10 Νοε 2009

4o ΣΥΝΕΔΡΙΟ ΟΔΙΚΗΣ ΑΣΦΑΛΕΙΑΣ

Ολοκληρώθηκε σήμερα το 4o Συνέδριο Οδικής Ασφάλειας
Είμαστε ακόμη μακριά από τον στόχο του 50% και η Ελλάδα και η Ευρωπαϊκή Ένωση
Μακριά από τον στόχο για μείωση των τροχαίων ατυχημάτων κατά 50% έως το 2010 (σε σχέση με το 2001) βρίσκονται τόσο η Ελλάδα όσο και το σύνολο της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Τα θύματα από οδικά τροχαία δυστυχήματα άγγιξαν τα 39.000 στην Ε. Ε. το 2008, ενώ οι τραυματίες ξεπέρασαν το ίδιο διάστημα τα 3,5 εκατομμύρια, σύμφωνα με τα στοιχεία που παρουσιάζονται σήμερα στο 4ο Πανελλήνιο Συνέδριο Οδικής Ασφάλειας που διοργανώνει ο Σύλλογος Ελλήνων Συγκοινωνιολόγων (ΣΕΣ).
Μόλις ένα χρόνο πριν από το 2010, ο ευρωπαϊκός μέσος όρος που αφορά στη μείωση του αριθμού των θυμάτων από τροχαία ατυχήματα δεν ξεπερνάει το 28%, ενώ η αντίστοιχη μείωση σε εθνικό επίπεδο υπολογίζεται μόλις σε 15%. Το οικονομικό κόστος των τροχαίων ατυχημάτων υπολογίζεται σε 200 δισ. ευρώ τον χρόνο στην Ε. Ε., κόστος στο οποίο φυσικά δεν συνυπολογίζεται ο ανθρώπινος πόνος. Τα αποθαρρυντικά αυτά στοιχεία αναδεικνύουν την ανάγκη εντατικοποίησης των προσπαθειών ενίσχυσης της οδικής ασφάλειας για να επιτευχθεί ο στόχος της μείωσης των θυμάτων το 2020 κατά 40% σε σχέση με το 2010.
Την ίδια στιγμή, η Ελλάδα βρίσκεται στην τελευταία θέση μεταξύ των κρατών-μελών της Ε. Ε. όσον αφορά στη μείωση των θυμάτων τροχαίων ατυχημάτων. Τα στοιχεία του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου για την Ασφάλεια των Μεταφορών καταδεικνύουν ότι το 2008 καταγράφηκαν στην Ελλάδα σχεδόν 150 θάνατοι στην άσφαλτο ανά εκατομμύριο κατοίκων. Ο αντίστοιχος δείκτης που καταγράφει τον ευρωπαϊκό μέσο όρο διαμορφώνεται στους 79 νεκρούς ανά εκατομμύριο κατοίκων, ενώ τα θύματα δεν ξεπερνούν τα 50 ανά εκατομμύριο κατοίκων σε Σουηδία, Βρετανία, Ολλανδία και Μάλτα.Αποτελεσματικά μέτραΟ πρόεδρος των ελλήνων συγκοινωνιολόγων κ. Χανδάνος επισημαίνει ότι τα πρώτα τέσσερα χρόνια δράσης του πρώτου Στρατηγικού Σχεδίου Οδικής Ασφάλειας τα θύματα περιορίστηκαν κατά 20%, ενώ από το 2004 και μετά παρατηρήθηκε ανάκαμψη της τάσης, καθώς δεν αξιοποιήθηκε το αντίστοιχο 2ο Στρατηγικό Σχέδιο Οδικής Ασφάλειας από την πολιτεία. Από την άλλη, χώρες όπως η Πορτογαλία και η Γαλλία έχουν παρουσιάσει μείωση κατά 47% και 48% αντίστοιχα. Ο Σύλλογος Ελλήνων Συγκοινωνιολόγων κρούοντας τον κώδωνα του κινδύνου σημειώνει ότι η λήψη αποτελεσματικών μέτρων είναι πλέον επιτακτική. Και προτείνει τη δημιουργία ενός οργάνου με τη μορφή Ανεξάρτητης Αρχής, που ενδεχομένως θα έχει στα χέρια του τη διαχείριση συγκεκριμένου προϋπολογισμού για την ενίσχυση της οδικής ασφάλειας.Πρόταση για νέο στόχοΣτις προτάσεις του Συλλόγου περιλαμβάνεται και η υιοθέτηση νέου στόχου για μείωση κατά 20% των τραυματιών από τροχαία ατυχήματα, που θα επικεντρώνεται σε ζητήματα όπως η υπερβολική ταχύτητα, η οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ, η χρήση ζώνης ασφαλείας και κράνους, η βελτίωση της οδικής σήμανσης, η προτεραιότητα στην ασφάλεια πεζών, δικυκλιστών και ποδηλατών και η προσοχή σε νέους και ηλικιωμένους οδηγούς.Παράλληλα, προτείνεται από το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο για την Ασφάλεια των Μεταφορών ο στόχος για τη μείωση των θανάτων παιδιών από τροχαία ατυχήματα να τεθεί στο 60% για το διάστημα μεταξύ 2010 και 2020, λόγω της ιδιαιτερότητας του συγκεκριμένου τμήματος του πληθυσμού. [ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ]
Μετά την λήξη του συνεδρίου ο κος 'Αρης Ζωγράφος επεσήμανε: "…Ας ελπίσουμε ότι η νέα δομή των υπουργείων, θα αφουγκραστεί τις επισημάνσεις και τις κραυγές αγωνίας που ακούστηκαν. Θέλουμε να πιστεύουμε ότι θα συμβάλει στην άρση φαινομένων εσωστρέφειας και κουκουλώματος αδυναμιών, που παρατηρούμε όλα αυτά τα χρόνια σε σχέση με την Οδική Ασφάλεια… Όμως τέτοιου είδους συνέδρια καθαρά συντεχνιακά, με απόντες τους εκπαιδευτές οδηγών, που δεν έχουν σαν αφετηρία τον "άνθρωπο οδηγό" όσο εμπνευσμένα και να είναι, θα παραμένουν πάντα λειψά... Η σχέση αλληλεπίδρασης που υπάρχει ανάμεσα στον άνθρωπο, τη μηχανή και την κινητικότητα, είναι πολύπλοκη, απέχει χιλιόμετρα από την επιθυμητή και παραμένει όνειρο θερινής νυκτός, για την ιδανική…! Για τον απλούστατο λόγο: ότι η κινητικότητα που αναπτύσσεται κατά την αλληλεπίδραση του ατόμου με την μηχανή, όπου και άν κινείται, διαφέρει, αλλάζει και καλλιεργείται ανάλογα με τον πολιτισμό, την ηθική, τα θέλω του ατόμου, αλλά προπάντων από την εκπαίδευση… Και αυτό είναι, που δεν μπορούν να καταλάβουν η να ανεχτούν(;!), όλοι αυτοί που ασχολούνται με την Οδική Ασφάλεια, είτε τηλεοπτικά, είτε συντεχνιακά, είτε επειδή τους όρισαν, είτε επειδή είναι μια κερδοφόρος διαδικασία, είτε επειδή δεν έχουν τι άλλο να κάνουν…!"


Άρης Ζωγράφος 6-11-2009

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου