1 Αυγ 2013

Στη Ρόδο ο Υπουργός Υγείας. Άδωνης Γεωργιάδης

Η ΕΥΘΥΤΑ ΡΟΔΟΥ, συναντήθηκε με τον Υπουργό Υγείας κατά την επίσκεψή του στη Ρόδο.
ΘΕΜΑ: Τα τροχαία συμβάντα και ο ρόλος του Υπουργείου Υγείας στην μείωση τους.

 

Παραδόθηκε φάκελος με προτάσεις για το ρόλο του Υπουργείου Υγείας στην μείωση των τροχαίων συμβάντων.



Επικεντρωθήκαμε: ότι πέραν της ανεκτίμητης αξίας της ανθρώπινης ζωής, το κοινωνικοοικονομικό κόστος των τροχαίων ατυχημάτων εκτιμάται σε παραπάνω από 5 δις € ετησίως : υγεία, κοινωνική ασφάλιση, απώλεια εργασίας, κόστος διοίκησης, δαπάνη για υλικά, κ.λ.π….’’  και το πως επιβαρύνει το Ε.Σ.Υ

Κύριε Υπουργέ Υγείας
Οδική Ασφάλεια: Η χρήση των δρόμων είναι μια καθ΄  έξιν δραστηριότητα.
Γι’ αυτό:  Γινόμαστε υπεραισιόδοξοι, αποκτούμε  υπεραυτοπεποίθηση, υποτιμούμε τους κινδύνους Το Τροχαίο, αποτελεί μια αφύσικη αιτία θανάτου & μπορεί ευρύτατα να αποφευχθεί γιατί οφείλεται σε έλλειμμα του συστήματος.
Η Οδική Ασφάλεια μιας χώρας είναι έκφραση κοινωνικού, πολιτιστικού & πολιτικού πολιτισμού της.
ΕΛΛΑΔΑ: 10.000.000 κάτοικοι, πάνω από  1350 Νεκροί Ετησίως, 28.000 -30.000 Τραυματίες,  6.500-9.000 Ανάπηροι
Κοινωνικό-οικονομικό κόστος ΑΝΘΡΩΠΙΝΗΣ ΖΩΗΣ Εκτιμάται σε  1 εκ. Ευρώ
Θάνατοι και τραυματισμοί  από τροχαία δυστυχήματα: Μέγιστο πρόβλημα Δημόσιας Υγείας, φορτίο στο ΕΣΥ, κοινωνικές επιπτώσεις-οικονομικό κόστος. Ζοφερή πρόβλεψη.
WHO:  Ένα στα δέκα κρεβάτια καταλαμβάνονται από θύματα τροχαίων.
Ε.Σ.Υ:   115.00 εισαγωγές ετησίως 1.500.000 επισκέψεις
Η Παγκόσμια Τράπεζα αναφέρει ότι το οικονομικό κόστος από τα τροχαία ατυχήματα ανέρχεται στο 1-3% του ΑΕΠ κάθε κράτους. Στην Ε.Ε. ετησίως διατίθεται ποσό ύψους 160 δισ. ευρώ, το οποίο ισοδυναμεί με το 2% του ΑΕΠ της Ε.Ε.–15.
ΕΥΡΩΠΑΪΚΟ ΣΥΜΒΟΥΛΙΟ ΟΔΙΚΗΣ ΑΣΦΑΛΕΙΑΣ : Τα στοιχεία  του καταδεικνύουν ότι η Ελλάδα παραμένει σταθερά στις πρώτες θέσεις του πίνακα με το δείκτη του αριθμού νεκρών ανά εκατομμύριο κατοίκων ανάμεσα στις χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Παρά ταύτα, γίνεται παραδεκτό ότι ‘’… Η οδική ασφάλεια αποτελεί μείζον εθνικό και κοινωνικό θέμα, αφού τα τροχαία ατυχήματα αποτελούν μία από τις πρώτες αιτίες θανάτου. Πέραν της ανεκτίμητης αξίας της ανθρώπινης ζωής, το κοινωνικοοικονομικό κόστος των τροχαίων ατυχημάτων εκτιμάται σε παραπάνω από 5 δις € ετησίως : υγεία, κοινωνική ασφάλιση, απώλεια εργασίας, κόστος διοίκησης, δαπάνη για υλικά, κ.λ.π….’’
Στην Ελλάδα, κάθε βαριά τραυματισμένος κοστίζει περίπου 30.000 ευρώ και κάθε ελαφριά τραυματισμένος 3.000 ευρώ. Η ελληνική οικονομία επιβαρύνεται ετησίως με δαπάνες πάνω από 14 εκατ. ευρώ για την πληρωμή συντάξεων ή αποζημιώσεων για νοσήλια, για αποκατάσταση ζημιών και σωματικών βλαβών κ.λπ. χωρίς να υπολογίσουμε την απώλεια εργατικού δυναμικού ή την επιπλέον εργασιακή απασχόληση για την αντιμετώπιση των συνεπειών των τροχαίων ατυχημάτων, δηλαδή ιατρικό προσωπικό, νοσοκομεία τροχονόμοι, πραγματογνώμονες, δικαστικοί, ασφαλιστές, όπως και με άλλα δευτερεύοντα έξοδα π.χ. δικαστικά, οδοιπορικά κ.λπ. που θα πρέπει να συνυπολογισθούν στην επιβάρυνση της ελληνικής οικονομίας.
Η σκληρή στατιστική των τροχαίων ατυχημάτων αναφέρει ότι κάθε χρόνο αφανίζεται ένα ολόκληρο χωριό 1.600 ατόμων, περίπου, από τον χάρτη της ελληνικής επικράτειας. Το μεγαλύτερο ποσοστό αυτών των ανθρώπων που χάνονται είναι νέοι άνθρωποι. Σύμφωνα με τα δεδομένα του Παγκόσμιου Οργανισμού Υγείας, η Ελλάδα κατέχει την τρίτη υψηλότερη θέση στους δείκτες θνησιμότητας από τροχαία ατυχήματα μεταξύ παιδιών, εφήβων και νέων έως 25 ετών στην Ε.Ε. με 14 θανάτους ανά 100.000 άτομα. Σύμφωνα με τα στοιχεία της ΕΣΥΕ, από τους 1.600 θανάτους που προαναφέραμε, ετησίως οι 450 αφορούν παιδιά και νέους έως 25 ετών.
Με βάση το Β΄ εθνικό στρατηγικό σχέδιο «Καθ’ οδόν 2006–2010», η Ελλάδα είναι από τις λίγες χώρες της Ε.Ε. των 27 μελών που δεν έχει πετύχει σημαντικά αποτελέσματα και δεν έχει κάνει ουσιαστική προσπάθεια για την επίτευξη του στόχου της μείωσης των νεκρών από τροχαία ατυχήματα.
Ο Καθηγητής του Ε.Μ.Π κος Κανελλαϊδης Γεώργιος, επίτιμο μέλος της ΕΥΘΥΤΑ ΡΟΔΟΥ, μετά από πρόσκληση του Πρόεδρου της Δημοκρατίας κου Κάρολου  Παπούλια, συναντήθηκε με την  Διυπουργική Επιτροπή Οδικής Ασφάλειας στις 22/04/2013 στο Προεδρικό Μέγαρο και παρουσίασε το «Στρατηγικό Σχέδιο  για την Οδική Ασφάλεια 2011-2020».
ΣΤΟΧΟΣ: Μείωση των τροχαίων δυστυχημάτων.

Παρόλα όσα συμβαίνουν στην χώρα μας και σύμφωνα με τα στοιχεία της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, συνεχίζει να κατέχει αρνητική πρωτιά μαζί με την Ρουμανία στον αριθμό των θανάτων από τροχαία ατυχήματα, με 130 νεκρούς ανά εκατ. κατοίκων.

Στον αντίποδα για το συγκεκριμένο διάστημα, βρίσκονται η Γερμανία και η Μάλτα με 51 νεκρούς ανά εκατ./κατοίκων, ενώ ο μέσος όρος της Ε.Ε. ανέρχεται στους 69 θανάτους για το 2009, μέγεθος που αντιστοιχεί σε μείωση 36% σε σχέση με το αντίστοιχο του 2001, οπότε και ξεκίνησε το πρώτο σκέλος του προγράμματος της Ε.Ε για την οδική ασφάλεια.
Αξίζει να σημειωθεί ότι και χώρες πέραν των 15 που εισήλθαν πρόσφατα στην Ε.Ε. όπως η περίπτωση της Λετονίας κατάφεραν να μειώσουν τον αριθμό των θανάτων σε μεγαλύτερο ποσοστό από την Ελλάδα, κυρίως λόγω της συντονισμένης προσπάθειας των εμπλεκομένων αρχών στον τομέα της οδικής ασφάλειας αλλά και της συνεχούς αξιολόγησης των μέτρων που λαμβάνονται .
Συστάθει η Διυπουργική Επιτροπή Οδικής Ασφάλειας στις 21 Ιανουαρίου 2010
Έργο της Διυπουργικής Επιτροπής Οδικής Ασφάλειας είναι:
·         Η διαμόρφωση εθνικής πολιτικής για την οδική ασφάλεια και η εξέταση των Θεμάτων που αφορούν στην οδική ασφάλεια της χώρας.
·         Η κατάρτιση σχετικών βραχυπρόθεσμων και μακροπρόθεσμων προγραμμάτων και  η παρακολούθηση της εφαρμογής τους.
·         Ο συντονισμός των αρμοδίων υπηρεσιών για την συγκέντρωση και επεξεργασία
Στατιστικών και άλλων στοιχείων και τη λήψη μέτρων, με σκοπό τον περιορισμό των  τροχαίων ατυχημάτων και την εμπέδωση της οδικής ασφάλειας.
·         Η παρακολούθηση της εφαρμογής της εθνικής πολιτικής για την οδική ασφάλεια,
εποπτεία των επιμέρους δράσεων και η αξιολόγηση των αποτελεσμάτων τους.
 Στόχος της όλης προσπάθειας, είναι να μειωθούν τα τροχαία ατυχήματα και οι
δραματικές επιπτώσεις τους, προκειμένου να επιτευχθεί και ο στόχος της σύγκλισης  με τους Ευρωπαϊκούς μέσους όρους.  Όμως δεν υπάρχει συντονισμός προσπαθειών των εμπλεκομένων φορέων

Πρόταση ΕΥΘΥΤΑ ΡΟΔΟΥ-Παρατηρητήριο Οδικής Ασφάλειας
Το Υπουργείο Υγείας οφείλει : Να αναδείξει το θέμα των θανάτων & τραυματισμών ως μέγα θέμα Δημόσιας Υγείας.
 Να συλλέγει και να επεξεργάζεται τα δεδομένα των Τ.Α. (Μητρώο Τραύματος)
 Να υποδεικνύει συνεχώς στο κοινό τους παράγοντες κινδύνου και να προάγει την πρόληψη.
Να ελέγχει την ποιοτική στάθμη φροντίδας του τραύματος.
Να επενδύσει στη φροντίδα και αποκατάσταση των αναπηριών από Τροχαία Ατυχήματα.
Να συντονίσει την Διυπουργική Επιτροπή Οδικής Ασφάλειας, θέτοντας το τεράστιο θέμα του οικονομικού και κοινωνικού κόστους από τα τροχαία συμβάντα-ΕΣΥ
Μόνιμο Όργανο Πλήρους & αποκλειστικής απασχόλησης για το σχεδιασμό, την εφαρμογή και την παρακολούθηση των αποφάσεων για μείωση των θανάτων και των τραυματισμών από Τ.Α.
Στόχος κατ’ αρχήν ο μέσος όρος των χωρών μελών της Ε.Ε.
ΟΔΙΚΗ ΑΣΦΑΛΕΙΑ: Πρόληψη, Βοήθεια στα θύματα.
Αίτημα ΕΥΘΥΤΑ ΡΟΔΟΥ:  Λειτουργία Μονάδας Φυσικής Αποκατάστασης Γ.Ν.ΡΟΔΟΥ


 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου