23 Μαρ 2012

ΕΣΠΕΡΙΔΑ 22 Μαρτίου 2012











































Είναι πολύ το αίμα που ρέει, θυσία στο μολώχ της ασφάλτου
ΕΚΔΗΛΩΣΗ ΣΤΟ ΕΒΕΔ
Πάσχει σοβαρά το σύστημα Οδικής Ασφάλειας. Χρήσιμα συμπεράσματα από την εσπερίδα της ΕΥΘΥΤΑ ΡΟΔΟΥ
«Στο δρόμο κυκλοφορούν άνθρωποι και οι άνθρωποι κάνουν λάθη. Τα λάθη δεν πρέπει όμως να τιμωρούνται με θάνατο. Πρέπει να διαμορφώσουμε σύγχρονο και συγχωρητικό περιβάλλον, ώστε οι οδηγοί και οι άλλοι χρήστες στο οδικό δίκτυο να συμβάλουν να μην οδηγούν τα λάθη σε θάνατο και αναπηρία. Η αντιμετώπιση των προβλημάτων πρέπει να γίνεται με συστημική προσέγγιση και κυρίως η προσαρμογή του σχεδιασμού του συστήματος στις ανάγκες των ανθρώπων», ανέφερε χθες ο καθηγητής του Εθνικού Μετσόβειου Πολυτεχνείου, Γεώργιος Κανελλαϊδης, κατά τη διάρκεια της ενδιαφέρουσας εισήγησής του στην εσπερίδα με θέμα «Προτάσεις για τη βελτίωση της Οδικής Ασφάλειας στην Ελλάδα», που πραγματοποίησε η ΕΥΘΥΤΑ Ρόδου στο ΕΒΕΔ.
Στην ίδια εσπερίδα, ο Πρόεδρος Συνδέσμου Ελλήνων Συγκοινωνιιολόγων, Βασίλειος Χαλκιάς, ανέπτυξε εισήγηση με θέμα «Οι θέσεις του Συλλόγου Ελλήνων Συγκοινωνιολόγων για τη βελτίωση της Οδικής Ασφάλειας στην Ελλάδα», ενώ ο κ. Γεώργιος Στέργου, Διοικητής Τροχαίας Ρόδου μαζί με την πρόεδρο της ΕΥΘΥΤΑ Ρόδου, Ελένη καρύδη ανακοίνωσαν τις δράσεις που θα γίνουν το επόμενο διάστημα με στόχο την ευαισθητοποίηση των φορέων και των πολιτών στο θέμα της Παιδείας, της Οδικής Ασφάλειας. Πριν την εσπερίδα έγινε σύσκεψη με τους εμπλεκόμενους φορείς στο ΕΒΕΔ κατά την οποία συζητήθηκαν θέματα που είχαν να κάνουν με την οδική ασφάλεια, αλλά έγινε και συζήτηση για το οδικό δίκτυο και γενικότερα τα έργα υποδομής στο νησί.
Ο καθηγητής του Ε.Μ.Π. Γ. Καννελλαϊδης αναφέρθηκε στο στρατηγικό σχεδιασμό για τη βελτίωση της οδικής ασφάλειας στην Ελλάδα που έχει καταρτίσει το Ε.Μ.Π. και τόνισε ότι απαιτείται συντονισμός για να υπάρξουν αποτελέσματα στην οδική ασφάλεια. Συγκεκριμένα δήλωσε:
«Το Εθνικό Μετσόβειο Πολυτεχνείο έχει καταρτίσει ένα στρατηγικό σχεδιασμό για τη βελτίωση της οδικής ασφάλειας στην Ελλάδα. Χωρίς συντονισμένες και διαχρονικές δράσεις δεν μπορούμε να πετύχουμε τίποτα. Η μαγική λέξη είναι ο συντονισμός των διαφόρων πρωτοβουλιών, με ένα συγκεκριμένο σχέδιο και με έλεγχο της εφαρμογής. Απαιτείται η προσαρμογή του σχεδιασμού του συστήματος στους φυσικούς, αντιληπτούς και γνωστικούς περιορισμούς και στις ανάγκες των χρηστών, καθώς και η διαμόρφωση συγχωρητικού περιβάλλοντος και συγχωρητικής συμπεριφοράς στην κυκλοφορία.
Δεν είναι αποδεκτό σήμερα διεθνώς να σημειώνονται θάνατοι ή τραυματισμοί στην οδική κυκλοφορία. Η κύρια ευθύνη ανήκει στους αρμόδιους για το σχεδιασμό και τη λειτουργία του Συστήματος της Οδικής Κυκλοφορίας. Οι υπεύθυνοι μηχανικοί για το σχεδιασμό και τη λειτουργία των οδών, η βιομηχανία των οχημάτων, η τροχαία και η πολιτικοί είναι υπεύθυνοι για την ασφάλεια του συστήματος. Οι χρήστες είναι υπεύθυνοι για την τήρηση των κανόνων της οδικής ασφάλειας.
Ατυχήματα θα γίνονται. Πρέπει όμως να ληφθούν τα απαραίτητα μέτρα να μην οδηγούν σε θάνατο και σε μόνιμες αναπηρίες. Στο δρόμο κυκλοφορούν άνθρωποι και οι άνθρωποι κάνουν λάθη. Τα λάθη δεν πρέπει όμως να τιμωρούνται με θάνατο. Πρέπει να διαμορφώσουμε σύγχρονο και συγχωρητικό περιβάλλον, ώστε οι οδηγοί και οι άλλοι χρήστες στο οδικό δίκτυο να συμβάλουν να μην οδηγούν τα λάθη σε θάνατο και αναπηρία. Η αντιμετώπιση των προβλημάτων πρέπει να γίνεται με συστημική προσέγγιση και κυρίως η προσαρμογή του σχεδιασμού του συστήματος στις ανάγκες των ανθρώπων. Πρέπει να προσαρμόζουμε το σύστημα και το σχεδιασμό του στις ανάγκες και τους περιορισμούς του ανθρώπου και όχι το ανάποδο. Αυτή είναι η προσέγγιση του ασφαλούς συστήματος».
«Τρεις οι αδυναμίες στην Ελλάδα»
Αναφερόμενος στις αδυναμίες που εμποδίζουν στην Ελλάδα την εφαρμογή ενός σχεδίου για την εμπέδωση της οδικής ασφάλειας, ο κ. Καννελαϊδης επεσήμανε:
«Τρεις είναι οι αδυναμίες στην Ελλάδα για την εμπέδωση της οδικής ασφάλειας. Δεν έχει γίνει αντιληπτό και κατανοητό ότι η οδική ασφάλεια είναι επιστήμη. Η δεύτερη αιτία είναι το χαμηλό επίπεδο της παιδείας της οδικής ασφάλειας και γενικότερα το χαμηλό επίπεδο της παιδείας. Με δυο λόγια μπορούμε να πούμε ότι παιδεία είναι η καλλιέργεια του ανθρώπου που του επιτρέπει να κάνει ένα δημιουργικό και αυτοκριτικό διάλογο. Στην Ελλάδα, οι συζητήσεις είναι αθροίσματα μονολόγων. Η τρίτη αδυναμία είναι ότι δεν εφαρμόζεται ο στρατηγικός σχεδιασμός για τη βελτίωση της οδικής ασφάλειας. Την ύπαρξή του στρατηγικού σχεδιασμού αγνοούν οι περισσότεροι υπουργοί ακόμη και η πρώην υπουργός παιδείας. Πουθενά δεν αναφέρεται η κυκλοφοριακή αγωγή ή η οδική ασφάλεια στο σχέδιο για το νέο σχολείο. Δεν εφαρμόζεται ουσιαστικά ο στρατηγικός σχεδιασμός γιατί δεν έχει δοθεί προτεραιότητα για την αντιμετώπιση των τροχαίων ατυχημάτων.
Στην Ελλάδα υπάρχει διάχυση της ευθύνης, έλλειψη σαφών καθηκόντων και επομένως στην εφαρμογή των αναγκαίων μέτρων, δεν υπάρχει κάποιος που να του ζητηθεί ο λόγος. Επομένως, αυτό είναι ανθρώπινο να επηρεάζει όλους όταν δεν υπάρχει κάποιος να του ζητηθεί η ευθύνη».
Σκοποί και οι στόχοι του στρατηγικού σχεδίου
Ο κ. Γ. Κανελλαϊδης παρότρυνε τον αντιπεριφερειάρχη, Φώτη Χατζηδιάκο, το Δήμαρχο Στάθη Κουσουρνά και τον προϊστάμενο του γραφείου δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, Γιάννη Παπαδομαρκάκη να ασκήσουν πίεση στον υπουργό να καθιερωθεί η οδική ασφάλεια ως υποχρεωτικό μάθημα. Είπε μάλιστα ότι ο Εθνικό Μετσόβειο Πολυτεχνείο θα υποστηρίξει όποιες πρωτοβουλίες γίνουν προς την κατεύθυνση της εμπέδωσης της οδικής ασφάλειας.
«Ο σκοπός και οι στόχοι του στρατηγικού σχεδίου, είναι οι νεκροί σε σχέση με το 2010 να είναι οι μισοί, λιγότεροι από 640 δηλαδή. Ο σκοπός του στρατηγικού σχεδίου είναι η ανάπτυξη της παιδείας της οδικής ασφάλειας. Αν η Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου, η πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση στείλουν αίτημα στον υπουργό να είναι υποχρεωτικό μάθημα η κυκλοφοριακή αγωγή στο νηπιαγωγείο, στο δημοτικό και στις πρώτες τάξεις ου γυμνασίου, όπως σε όλη την Ευρώπη, τότε μπορούμε να καταφέρουμε πράγματα. Με αυτή τη νέα διοικητική κατανομή οι Περιφέρειες και οι Δήμοι Πιστεύω περισσότερο στις Περιφέρειες και στους δήμους. Μπορούν να αφουγκράζονται το παλμό και τα προβλήματα στις τοπικές κοινωνίες. Χάρη στην πρόεδρος της ΕΥΘΥΤΑ Ρόδου, Ελένης Καρύδη έχω αποφασίσει να υποστηρίξουμε μέσα από το Πολυτεχνείο όποιες πρωτοβουλίες αναλάβετε εδώ, χωρίς αντάλλαγμα. Πρέπει από κάπου να ξεκινήσετε. Κάντε την αρχή και θα είμαστε δίπλα σας να σας λέμε πώς και που θα πιέσουμε. Κυρίως όμως πρέπει να πιέσει η τοπική κοινωνία. Ο Δήμος και η Περιφέρεια. Η παιδεία της οδικής ασφάλειας συνδέεται με μία θετική στάση για την οδική ασφάλεια και με μία καταδίκη των οδικών συμπεριφορών και συνδέεται με την αποδοχή να φτιαχτεί ένα αποτελεσματικό σχέδιο που θα αποδεχθούμε ως κοινωνία.
Η εκπαίδευση της οδικής ασφάλειας είναι μέρος του εθνικού στρατηγικού σχεδιασμού. Χρειάζονται όμως προγράμματα και όχι μεμονωμένες παρεμβάσεις. Ο γονιός είναι ο πρώτος δάσκαλος. Είναι ήδη αργά αν περιμένουμε να έλθει το παιδί στο νηπιαγωγείο για να τους μιλήσουμε για τους κινδύνους είναι ήδη αργά. Θα έπρεπε να το κάνει ο γονιός πολύ νωρίτερα, από όταν θα βγει στο δρόμο και το κρατάμε από το χέρι. Θα πρέπει βέβαια και οι γονείς να είναι συνεπείς σε όσα διδάσκουν στα παιδιά. Οι γονείς έχουν το ρόλο του προτύπου. Πρέπει να ευαισθητοποιηθούν από τους δασκάλους. Οι δάσκαλοι πρέπει να αναζητήσουν τους γονείς με όποιο τρόπο δημιουργικό μπορούν και να τους μάθουν τι πρέπει να λένε στα παιδιά τους», δήλωσε ο κ. Κανελλαϊδης.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου