·
Κανελλαίδης
Γεώργιος, Δρ. Πολιτικός Μηχανικός Καθηγητής Ε.Μ.Πολυτεχνείου
Ανάπτυξη Στρατηγικού Σχεδίου
για τη Βελτίωση της Οδικής Ασφάλειας στην Ελλάδα, 2011 – 2020
Η παρουσίαση αναφέρεται στον στόχο, στον σκοπό και στη δομή του
Στρατηγικού Σχεδίου. Παρουσιάζεται επίσης περίγραμμα των επί μέρους
προγραμμάτων για την εκπαίδευση οδικής ασφάλειας, την επιτήρηση της
κυκλοφορίας, την ασφάλεια των χρηστών της οδού, την ασφάλεια της οδικής
υποδομής, την ασφάλεια των οχημάτων και την άμεση βοήθεια στους παθόντες.
Η εκπαίδευση οδικής ασφάλειας
στο Στρατηγικό Σχέδιο για τη βελτίωση της Οδικής Ασφάλειας στην Ελλάδα, 2011 –
2020
Η παρουσίαση αναφέρεται στους βασικούς άξονες της προσπάθειας για την ανάπτυξη
της Παιδείας Οδικής Ασφάλειας που προβλέπονται και αναπτύσσονται στο Στρατηγικό
Σχέδιο. Έμφαση δίνεται στην εκπαίδευση ως διαδικασία δια βίου μάθησης.
Συγκεκριμένα, παρουσιάζονται θέματα εκπαίδευσης παιδιών και εφήβων και οι
προϋποθέσεις για αποτελεσματικά προγράμματα εκπαίδευσης οδικής ασφάλειας.
Γίνεται αναφορά στα βασικά στοιχεία των δράσεων ενημέρωσης και
ευαισθητοποίησης, της εκπαίδευσης υποψηφίων οδηγών και της ευαισθητοποίησης
οδηγών μεγαλύτερης ηλικίας.
Οι επιπτώσεις της κρίσης στο Τροχαίο συμβάν.
Αντιμετώπιση
Η οικονομική κρίση όπως έχει διαμορφωθεί και στην Ελλάδα, επιδρά εκτός
άλλων και στο τροχαίο συμβάν, φαινομενικά μεν με αριθμητική μείωση του αριθμού
των ατυχημάτων λόγω σημαντικής μείωσης του κυκλοφοριακού φόρτου, ουσιαστικά και
πραγματικά δε δυστυχώς, με ραγδαία ποσοστιαία αύξηση αυτών λόγω των συνεπειών
της κρίσης στο οικονομικό και το ψυχολογικό επίπεδο των οδηγών και των πεζών.
Το φαινόμενο αυτό αντιμετωπίζεται σε ατομικό επίπεδο με την συνειδητοποίηση
του από τους χρήστες των οδών και από την πλευρά της Πολιτείας με συγκεκριμένα
πρόσθετα μέτρα προς διασφάλιση της οδικής ασφάλειας. –
Η Ιατροδικαστική διερεύνηση του
οδικού τροχαίου συμβάντος
Τα οδικά τροχαία συμβάντα, αποτελούν μια από τις κυριότερες αιτίες
θανάτου και πρόκλησης μόνιμης αναπηρίας παγκοσμίως κυρίως σε άτομα νεαρής
ηλικίας (15-30 ετών), με σημαντικές επιπτώσεις στις δαπάνες της δημόσιας υγείας
καθώς και στην παραγωγικότητα κάθε χώρας. Σκοπός της παρούσας παρουσίασης είναι
η ανάδειξη των στόχων της ιατροδικαστικής διερεύνησης.
Ως «οδικό τροχαίο συμβάν» χαρακτηρίζεται κάθε σωματική βλάβη ατόμου
από τη δράση κινούμενου τροχοφόρου. Γενικώς, μπορεί να διαιρεθούν, για
περιγραφικούς λόγους, σε δύο κατηγορίες:
1ον Στα ατυχήματα πεζών που παρασύρθηκαν από κάποιο όχημα
και 2ον Στα ατυχήματα επιβατών οχημάτων που συμμετείχαν καθοιονδήποτε
τρόπο στο τροχαίο ατύχημα.
Και στις δύο περιπτώσεις, οι κακώσεις που θα προκύψουν, θα είναι
χαρακτηριστικές του συμβάντος, θα αφορούν οποιοδήποτε μέρος και ιστό του
σώματος και η έκταση και η βαρύτητά τους θα εξαρτάται ουσιαστικά από το μέγεθος
της συνισταμένης δρώσας δύναμης. Χωρίζονται σε πρωτογενείς και δευτερογενείς.
Η ιατροδικαστική διερεύνηση ανάλογων περιστατικών, γίνεται με σκοπό να
προσδιορισθούν τα στοιχεία από τα οποία θα κριθεί η βαρύτητα της σωματικής
βλάβης και στα οποία θα βασισθεί η προσμέτρηση της ευθύνης ή στην περίπτωση που
το τροχαίο είναι θανατηφόρο, να βεβαιωθεί ότι ο θάνατος ήταν αποτέλεσμα του
τραυματισμού και μόνο αυτού. Επίσης, να επισημανθούν όλα εκείνα τα ευρήματα που
θα πληροφορήσουν για τα περιστατικά του τραυματισμού, τις συνθήκες τέλεσης του
συμβάντος και ακόμα, αν χρειασθεί, με την άφωνη μαρτυρία των ευρημάτων να
αξιολογηθεί η ακρίβεια των καταθέσεων των ζωντανών μαρτύρων.
Συνήθη, ιατροδικαστικά ζητήματα, που πρέπει να απαντηθούν κατά την
προανάκριση και θα αναλυθούν στην παρουσίαση είναι τα εξής:
1ον σε ειδικές περιπτώσεις η διαπίστωση της αιτίας τραυματισμού και
της αιτίας του θανάτου,
2ον το ενδεχόμενο του αιφνιδίου θανάτου,
3ον το ενδεχόμενο να υποκρύπτεται παθολογικό αίτιο ως αφορμή του
τροχαίου ατυχήματος (π.χ. ισχαιμία μυοκαρδίου),
4ον αστικής φύσεως διεκδικήσεις (στο αυτοκίνητο να επιβαίνουν άτομα
της ίδιας οικογένειας-ποιος πέθανε τελευταίος),
5ον απάντηση στο ερώτημα «ποιός οδηγούσε το όχημα» ή «ποιά ήταν η θέση
του ατόμου μέσα στο όχημα»,
6ον να εξεταστεί το ενδεχόμενο της αυτοκτονίας
7ον να διενεργηθούν
τοξικολογικές εξετάσεις λόγω του ενδεχόμενου επίδρασης μονοξειδίου του
άνθρακα (CO), οινοπνεύματος, «ναρκωτικών» ή άλλων φαρμάκων που προκαλούν
εξάρτηση ή είναι ικανά να επηρεάσουν την θυμική κατάσταση του ατόμου,
8ον άλλες ειδικές περιπτώσεις.
Κυκλοφοριακή Αγωγή και
εκπαίδευση. Μια διαφορετική προσέγγιση
Η Κυκλοφοριακή Αγωγή που θα μπορούσε να συντελέσει στην ανάπτυξη
κυκλοφοριακής κουλτούρας, διδάσκεται αναποτελεσματικά στο δημοτικό σχολείο. Η
παρούσα εργασία παρουσιάζει την υλοποίηση και τα αποτελέσματα μιας ερευνητικής
εφαρμογής Εικονικής Πραγματικότητας για τη διδασκαλία της Κυκλοφοριακής Αγωγής
στους μαθητές των τριών τελευταίων τάξεων του δημοτικού σχολείου. Για την ανάπτυξή
της χρειάστηκε να επαναπροσδιοριστεί το θεωρητικό πλαίσιο, οι στόχοι και οι
διδακτικές ενότητες της Κυκλοφοριακής Αγωγής για τις συγκεκριμένες τάξεις.
Συμμετείχαν 198 μαθητές και η διάρκεια του προγράμματος ήταν δύο μήνες. Τα
αποτελέσματα κρίνονται απολύτως ικανοποιητικά. Η εφαρμογή υπερτερεί σημαντικά
των συμβατικών μορφών διδασκαλίας, τόσο σε γνωστικό επίπεδο, όσο και σε επίπεδο
στάσεων και συμπεριφορών.
Οδηγική Συμπεριφορά
Εφήβων: Παρουσίαση έρευνας μαθητών Λυκείων Ρόδου
Πραγματοποιήθηκε από την ΕΥΘΥΤΑ ΡΟΔΟΥ σε 9 Λύκεια της Ρόδου, σύνολο
ερωτηθέντων 1.100 μαθητές
Εθνικό πρόγραμμα βελτίωσης της
Οδικής Ασφάλειας σε μοτοσυκλέτες-μοτοποδήλατα για το 2012-2020 στη Σουηδία.
Μέτρα που έχουν ληφθεί και μέτρα που έπονται.
Το περιεχόμενο και η ουσία της Οδικής Ασφάλειας είναι η συμμετοχική
ευθύνη.
Η Σουηδική Βουλή αποφάσισε το 1997
ότι μακροπρόθεσμος στόχος για την Οδική Ασφάλεια είναι, να μην σκοτώνεται κανένας, ή να τραυματίζεται
βαριά σε τροχαίο ατύχημα, μέσα στο οδικό μεταφορικό σύστημα. ‘’Μηδενική ανοχή’’
Η ευθύνη για την επιτυχία αυτού του στόχου
βαρύνει τόσο αυτούς που σχεδιάζουν και συντηρούν το σύστημα θεσπίζοντας
κανόνες αλλά και τους χρήστες που έχουν ευθύνη να ακολουθούν τους κανόνες.
Αν οι χρήστες δεν το κάνουν ή δεν προσαρμόζονται στο σύστημα ή δεν
ακολουθούν τους κανόνες, επιστρέφει η βαρύτητα ευθύνης στους θεσμοφύλακες και στους σχεδιαστές του συστήματος.
Σε αυτήν την βασική απόφαση της βουλής στηρίχθηκε η Διοίκηση της
Οδικής Ασφάλειας για να εκπονήσει μαζί με άλλους φορείς το δεκαετές πρόγραμμα
οδικής ασφάλειας για το 2009-2020.
Η παρούσα παρουσίαση αφορά τη βελτίωση Οδικής Ασφάλειας μόνο για
τις μοτοσικλέτες και τα μοτοποδήλατα,
μετά την καταγραφή που έγινε για τα
αποτελέσματα της διετίας 2009-2011.
Τόσο οι μοτοσυκλέτες όσο και τα μοτοποδήλατα είναι ένα μεταφορικό μέσον που εξυπηρετεί τα
μέγιστα τους κατόχους των.
Μπορεί επίσης να προστεθεί ότι σε μεγάλο βαθμό πολλοί διευκολύνονται
και στη διαχείριση του ελεύθερου χρόνου τους.
Με τον συνεχή αυξητικό ρυθμό του συνοστισμού των οχημάτων στους
δρόμους και την κοινωνική απαίτηση για μείωση ενέργειας και του κόστους στις
μεταφορές, τα δίκυκλα καλύπτουν μια σπουδαία κοινωνική ανάγκη.
Οι προβλέψεις για το εγγύς μέλλον
λένε ότι τα θύματα από ευάλωτους χρήστες θα αυξηθούν όσο προχωρούμε προς
το 2020, και αυτό κατά βάση θα οφείλετε στην θετική εξέλιξη των θυμάτων από
αυτοκίνητα. Θα έχει δε σαν συνέπεια να
εκδηλωθεί μεγαλύτερο ενδιαφέρον από τους σχεδιαστές του οδικού μεταφορικού
συστήματος και θα διαμορφώσουν πιο φιλικό το κυκλοφοριακό περιβάλλον των
ευάλωτων χρηστών όπου μοτοσικλετιστές και μοτοποδηλάτες συμπεριλαμβάνονται.
Η συλλογική στρατηγική για τις μοτοσυκλέτες και τα μοτοποδήλατα του
2010 έχει αναπτυχθεί και προσαρμοσθεί στους νέους ευρωπαϊκούς στόχους, με τις
νέες γνώσεις και με τα συμπληρωματικά μέτρα που λήφτηκαν από τους αρμόδιους
κοινωνικούς και κρατικούς φορείς.
Στόχος της νέας στρατηγικής είναι να δείξει πως το σύνολο των
νεκρών από ατυχήματα που εμπλέκονται οι
μοτοσικλετιστές και οι μοτοποδηλάτες μπορούν να μειωθούν κατά το ήμισυ και πως
το σύνολο των βαριά τραυματιών, μπορεί να μειωθεί κατά 40% μεταξύ των ετών 2011
και 2020.Στην στρατηγική εντοπίζονται τα μέρη όπου υπάρχει μεγάλη δυνατότητα να
ληφθούν πρόσθετα μέτρα ή να γίνουν δράσεις για να ενισχυθεί ο στόχος.
Το κενό γνώσεων που υφίσταται και απαιτείται να συμπληρωθεί θα
εντοπισθεί και θα δώσει καλλίτερο υπόβαθρο για πιο αποτελεσματικές λύσεις στο
μέλλον.
Η στρατηγική αποτελεί ένα βοηθητικό μέσον που θα ληφθεί σοβαρά υπ’ όψιν από τις αρχές,
από τις διάφορες κοινωνικές οργανώσεις και αρμόδιους φορείς για να εκπονήσουν
και να σχεδιάσουν τα προγράμματα δράσης. Προϋποθέτει όμως ότι όλοι οι
εμπλεκόμενοι φορείς πρέπει μέσα στις δραστηριότητές τους να συμπεριλαμβάνουν τα
μέτρα που υποδεικνύονται για να επιτευχθεί ο στόχος για την κυκλοφοριακή οδική
ασφάλεια, μεμονωμένα ή σε συνεργασία.
Είναι μια πρόκληση, αλλά είναι δυνατόν να επιτευχθεί ο επιδιωκόμενος
στόχος αν όλοι μαζί τον επιδιώξουμε..
Στην παρουσίαση θα αναπτυχθούν οι παρακάτω πέντε ενότητες.
ü
Η αύξηση του ποσοστού κυκλοφορίας μοτοσικλετών με αντιολισθητική πέδηση (φρένα ABS)
ü Η
αύξηση του ποσοστού μοτοσικλετιστών που τηρούν τα όρια ταχυτήτων όταν οδηγούν
ü Έντονη
προσπάθεια για την ευδιάκριτη παρουσία των μοτοσικλετιστών στο οδικό
κυκλοφοριακό περιβάλλον για να γίνονται ευκολότερα αντιληπτοί.
ü Βελτίωση
των προϋποθέσεων για πιο ασφαλή διέλευση των μοτοσικλετιστών στο οδικό δίκτυο.
ü
Μείωση των φαινομένων ακραίας συμπεριφοράς στην
κυκλοφορία από μοτοσικλετιστές.
Δράσεις Οδικής Ασφάλειας του Υπουργείου Υποδομών Μεταφορών Και Δικτύων
Η Οδική Ασφάλεια αποτελεί μείζον εθνικό και κοινωνικό θέμα. Τα τροχαία
ατυχήματα αποτελούν μία από τις πρώτες αιτίες θανάτου και την πρώτη μεταξύ των
νέων συνανθρώπων μας. Το πρόβλημα στη χώρα μας είναι ιδιαίτερα αισθητό
δεδομένου ότι κάθε χρόνο χάνονται περίπου 900 ανθρώπινες ζωές σε οδικά τροχαία
ατυχήματα.
Η Πολιτεία και συγκεκριμένα το Υπουργείο Υποδομών Μεταφορών &
Δικτύων πρωτοστατεί σε μια προσπάθεια ανάδειξης του προβλήματος και προώθησης
συντονισμένων δράσεων για την προαγωγή της Οδικής Ασφάλειας στη χώρα μας.
Αναγνωρίζοντας την ανάγκη οι δράσεις για τη βελτίωση των δεικτών οδικής
ασφάλειας να τεθούν σε έναν ευρύτερο σχεδιασμό με στόχους και χρονοδιάγραμμα,
συντάχθηκε για λογαριασμό του Υπουργείου μας, το Στρατηγικό Σχέδιο για την
Οδική Ασφάλεια για τα έτη 2011-2020. Το Στρατηγικό Σχέδιο αποτελεί το βασικό
εργαλείο της Πολιτείας για τη βελτίωση του επιπέδου οδικής ασφάλειας και αφορά
σε δράσεις όλων των εμπλεκόμενων φορέων που θα καταστίσουν εφικτή τη μείωση των
νεκρών από τα οδικά τροχαία ατυχήματα το 2020 κατά 50% σε σχέση με το 2010.
Στο πλαίσιο υλοποίησης του Στρατηγικού Σχεδίου από το Υπουργείο
Υποδομών Μεταφορών και Δικτύων θα αναφερθώ σε δράσεις που σχεδιάστηκαν και
υλοποιήθηκαν ή βρίσκονται στο στάδιο υλοποίησης από τις υπηρεσίες του Υπουργείου
την τελευταία διετία και θα καταστήσουν την εθνική προσπάθεια μείωσης των
τροχαίων ατυχημάτων πιο εφικτή.
Οι Δράσεις του Υπουργείου οι οποίες θα παρουσιαστούν περιστρέφονται
γύρω από τους κάτωθι άξονες:
Α) Ανάπτυξη παιδείας Οδικής Ασφάλειας
Β) Άδειες οδήγησης
Γ) Επιμόρφωση- Πιστοποίηση επαγγελματιών οδηγών
Δ) Πληροφοριακά συστήματα και λογισμικές εφαρμογές
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου