ΠΑΤΡΙΣ: Η Καθημερινή Πρωϊνή Εφημερίδα της Κρήτης
Πρωτιά της Κρήτης στα τροχαία!
Εφιαλτικός ο απολογισμός κάθε χρόνο Του Γιάννη ΖωράκηΠάνω από 1600 θύματα σε τροχαία το 2008, σταθερός αριθμός θυμάτων στην νοτιοανατολική Ευρώπη, αλλά και ο υψηλότερος αριθμός θυμάτων στην Περιφέρεια της Κρήτης, για ολόκληρη την Ελλάδα, είναι ο απολογισμός μιας μάστιγας που αποκαλείται μονάχα συμβατικά “τροχαίο ατύχημα”. Η τραγικότητα των συγκεκριμένων αριθμών, αλλά και πολλά ακόμα ιδιαίτερα ενδιαφέροντα θέματα, συζητήθηκαν κατά τη διάρκεια ημερίδας που πραγματοποιήθηκε στην Βασιλική του Αγίου Μάρκου, όπου παραβρέθηκε η πρόεδρος της Ευρωπαϊκής Ομοσπονδίας Θυμάτων Τροχαίων, κ. Μπριζίτ Σόντρυ. Στην ημερίδα, η οποία εντάχθηκε στο πλαίσιο των παράλληλων εκδηλώσεων για την 2η Διεθνή Τζαζ Συνάντηση Κώστας Κουβίδης, συζητήθηκαν αρκετά ουσιώδη θέματα γύρω από τα τροχαία, ενώ δόθηκε ιδιαίτερη έμφαση στη χρήση του όρου “τροχαία ατυχήματα” η οποία θεωρείται πως δεν ανταποκρίνεται στην πραγματικότητα. “Ο όρος τροχαία ατυχήματα δεν μπορεί να θεωρηθεί δόκιμος, διότι πίσω από τα τροχαία υπάρχει πάντα κάποια αιτία” τόνισε η κ. Σόντρυ, προσθέτοντας: “Όσο αποκαλούμε τα τροχαία, ατυχήματα, ουσιαστικά επιτείνουμε την ανεκτικότητα της κοινωνίας σε αυτά. Πιο δόκιμος όρος, σίγουρα θα ήταν ο όρος «τροχαία βία» ή «τροχαία σύγκρουση». Αυτοί οι όροι αποτυπώνουν καλύτερα την πραγματικότητα”. Θεματικές ενεργοποίησης Έξι βασικές θεματικές ενεργοποίησης, διαπιστώνει η κ. Σόντρυ πως πρέπει να υλοποιηθούν στην κατεύθυνση αντιμετώπισης των τροχαίων. Η κ. Σόντρυ, η οποία εκτός από πρόεδρος της Ευρωπαϊκής Ομοσπονδίας Τροχαίων Ατυχημάτων είναι και ιδρυτικό μέλος της οργάνωσης Road Piece, έχει καταλήξει πως υπάρχει ένα σαφές πλαίσιο το οποίο έχουν υποχρέωση να εφαρμόσουν όλες οι κυβερνήσεις, αν θέλουν να επιτύχουν μείωση των τροχαίων.Σύμφωνα με το πλαίσιο αυτό, κρίνεται απαραίτητο: 1. Το εκάστοτε υπουργείο Υγείας να αντιμετωπίσει τις τροχαίες συγκρούσεις ως ένα μείζον κοινωνικό πρόβλημα. 2. Τα δεδομένα για τα τροχαία να λαμβάνονται από τα νοσοκομεία και τους υπεύθυνους γιατρούς, κι όχι από την αστυνομία. 3. Οι υπηρεσίες Υγείας να βελτιωθούν και να περιλαμβάνουν πρωτογενή μέριμνα αντιμετώπισης τροχαίων στις βασικές υποδομές τους. 4. Να υπάρξει οργανωμένη και θεσμοθετημένη μέριμνα για την αποκατάσταση των θυμάτων από τροχαία. 5. Να πραγματοποιηθεί έρευνα και να οργανωθεί μέριμνα για τις οικογένειες των θυμάτων από τροχαία. 6. Να οργανωθεί ένα πλαίσιο κρατικής φροντίδας των τραυματιών μετά το ατύχημα. Η κ. Σόντρυ, στους συγκεκριμένους άξονες ενεργοποίησης υποστήριξε επίσης πως αναγκαία κρίνεται η συνεργασία όλων των συναρμόδιων υπουργείων που μπορούν να εμπλέκονται σε ένα ατύχημα, διευκρινίζοντας πως αρμοδιότητες για ένα ατύχημα ενδέχεται να έχουν εκτός από το υπουργείο Υγείας, το υπουργείο Εσωτερικών, το ανά χώρα αρμόδιο υπουργείο Εργασίας. Οργάνωση Μια γενικότερη οργάνωση γύρω από τα τροχαία, έθεσε ως προτεραιότητα στο πλαίσιο της ημερίδας ο αναπληρωτής καθηγητής κοινωνικής ιατρικής Αλέξης Μπένος.
Ο κ. Μπένος τόνισε πως απαιτείται μια καταγραφή κι επιτήρηση των ατυχημάτων, καθώς είναι άγνωστο το τι ακριβώς συμβαίνει και κάτω από ποιες συνθήκες πραγματοποιούνται τα ατυχήματα. Ο καθηγητής παράλληλα έδωσε έμφαση στη δημιουργία μιας υπηρεσίας για την αποκατάσταση και επανένταξη των θυμάτων από τροχαία στην κοινωνία, υπογραμμίζοντας πως απαιτείται μια διατομεακή συνεργασία σε όλα τα επίπεδα των εμπλεκομένων για την αντιμετώπιση των ατυχημάτων. Αναφερόμενος σʼ ένα μακροπρόθεσμο σχεδιασμό, ο κ. Μπένος υποστήριξε πως κρίνεται απαραίτητο σε βάθος χρόνου, να διερευνηθούν οι αιτίες πρόκλησης των ατυχημάτων και με κατάλληλο σχεδιασμό να περιοριστούν με κοινωνικές διαβουλεύσεις και ουσιαστικά μέτρα, στον βαθμό του δυνατού. Τραγικοί αριθμοί Μονάχα “τραγικοί” θα μπορούσαν να χαρακτηριστούν οι αριθμοί που συνδέονται με τα τροχαία. Όπως διευκρινίστηκε κατά τη διάρκεια της ημερίδας, κάθε χρόνο σκοτώνονται στην άσφαλτο 1.300.000 άνθρωποι, ενώ σε ημερήσια βάση χάνουν τη ζωή τους περίπου 3.500 χιλιάδες. Κι ενώ τα νούμερα συνδέονται με έναν άδικο “φόρο αίματος” στην άσφαλτο, οργανωμένες προσπάθειες για την αντιμετώπιση των τροχαίων άρχισαν να υλοποιούνται μόλις το 2004, όταν ο Παγκόσμιος Οργανισμός Υγείας συγκάλεσε την πρώτη σύσκεψη με σκοπό την πρόληψη από τα τροχαία. Ταυτόχρονα ενεργοποιήθηκε και η Επιτροπή των Ηνωμένων Εθνών , θέτοντας ως στόχο τη μείωση των τροχαίων δυστυχημάτων. Στην Ευρώπη ωστόσο, ο αριθμός των δυστυχημάτων δεν έχει μειωθεί την τελευταία δεκαετία, ενώ στην νοτιοανατολική Ευρώπη, παραμένει σταθερός, προβάλλοντας την σπουδαία αναγκαιότητα πρόσθετης και συνολικής ενεργοποίησης απέναντι στο φαινόμενο. Ήδη εξαιτίας των άκρως αρνητικών συνθηκών σε επίπεδο τροχαίων, στην Ευρώπη έχει δημιουργηθεί η Ομοσπονδία Θυμάτων, αριθμώντας 24 οργανώσεις σε 17 διαφορετικές χώρες. Η πίεση ωστόσο που ασκείται από την Ομοσπονδία οφείλει να ενισχυθεί από σοβαρές κρατικές αλλά και Ευρωπαϊκές παρεμβάσεις. Η Ομοσπονδία έχει ορίσει την δεκαετία 2010 – 2020, ως δεκαετία δράσεων για την οδική ασφάλεια, ενέργεια που στηρίζεται από τον Παγκόσμιο Οργανισμό Υγείας κι απʼ ότι φαίνεται θα στηριχθεί και από Ευρωπαϊκές Κυβερνήσεις.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου