Σχετικά με την παράσυρση μητέρας και παιδιού από οδηγό αυτοκινήτου, στο Ρέθυμνο πριν λίγες μέρες (20/02/2020), διαβάσαμε και είδαμε το βίντεο από κάμερα κλειστού κυκλώματος σε διάφορα μέσα.
Σαν σύλλογος παθόντων και συγγενών θυμάτων τροχαίων, παρατηρούμε πως η δημοσιογραφική κάλυψη των τροχαίων συγκρούσεων είναι κατά κανόνα ελλιπής, ενώ συχνά τα θύματα -ιδιαίτερα εάν είναι ευάλωτοι χρήστες των οδών (πεζοί, ποδηλάτες, παιδιά)- παρουσιάζονται σαν «απρόσεκτοι» και υπαίτιοι του τραυματισμού τους, απλά και μόνο επειδή δεν έλαβαν υπόψη τους το «δεδομένο» ρίσκο που ενέχει η μετακίνησή τους, λόγω της αυτονόητα επικίνδυνης κυκλοφορίας των μηχανοκίνητων οχημάτων.
Ακολουθώντας τις συμβουλές του Π.Ο.Υ. προς δημοσιογράφους, για τη δημοσιογραφική κάλυψη των τροχαίων συγκρούσεων, ξαναγράφουμε την είδηση όπως θα έπρεπε να γραφτεί:
Οδηγός αυτοκινήτου χτύπησε μητέρα και παιδί κατά την προσπάθειά τους να διασχίσουν το δρόμο μπροστά από ένα σταθμευμένο λεωφορείο.
H παράσυρση των πεζών συνέβη στην περιοχή των Περιβολίων και συγκεκριμένα στην Λεωφόρο Παχλά στο Ρέθυμνο στην περασμένη Πέμπτη (20/02/20) το απόγευμα και καταγράφηκε από κάμερα κλειστού κυκλώματος. Όπως φαίνεται καθαρά στο βίντεο, η μητέρα κρατώντας από το χέρι το παιδί περνά μπροστά από το σταθμευμένο λεωφορείο, έχοντας ελέγξει ότι ο οδηγός τους έχει δει και ότι το αντίθετο ρεύμα κυκλοφορίας είναι ελεύθερο. Την ίδια στιγμή, οδηγός αυτοκινήτου που επιχειρεί να προσπεράσει το λεωφορείο, παραβιάζει τη διπλή διαγράμμιση, εισέρχεται στο αντίθετο ρεύμα και τους παρασύρει αρκετά μέτρα στο οδόστρωμα.
Μητέρα και παιδί μεταφέρθηκαν στο Νοσοκομείο Ρεθύμνου με πολύ ελαφρά τραύματα και είναι καλά στην υγεία τους.
Όσο αφορά την τήρηση της νομοθεσίας, μένει να διερευνηθεί και να απαντηθεί από την τροχαία εάν ο/η οδηγός που προέβει σε παράνομη προσπέραση κινούνταν εντός των νομίμων ορίων ταχύτητας και εάν ήταν νηφάλιος. Σε κάθε περίπτωση, φαίνεται πως δεν έχει τηρηθεί η παράγραφος 4 του άρθρου 39 του ΚΟΚ, περί συμπεριφοράς των οδηγών προς τους πεζούς, που προβλέπει πως “οι οδηγοί πρέπει επίσης να δείχνουν ιδιαίτερη προσοχή στους πεζούς που διασχίζουν την οδό προκειμένου να επιβιβαστούν σε μέσα μαζικής μεταφοράς ή όταν απομακρύνονται από αυτά”.
Το συγκεκριμένο συμβάν δεν αποτελεί μεμονωμένο περιστατικό. Σύμφωνα με τα στατιστικά στοιχεία της τροχαίας για το α’ εξάμηνο του 2019, η παράσυρση πεζού αφορά το 25,5% (76 νεκροί) του συνόλου των θανόντων από τροχαία, ενώ το 36,9% (110 νεκροί) των θανατηφόρων συγκρούσεων συνέβη σε κατοικημένη περιοχή.
Ο Π.Ο.Υ., προωθώντας την πρόληψη των τροχαίων τραυματισμών -που δεν είναι ατυχήματα και άρα μπορούν να αποτραπούν- καλεί τις κυβερνήσεις να υιοθετήσουν και να εφαρμόσουν τις αρχές του ασφαλούς συστήματος για την οδική ασφάλεια.
Στο πλαίσιο του Vision zero, της στρατηγικής για την οδική ασφάλεια που εφαρμόζει (και) η Νορβηγία, το 2019, για πρώτη φορά, δεν έχασε τη ζωή του στο Όσλο κανένας πεζός, κανένας ποδηλάτης και κανένα παιδί.
Εάν οι κυβερνήσεις στην Ελλάδα, όπως η Νορβηγική και πολλές άλλες, είχαν και αυτές κάνει πράξη την προτεραιότητα στην οδική ασφάλεια, όπως μονότονα επαναλαμβάνουν, οι υπεύθυνοι του ασφαλούς συστήματος θα είχαν σπεύσει αμέσως στο σημείο του συμβάντος και θα είχαν ήδη εντοπίσει τις ενδεικνυόμενες αναγκαίες παρεμβάσεις για την αποφυγή μελλοντικών παρόμοιων συγκρούσεων.
Αυτός είναι ο τρόπος δημοσιογραφικής κάλυψης των τροχαίων συγκρούσεων που συνιστά ο Π.Ο.Υ. Γιατί, «οι δημοσιογράφοι διαδραματίζουν βασικό ρόλο στην προώθηση της οδικής ασφάλειας, μπορούν να υποστηρίξουν την πολιτική βούληση για την αντιμετώπιση αυτού του θέματος καθώς και συγκεκριμένα μέτρα για καλύτερους νόμους, ασφαλέστερους δρόμους και πιο υπεύθυνες συμπεριφορές».
Θοδωρής Παρασκευάς – Χριστιάνα Βλαχάκη
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου