12 Ιουλ 2019

Μανιφέστο για τις Ευρωεκλογές 2019 από τη F.E.V.R (Ευρωπαϊκή Ομοσπονδία Θυμάτων Τροχαίων)


H ΕΥΘΥΤΑ-ΠΑΡΑΤΗΡΗΤΗΡΙΟ ΟΔΙΚΗΣ ΑΣΦΑΛΕΙΑΣ, είναι ενεργό μέλος της F.E.V.R (Ευρωπαϊκή Ομοσπονδία Θυμάτων Τροχαίων Δυστυχημάτων) 
















Βρυξέλλες, 15 Μαΐου 2019
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή έδωσε πρόσφατα στη δημοσιότητα τα νούμερα των θανάτων και των σοβαρών τραυματισμών, λόγω αυτοκινητιστικών δυστυχημάτων. Το 2018 σημειώθηκαν  σχεδόν 25.100 θάνατοι από τροχαία ατυχήματα στις 28 χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Με μέσο όρο 49 θανάτους ανά ένα εκατομμύριο κατοίκους, επιβεβαιώνεται πως οι δρόμοι της Ευρώπης είναι με διαφορά οι ασφαλέστεροι στον κόσμο. Ωστόσο, δείχνει επίσης πως έχουμε αποκλίνει από τον στόχο της μείωσης  κατά το ήμισυ του αριθμού θανάτων, λόγω τροχαίων ατυχημάτων, μέχρι το 2020.
Η Ευρωπαϊκή Ομοσπονδία Θυμάτων Τροχαίων Δυστυχημάτων, εκπροσωπώντας τα θύματα από το 1991, ζητά από εσάς, τους μελλοντικούς Ευρωβουλευτές, να θέσετε τα ακόλουθα 10 βασικά θέματα οδικής ασφάλειας σε προτεραιότητα.

1. Δεν είναι ατύχημα!
Η οδική ασφάλεια είναι μια κοινή ευθύνη. Η μείωση του κινδύνου στα οδικά συστήματα του κόσμου προϋποθέτει δέσμευση και λήψη αποφάσεων, με γνώση όλων των παραμέτρων, από τους φορείς της Ευρώπης. Τα οδικά ατυχήματα είναι προβλέψιμα και είναι δυνατόν να αποφευχθούν. Γι’ αυτόν τον λόγο απαιτούμε  να χρησιμοποιείται  ο όρος «σύγκρουση» και όχι «ατύχημα».

2. Πεζοί
Οι θάνατοι των πεζών αποτέλεσαν σχεδόν το 21%   του συνόλου  των  θανάτων. Εκατομμύρια πεζών τραυματίζονται – μερικοί  εκ των οποίων υφίστανται μόνιμη βλάβη.  Οι κίνδυνοι για τους πεζούς έχουν καταγραφεί εμπεριστατωμένα και περιλαμβάνουν ζητήματα που σχετίζονται με ένα εύρος παραγόντων: οδική συμπεριφορά, ιδιαίτερα σε σχέση με υπερβολική ταχύτητα και οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ · υποδομές, σε ότι αφορά την έλλειψη ειδικών εγκαταστάσεων για πεζούς, όπως πεζοδρόμια, υπερυψωμένες διαβάσεις πεζών και διαχωριστικές νησίδες· σχεδιασμός οχήματος, αναφορικά με τους ενισχυμένους προφυλακτήρες, οι οποίοι είναι εξαιρετικά επικίνδυνοι σε περίπτωση πρόσκρουσης με πεζό.

3. Ποδηλάτες
Οι ποδηλάτες είναι γενικά απροστάτευτοι και ευάλωτοι στην κυκλοφορία. Ένας βασικός παράγοντας τραυματισμού τους είναι η έλλειψη ασφαλών ποδηλατικών διαδρομών. Η βελτίωση των υποδομών είναι ο βασικός τρόπος , ώστε να γίνει ασφαλέστερη η ποδηλασία. Αυτές οι διαδρομές θα πρέπει να αποτελούν ένα χρήσιμο και λειτουργικό δίκτυο, που θα «ενώνει» τόπους εργασίας και διαβίωσης και που θα δίνει πρόσβαση στις δημόσιες συγκοινωνίες.  Καθώς η ενεργητική μετακίνηση ενθαρρύνεται για λόγους βελτίωσης της υγείας, προστασίας του περιβάλλοντος, κυκλοφοριακής αποσυμφόρησης και όχι μόνο, η ασφαλής ποδηλασία είναι απαραίτητη και πρέπει να τεθεί άμεσα επί τάπητος με τα νέα ευρωπαϊκά μέτρα οδικής ασφάλειας .

4. Ενεργητική κινητικότητα
Τα τελευταία χρόνια στην Ευρώπη η χρήση των ποδηλάτων με ηλεκτρική υποβοήθηση (Pedelecs, ταχύτητα μέχρι 25χλμ/ώρα) αυξάνεται και αναμένεται να συνεχίσει να αυξάνεται, ιδιαίτερα για μεγαλύτερες αποστάσεις και από μεγαλύτερους σε ηλικία ποδηλάτες. Υπάρχουν τα ακόμα πιο ισχυρά SpeedPedelecs (S-Pedelecs, ταχύτητα μέχρι 45χλμ/ώρα)  και τα, κατά παραγγελία, ενισχυμένα ηλεκτρικά ποδήλατα, όπως επίσης και τετράκυκλα (Quadricycles), μονόκυκλα (Unicycles), ποδήλατα για διακίνηση φορτίου που μεταφέρουν παιδιά και μοτοποδήλατα για δημόσιους δρόμους. ToΕυρωπαϊκό Κοινοβούλιο θα πρέπει να προτείνει και να θέσει κανονισμούς ως προς τον τρόπο που αυτά τα νέα ηλεκτρικά οχήματα θα πρέπει να χρησιμοποιούνται, ώστε να μην κινδυνεύουν ευάλωτοι χρήστες του οδικού δικτύου, όπως οι πεζοί και ιδιαίτερα τα παιδιά, οι ηλικιωμένοι και οι άνθρωποι με μειωμένη κινητικότητα.

5. Πολυτροπικότητα–η κινητικότητα του μέλλοντος
Η Ευρωπαϊκή Ένωση πρέπει να στοχεύσει στα υψηλότερα πρότυπα προστασίας για τα αυτοματοποιημένα οχήματα που θα μεταφέρουν με τη μέγιστη ασφάλεια τους επιβάτες στους σημερινούς δρόμους. Η θέσπιση ενός εναρμονισμένου κανονιστικού πλαισίου θα πρέπει να είναι ο βασικός πρόδρομος για την ανάπτυξη της αυτοματοποιημένης οδήγησης. Η πρόταση για τον Γενικό Κανόνα Ασφαλείας 5 για αυτοκινούμενα οχήματα ήδη περιλαμβάνει μια διάταξη , η οποία θα επιτρέπει στην Επιτροπή να καθορίσει συγκεκριμένες διαδικασίες ελέγχου και τεχνικές προϋποθέσεις για τον εγκεκριμένο τύπο των αυτοματοποιημένων οχημάτων. Το μέλλον της κινητικότητας είναι επίσης μια πολυτροπική μετάβαση, όπου όλα τα είδη κινητικότητας αλληλοσυμπληρώνονται – περπάτημα, ποδηλασία και χρήση Μ.Μ.Μ δε θα θεωρούνται πια ένας δευτερεύων τρόπος μετακίνησης.

6. Προγράμματα μείωσης κινδύνων στο οδικό δίκτυο
Η Ε.Ε έχει υιοθετήσει ένα νέο στόχο για να μειώσει κατά το ήμισυ τους σοβαρούς τραυματισμούς, μέχρι το 2030. Τα μέτρα προτεραιότητας για τη μείωση των τραυματισμών περιλαμβάνουν δράσεις σε αστικές περιοχές, καθώς ατυχήματα συμβαίνουν συχνά σε αυτές. Οι δράσεις θα μπορούσαν να περιλαμβάνουν την υιοθέτηση Ευρωπαϊκών κατευθυντήριων γραμμών για την προώθηση βέλτιστων πρακτικών, κατά την εφαρμογή μέτρων αποσυμφόρησης της κυκλοφορίας. Οι νέοι Ευρωβουλευτές θα πρέπει να εργαστούν για την ανάπτυξη ενός συνεκτικού και πλήρους Ευρωπαϊκού κανονιστικού πλαισίου για την οδική ασφάλεια. Θα πρέπει να καθοριστούν Ευρωπαϊκές κατευθυντήριες γραμμές για την προώθηση βέλτιστων πρακτικών, κατά την εφαρμογή μέτρων αποσυμφόρησης της κυκλοφορίας, βασισμένων σε υλικά μέτρα, όπως κυκλικοί κόμβοι, στένωση δρόμου, σικέιν,  υπερύψωση οδοστρώματος και τεχνικές κοινής χρήσης χώρου, ώστε να ενισχυθεί η διαχείριση της αστικής ασφάλειας σε επίπεδο περιοχών. Η ΕΕ θα πρέπει επίσης να στοχεύσει στην  ενίσχυση της ποιότητας του συστήματος χορήγησης αδειών κυκλοφορίας και κατάρτισης,  με ιδιαίτερη έμφαση στους νεαρής ηλικίας και αρχάριους οδηγούς.

7. Επιβολή του νόμου και κανόνες ασφάλειας
Ενθάρρυνση των Κρατών Μελών να θεσπίσουν και να εφαρμόσουν ένασύστημα σώρευσης αρνητικών μορίων, το οποίο περιλαμβάνει ένα σύνολο προκαθορισμένων κυρώσεων για, τουλάχιστον, τις οχτώ βασικές παραβάσεις οδικής ασφάλειας, οι οποίες περιλαμβάνονται στην 2015/413 CBEΟδηγία. Προσαρμογή των ισχυουσών διαδικασιών αμοιβαίας συνδρομής για την αντιμετώπιση διασυνοριακών τροχαίων αδικημάτων. Αναδιατύπωση της 2005/214 Απόφασης Πλαισίου, ώστε να περιλαμβάνει κυρώσεις αστικού/διοικητικού δικαίου, κίνηση που θα ενίσχυε επιπλέον την αλυσίδα επιβολής ποινών. Μηδενική ανοχή στην οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ και ουσιών, με τη θέσπιση ενός κοινού προτύπου για  επί τόπου επιβολή του νόμου, το οποίο θα υπάρχει στη νέα σύσταση της ΕΚ.

8. Ανταπόκριση μετά τη σύγκρουση
Ιατρική περίθαλψη, διερεύνηση και δικαιοσύνη είναι τα τρία βασικά ζητήματα στην ανταπόκριση μετά τη σύγκρουση! Όλα τα Κράτη Μέλη θα πρέπει να προσφέρουν εξίσου υψηλά επίπεδα διάσωσης, νοσοκομειακής περίθαλψης και μακροπρόθεσμης αποκατάστασης μετά από μία σύγκρουση. Το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο θα πρέπει να ενθαρρύνει τα Κράτη Μέλη να αναπτύξουν ένα αποτελεσματικό σύστημα κοινοποίησης εκτάκτων περιστατικών και τη συνεργασία μεταξύ των αρμόδιων συντονιστικών κέντρων, τη γρήγορη μεταφορά ειδικευμένου προσωπικού ιατρικής περίθαλψης, πυρόσβεσης και διάσωσης, τον σύνδεσμο μεταξύ των υπηρεσιών που βρίσκονται στη σκηνή του δυστυχήματος, την περίθαλψη και σταθεροποίηση του τραυματία, και την άμεση διάσωση και διακομιδή σε κατάλληλη μονάδα υγειονομικής περίθαλψης.

9.WeLiveVisionZero
Το πρόγραμμα “WeLiveVISIONZERO” της Ευρωπαϊκής Ομοσπονδίας Θυμάτων Τροχαίων Ατυχημάτων (FEVR) ξεκίνησε στην τελετή της Παγκόσμιας Μέρας Μνήμης Θυμάτων Τροχαίων Ατυχημάτων, το 2017 στη Σλοβενία. Το πρόγραμμα δίνει έμφαση στην προσωπική ευθύνη του κάθε ατόμου απέναντι στο σύστημα οδικής ασφάλειας σε παγκόσμιο επίπεδο. Με βάση τις δράσεις και τα προγράμματα που εφαρμόζονται από τα μέλη του προγράμματος και άλλους οργανισμούς, εκδίδεται μία πιστοποίηση, η οποία τους εξουσιοδοτεί να προωθήσουν τις δράσεις στις χώρες τους. Οι κύριοι στόχοι του προγράμματος είναι:
*εξάλειψη αιτιών τροχαίων ατυχημάτων
*προσφορά βοήθειας και στήριξης των θυμάτων τροχαίων ατυχημάτων (ανταπόκριση μετά τη σύγκρουση)
*ενθάρρυνση για προσωπική συνεισφορά σε κάθε άτομο, μέλος οικογένειας, υπάλληλο, κάτοικο, πολίτη κ.λπ.




10. Παγκόσμια Μέρα Μνήμης
Η Παγκόσμια Μέρα Μνήμης για Θύματα Τροχαίων Ατυχημάτων (#WDoR), την οποία ξεκίνησε η FEVR 25 χρόνια πριν, μνημονεύεται την τρίτη Κυριακή του Νοεμβρίου κάθε χρόνο. Αυτό γίνεται για να θυμόμαστε τα πολλά εκατομμύρια ανθρώπων που σκοτώθηκαν και τραυματίστηκαν στους δρόμους σε όλο τον κόσμο, τις οικογένειές τους και όσους έχουν επηρεαστεί άμεσα ή έμμεσα, καθώς επίσης και για να αναλογιζόμαστε το τεράστιο βάρος και κόστος της καθημερινά συνεχιζόμενης καταστροφής. Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή υποστηρίζει αυτή τη δράση, την οποία έχει επίσης συμπεριλάβει στην 2010-2020 Αναφορά Οδικής Ασφάλειας Ευρωβουλής (12. Καλεί την Επιτροπή και τα Κράτη Μέλη να αναγνωρίσουν επίσημα την τρίτη Κυριακή του Νοεμβρίου ως Παγκόσμια Μέρα Μνήμης Τροχαίων Ατυχημάτων, όπως έχουν ήδη πράξει τα Ηνωμένα Έθνη και ο Παγκόσμιος Οργανισμός Υγείας, ώστε να  αυξηθεί η ευαισθητοποίηση των πολιτών για το ζήτημα αυτό). Θα θέλαμε να σας ζητήσουμε ως Ευρωβουλευτές να συνεχίσετε τη στήριξή της.

Οι αποφάσεις των νομοθετικών προτάσεων του Ευρωκοινοβουλίου, σχετικά με τη βελτίωση της οδικής ασφάλειας και την περαιτέρω εφαρμογή τους καθώς και με την ανάπτυξη νέας νομοθεσίας σε αυτόν τον τομέα, θα βρίσκονται στην ευχέρεια των νεοεκλεγέντων Ευρωβουλευτών για την περίοδο 2019-2024. Η Ευρωπαϊκή Ένωση έχει την πραγματική δύναμη να αλλάξει τις ζωές μας προς το καλύτερο, να βελτιώσει την κατάσταση στους δρόμους των Κρατών Μελών και όχι μόνο. Οι εκλεγέντες Ευρωβουλευτές του 2019 πρέπει να αναλάβουν ένα νέο ηγετικό ρόλο.  Οι δράσεις πρέπει να είναι περιεκτικές και συνεκτικές, πρέπει να υπάρχει ένα μακροπρόθεσμο όραμα που θα μετατρέψει τα δικαιώματα των χρηστών του οδικού δικτύου σε πραγματικότητα και θα πρέπει η μελλοντική μεταρρύθμιση να προωθεί την ανάπτυξη καινοτόμων και πρωτοποριακών προσεγγίσεων σε ό,τι αφορά στην οδική ασφάλεια, τη στήριξη των θυμάτων και τη Δικαιοσύνη.


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου