7 Μαΐ 2020

Το πρώτο δίκτυο ποδηλατοδρόμων στην Αθήνα ως το 2021

ποδηλατόδρομοι


Ποδηλατόδρομοι, λωρίδες ποδηλάτου, υποδομές για περπάτημα και ποδήλατο, το σχέδιο του ΥΠΕΝ για την επόμενη μέρα στην Αθήνα


Μια αποκλειστική συνέντευξη με τον Γενικό Γραμματέα Χωροταξίας και Αστικού Περιβάλλοντος του ΥΠΕΝ, Θύμιο Μπακογιάννη.

Αφορμή για τη συνέντευξή μας η μεγάλη στροφή προς το ποδήλατο που παρατηρήθηκε τους τελευταίους μήνες, με αφορμή την εμφάνιση της πανδημίας αλλά και οι τεράστιες αλλαγές που συντελούνται σε όλες τις Ευρωπαϊκές μεγαλουπόλεις με στόχο την ανάπτυξη του ποδηλάτου.

Εξάλλου, ο κ. Μπακογιάννης, είναι από τους πρωτεργάτες της ιδέας της ανάπτυξης της Βιώσιμης Κινητικότητας στην Ελλάδα και ένας από τους λίγους επιστήμονες που το όνομά τους έχει άμεσα συνδεθεί με τις προσπάθειες για την ανάπτυξη του ποδηλάτου στη χώρα μας.
Ήταν λοιπόν επόμενο, θέλοντας να κατανοήσουμε ποιες είναι στ’ αλήθεια οι προτάσεις της πολιτείας για την επόμενη μέρα, να απευθυνθούμε σε εκείνον.
Οι απαντήσεις του ιδιαιτέρως αποκαλυπτικές, για ένα ολοκληρωμένο σχέδιο που εκπονείται από το ΥΠΕΝ το οποίο – όπως όλα δείχνουν – θα αλλάξει για πάντα τη θέση του ποδηλάτου στην Ελλάδα!

MBike: Η τεράστια, όπως αποδείχτηκε, αποδοχή του ποδηλάτου σε συνθήκες lockdown, είναι ένα κίνητρο για σας και το υπουργείο ώστε να προχωρήσετε σε κάποια άμεσα μέτρα με στόχο τη διευκόλυνση της χρήσης του ποδηλάτου;

Θ. Μπ.: Η πανδημία έφερε ριζικές αλλαγές στην καθημερινότητα που αποτυπώθηκαν άμεσα τόσο στις μετακινήσεις όσο και στην κατακόρυφη μείωση της ρύπανσης στα αστικά κέντρα. Είδαν πλέον όλοι τις επιπτώσεις που έχουν οι μεταφορές στο αστικό περιβάλλον και είδαμε χιλιάδες ποδήλατα να κυκλοφορούν στο δρόμο έστω και για αναψυχή ή άσκηση. Παράλληλα όμως είδαμε τις ταχύτητες των λιγοστών αυτοκινήτων να αυξάνονται και τους πεζούς να κινούνται στο οδόστρωμα αφού και τα πεζοδρόμια είναι ανεπαρκή και η τήρηση των αποστάσεων αδύνατη.
Παρακολουθώντας λοιπόν τις εξελίξεις στις ελληνικές πόλεις αλλά και σε όλο τον κόσμο, το ΥΠΕΝ πήρε την πρωτοβουλία για άμεση δημιουργία έκτακτων μέτρων που στοχεύουν στην ενίσχυση του ποδηλάτου καθώς και στην αύξηση της ασφάλειας για περπάτημα και ήπια μέσα μετακίνησης. Απευθυνθήκαμε στους συναρμόδιους φορείς ώστε να δημιουργήσουμε ένα έκτακτο πλαίσιο δράσεων που θα παίρνει χώρο από τα ΙΧ και θα τον δίνει ως ανάσα στους ποδηλάτες, στους πεζούς και σε όλους όσους με ήπια και μη ρυπογόνα μέσα θα μετακινούνται την επόμενη μέρα. Άλλωστε ένα σημαντικό μάθημα που πήραμε όλοι από τον κορονοιό, είναι ότι η ρύπανση και η ευρύτερη υποβάθμιση του περιβάλλοντος κάνει τον κάθε ιό πιο θανατηφόρο αφού αυξάνει τα υποκείμενα νοσήματα και άρα δημιουργεί περισσότερους μη υγιείς ανθρώπους. 

«Το ποδήλατο είναι από τη φύση του ένα μέσο που φέρνει αισιοδοξία – οπότε ας μην τη χάσουμε!»

Μια φορά το χρόνο, η Αθήνα γεμίζει ποδήλατα! Η ιδέα είναι να γεμίζει κάθε μέρα! Φωτό: MBike

MBike: Σκέφτεστε να ακολουθήσετε την ευρωπαϊκή τάση για δημιουργία προσωρινών υποδομών ποδηλάτου και ποια μπορεί να είναι τα πιθανά προβλήματα που ίσως εμποδίσουν μια τέτοια πρωτοβουλία;

Θ. Μπ.: Σε αυτήν ακριβώς την κατεύθυνση κινούμαστε για την ανάπτυξη υποδομών ποδηλάτου σε μεγάλες αρτηρίες με παραχώρηση λωρίδας οχημάτων σε ήπιες μετακινήσεις. Η πανδημία επανέφερε στο προσκήνιο το ποδήλατο, ένα μέσο που το είχαμε στο περιθώριο και δεν είχε ενταχθεί στην καθημερινότητα των πολιτών αν και τα τελευταία χρόνια γίνονται βήματα σε πολλές ελληνικές πόλεις. Βασικό πρόβλημα που θα προκύψει είναι η συστηματική εξάρτησή μας από τα ΙΧ τώρα μάλιστα που τα λεωφορεία και τα μέσα σταθερής τροχιάς θα αποτελέσουν έναν ακόμα χώρο αποφυγής λόγω συνωστισμού, άρα η χρήση του ΙΧ αναμένεται να αυξηθεί αν δε λάβουμε ΑΜΕΣΑ δράση.
Εκτός όμως της νοοτροπίας και των συνηθειών μας,  άλλα προβλήματα που θα προκύψουν σχετίζονται και με τις γραφειοκρατικές διαδικασίες για την έκτακτη ένταξη των μέτρων στις πόλεις.  Έχουμε ήδη επεξεργαστεί μια νομοθετική ρύθμιση που θα λύνει το πρόβλημα αυτό και θα δίνει την δυνατότητα στους ΟΤΑ να υλοποιήσουν προσωρινά μέτρα για το περπάτημα και το ποδήλατο με σύντομες διαδικασίες. Θέλω να πιστεύω ότι θα υιοθετηθεί και θα προχωρήσει προς θεσμοθέτηση.

«Το ΥΠΕΝ πήρε την πρωτοβουλία για άμεση δημιουργία έκτακτων μέτρων που στοχεύουν στην ενίσχυση του ποδηλάτου καθώς και στην αύξηση της ασφάλειας για περπάτημα και ήπια μέσα μετακίνησης

Ο μοναδικός ποδηλατόδρομος της Αθήνας σήμερα «Γκάζι – Φάληρο» αποτελεί ήδη αγαπημένη διαδρομή χιλιάδων πολιτών αλλά και τουριστών.
Φωτό: MBike

MBike: Γνωρίζουμε πως το ποδήλατο και η βιώσιμη κινητικότητα βρίσκονται πολύ ψηλά στην προσωπική σας ατζέντα. Ποια είναι ο “οδικός χάρτης” που θα ακολουθήσετε σε βραχυπρόθεσμο και σε μακροπρόθεσμο ορίζοντα;

Θ. Μπ.: Από την πρώτη μέρα μου στο Υπουργείο είναι γεγονός ότι δουλεύουμε με άξονα τη βιώσιμη κινητικότητα σε όλο το φάσμα του σχεδιασμού μας. Εθνική στρατηγική για το ποδήλατο, σχέδια προσβασιμότητας με ειδικό σχέδιο εθνικού χαρακτήρα, ειδικές οδηγίες για αστικές αναπλάσεις που θα ενσωματώνουν το ποδήλατο με ασφαλή και ελκυστικό τρόπο, πιλοτικές ρυθμίσεις για ήπια μέσα, ποδηλατικός τουρισμός, ενίσχυση της ηλεκτροκίνησης και της χρηματοδότησης για ηλεκτρικά ποδήλατα… και τροποποιήσεις σε καθαρά πολεοδομικό επίπεδο ώστε να εντάσσουμε το ποδήλατο από την αρχή στο σχεδιασμό μας ή στον κτιριοδομικό κανονισμό με στάθμευση στα κτίρια… είναι κάποια από τα πολλά βήματα που ωριμάζουμε ώστε να έρθουμε πιο κοντά σε αυτό που καλούμε βιώσιμη πόλη.
Στα άμεσα μέτρα έχουμε ολοκληρώσει τη σύνταξη της Εθν. Στρατηγικής για το Ποδήλατο που περιλαμβάνει ειδικές δράσεις για αστικές και υπεραστικές υποδομές, για κοινόχρηστα ποδήλατα, για ένταξη του ποδηλάτου στις εμπορευματικές μετακινήσεις, για ποδηλατικό τουρισμό, για αθλητισμό, για ειδικά κίνητρα ενίσχυσης της χρήσης του ποδηλάτου σε επίπεδο πόλης και για επιχειρήσεις ή ιδιώτες όπως ακριβώς κάνουν τα σύγχρονα ευρωπαϊκά κράτη.
Παράλληλα επιχειρούμε με κατάλληλες ρυθμίσεις να αλλάξουμε «προβληματικές» αποφάσεις ετών που από τη μία φαινόταν να προάγουν το ποδήλατο και από την άλλη του έβαζαν εμπόδια. Κατά τα άλλα στις άμεσες παρεμβάσεις μας αναπτύσσουμε ένα ειδικό ταμείο για το ποδήλατο ώστε να χρηματοδοτούνται επιπλέον δράσεις ένταξής του και ακολουθούμε τις διεθνείς τάσεις για περιορισμό του αυτοκινήτου και ενίσχυση του πρασίνου και των αστικών πολιτικών που προάγουν τη δημόσια υγεία στις πόλεις και στους οικισμούς μας.
Τέλος, εξετάζουμε τρόπους ώστε στο νομοσχέδιο για την ηλεκτροκίνηση που θα κατατεθεί προς ψήφιση τους επόμενους μήνες να επιδοτηθεί με ένα πολύ σημαντικό ποσό η αγορά ηλεκτρικού ποδηλάτου.

O ποδηλατόδρομος των Αγ. Αναργύρων, εν μέσω lockdown, μια ανάσα ελευθερίας για τους κατοίκους της περιοχής.
Φωτό: MBike

MBike: Έχουμε πει αρκετές φορές πως αν τώρα, με εσάς σε αυτή τη θέση και από την άλλη Δήμαρχο Αθηναίων και Περιφερειάρχη Αττικής στην ίδια κυβερνητική παράταξη – με την έννοια πως δεν θα υπάρχουν πολιτικές τριβές – δεν γίνει κάτι για το ποδήλατο θα χάσουμε κάθε αισιοδοξία ως προς αυτή την κατεύθυνση. Τι λέτε; Θα έχουμε τη χαρά να δούμε σύντομα αλλαγές;

Θ. Μπ.: Το ποδήλατο είναι από τη φύση του ένα μέσο που φέρνει αισιοδοξία – οπότε ας μην τη χάσουμε! Προσωπικά δεν θεωρώ ότι χωράνε ζητήματα μικροπολιτικής σε τέτοια θέματα και πιστεύω ότι κάθε Δήμαρχος, Περιφερειάρχης και Υπουργός θα ήθελε να ακολουθήσει το πετυχημένο παράδειγμα των σύγχρονων ευρωπαϊκών πόλεων για την ένταξη του ποδηλάτου στο αστικό περιβάλλον.
Η συγκυρία θεωρώ ότι είναι πολύ καλή όχι λόγω κομματικών πεποιθήσεων, αλλά λόγω του ότι οι συνθήκες έχουν ωριμάσει τόσο σε επίπεδο πολιτικής όσο και σε επίπεδο κοινωνίας. Επίσης, τόσο ο Δήμαρχος όσο και ο Περιφερειάρχης εξ όσων είμαι σε θέση να γνωρίζω, έχουν μια άμεση επικοινωνία και ενδιαφέρονται για την δημιουργία ποδηλατοδρόμων στην Αττική, ενώ το ίδιο ισχύει και για τον Πρόεδρο της ΚΕΔΕ, ο οποίος αποδεδειγμένα είναι φιλικά προσκείμενος στις πολιτικές για το ποδήλατο και θέλει να περάσει το μήνυμα αυτό και τους άλλους Δήμους της Χώρας μας. 

Ευελπιστώ ότι το 2021 θα δούμε το πρώτο μεγάλο δίκτυο ποδηλατοδρόμων στην Αθήνα να υλοποιείται.

Αναδημοσίευση: https://www.mbike.gr 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου