση την οποία υποχρεούται το σχολικό σύστημα να παρέχει στα παιδιά μας, την επιβολή των νόμων, την σχολαστική απονομή της δικαιοσύνης -φευ τι αστείο…-, τη διαθεσιμότητα αντιμετώπισης καταστάσεων έκτακτης ανάγκης και άλλα σοβαρά ζητήματα του κοινωνικού συστήματος που όσο δεν αντιμετωπίζονται και δεν προλαμβάνονται το τέρας της ασφάλτου  θα γεννάει σαρκοβόρα κομμάτια συμπαγούς ανθρώπινης θλίψης που θα μαραζώνουν με το βλέμμα  τους τις κοινωνίες του μέλλοντος .

Όταν τα παιδιά μας ζουν σ’ έναν τόπο που δεν επιβάλλει νόμους, όταν το τροχαίο κι η εγκατάλειψη δεν τιμωρούνται, όταν τρίβουμε τα χέρια ως λαός διότι γλιτώσαμε το αυτόφωρο, όταν αποτελεί σενάριο επιστημονικής φαντασίας η παραδειγματική  αφαίρεση άδειας οδήγησης από οδηγό που σκότωσε ή τόλμησε να οδηγήσει έχοντας πιεί, όταν ακόμη τσουγκρίζουμε ως Έλληνες τα ποτήρια σε φάση «κι ένα για τον δρόμο» τότε -τα παιδιά μα λέω- θα ξυπνούν και θα κοιμούνται ανυποψίαστα και θα βολεύονται στο σήμερα που αποστηθίζουν από τους άλλους κι είναι ατέλειωτη η λίστα με τα όταν και με τα γιατί που αφορούν την πρόληψη και την προστασία του υποτιθέμενου κράτους δικαίου.

Χάρηκα που βάσει αλλαγής του νόμου προληπτικά επιβλήθηκε η κατάσχεση από την αστυνομία των οικιακών όπλων προσωπικής χρήσης του  ενόχου για ξυλοδαρμό της γυναίκας του, όπως συνέβη σε πρόσφατη βίαιη περίπτωση που απασχόλησε τα ΜΜΕ.

Πικραίνομαι όμως που δεν αλλάζει το πρόσωπό της η Δικαιοσύνη όταν αφορά τις τροχαίες συγκρούσεις. Που προληπτικά δεν προβαίνει σε ισχυρές παρεμβάσεις μετατρέποντας έως και σε serial killers ανθρώπους που το σύστημα δεν νοιάστηκε να σταματήσει. Η χωρίς ανοχή οριοθέτηση στο 0% επίπεδα αλκοόλ και των 30χλμ εντός αστικού ιστού, θα ήταν μια στοιχειώδης αρχή στην Ελλάδα που επιπλέον θα εκπαίδευε και τα παιδιά μας γενικότερα. Όταν όλες οι χώρες του «πρώτου κόσμου» χαμηλώνουν ταχύτητες κι επιβάλλουν αυστηρούς νόμους και χρόνια τώρα  καταφέρνουν εντυπωσιακά το Vision Zero στις στατιστικές τους, ο ελληνικός λαός αποδέχεται και -γιατί όχι- ψηφίζει της μοίρας του το πεπρωμένο -«το ήθελε κοντά του ο Θεός» βλέπετε…

Οι χώρες που θέλουν να σώζουν τα παιδιά τους το καταφέρνουν, κυρίες και κύριοι Αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο  -εκτός από τη μηδενική ανοχή στην κατανάλωση αλκοόλ και την οδήγηση με ταχύτητα- έχουν πλέον εισαγάγει κλιμακωτά συστήματα αδειοδότησης οδηγών που περιορίζουν και τον αριθμό των επιβατών στο αυτοκίνητο των νεαρών οδηγών.

Στη Στρατηγική του και σε ψηφίσματα  ο Παγκόσμιος Οργανισμός Υγείας είναι απόλυτος : Η τήρηση 10 βασικών νόμων και προδιαγραφών και είναι στην κρίση του ενδιαφερόμενου αναγνώστη να μπει στην ιστοσελίδα και να ενημερωθεί. Και μόνον επιφανειακά να αναλογισθούμε πως κάθε ώρα χάνονται στην άσφαλτο 154 άνθρωποι κυρίως νέοι, θα πιέζαμε με τον δείκτη μας συνεχώς  το panic button.  Αν υπήρχε τέτοια εφαρμογή, λέω… Και δεν θα φεύγαμε από τους γάμους και τα ολονύκτια πάρτι όπου χαρήκαμε προσκεκλημένοι αν δεν διασφαλίζαμε τον τρόπο που θα φύγουν κι όλοι οι νέοι φίλοι των νεόνυμφων. Αλήθεια γιατί δεν υιοθετείται η τακτική μαζί με την λίστα γάμου να διασφαλίζεται και η μεταφορά των συνεορταζόντων μ’ ένα ειδικό και ψύχραιμο bus?

Αλλά θα σωπάσω τώρα. Είναι ημέρες πένθους για την Θράκη και για όποιον συμπάσχει.

Έδωσα τον τίτλο «Νέοι στον Άδη» από την ομώνυμη  ποιητική συλλογή (2006) του εξαίρετου Βαγγέλη Χρόνη διότι εκείνος εννοούσε παράλληλα και «άρτι Αφιχθέντες στον Άδη» με όσα σημαίνει αυτό για όλους ζωντανούς ή νεκρούς. Άλλη μία χρυσή κι ολόφρεσκη κι αχρείαστη επίστρωση νεότητος στην σάρκα της αιωνιότητας, λοιπόν. Με αυτόν τον συνειρμό πήγα πίσω στις πρώτες μου ημέρες ως γονέας με απώλεια και συνειδητοποίησα πως μαζί με του παιδιού μου αποχωρίστηκε και η δική μου ψυχή από το σώμα μου. Μόνο που εγώ έμεινα εδώ να ψάχνω τρόπους κάθε πρωί να την φέρνω πίσω.

Ας αγκαλιάσουμε τους γονείς και τ΄αδέρφια των παιδιών γιατί είναι πολύ νωρίς να βγουν σ’ αυτόν τον κόσμο χωρίς παρηγοριά και αλληλεγγύη. Των παιδιών αυτών που δεν πήγαν τελικά να κολυμπήσουν στον Νέστο αλλά η χώρα που έζησαν μ’ έναν τρόπο  «πλήρωσε τον βαρκάρη» να τους περάσει αντίπερα μέσα από τα αιώνια νερά  του Αχέροντα.

Καίτη Μακρή