Όπως ανακοίνωσε η Volvo Cars, το Λονδίνο θα αποτελέσει την επόμενη
πόλη εφαρμογής του φιλόδοξου προγράμματος που στόχο έχει να επιταχύνει την
εισαγωγή της αυτόνομης οδήγησης, μιας τεχνολογίας που υπόσχεται να μειώσει
δραστικά τα τροχαία δυστυχήματα, ενώ παράλληλα θα αποσυμφορήσει τους δρόμους,
θα βοηθήσει το περιβάλλον και θα εξοικονομήσει πολύτιμο χρόνο στους οδηγούς.
Η σουηδική εταιρεία που αποτελεί συνώνυμο της οδικής ασφάλειας από το
1959, όταν εφηύρε τη ζώνη ασφαλείας τριών σημείων, οδηγεί τις εξελίξεις
παγκοσμίως και στα συστήματα αυτόνομης οδήγησης.
Πρόκειται για έναν
τομέα-κλειδί στην υλοποίηση του Vision 2020 (Όραμα 2020), της δημόσιας
δέσμευσης της Volvo ότι μέχρι το 2020 θα έχει παρουσιάσει όλη την απαραίτητη
τεχνολογία ώστε να μην υπάρχει απώλεια ζωής ή σοβαρός τραυματισμός σε
οποιοδήποτε νέο Volvo εμπλέκεται σε ατύχημα.
«Η αυτόνομη οδήγηση αποτελεί ένα μεγάλο άλμα προόδου για την οδική
ασφάλεια», δήλωσε ο Χάκαν Σάμουελσον, Πρόεδρος και CEO της Volvo Cars κατά τη
διάρκεια του Συνεδρίου που έλαβε χώρα στο Λονδίνο, δήλωσε: «Πολύ απλά, όσο πιο
γρήγορα βγουν τα οχήματα αυτόνομης οδήγησης στους δρόμους, τόσο πιο σύντομα θα
αρχίσουν να σώζονται ανθρώπινες ζωές».
Το βρετανικό πρόγραμμα δοκιμών της Volvo θα φέρει το όνομα «Drive Me
London» και – στα χνάρια των αντίστοιχων προγραμμάτων της Volvo σε Σουηδία, ΗΠΑ
και Κίνα - προβλέπει τη συμμετοχή «κοινών» οικογενειών και όχι ειδικών
δοκιμαστών, που θα οδηγούν οχήματα αυτόνομης οδήγησης σε δημόσιους δρόμους. Η
Volvo θα αντλήσει δεδομένα από αυτούς τους καθημερινούς χρήστες σε πραγματικές
οδικές συνθήκες, κάτι που προσφέρει σημαντικό συγκριτικό πλεονέκτημα σε σχέση
με τις όχι τόσο ρεαλιστικές συνθήκες στις πίστες δοκιμών. Η Thatcham Research
θα παρέχει την ανάλυση των τεχνικών δεδομένων και όσους επαγγελματίες
δοκιμαστές χρειαστούν επικουρικά, ως τμήμα της δοκιμής.
Το Drive Me London θα ξεκινήσει στις αρχές του 2017 με έναν
περιορισμένο αριθμό αυτοκινήτων που θα είναι εξοπλισμένα με σύστημα
ημι-αυτόνομης οδήγησης και θα επεκταθεί το 2018, περιλαμβάνοντας 100 αυτοκίνητα
αυτόνομης οδήγησης. Θα είναι το μεγαλύτερο και πιο εκτεταμένο πρόγραμμα δοκιμών
αυτόνομης οδήγησης στους βρετανικούς δρόμους.
Η κυκλοφορία οχημάτων αυτόνομης οδήγησης υπόσχεται να φέρει την
επανάσταση σε 4 βασικούς τομείς - ασφάλεια, οδική συμφόρηση, ρύπανση κι
εξοικονόμηση χρόνου. Σύμφωνα με τα ευρήματα ανεξάρτητης έρευνας, η αυτόνομη
οδήγηση έχει τη δυνατότητα να μειώσει δραστικά τον αριθμό των τροχαίων
ατυχημάτων – σε ορισμένες περιπτώσεις μέχρι και 30%. Σήμερα, έως και 90% όλων
των ατυχημάτων προκαλούνται από λάθος του οδηγού ή απόσπαση της προσοχής του,
αιτίες που σε μεγάλο βαθμό θα εξαλειφθούν με τη χρήση οχημάτων αυτόνομης
οδήγησης.
Αυξημένα κατά 9 ήταν τα δυστυχήματα που σημειώθηκαν το 2015, στα οποία
έχασαν τη ζωή τους 6 άτομα περισσότερα απ’ ότι την προηγούμενη χρονιά,
καταδεικνύοντας ότι οι επιδόσεις της χώρας στο θέμα της οδικής ασφάλειας
επιδεινώνονται. Η αύξηση του αριθμού των τροχαίων δυστυχημάτων και των νεκρών
καταγράφεται για πρώτη φορά ύστερα από 18 χρόνια, κατά τη διάρκεια των οποίων τα
στοιχεία ήθελαν συνεχή μείωση των τροχαίων και των θυμάτων τους.
Ιδιαίτερο ενδιαφέρον παρουσιάζει η γεωγραφική κατανομή των τροχαίων
δυστυχημάτων, καθώς διαπιστώνεται ότι σε ορισμένες περιοχές της χώρας δεν
σημειώθηκε κανένα δυστύχημα, ενώ η πρωτεύουσα είχε να παρουσιάσει τη μεγαλύτερη
αύξηση θυμάτων δυστυχημάτων στην άσφαλτο.
Όπως διαπιστώνει έρευνα του Πολυτεχνείου Κρήτης, με επικεφαλής τον
καθηγητή Κωνσταντίνο Ζοπουνίδη, το 2015 παρατηρήθηκε σημαντική αύξηση, κατά 33
συμβάντα, στον αριθμό των σοβαρών δυστυχημάτων και θανάσιμων τραυματισμών (6
άτομα). Μοναδική κατηγορία στην οποία παρατηρήθηκε βελτίωση των δεικτών ήταν
αυτή των ελαφρών ατυχημάτων, που μειώθηκαν κατά 101 και των ελαφρά τραυματιών,
που ήταν 245 άτομα λιγότερα απ’ ό,τι το 2014.
Ασφαλείς φαίνεται ότι είναι οι μετακινήσεις στη Λευκάδα όπου για
δεύτερη συνεχόμενη χρονιά δεν καταγράφηκε κανένα θύμα τροχαίου. Αντίστοιχη η
εικόνα στη Ροδόπη, όπου δεν σημειώθηκε κανένα δυστύχημα, έναντι των 8 νεκρών
που «μέτρησαν» οι δρόμοι της περιφέρειας το 2014. Από ένα θανατηφόρο
καταγράφηκε επίσης στην Ευρυτανία, στην Καρδίτσα και στην Καστοριά. Επιδείνωση
των στοιχείων εμφανίζουν η Χαλκιδική, η Φθιώτιδα, η Μεσσηνία, η Κεφαλλονιά, το
Ηράκλειο και τα Δωδεκάνησα. Τη μεγαλύτερη αύξηση νεκρών εμφανίζει η Αθήνα με 25
θύματα περισσότερα απ’ ό,τι το 2014, η Μεσσηνία με 17, η Ζάκυνθος με 8, τα
Δωδεκάνησα και το Λασίθι με 7. Τη μεγαλύτερη μείωση εμφανίζουν η Λάρισα (με 12
θύματα λιγότερα από το προηγούμενο έτος), η Καρδίτσα (-10), η Αιτωλοακαρνανία
(-9), τα Ιωάννινα η Ροδόπη (-8) και η Μαγνησία (-7).
Στα νησιά σύμφωνα με τα συμπεράσματα της έρευνας, η εικόνα της οδικής
ασφάλειας επιδεινώνεται στις περιοχές όπου το οδικό δίκτυο δεν είναι σε καλή
κατάσταση. Έντονο είναι το πρόβλημα στα νησιά που δέχονται μεγάλο όγκο τουριστών,
κυκλοφορούν πολλά ενοικιαζόμενα δίκυκλα και Ι.Χ. και το οδικό δίκτυο δεν είναι
οικείο στους επισκέπτες (όπως στις Κυκλάδες, τα Δωδεκάνησα και τα Επτάνησα).
Προτεραιότητα πρέπει να αποτελέσουν, σύμφωνα με τους συντάκτες της έρευνας, οι
μεγάλοι τουριστικοί προορισμοί «γιατί τα ατυχήματα με παθόντες τουρίστες
δυσφημούν τη χώρα». Είναι μάλιστα ενδεικτικό ότι στα ερωτηματολόγια που
συμπληρώνουν κατά την αναχώρησή τους οι ξένοι επισκέπτες, τοποθετούν την οδική
ασφάλεια στις πρώτες θέσεις δυσαρέσκειας.
Το μοντέλο που προτείνει ο Jean Todt με αφορμή το ψήφισμα των Ηνωμένων
Εθνών για παγκόσμια δράση υπέρ της οδικής ασφάλειας
Ο Ειδικός Απεσταλμένος των Ηνωμένων Εθνών για την Οδική Ασφάλεια και
Πρόεδρος της FIA Jean Todt, έχει ως στόχο να δημιουργήσει ένα Ταμείο των
Ηνωμένων Εθνών για την Οδική Ασφάλεια, το οποίο μπορεί να χρησιμοποιηθεί για
την καταπολέμηση της πανδημίας θανάτων στο δρόμο.
«Δεν μπορώ να σκεφτώ καμία άλλη επένδυση δημόσιας πολιτικής η οποία θα
είναι πιο κερδοφόρα αν κάνουμε τη σύγκριση των πλεονεκτημάτων της σε σχέση με
το κόστος της. Έχουμε ευθύνη να παρέχουμε σε κάθε άτομο σε αυτόν τον πλανήτη
ασφαλέστερη κινητικότητα», ανέφερε ο κος Todt.
Ο κος Todt απευθύνθηκε στη Γενική Συνέλευση των Ηνωμένων Εθνών, μετά
την έγκριση ενός ψηφίσματος που υποστηρίζει τη συντονισμένη παγκόσμια δράση
στον αγώνα για τη βελτίωση της οδικής ασφάλειας σε όλο τον κόσμο.
«Σήμερα είναι μια μεγάλη μέρα για την κοινότητα της οδικής ασφάλειας»,
δήλωσε ο κος Todt. «Μαζί με τα μέλη Υψηλού Επιπέδου της επιτροπής της FIA, θα
κάνουμε ότι μπορούμε για να υποστηρίξουμε τη δημιουργία αυτού του ταμείου, το
οποίο θα φέρει επανάσταση στη χρηματοδότηση της οδικής ασφάλειας.»
Το Μοντέλο της Νότιας Κορέας
Σε παλαιότερη ομιλία του σε φόρουμ για την οδική ασφάλεια στην Πόλη
του Μεξικού, ο κος Todt είχε εξηγήσει ότι απλές προσπάθειες εκπαίδευσης στην
οδική ασφάλεια στη Νότια Κορέα βοήθησαν στη μείωση των θανάτων από τροχαία
δυστυχήματα γύρω από τα σχολεία σε ένα εντυπωσιακό 95 τοις εκατό.
«Έχουμε τις απαντήσεις» τόνισε. «Μπορούμε να εξαλείψουμε τα τροχαία δυστυχήματα
γύρω από τα σχολεία. Αυτό δεν είναι μια φαντασίωση, είναι θέμα θέλησης. […]
Έχουμε παραδείγματα όπου με τη σωστή πολιτική στήριξη, έχει σημειωθεί δραματική
πρόοδος. Στις αρχές της δεκαετίας του '90 κάθε χρόνο πάνω από 1.500 παιδιά
σκοτώνονταν στο δρόμο τους προς ή από το σχολείο στη Νότια Κορέα. Από το 2010
είναι λιγότερο από 100 παιδιά -ένα 95% μείωση- αλλά και πάλι εξακολουθούν να
είναι πάρα πολλά».
Το μοντέλο της Νότια Κορέας είναι θεωρητικά απλό στην εφαρμογή
του: εισαγωγή ορίων ταχύτητας 30kph γύρω
από τα σχολεία, επίβλεψη του μέτρου μέσω ενός συνδυασμού ελέγχου ταχύτητας και
χρήση καμερών κυκλοφορίας, διεξαγωγή εκπαιδευτικών προγραμμάτων οδικής
ασφάλειας υποχρεωτικών για τα παιδιά (10 ώρες ανά έτος βοήθησαν να κάνουν τη
διαφορά), και αύξηση των κυρώσεων για τους οδηγούς που εμπλέκονται σε
δυστυχήματα και παραβάσεις της κυκλοφορίας στο εσωτερικό του σχολικών ζωνών.
Επί του παρόντος, η οδική ασφάλεια είναι προνόμιο και όχι ένα βασικό
ανθρώπινο δικαίωμα.
Ενώ τα στατιστικά στοιχεία για τους θανάτους από τροχαία είναι
συγκλονιστικά -1,3 εκατομμύρια άνθρωποι σκοτώνονται στους δρόμους κάθε χρόνο,
με σχεδόν 100 τραυματίες κάθε λεπτό- πιο συγκλονιστικό ακόμη είναι το γεγονός
ότι το 90% των θανάτων από τροχαία δυστυχήματα λαμβάνουν χώρα στις χαμηλές και
μεσαίου εισοδήματος χώρες που διαθέτουν μόνο το 53% των οχημάτων του παγκόσμιου
στόλου.
Μια παγκόσμια κρίση απαιτεί παγκόσμια απάντηση
Και είναι για το σκοπό αυτό που η Ομάδα Υψηλού Επιπέδου της FIA για
την Οδική Ασφάλεια -υπό την προεδρία του κου Todt, σε συνεργασία με τους εκπροσώπους κυβερνήσεων, επιχειρήσεων
και μη κυβερνητικών οργανώσεων-
εργάζονται για τη χρηματοδότηση των μέτρων που μπορούν τελικά να
χρησιμοποιηθούν για να ξεκινήσουν έργα όπως εκείνα της ανάπτυξης ικανοτήτων,
της υπεράσπισης του σκοπού, και των προγραμμάτων πρόληψης τραυματισμών, που
καλύπτουν όχι μόνο τους χρήστες των οδών αλλά και το σχεδιασμό και τις δοκιμές
των οχημάτων.
Πρόταση για μια στρατηγική για τη μείωση του αριθμού των ανθρώπων που
τραυματίζονται σοβαρά στους δρόμους της Ε.Ε από το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο Ασφάλειας
Μεταφορών (ESCT)
Το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο Ασφάλειας Μεταφορών (ETSC) δημοσιοποίησε
έγγραφο θέσεων με τίτλο: «Πρόταση για μια στρατηγική για τη μείωση του αριθμού
των ανθρώπων που τραυματίζονται σοβαρά στους δρόμους της Ε.Ε». Το ETSC συνιστά
στην Ε.Ε να υιοθετήσει έναν στόχο μείωσης κατά 35% μεταξύ 2014 και 2020 στον
αριθμό των σοβαρά τραυματισμένων ανθρώπων. Μια μείωση κατά 35% κατά την περίοδο
2014-2020 θα είναι παρόμοια πρόκληση για τα κράτη μέλη με τον στόχο να μειωθεί
στο ήμισυ το ποσοστό θανάτων από τροχαία συμβάντα μεταξύ 2010 και 2020.
Επιπλέον, η ΕΕ θα πρέπει να υιοθετήσει μια κοινή στρατηγική.
Από το 2010 ο αριθμός των ατόμων που τραυματίστηκαν σοβαρά στην Ε.Ε
έχει μειωθεί κατά μόλις 1,6%, σε σύγκριση με την μείωση κατά 18% του αριθμού
των θανάτων από τροχαία συμβάντα στις ίδιες χώρες. Η πλειοψηφία των χωρών έχει
μειώσει τους θανάτους από τροχαία δυστυχήματα με ταχύτερο ρυθμό σε σύγκριση με
τους σοβαρούς τραυματισμούς από το 2001.
Το 2014, περισσότεροι από 203.500 άνθρωποι έχουν καταγραφεί από την
αστυνομία ως σοβαρά τραυματίες στους δρόμους της Ε.Ε, που αντιπροσωπεύει αύξηση
κατά σχεδόν 3% σε σύγκριση με το 2013.
Βασικές συστάσεις προς την Ε.Ε
Δημιουργήστε ένα σύστημα για
την οδική ασφάλεια που αναγνωρίζει την ευπάθεια του ανθρώπινου σώματος.
Υιοθετήστε τον στόχο μείωσης
κατά 35% μεταξύ 2014 και 2020 στον αριθμό των ανθρώπων που τραυματίζονται
σοβαρά. Μια μείωση κατά 35% κατά την περίοδο 2014-2020 θα αποτελεί εξίσου μια
πρόκληση και αριθμητικά συγκρίσιμη για τα κράτη μέλη με τον στόχο να μειωθούν
στο ήμισυ οι θάνατοι από τροχαία συμβάντα μεταξύ 2010 και 2020.
Συμπεριλάβετε όλες τις σχετικές γενικές
διευθύνσεις, ιδίως η ΓΔ Υγείας και Ασφάλειας των Τροφίμων (SANTE), στον
εντοπισμό προληπτικών μέτρων, υιοθετώντας την κοινή στρατηγική για την
αντιμετώπιση των σοβαρών τραυματισμών και την εφαρμογή της. Η κοινή στρατηγική
θα πρέπει να περιλαμβάνει μέτρα η παράδοση των οποίων να είναι υπόλογη.
Συμπεριλάβετε τους αριθμούς
των σοβαρά τραυματιών στην αξιολόγηση των επιδράσεων των αντισταθμιστικών
μέτρων, όπου αυτό δεν συμβαίνει ήδη.
Υποστηρίξτε τις προσπάθειες
των κρατών μελών να βελτιώσουν την ποιότητα των στοιχείων σχετικά με τους
σοβαρά τραυματίες και να ιεραρχηθούν τα βραχυπρόθεσμα μέτρα που μπορούν να
υλοποιηθούν με την υπάρχουσα γνώση, π.χ. μέτρα για τη βελτίωση της συμμόρφωσης
στο όριο ταχύτητας θα μειώσει τη σοβαρότητα των τραυματισμών και έχουν άμεση
ισχύ.
Ασχολούμαστε συχνά με το τι συμβαίνει με το αυτοκίνητο στις πόλεις η
στους αυτοκινητοδρόμους. Σπάνια μιλάμε για το τι συμβαίνει σε κάθε
χωριό. Το αυτοκίνητο, και εκεί, έχει κατακτήσει/καταπατήσει/ιδιοποιηθεί
τα πάντα. Τα παραδείγματα δεν έχουν τέλος αν θα θέλαμε να αναφέρουμε τα
χωριά που ο δημόσιος χώρος έχει μετατραπεί σε parking, που η μετακίνηση
μέχρι την πλατεία θα γίνει πάντα με αυτοκίνητο, που η ίδια η κοινωνική
λειτουργία της πλατείας διαλύθηκε, που οι νέοι, ακριβέστερα τα παιδιά,
κατηχούνται στην αρετή της οδήγησης, κατά προτίμηση χωρίς δίπλωμα και
κατά το δυνατόν σε 4Χ4 με φιμέ τζάμια.
Το Αβδού
είναι ένα μικρό όμορφο χωριό σε ωραίο μέρος στα βόρεια του νομού
Ηρακλείου. Όπως όλα τα όμορφα και σε ωραία μέρη χωριά όλης της χώρας,
φθίνει πληθυσμιακά (κάτοικοι 1059 το 1940, 357 το 2011). Χάρη στο
ενδιαφέρον ωστόσο τόσο των μόνιμων κατοίκων όσο και των καταγόμενων απ
αυτό έχει διατηρηθεί όσο λίγα χωριά στην Κρήτη ενώ πραγματοποιούνται σ
αυτό πλήθος εκδηλώσεων ιδιαίτερα τους καλοκαιρινούς μήνες από τον
ιδιαίτερα δραστήριο και ριζοσπαστικό Πολιτιστικό σύλλογο και όχι μόνο.(
Εννοείται ότι το χωριό δεν είναι παραθαλάσσιο)
Ανήκει στο Δήμο Χερσονήσου Ηρακλείου Κρήτης, σημείο αναφοράς της
τουριστικής και κτηνοτροφικής εμπροσθοφυλακής της Κρήτης (με ραγδαία
ανάπτυξη του τετράτροχου κτήνους που ονομάζεται γουρούνα και που μόνο
τους 4 πρωτους μηνες του 2016, πριν καν ξεκινησει η τουριστική περίοδος
έχει προκαλέσει 3 θανατους στην Κρήτη).
Οι κάτοικοι του Αβδού είχαν το θράσος να ζητήσουν την πεζοδρόμηση του
κέντρου του χωριού τους για μερικές ωρες της ημέρας για λίγες ημέρες
τον χρόνο! Ακολούθησαν όλο το τυπικό: απόφαση τοπικού συμβουλίου +
απόφαση πολιτιστικού συλλόγου + 150 υπογραφές.
Αλλά η «Επιτροπής Ποιότητας Ζωής» του Δήμου Χερσονήσου είχε
διαφορετική γνώμη…. Οι κάτοικοι του Αβδού δεν γνώριζαν προφανώς ότι η
Ποιότητα της Ζωής είναι άμεσα συνδεδεμένη με την διαρκή συμβίωση με το
αυτοκίνητο και κάθε είδους μηχανοκίνητο…
Λάβαμε και δημοσιεύουμε παρακάτω μια επιστολή από την Πρόεδρο του πολιτιατικού συλλόγου Αβδού:
Πεζοδρόμηση στο Αβδού: Τα αυτονόητα και η αβάσταχτη ελαφρότητα των ιθυνόντων
– Aνοικτή επιστολή προς το Δήμαρχο Χερσονήσου Ηρακλείου Κρήτης κ. Γιάννη Μαστοράκη
Το καλοκαίρι του 2015 στο χωριό Αβδού που υπάγεται στο Δήμο Χερσονήσου 150 κάτοικοι και επισκέπτες υπογράψαμε ένα κείμενο με το οποίο ζητούσαμε από το Δημοτικό Συμβούλιο την περιοδική βραδινή πεζοδρόμηση του κέντρου του χωριού.
Συγκεκριμένα, η πεζοδρόμηση δεν αφορούσε όλο το έτος, αλλά μόνο 7 ημέρες στις διακοπές του Πάσχα και άλλες 20 ημέρες το καλοκαίρι, αλλά και πάλι όχι καθ’ όλη τη διάρκεια της ημέρας, παρά μόνο από τις 6 το βράδυ μέχρι τις 12.00. Στις ημέρες δηλαδή που ο πληθυσμός του χωριού υπερδιπλασιάζεται.
Επίσης, η πεζοδρόμηση δεν αφορούσε όλο το χωριό, παρά μόνο το κέντρο του και συγκεκριμένα 3 δρόμους που ενώνονται στην κεντρική πλατεία, καθένας από τους οποίους δεν υπερβαίνει τα 70 μέτρα.
Με
τον τρόπο αυτό θέλαμε να διασφαλίσουμε μία ελάχιστη ποιότητα ζωής στο
κέντρο του χωριού κατά τις ημέρες που σφύζει από ζωή, να δώσουμε χώρο σε
παιδιά, ηλικιωμένους, άτομα με ειδικές ανάγκες αλλά και σε όλους τους
χωριανούς και επισκέπτες, χωρίς τον κίνδυνο των πολλών τροχοφόρων που
κυκλοφορούν αυτές τις ημέρες, χωρίς φασαρία και καυσαέρια. Θεωρήσαμε και
εξακολουθούμε να πιστεύουμε πως αυτό είναι ένα αυτονόητο αίτημα, αφού η
περιοδική βραδινή πεζοδρόμηση είναι μία πολύ συνηθισμένη πρακτική σε
όλον τον κόσμο, είναι μία ένδειξη πολιτισμού, σεβασμού στον άνθρωπο και
στο δικαίωμά του να ευχαριστιέται και να απολαμβάνει το δομημένο
περιβάλλον στο οποίο ζει.
Το αίτημα αυτό, διαβιβάσαμε προς τον Δήμο Χερσονήσου, αυτός το παρέπεμψε στο τοπικό συμβούλιο, το οποίο και το υπερψήφισε.
Παράλληλα εκπονήθηκε και κατατέθηκε μελέτη για την νέα κυκλοφοριακή ρύθμιση, σύμφωνα με την οποία δεν προκύπτει κανένα πρόβλημα στη ζωή των κατοίκων του κέντρου του χωριού.
Επιπλέον, ο πολιτιστικός σύλλογος του χωριού εξέδωσε ψήφισμα με το οποίο υποστηρίζει ανεπιφύλακτα την πρότασή μας.
Παρά ταύτα συνέβη αυτό που δεν μπορούσαμε καν να φανταστούμε. Η Επιτροπή Ποιότητας Ζωής
του Δήμου Χερσονήσου απέρριψε ουσιαστικά την πρότασή μας, αφού
απεφάσισε να διακόπτεται η κυκλοφορία οχημάτων στο κέντρο του χωριού
μόνο όταν θα γίνεται εκεί κάποια εκδήλωση (οι περισσότερες εκδηλώσεις
γίνονται σε άλλον χώρο, όχι στην πλατεία).
Αυτοί
δηλαδή οι κύριοι και οι κυρίες που απαρτίζουν την επιτροπή, αντί να
υπεραμύνονται περισσότερο από κάθε άλλον την ποιότητα ζωής σε όλα τα
διαμερίσματα του Δήμου, αντί να προτείνουν τη διεύρυνση της
προτεινόμενης από μας πεζοδρόμηση, απέρριψαν και αυτήν την ελάχιστη που
προτείναμε, έλαβαν δηλαδή μία παράλογη απόφαση, έδειξαν ότι
διακατέχονται από μία παραδοσιακή αντίληψη, ότι αγνοούν ή δεν σέβονται
τις σύγχρονες αντιλήψεις περί ποιότητας ζωής. Είναι απορίας άξιον με
ποια προσόντα και με ποιες ευαισθησίες για το περιβάλλον και τον άνθρωπο
κρίθηκαν κατάλληλοι να καταλάβουν αυτές τις θέσεις στην επιτροπή με τον
βαρύγδουπο τίτλο: Επιτροπή Ποιότητα Ζωής!
Δεν
τους γνωρίζουμε και δεν έχουμε κάτι προσωπικό εναντίον τους, ωστόσο δεν
μπορούμε να μην υποθέσουμε τα μικροπολιτικά κίνητρα των αποφάσεων τους.
Η απόφαση της επιτροπής εκθέτει όχι μόνο τον εαυτό της αλλά και συνολικά τον Δήμο Χερσονήσου.
Για
τους λόγους που προαναφέραμε εκφράζουμε την έντονη απογοήτευση και
δυσαρέσκειά μας για αυτό που συνέβη, πιστεύουμε ότι θα πρέπει το θέμα να
ξανασυζητηθεί –όχι πλέον στην επιτροπή, αυτό δεν έχει νόημα, αλλά στο
Δημοτικό Συμβούλιο.
Θα
πρέπει να γίνει σεβαστή η πρόταση του τοπικού συμβουλίου, η οποία
επιπλέον υποστηρίζεται από 150 υπογραφές. Άλλωστε το μέτρο αυτό
εφαρμόζεται σε άλλες περιοχές του Δήμου, όπως π.χ. στο Λιμάνι
Χερσονήσου.
Μπορεί
αυτό που έγινε να είναι σύννομο, ωστόσο, είναι άραγε και ηθικώς
αποδεκτό να αποφασίζει ο Δήμος για θέματα των τοπικών κοινωνιών, που
αφορούν αυτές και μόνον αυτές, και μάλιστα ενάντια στη βούλησή τους; Τι
είναι το Τοπικό Συμβούλιο, διακοσμητικό όργανο; Αν ο Δήμος
οικειοποιείται μια τέτοια συγκεντρωτική αντίληψη, τότε η «συγκατοίκηση»
με τους «φτωχούς συγγενείς» δυσκολεύει πολύ και ίσως θα πρέπει να
αναζητηθούν άλλες λύσεις στο μέλλον…
Γιάννα Πινακουλάκη, Πρόεδρος Πολιτιστικού Συλλόγου Αβδού ( εκ μέρους 150 ατόμων)
Δείτε το βίντεο: ο πολιτισμός αυτοπροσώπως φθάνει στα Ζαγόρια, οι υπανάπτυκτοι, χωρίς όραμα για το μέλλον έφτιαξαν στενούς δρόμους και δεν χωράει μια Ferrari! Δεν ήμαστε λαός τελικά.
Η οδική ασφάλεια αποτελεί ουσιώδη συνιστώσα της ποιότητας της ζωής και
του πολιτισμού μας. Η αντιμετώπιση των τροχαίων δυστυχημάτων και η οδική
ασφάλεια είναι κατ’ εξοχήν υπόθεση του Κράτους και πρέπει να αποτελεί
κυρίαρχο στοιχείο κάθε κυβερνητικής πολιτικής. Η μέχρι σήμερα
αντιμετώπιση των τροχαίων υπήρξε παθητική και μοιρολατρική χωρίς να έχει
καταβληθεί η απαιτούμενη συντονισμένη βούληση της πολιτείας Τα
τροχαία δεν μπορούν και δεν πρέπει να αποτελούν το άλλοθι μιας
συλλογικής αδιαφορίας που οδηγεί στον ευτελισμό της αξίας της ανθρώπινης
ζωής.
Σημαντική αύξηση στον αριθμό των τροχαίων ατυχημάτων, αλλά και των θυμάτων
σημειώθηκε το 2015 σύμφωνα με μελέτη του Πολυτεχνείου Κρήτης. Όπως
επισημαίνεται, μάλιστα, ο αριθμός των θυμάτων από τροχαία αυξήθηκε για
πρώτη φορά ύστερα από 18 χρόνια.
Τα δυστυχήματα που σημειώθηκαν το 2015 ήταν αυξημένα κατά 9, ενώ τα άτομα τα οποία έχασαν τη ζωή τους
αυξήθηκαν κατά 6 σε σχέση με την προηγούμενη χρονιά. Επιπλέον,
παρατηρήθηκε σημαντική αύξηση κατά 33 συμβάντα στον αριθμό των σοβαρών
ατυχημάτων.
Όσον αφορά τη γεωγραφική κατανομή των
τροχαίων ατυχημάτων, αυτή παρουσιάζει ιδιαίτερο ενδιαφέρον, καθώς
διαπιστώνεται ότι σε ορισμένες περιοχές της χώρας, όπως η Ροδόπη, δεν
σημειώθηκε κανένα δυστύχημα.
Η μεγαλύτερη αύξηση θυμάτων δυστυχημάτων στην άσφαλτο παρουσιάζεται στην πρωτεύουσα
με 25 θύματα περισσότερα απ’ότι το 2014. Ακολουθούν η Μεσσηνία, η
Ζάκυνθος, τα Δωδεκάνησα και το Λασίθι. Τη μεγαλύτερη μείωση εμφανίζουν η
Λάρισα, η Καρδίτσα, η Αιτωλοακαρνανία, τα Ιωάννινα, η Ροδόπη και η
Μαγνησία.
Επιδείνωση των στοιχείων εμφανίζουν η Χαλκιδική, η Φθιώτιδα, η Μεσσηνία, η Κεφαλονιά, το Ηράκλειο και τα Δωδεκάνησα.
Όπως διαπιστώνει η έρευνα του Πολυτεχνείου Κρήτης, με επικεφαλής τον καθηγητή Κωνσταντίνο Ζοπουνίδη,
μοναδική κατηγορία στην οποία παρατηρήθηκε βελτίωση των δεικτών ήταν
αυτή των ελαφρών ατυχημάτων, που μειώθηκαν κατά 101 αλλά και των ελαφρά
τραυματιών που ήταν 245 άτομα λιγότερα απ’ότι το 2014.
Από τα συμπεράσματα της έρευνας προκύπτει ότι η εικόνα της οδικής ασφάλειας επιδεινώνεται στις περιοχές όπου το οδικό δίκτυο δεν είναι σε καλή κατάσταση, με το πρόβλημα να είναι πιο έντονο στα νησιά.
Σημειώνεται
ότι στην πρώτη θέση της κατάταξης των περιφερειακών ενοτήτων της χώρας
ανάλογα με τον βαθμό επικινδυνότητάς τους (οδική ασφάλεια),
τοποθετούνται τα Δωδεκάνησα, τα οποία πέρυσι βρίσκονταν στην δεύτερη
θέση.