27 Απρ 2014

Σχεδιασμός-κατασκευή κυκλικών κόμβων

Έγγραφο της ΕΥΘΥΤΑ ΡΟΔΟΥ στο Δήμαρχο Ρόδου το 2011 για το σχεδιασμό και τη κατασκευή κυκλικών κόμβων στη Ρόδο.
 
Οι κυκλικοί κόμβοι μπορεί να διαφέρουν σε σχήμα, μέγεθος, αλλά ανεξάρτητα από τον τύπο ενός κυκλικού κόμβου ισχύουν οι ακόλουθες βασικές αρχές που πρέπει να τηρεί ένας οδηγός:
·         Προγραμματίζει έγκαιρα την πορεία που πρέπει να ακολουθήσει.
·         Παίρνει πληροφορίες από τα σήματα τροχαίας.
·         Χρησιμοποιεί τον καθρέφτη του και κάνει σωστή χρήση του σηματοδότη του.
·         Επιλέγει τη σωστή λωρίδα πορείας προτού φτάσει στην είσοδο του κυκλικού κόμβου.
·         Ρυθμίζει την ταχύτητα του οχήματος σύμφωνα με τις επικρατούσες συνθήκες της τροχαίας κίνησης.
·         Κατά την είσοδο στον κυκλικό κόμβο δίνει προτεραιότητα στα οχήματα που βρίσκονται μέσα στον κόμβο και πλησιάζουν από δεξιά.
·         Κατά την προσέγγιση αλλά και κατά την κίνηση του στον κυκλικό κόμβο παρατηρεί τις κινήσεις και προθέσεις των άλλων οδηγών.

Άμεση είναι η κατασκευή κυκλικών κόμβων  και την ανάγκη αντικατάστασης των πολλών φαναριών στις διασταυρώσεις  με υποχρεωτική κυκλική πορεία (roundabout), στο πρότυπο των ευρωπαϊκών πόλεων, όπου εφαρμόζονται προσφέροντας πρωτίστως ασφάλεια σε πεζούς και οχήματα, αλλά επίσης αρκετά περιβαλλοντικά οφέλη.
Η δημιουργία κυκλικών κόμβων αποτελεί μια πολύ ενδιαφέρουσα προσέγγιση, π.χ απομάκρυνση των βαρελιών, σήμα κατατεθέν  της παρουσίας τροχονόμου δεκάδων χρόνων πριν. Σας επισυνάπτουμε φωτογραφία από πόλη του εξωτερικού, μικρός κόμβος ανάλογα διαμορφωμένος, αντικαθιστώντας το σημερινό βαρέλι του τροχονόμου.

Αυτό τουλάχιστον αποτυπώνεται ως εμπειρία από την ευρεία εφαρμογή τους όχι μόνο εντός πολεοδομικών ιστών αλλά και σε οδικά δίκτυα με σχετικά χαμηλό κυκλοφοριακό φόρτο εκτός πόλεων. Η επιλογή όμως των σημείων που μπορεί να εφαρμοστεί και η έκταση του μέτρου καλό είναι να αποτελέσει αντικείμενο υπεύθυνης γνώμης των ειδικών. Ο ρόλος της Δημοτικής Αρχής είναι αναντικατάστατος σε δυο θέματα: Στην ανάληψη της πρωτοβουλίας για διερεύνηση και φυσικά στον οικονομικό προγραμματισμό.

Οι κυκλικοί κόμβοι έχουν συγκεκριμένα γεωμετρικά και λειτουργικά χαρακτηριστικά και αποτελούν τη βέλτιστη λύση σύμφωνα με ευρωπαϊκή και αμερικάνικη βιβλιογραφία, με συνεχή κυκλοφοριακή ροή, ελεγχόμενη ταχύτητα, ασφάλεια για πεζούς και οχήματα, είναι περιβαλλοντικά φιλική λύση, κ.λ.π.  Στο εξωτερικό μετασκευάζονται υφιστάμενες διασταυρώσεις με ή χωρίς φωτεινή σηματοδότηση σε κυκλικούς κόμβους. Υπάρχουν ποικίλες λύσεις προκειμένου να είναι εφικτή η εφαρμογή τους και να διασφαλίζονται τα προαναφερόμενα για φόρτους έως 40.000 οχημάτων/ημέρα. Οπότε η τεχνογνωσία υπάρχει. Αρκεί να την εφαρμόσουμε σωστά.

Η κάθε εποχή έχει το αντίστοιχο τεχνικό - τεχνολογικό υπόβαθρο και οι αναφορές μας καλό είναι να γίνονται με την αναγνώριση της χρονικής στιγμής που κρίνουμε. Η γνώση που έχουμε σήμερα για την λειτουργία των κυκλικών κόμβων δεν υπήρχε πριν από 20 χρόνια και κατά συνέπεια αποφάσεις που λήφθηκαν σε προγενέστερο χρόνο δεν είναι δίκαιο να κρίνονται με τα σημερινά δεδομένα. Με ιδιαίτερη ικανοποίηση διαπιστώνεται η καταγραφή ολοκληρωμένων απόψεων για το θέμα με σαφείς προτάσεις .Πιστεύω ότι σύντομα  οι τεχνικές υπηρεσίες του Δήμου θα αξιοποιήσουν  την τεχνογνωσία τους και θα διατυπώσουν σχετικές  προτάσεις.

O λόγος στη δημοτική αρχή  και στις  τεχνικές υπηρεσίες προκειμένου να σχεδιαστεί η κατασκευή κυκλικών κόμβων στην πόλη μας  και να διερευνηθούν οι προθέσεις για το μέλλον.  To κόστος   μικρό σε σχέση με τα οφέλη της μείωσης τροχαίων δυστυχημάτων.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου