Η ΕΥΘΥΤΑ ΡΟΔΟΥ, διεκδικεί ένα ασφαλές οδικό δίκτυο για να μην σκοτώνονται οι άνθρωποί μας, αγαπημένα μας πρόσωπα και όχι αριθμοί για πολλούς....
Κανείς να μη σιωπήσει μπροστά στα φονικά της ασφάλτου
Τι προτάσεις κατέθεσε η ΕΥΘΥΤΑ για να σταματήσει το διαρκές «έγκλημα»
Δέσμη συγκεκριμένων προτάσεων και μέτρων, για να μην
θρηνήσουμε κι άλλα θύματα στους δρόμους του νησιού μας, κατέθεσε η
ΕΥΘΥΤΑ Ρόδου στους τοπικούς μας φορείς, έτσι ώστε να γίνουν άμεσες και
αποτελεσματικές ενέργειες.
Όπως δήλωσε χθες μιλώντας στη
«Ρ» η πρόεδρος του συλλόγου κα Ελένη Καρύδη, οι προτάσεις αυτές επί της
ουσίας καταγράφουν τους κινδύνους και τις ελλείψεις που παρατηρούνται
στο οδικό δίκτυο του νησιού μας και οι οποίες σε συνδυασμό με τις
παραβιάσεις του ΚΟΚ μπορούν να οδηγήσουν σε τροχαία ατυχήματα και
δυστυχήματα.
21 πέρσι οι νεκροί και άλλοι 4 μέσα στο 2015 είναι ο ανατριχιαστικός αριθμός του απολογισμού των θυμάτων της ασφάλτου.
Στο
υπόμνημα που παρέδωσε η ΕΥΘΥΤΑ στους τοπικούς μας φορείς, αναφέρεται
μεταξύ άλλων για τα επικίνδυνα σημεία του οδικού μας δικτύου και τις
παραλείψεις που δυστυχώς παρά το ότι έχουν επισημανθεί εδώ και πολλά
χρόνια, δεν έχουν ακόμα βελτιωθεί ή αποκατασταθεί:
• Η Εθνική
οδός Ρόδου-Λίνδου, από το 4ο χλμ. έως το 20ό χλμ. συμπεριλαμβάνεται
στους πιο επικίνδυνους οδικούς άξονες της Ελλάδας το 2012.
• Η
εθνική οδός Ρόδου-Λίνδου παραμένει πάνω από 10ετία εργοτάξιο στην
περιοχή Αφάντου. Δαπανήθηκαν τεράστια ποσά με σκοπό τη βελτίωσή της,
ήρθαν και έφυγαν οι μεγάλες εταιρείες, αλλά το εργοτάξιο παραμένει.
Δόθηκαν υποσχέσεις επί υποσχέσεων χωρίς αποτέλεσμα. Αμέτρητα είναι τα
ατυχήματα ιδιαίτερα τους καλοκαιρινούς μήνες, τα οποία συμβαίνουν
καθημερινά στη συγκεκριμένη περιοχή και τα οποία δεν βλέπουν το φως της
δημοσιότητας.
• Το “εργοτάξιο” της Εθνικής οδού σταμάτησε για μια
ακόμα φορά να λειτουργεί, γιατί ο εργολάβος εδώ και καιρό παραμένει
απλήρωτος. Ο κίνδυνος για τις ανθρώπινες ζωές εξακολουθεί να μην
υπολογίζεται.
• Δεν εφαρμόζονται οι τεχνικές προδιαγραφές Σήμανσης Εκτελούμενων Οδικών έργων εντός και εκτός κατοικημένων περιοχών.
•
Η εθνική οδός Ρόδου-Λίνδου από το Ροδίνι μέχρι και το Φαληράκι δηλ. σε
μήκος 12χλμ. διακόπτεται από 12 (!) φωτεινούς σηματοδότες, ενώ άλλοι 8
έχουν ήδη τοποθετηθεί στην πρόσφατη διαπλάτυνσή της από το Φαληράκι
μέχρι τα Κολύμπια (απόσταση 10 χλμ.) και ποιος ξέρει πόσοι ακόμη θα
τοποθετηθούν μελλοντικά, καθιστώντας στην ουσία το κύριο εθνικό δίκτυο
του νησιού, αστική περιοχή. Παγκόσμια ίσως πρωτιά! Για τη Ρόδο φαίνεται
ότι είναι πολυτέλεια οι ανισόπεδοι ή κυκλικοί κόμβοι και εντός της
πόλης. Είναι επίσης πολυτέλεια η δημιουργία παρόδιων οδών εξυπηρέτησης
καθώς επίσης βοηθητικών παράπλευρων οδών όπως εξάλλου ορίζουν οι
προδιαγραφές.
• Ακόμα και οι κυκλικοί κόμβοι που κατασκευάστηκαν
μετά από τις έντονες διαμαρτυρίες μας και την εκφρασμένη αγανάκτηση του
κόσμου, παρουσιάζουν σοβαρά προβλήματα σημάνσεων και ασφάλειας των
χρηστών. Εξακολουθεί να παραμένει ζητούμενο η εφαρμογή των κυκλικών
κόμβων με σωστές προδιαγραφές, προσαρμοσμένες στις απαιτήσεις της κάθε
θέσης.
• Σε όλο το μήκος του Εθνικού και Επαρχιακού οδικού
δικτύου, οι κόμβοι εισόδου-εξόδου από τα κτίρια καταστημάτων και
παρεμφερών χρήσεων, που πληρούν τις προδιαγραφές και τους κανόνες
ασφαλείας είναι ελάχιστοι. Ο κίνδυνος “παράνομων” παρεισφρήσεων στο
εθνικό και επαρχιακό δίκτυο επιβαρύνεται όχι μόνο από την έλλειψη
διασταυρώσεων στα σημεία συναντήσεώς του με παράπλευρες οδούς, αλλά και
από την καθημερινή λειτουργία επιχειρήσεων που δεν πληρούν τις
προδιαγραφές όσον αφορά στην κυκλοφοριακή σύνδεση της επιχείρησής τους
με το οδικό δίκτυο.
• Εντός του τμήματος αυτού (Ροδίνι-Φαληράκι)
εισέρχονται τροχοφόρα από δεκάδες παράπλευρες χρήσεις από αγροτικούς ή
δημοτικούς δρόμους, με ελάχιστες κυκλοφοριακές συνδέσεις εντός
προδιαγραφών. Το ίδιο και στο επόμενο τμήμα Φαληράκι-Κολύμπια που
υποτίθεται ότι γίνεται με σύγχρονες προδιαγραφές.
• Οι οριζόντιες
κυκλοφοριακές σημάνσεις (διαγραμμίσεις) στις περισσότερες των
περιπτώσεων είναι σβησμένες. Η έλλειψη ορατών σημάνσεων στις διαβάσεις
των πεζών καθιστά την διέλευση εγκληματικά επικίνδυνη.
• Οι κάθετες πινακίδες σήμανσης οδών (ρυθμιστικές), όπου υπάρχουν έχουν παραμείνει από την αρχική κατασκευή των οδών.
• Ούτε λόγος να γίνεται για τις πληροφοριακές πινακίδες.
•
Μεγάλα τμήματα των στηθαίων, αλλά και σημάνσεων, είναι καλυμμένα από
την παρόδια βλάστηση με αποτέλεσμα να μην είναι ορατά από τους χρήστες
της οδού.
• Οι φθορές των στηθαίων ασφαλείας μετά από δυστυχήματα παραμένουν υπενθυμίζοντας στον οδηγό το ατύχημα ή το δυστύχημα.
•
Η φύτευση στη διαχωριστική νησίδα, απαραίτητη για την προστασία των
οδηγών της αντίθετης κίνησης από τους προβολείς των οχημάτων είναι σε
πολλά σημεία ή ανύπαρκτη είτε αφημένη στην φυσική της εξέλιξη και χωρίς
ανακλαστικά σε μεγάλο μήκος.
• Ένα από τα βασικότερα στοιχεία
οδικής ασφάλειας κατά τις νυκτερινές ώρες, ο φωτισμός του οδικού
δικτύου, σε αρκετές περιπτώσεις είναι εκτός προδιαγραφών τόσο στην
επάρκεια, όσο και στην τοποθέτησή του. Οι κολώνες φωτισμού σε πολλές
περιπτώσεις, λόγω θέσης, αποτελούν καταλυτικά στοιχεία των οδικών
δυστυχημάτων.
• Εξακολουθούν να παραμένουν παρά τις συνεχείς
προσπάθειες και παρεμβάσεις, οι παράνομες διαφημιστικές πινακίδες, οι
οποίες αποτελούν εστίες πολλών δυστυχημάτων, αλλοιώνοντας ακόμη και την
αισθητική εικόνα της οδού. Το ΣτΕ έχει αποφανθεί με την υπ’ αριθμ.
απόφαση 909-910/2007 ότι απαγορεύονται οι διαφημιστικές πινακίδες στους
δρόμους, ποτέ δεν εφαρμόστηκε παρότι έχει συγκροτηθεί συνεργείο
απομάκρυνσης (4 φορές) από τις τεχνικές υπηρεσίες του δήμου...
• Η
εισροή μεγάλων ποσοτήτων όμβριων υδάτων και πολλές φορές φερτών υλικών
από παράπλευρους δρόμους ή ρέματα στο εθνικό και επαρχιακό δίκτυο, είναι
ένας σοβαρός επιπρόσθετος κίνδυνος τη χειμερινή περίοδο, όπως συμβαίνει
σε κάθε έντονη βροχόπτωση.
• Τα πρώτα 15 χιλιόμετρα του δυτικού
επαρχιακού δικτύου (Ρόδου-Καμείρου) διέρχονται μέσα από αστικές περιοχές
με διασταυρώσεις και χρήσεις που δημιουργούν κυκλοφοριακό κομφούζιο με
καταγραφή στο ιστορικό σοβαρών δυστυχημάτων. Η οριστική μελέτη με τίτλο
“Λειτουργική βελτίωση επαρχιακής οδού Ρόδου-Αεροδρομίου” δυστυχώς έμεινε
στα συρτάρια.
• Πολυσύχναστοι δρόμοι όπως αυτός του Ρόδου
Καλλιθέας και μάλιστα σε περιοχές με πολλές εμπορικές επιχειρήσεις και
μεγάλες τουριστικές ξενοδοχειακές μονάδες έχουν παντελή έλλειψη
πεζοδρομίων και διαβάσεων πεζών.
• Πεζοδρόμια με μικρές
διαστάσεις πλάτους αλλά με μεγάλο ύψος, που καταλαμβάνονται συνήθως από
δένδρα, κολώνες φωτισμού, διαφημιστικές πινακίδες ή στάσεις λεωφορείων
είναι ακατάλληλα για τους χρήστες και αποτελούν καταλυτικά στοιχεία των
οδικών δυστυχημάτων. Σε ορισμένα σημεία της πόλης και στους
περισσότερους οικισμούς τα πεζοδρόμια είναι ανύπαρκτα ή τα πρόσφατα που
κατασκευάστηκαν στην είσοδο του Αφάντου κατεστραμμένα, επικίνδυνα και
χωρίς σήμανση για την επικινδυνότητα.
• Ένας επί πλέον
επιβαρυντικός παράγοντας στην ασφάλεια των χρηστών των οδών και ο οποίος
τυγχάνει της πλήρους αδιαφορίας των αρχών είναι αυτός της ολισθηρότητας
των οδοστρωμάτων, τα οποία παραμένουν για χρόνια χωρίς συντήρηση.
•
Συχνό φαινόμενο κατά τη διαδρομή Ρόδος-Κατταβιά, είναι οι
κατολισθήσεις. Ενώ έχουν δαπανηθεί τεράστια ποσά για ογκοδέστατους και
άκομψους τοίχους αντιστήριξης (περιοχή Κολυμπίων, Αφάντου), τα σημεία
όπου ανέκαθεν υπήρξε και υπάρχει πρόβλημα (στροφή Πυλώνα, περιοχή
Χαράκι) δεν έχει γίνει απολύτως τίποτα αφήνοντας τους οδηγούς στην τύχη
τους. Μετά από έντονη βροχόπτωση τα κατολισθητικά φαινόμενα, ειδικά στην
Πυλώνα, είναι έντονα και πολύ επικίνδυνα. Στο Χαράκι, θα μπορούσε με τη
χρήση ενός συστήματος μεταλλικών πλεγμάτων το οποίο συγκριτικά με άλλα
μέσα αντιστήριξης είναι οικονομικότερο, να λυθεί το πρόβλημα των
κατακρημνίσεων μικρών αλλά και μεγάλων βράχων. Κατολισθήσεις στο Μήδεια
στον επαρχιακό Τσαΐρι-Αεροδρόμιο και στην πόλη της Ρόδου.
• Η
διέλευση μέσα από μεγάλα ρέματα του επαρχιακού οδικού δικτύου όπως αυτό
της Κρεμαστής χωρίς σημάνσεις και μηχανισμούς ασφαλείας, χωρίς
εξασφάλιση σύγχρονων γεφυρών και αντιπλημμυρικών έργων οδηγεί σε
τραγωδίες όπως αυτή των πλημμυρών του 2013.
• Δυστυχώς, όποιος
φορέας, δημόσιος ή ιδιωτικός, αποφασίζει να κατασκευάσει το δίκτυό του
(ρεύμα, τηλεφωνία, ύδρευση) θα επέμβει στο οδόστρωμα (εκσκαφή,
τοποθέτηση) χωρίς να λαμβάνει ειδική μέριμνα κατά την αποκατάστασή του,
με αποτέλεσμα ο οδηγός να κινδυνεύει λόγω της τοπικής ανωμαλίας που
παρουσιάζει το οδόστρωμα. Η επίβλεψη, δυστυχώς, της Πολιτείας είναι
απούσα και ο οδηγός βρίσκεται έρμαιο απέναντι στην ασυδοσία των
συμφερόντων και την αδιαφορία του Κράτους.
• Τόσο το εθνικό όσο
και το κύριο επαρχιακό δίκτυο του νησιού έχουν μετατραπεί σε οικιστικούς
υποδοχείς με σοβαρότατες αρνητικές συνέπειες σε πολλαπλά επίπεδα και
κυρίως στην οδική ασφάλεια. Στο γεγονός αυτό συντείνουν η καταστρατήγηση
του θεσμικού πλαισίου για τις παρεκκλίσεις αρτιότητας, οι αλλαγές
χρήσεων με υπερεκμετάλλευση του Σ.Δ. και το συνονθύλευμα των παρόδιων
χρήσεων. Οι παρόδιες χρήσεις της εθνικής οδού είναι εξαιρετικά σημαντικό
κεφάλαιο και πρέπει να αντιμετωπισθούν κάτω από ενιαίο πρίσμα.
•
Οι πρόσφατες μελέτες για την αντιμετώπιση του κυκλοφοριακού προβλήματος
επιβάλλονται χωρίς τη συνολική αξιολόγηση και ιεράρχηση του οδικού
δικτύου της πόλης.
• Οι όποιες παρεμβάσεις γίνονται είναι αποσπασματικές και μετά από συνεχείς πιέσεις.
•
Ερωτηματικά επίσης προκαλεί η ευκολία με την οποία Στρατηγικές
Περιβαλλοντικές Μελέτες, οι οποίες υιοθετούνται από τους αρμόδιους
φορείς, εκτιμούν με περισσή ευκολία την επάρκεια του σημερινού οδικού
δικτύου και την αξιοπιστία του, όταν η επί πλέον επιβάρυνσή του με την
“επένδυση” θα αυξήσει σε υπέρμετρο βαθμό τον κυκλοφοριακό φόρτο. Και
αναφερόμαστε σε οδικό δίκτυο το οποίο αδυνατεί να ανταποκριθεί ακόμα και
στις σημερινές ανάγκες.
• Ο επανασχεδιασμός της κυκλοφορίας στις
πόλεις με βάση τις ανάγκες πρωταρχικά των πεζών καθώς και ο σχεδιασμός
και η υλοποίηση ενός δικτύου ποδηλατοδρόμων.
• Ανύπαρκτα
περιμετρικά της πόλης πάρκινγκ, το κέντρο της πόλης έχει μετατραπεί σε
ένα απέραντο πάρκινγκ. Ενίσχυση των Μ.Μ.Μ., επανασχεδιασμός
κυκλοφοριακής μελέτης, συνολική αξιολόγηση και ιεράρχηση του οδικού
δικτύου της πόλης.
• Μπορεί οι αρμοδιότητες για το Εθνικό και
Επαρχιακό δίκτυο να πηγαινοέρχονται από τις υπηρεσίες, τα προβλήματα
όμως παραμένουν και οξύνονται. Το οδικό δίκτυο αφήνεται στην τύχη του
μαζί με τους χρήστες του, οι οποίοι, όμως, καλούνται να πληρώνουν
συνεχώς περισσότερα, πολλές φορές με τίμημα την ίδια τη ΖΩΗ τους. Πρέπει
επιτέλους να σταματήσει η υποκριτική στάση όλων όσων έχουν την ευθύνη
του οδικού δικτύου της Ρόδου.
• Πρέπει επιτέλους (έστω και μετά
από πολλά χρόνια καθυστερήσεων) να τεθούν σε διαδικασία υλοποίησης σε
δύο σοβαρά έργα που τα “μελετάμε” δεκαετίες και που ουδέποτε
υλοποιούνται και τα οποία θα επιλύσουν πολλά προβλήματα. Αυτά είναι ο
περιμετρικός δακτύλιος της πόλης της Ρόδου σε συνδυασμό με τη νέα είσοδο
πόλης Ρόδου (αρτηρία αεροδρόμιο-Ρόδος που θα “κουμπώσει” στον
περιμετρικό δακτύλιο). Αυτή τη στιγμή ο μεν περιμετρικός παρότι είχε
ώριμη μελέτη εγκαταλείφθηκε στην τύχη του, η δε νέα είσοδος πόλης Ρόδου,
ξαναμελετάται. Πολύ φοβούμαστε ότι έτσι όπως προχωρούν τα πράγματα
είμαστε ακόμη (δυστυχώς μετά την πάροδο πολλών ετών) στην αρχή.
•
Παράλληλα πρέπει να μελετηθεί η διασύνδεση του τμήματος της
περιμετρικής οδού που έχει κατασκευασθεί στην περιοχή “Ζέφυρος” με το
λιμάνι της Ακαντιάς και να συνδυασθεί με το αντίστοιχο master plan των
χερσαίων εγκαταστάσεων. Άλλως το έργο είναι ημιτελές.
• Είναι σε
διαδικασία μελέτης η διαπλάτυνση της εθνικής οδού Ρόδου-Λίνδου από τα
Κολύμπια μέχρι τη Λίνδο. Και το έργο αυτό είναι καθοριστικής σημασίας
για το νησί και πρέπει να ολοκληρωθεί το συντομότερο δυνατόν. Στη μελέτη
αυτή πρέπει να υπάρξουν ρυθμίσεις για παράκαμψη οικιστικών περιοχών
(π.χ. Κάλαθος) και βελτίωση χαράξεων που είναι προβληματικές λόγω
γεωλογικών φαινομένων (π.χ. περιοχή Τσαμπίκας).
Επίσης τονίζουμε
ότι δεν πρέπει να επαναληφθούν τα σφάλματα που διαπιστώνουμε στο τμήμα
Ρόδος-Κολύμπια. Όχι πια φωτεινοί σηματοδότες, να προβλεφθούν κυκλικοί ή
ανισόπεδοι κόμβοι, παράπλευρες εξυπηρετήσεις κ.λπ.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου