6 Ιουλ 2016

Διπλά επιζήμιες οι περικοπές στην αστυνόμευση για την οδική ασφάλεια στην Ευρώπη

Διπλά επιζήμιες οι περικοπές στην αστυνόμευση  για την οδική ασφάλεια στην Ευρώπη


Διπλά επιζήμιες οι περικοπές στην αστυνόμευση 
για την οδική ασφάλεια στην Ευρώπη
 
Περισσότεροι από 26.000 άνθρωποι έχασαν τη ζωή τους στους δρόμους της ΕΕ το περασμένο έτος, με τον αριθμό να σημειώνει αύξηση για πρώτη φορά από το 2001


Η μείωση στα επίπεδα αστυνόμευσης για τροχαίες παραβάσεις συμβάλλει στην αποτυχία της Ευρώπης να μειώσει τον αριθμό των θανατηφόρων οδικών συγκρούσεων. Η διαπίστωση αυτή προκύπτει από δύο νέες εκθέσεις σχετικά με την Οδική Ασφάλεια που δημοσίευσε την προηγούμενη εβδομάδα το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο Ασφάλειας των Μεταφορών (European Transport Safety Council - ETSC).
Συγκεκριμένα, σύμφωνα με την Έκθεση για τον Δείκτη Ετήσιας Επίδοσης στην Οδική Ασφάλεια (ΡΙΝ) του ETSC, η υπέρβαση των ορίων ταχύτητας, η κατανάλωση αλκοόλ, η απόσπαση προσοχής και η μη χρήση ζώνης ασφαλείας εξακολουθούν να είναι οι κύριες αιτίες θανάτου και σοβαρών τραυματισμών σε όλη την Ευρώπη.
Σε μια ξεχωριστή έκθεση σχετικά με την επιβολή προστίμων για τροχαίες παραβάσεις (PIN Flash 31), το ETSC διαπίστωσε ότι σε περισσότερες από τις μισές χώρες, που υπάρχουν διαθέσιμα στοιχεία, ο αριθμός των παραβάσεων που διαπιστώθηκαν κατά τα τελευταία 5 έτη για χρήση κινητού τηλεφώνου κατά την οδήγηση έχει μειωθεί, γεγονός που υποδηλώνει πως το επίπεδο τροχαίας αστυνόμευσης έχει μειωθεί σε ολόκληρη την Ευρώπη.
Ο Antonio Avenoso, εκτελεστικός διευθυντής του Συμβουλίου Ασφάλειας των Ευρωπαϊκών Μεταφορών, δήλωσε:
«Οι περικοπές στην τροχαία αστυνόμευση είναι διπλά επιζήμιες. Λιγότεροι επικίνδυνοι οδηγοί συλλαμβάνονται, την ώρα που μειώνεται η αντίληψη του κινδύνου σύλληψης συνολικά στον πληθυσμό. Ενώ υπάρχει αυξανόμενη πίεση για μείωση των προϋπολογισμών αστυνόμευσης σε όλη την Ευρώπη, δεν έχει νόημα η μείωση αυτή να γίνεται εις βάρος της οδικής ασφάλειας. 26.000 άνθρωποι εξακολουθούν να πεθαίνουν κάθε χρόνο στους δρόμους μας, και ο αριθμός δεν θα αρχίσει να μειώνεται και πάλι χωρίς συντονισμένη δράση».
Λιγότερες διαπιστωμένες παραβάσεις δεν σημαίνουν και μείωση των θανατηφόρων τροχαίων
Η Σουηδία, η Ολλανδία και η Φινλανδία είναι μεταξύ των χωρών που αναφέρουν μείωση στις παραβάσεις υπέρβασης ορίου ταχύτητας. Στις ίδιες χώρες καταγράφονται επίσης ορισμένες από τις μεγαλύτερες επιβραδύνσεις στη μείωση των θανάτων από τροχαία ατυχήματα από το 2010 και μετά. Στο Ηνωμένο Βασίλειο, όπου επίσης οι θάνατοι μειώνονται με αργό ρυθμό, ο αριθμός των προστίμων που έχουν επιβληθεί μετά το 2010 -όταν κυβερνητικές περικοπές επηρέασαν τα επίπεδα αστυνόμευσης- μειώθηκε, αλλά τα πρόστιμα που επιβάλλονται αρχίζουν να αυξάνονται και πάλι. Στη Γερμανία, μία ακόμα χώρα όπου το ποσοστό θανάτων μειώνεται με αργό ρυθμό, δεν υπάρχουν διαθέσιμα στοιχεία σε εθνικό επίπεδο για τον αριθμό προστίμων που επιδίδονται, γεγονός που στερεί τους υπεύθυνους της χάραξης πολιτικής από βασικές πληροφορίες σχετικά με την αποτελεσματικότητα των μέτρων για τη μείωση της υπερβολικής ταχύτητας.
Στο αλκοόλ αποδίδεται ένας στους τέσσερις θανάτους από τροχαίο στην Ευρώπη 
Σχετικά με την οδήγηση σε κατάσταση μέθης, οι μισές από τις χώρες που παρείχαν στοιχεία ανέφεραν μείωση του αριθμού των ελέγχων από το 2010 και μετά, ενώ οι υπόλοιπες παρουσίασαν αύξηση. Ο αριθμός των ελέγχων για οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ αυξάνεται κατά 39% κάθε χρόνο στην Πολωνία, κατά 24% στην Εσθονία και 12% στην Πορτογαλία. Ο αριθμός των ελέγχων για οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ μειώνεται κατά 13% σε ετήσια βάση στη Σουηδία, 10% στην Κύπρο και 5% στην Αγγλία και την Ουαλία. Εκτιμάται ότι έως και το 2% των διανυθέντων χιλιομέτρων στην ΕΕ οδηγείται με παράνομη συγκέντρωση αλκοόλ στο αίμα, ενώ το ένα τέταρτο όλων των θανάτων από τροχαία ατυχήματα στην ΕΕ σχετίζεται με την κατανάλωση αλκοόλ.
Η Νορβηγία στην κορυφή της Οδικής Ασφάλειας το 2015 στην Ευρώπη
Ορισμένες χώρες εξακολουθούν να σημειώνουν πρόοδο στην οδική ασφάλεια. Στο 10o συνέδριό του, που πραγματοποιήθηκε στις 20 Ιουνίου στις Βρυξέλλες, το ETSC απένειμε το ετήσιο βραβείο οδικής ασφαλείας PIN στη Νορβηγία. Είναι η χώρα που το 2015 βρέθηκε στην κορυφή της Ευρώπης στην οδική ασφάλεια, καταγράφοντας το χαμηλότερο δείκτη θνησιμότητας με 23 θανάτους ανά εκατομμύριο πληθυσμού. Κατά τη διάρκεια των τελευταίων πέντε ετών, στη Νορβηγία καταγράφεται μείωση στους θανάτους από τροχαία ατυχήματα κατά 44% - η μεγαλύτερη μείωση από οποιαδήποτε χώρα που παρακολουθείται από το πρόγραμμα PIN του ETSC, ενώ πέρυσι οι θάνατοι στη χώρα μειώθηκαν κατά 20% - ποσοστό που συνιστά επίσης την καλύτερη ετήσια βελτίωση.
Αναφερόμενος στη διάκριση της Φινλανδίας στην Οδική Ασφάλεια, ο Antonio Avenoso σχολίασε: «Η Νορβηγία ξεχωρίζει γιατί είναι μία χώρα που έχει ήδη επιτύχει πολλά μέσα από τις δεσμεύσεις της για την οδική ασφάλεια. Αυτό όμως που είναι εντυπωσιακό είναι ότι εξακολουθεί να επιτυγχάνει σημαντικές μειώσεις στους αριθμούς των νεκρών και των τραυματιών, μέσα από την εφαρμογή μέτρων που απευθύνονται σε συγκεκριμένες ομάδες υψηλού κινδύνου, τον εντοπισμό και τη βελτίωση των περιοχών σύγκρουσης και ως απόρροια μιας σαφώς καθορισμένης εθνικής στρατηγικής με βραχυπρόθεσμους, μεσοπρόθεσμους και μακροπρόθεσμους στόχους».

Σημειώσεις

Πρόοδος στη μείωση των θανάτων σε τροχαία στην Ευρώπη 2010 – 2015 (γράφημα)




Σημείωση: Κατά την τελευταία 5ετία, η Ελλάδα καταγράφει τη 2η καλύτερη επίδοση μεταξύ των 28 της ΕΕ στη μείωση των θανάτων σε τροχαία. 
Τα στοιχεία ωστόσο δεν περιλαμβάνουν τα τελικά, επίσημα εθνικά στοιχεία για το 2015, εντός του οποίου και ειδικά κατά το 2ο εξάμηνο, καταγράφηκε στην Ελλάδα αύξηση των θανάτων σε σύγκριση με το 2014 -βάσει των επίσημων στοιχείων της Ελληνικής Αστυνομίας:
http://www.astynomia.gr/images/stories//2015/statistics15/troxaia2015_2.png
Με βάση τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ για τους 2 πρώτους μήνες του 2016, το τρέχον έτος καταγράφεται σημαντική αύξηση του αριθμού των νεκρών σε τροχαία, γεγονός που θα πρέπει να προβληματίσει τις αρχές.



Σχετικά με τη μεθοδολογία 
Η έκθεση για την τροχαία αστυνόμευση χρησιμοποιεί ως δείκτες τους -ανά πληθυσμό- κατά κεφαλήν αριθμούς: προστίμων για υπέρβαση ταχύτητας, αλκοτέστ, προστίμων για μη χρήση της ζώνης ασφαλείας και προστίμων για παράνομη χρήση κινητού τηλεφώνου, με την προϋπόθεση ότι είναι σε μεγάλο βαθμό ανάλογοι του επιπέδου αστυνόμευσης. Ο ιδανικός δείκτης για την αξιολόγηση του επιπέδου αστυνόμευσης, π.χ. επί της υπερβολικής ταχύτητας, θα ήταν να συγκρίνουμε τις χώρες βάσει του χρόνου που δαπανάται για την επιβολή της ταχύτητας ή βάσει των ελέγχων που διενεργήθηκαν τόσο από την αστυνομία όσο και από τις κάμερες ασφαλείας, ωστόσο οι πληροφορίες αυτές δεν είναι διαθέσιμες στις περισσότερες χώρες.

Μάθετε περισσότερα για το συνέδριο του Δείκτη Ετήσιας Επίδοσης στην Οδική Ασφάλεια 2016, εδώ http://etsc.eu/20-june-2016-road-safety-performance-index-pin-conference/

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου