Λόγια του δρόμου
Πατερναλισμός στο τιμόνι
ΡΕΠΟΡΤΑΖ: Του Πέτρου Πιτσίνη
Πατερναλισμός στο τιμόνι
ΡΕΠΟΡΤΑΖ: Του Πέτρου Πιτσίνη
Πριν από λίγα μόλις χρόνια ασχολούμασταν με τον αριθμό των ίππων που απέδιδε ο κινητήρας του αυτοκινήτου μας. Σιγά σιγά θα αρχίσουμε να μετράμε τον αριθμό των συστημάτων που - υποτίθεται ότι - υποστηρίζουν τη δουλειά του οδηγού. Ετσι δονείται το τιμόνι όταν πατάμε τη διαγράμμιση της λωρίδας κυκλοφορίας χωρίς να βγάλουμε φλας, το κάθισμα αναλαμβάνει να κάνει μασάζ στην πλάτη μας (και όχι μόνο), ειδικά φωτάκια στους εξωτερικούς καθρέφτες σε ενημερώνουν πότε μπορείς να προσπεράσεις, τα ραντάρ απόστασης αναβοσβήνουν νευρικά αν πλησιάζουμε επικίνδυνα κοντά στα προπορευόμενα οχήματα και τα συστήματα νυχτερινής οδήγησης χαρίζουν στον οδηγό μάτια... κουκουβάγιας.
Τα χρειαζόμαστε πραγματικά όλα αυτά τα συστήματα ή μήπως πέφτουμε θύματα του μάρκετινγκ των εταιρειών και καλούμαστε να πληρώσουμε πανάκριβα περιττές τεχνολογίες; Κανένας λογικός οδηγός δεν μπορεί να διανοηθεί σήμερα ότι θα καθήσει στο τιμόνι ενός Ι.Χ. χωρίς αερόσακους, ABS και σύστημα ευστάθειας, ενώ χρήσιμα είναι τα ραντάρ απόστασης και οι αισθητήρες παρκαρίσματος. Τα υπόλοιπα συστήματα όμως ουσιαστικά ευνουχίζουν τον οδηγό και ταυτόχρονα αποτελούν μία εν δυνάμει πηγή βλάβης. Δεν τα απορρίπτω, απλώς τα προτείνω μόνο σε όσους τρέχουν τα χρήματα από τα μπατζάκια τους.
Αντίθετα, θεωρώ απαραίτητη τη συνεχή... μετεκπαίδευση των οδηγών και την προσαρμογή τους στα νέα δεδομένα της κυκλοφορίας, κάτι που δυσκολεύει όσο αυξάνεται η ηλικία.
Αυτό θα έπρεπε να γίνεται υποχρεωτικά σε τακτά χρονικά διαστήματα και σε συνδυασμό με ιατρικές εξετάσεις, όπως συμβαίνει και με τους πιλότους των αεροσκαφών. Θα πρέπει να κατανοήσουμε ότι η αποτελεσματικότητα των προηγμένων συστημάτων στα αυτοκίνητά μας εξαρτάται απόλυτα από την ικανότητα του οδηγού, ο οποίος αποτελεί και τον καθοριστικό παράγοντα ασφαλείας.
Τα χρειαζόμαστε πραγματικά όλα αυτά τα συστήματα ή μήπως πέφτουμε θύματα του μάρκετινγκ των εταιρειών και καλούμαστε να πληρώσουμε πανάκριβα περιττές τεχνολογίες; Κανένας λογικός οδηγός δεν μπορεί να διανοηθεί σήμερα ότι θα καθήσει στο τιμόνι ενός Ι.Χ. χωρίς αερόσακους, ABS και σύστημα ευστάθειας, ενώ χρήσιμα είναι τα ραντάρ απόστασης και οι αισθητήρες παρκαρίσματος. Τα υπόλοιπα συστήματα όμως ουσιαστικά ευνουχίζουν τον οδηγό και ταυτόχρονα αποτελούν μία εν δυνάμει πηγή βλάβης. Δεν τα απορρίπτω, απλώς τα προτείνω μόνο σε όσους τρέχουν τα χρήματα από τα μπατζάκια τους.
Αντίθετα, θεωρώ απαραίτητη τη συνεχή... μετεκπαίδευση των οδηγών και την προσαρμογή τους στα νέα δεδομένα της κυκλοφορίας, κάτι που δυσκολεύει όσο αυξάνεται η ηλικία.
Αυτό θα έπρεπε να γίνεται υποχρεωτικά σε τακτά χρονικά διαστήματα και σε συνδυασμό με ιατρικές εξετάσεις, όπως συμβαίνει και με τους πιλότους των αεροσκαφών. Θα πρέπει να κατανοήσουμε ότι η αποτελεσματικότητα των προηγμένων συστημάτων στα αυτοκίνητά μας εξαρτάται απόλυτα από την ικανότητα του οδηγού, ο οποίος αποτελεί και τον καθοριστικό παράγοντα ασφαλείας.
ΠΗΓΗ: AUTONEA
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου