Η Βουλγαρία είναι ανάμεσα στις ευρωπαϊκές χώρες που κατέχουν τα πρωτεία στον κατά κεφαλήν αριθμό τροχαίων δυστυχημάτων. Η κυρίαρχη θέση, που η χώρα μας κατέχει στην κατάταξη αυτή, ήταν ο λόγος η βουλγαρική κυβέρνηση να ζητήσει βοήθεια και τεχνογνωσία από Ολλανδούς εμπειρογνώμονες. Αποδείχθηκε ότι το Βασίλειο των Κάτω Χωρών είναι ανάμεσα στις χώρες-μέλη της ΕΕ με μικρότερο αριθμό οδικών ατυχημάτων. Ο λόγος είναι η καλύτερη νομοθεσία και ο αυστηρότερος έλεγχος στους δρόμους. Το ζήτημα είναι πώς αυτές οι καλές πρακτικές να εφαρμοστούν και στη χώρα μας;
Κάθε χρόνο 1000 Βούλγαροι περίπου βρίσκουν τον θάνατό τους σε τροχαία δυστυχήματα. Τραυματίζονται σοβαρά 10 χιλιάδες άτομα περίπου, το 30% των οποίων παραμένουν ανάπηροι μέχρι το τέλος της ζωής τους. Αυτά είναι τα στατιστικά στοιχεία πίσω από τα οποία κρύβονται πολλές κατεστραμμένες ανθρώπινες ζωές ως αποτέλεσμα της επιθετικότητας στους βουλγαρικούς δρόμους. Αποδείχθηκε ότι ούτε η ανησυχητική στατιστική στα ΜΜΕ, ούτε τα αναληφθέντα μέχρι στιγμής νομοθετικά μέτρα είναι σε θέση να επηρεάσουν τους οδηγούς, που βίαια παραβιάζουν τους κανόνες κυκλοφορίας. «Η πρακτική δείχνει ότι όταν βγουν έξω από τα σύνορα της Βουλγαρίας, οι συμπατριώτες μας ξαφνικά γίνονται πολύ πειθαρχημένοι και οδηγούν ως Ευρωπαίους, τηρώντας αυστηρά τους ευρωπαϊκούς νόμους» - επεσήμανε ο υπουργός Εσωτερικών Τσβετάν Τσβετάνοφ. Προφανώς, όλα εξαρτάται από τον έλεγχο που ασκείται στους δρόμους. Στην Ολλανδία, καθώς και σε ένα μεγάλο μέρος των χωρών-μελών της ΕΕ εφαρμόζονται δρακόντεια μέτρα αποτροπής των τροχαίων δυστυχημάτων. Στη Βουλγαρία όμως οι παραβάτες δεν αντιμετωπίζουν πολλές δυσκολίες. Για τον λόγο αυτό οι Ολλανδοί εμπειρογνώμονες συνέστησαν στη χώρα μας να καθιερωθούν συμπληρωματικά τεχνικά μέσα παρακολούθησης των δρόμων καθώς και να βελτιωθεί ο τρόπος είσπραξης των προστίμων. Η ιδέα είναι πρώτα οι παραβάτες να πληρώνουν τις κυρώσεις, και μετά να τους προσβάλλουν στο δικαστήριο. Σχετικά με την ιδέα αυτή, ο υπουργός Εσωτερικών Τσβετάνοφ δήλωσε: «Πρέπει με κάποιο τρόπο να περιορίσουμε και το ενδεχόμενο ρίσκο διαφθοράς κατά την επιβολή των προστίμων. Γιατί, όταν αυξάνεις το ύψος του πρόστιμου, φυσικά η πιθανότητα για δωροδοκία είναι πολύ πιο μεγάλη. Τότε ο παραβάτης θα είναι πιο διατεθειμένος να δωροδοκήσει τον αστυνομικό, παρά να πληρώσει το πρόστιμο.» Πριν από την έναρξη του σχολικού έτους ξανασυζητείται η ανάγκη λήψεως πιο αποτελεσματικών μέτρων για την ασφάλεια των παιδιών στους δρόμους. Ο καλύτερος τρόπος μείωσης του αριθμού των τροχαίων δυστυχημάτων όμως παραμένει η πρόληψη. Στα βουλγαρικά σχολεία υπάρχουν υποχρεωτικά μαθήματα οδικής ασφάλειας. Το πρόβλημα όμως είναι στην έλλειψη κατάλληλων εγχειριδίων και στην ανεπαρκή κατάρτιση των καθηγητών. Γι’ αυτό οι ολλανδοί εμπειρογνώμονες υποσχέθηκαν βοήθεια στην εισαγωγή πιο σύγχρονων εγχειριδίων με ηλεκτρονικά περιεχόμενα, που να τραβήξουν την προσοχή των μαθητών. Είναι απαραίτητες και κατάλληλες σχολικές αίθουσες και γήπεδα για τα μαθήματα οδικής ασφάλειας. «Ξέρετε ότι οι κυριότεροι χρήστες του Διαδικτύου είναι τα παιδιά – πρόσθεσε ο Τσβετάνοφ. – Γι’ αυτό οι Ολλανδοί εμπειρογνώμονες μας συμβούλεψαν να χρησιμοποιήσουμε σε μεγαλύτερο βαθμό το Διαδίκτυο για την προώθηση διάφορων πρωτοβουλιών οδικής ασφάλειας. Ένας από τους κυριότερους λόγους για τον μεγάλο αριθμό θυμάτων τροχαίων δυστυχημάτων είναι όμως η άσχημη κατάσταση, στην οποία βρίσκονται οι υποδομές μας.»
Κάθε χρόνο 1000 Βούλγαροι περίπου βρίσκουν τον θάνατό τους σε τροχαία δυστυχήματα. Τραυματίζονται σοβαρά 10 χιλιάδες άτομα περίπου, το 30% των οποίων παραμένουν ανάπηροι μέχρι το τέλος της ζωής τους. Αυτά είναι τα στατιστικά στοιχεία πίσω από τα οποία κρύβονται πολλές κατεστραμμένες ανθρώπινες ζωές ως αποτέλεσμα της επιθετικότητας στους βουλγαρικούς δρόμους. Αποδείχθηκε ότι ούτε η ανησυχητική στατιστική στα ΜΜΕ, ούτε τα αναληφθέντα μέχρι στιγμής νομοθετικά μέτρα είναι σε θέση να επηρεάσουν τους οδηγούς, που βίαια παραβιάζουν τους κανόνες κυκλοφορίας. «Η πρακτική δείχνει ότι όταν βγουν έξω από τα σύνορα της Βουλγαρίας, οι συμπατριώτες μας ξαφνικά γίνονται πολύ πειθαρχημένοι και οδηγούν ως Ευρωπαίους, τηρώντας αυστηρά τους ευρωπαϊκούς νόμους» - επεσήμανε ο υπουργός Εσωτερικών Τσβετάν Τσβετάνοφ. Προφανώς, όλα εξαρτάται από τον έλεγχο που ασκείται στους δρόμους. Στην Ολλανδία, καθώς και σε ένα μεγάλο μέρος των χωρών-μελών της ΕΕ εφαρμόζονται δρακόντεια μέτρα αποτροπής των τροχαίων δυστυχημάτων. Στη Βουλγαρία όμως οι παραβάτες δεν αντιμετωπίζουν πολλές δυσκολίες. Για τον λόγο αυτό οι Ολλανδοί εμπειρογνώμονες συνέστησαν στη χώρα μας να καθιερωθούν συμπληρωματικά τεχνικά μέσα παρακολούθησης των δρόμων καθώς και να βελτιωθεί ο τρόπος είσπραξης των προστίμων. Η ιδέα είναι πρώτα οι παραβάτες να πληρώνουν τις κυρώσεις, και μετά να τους προσβάλλουν στο δικαστήριο. Σχετικά με την ιδέα αυτή, ο υπουργός Εσωτερικών Τσβετάνοφ δήλωσε: «Πρέπει με κάποιο τρόπο να περιορίσουμε και το ενδεχόμενο ρίσκο διαφθοράς κατά την επιβολή των προστίμων. Γιατί, όταν αυξάνεις το ύψος του πρόστιμου, φυσικά η πιθανότητα για δωροδοκία είναι πολύ πιο μεγάλη. Τότε ο παραβάτης θα είναι πιο διατεθειμένος να δωροδοκήσει τον αστυνομικό, παρά να πληρώσει το πρόστιμο.» Πριν από την έναρξη του σχολικού έτους ξανασυζητείται η ανάγκη λήψεως πιο αποτελεσματικών μέτρων για την ασφάλεια των παιδιών στους δρόμους. Ο καλύτερος τρόπος μείωσης του αριθμού των τροχαίων δυστυχημάτων όμως παραμένει η πρόληψη. Στα βουλγαρικά σχολεία υπάρχουν υποχρεωτικά μαθήματα οδικής ασφάλειας. Το πρόβλημα όμως είναι στην έλλειψη κατάλληλων εγχειριδίων και στην ανεπαρκή κατάρτιση των καθηγητών. Γι’ αυτό οι ολλανδοί εμπειρογνώμονες υποσχέθηκαν βοήθεια στην εισαγωγή πιο σύγχρονων εγχειριδίων με ηλεκτρονικά περιεχόμενα, που να τραβήξουν την προσοχή των μαθητών. Είναι απαραίτητες και κατάλληλες σχολικές αίθουσες και γήπεδα για τα μαθήματα οδικής ασφάλειας. «Ξέρετε ότι οι κυριότεροι χρήστες του Διαδικτύου είναι τα παιδιά – πρόσθεσε ο Τσβετάνοφ. – Γι’ αυτό οι Ολλανδοί εμπειρογνώμονες μας συμβούλεψαν να χρησιμοποιήσουμε σε μεγαλύτερο βαθμό το Διαδίκτυο για την προώθηση διάφορων πρωτοβουλιών οδικής ασφάλειας. Ένας από τους κυριότερους λόγους για τον μεγάλο αριθμό θυμάτων τροχαίων δυστυχημάτων είναι όμως η άσχημη κατάσταση, στην οποία βρίσκονται οι υποδομές μας.»
Κείμενο: Βενέτα Νικόλοβα Μετάφραση: Ντενίτσα Σοκόλοβα
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου