ΚΕΝΤΡΟ ΥΓΕΙΑΣ ΚΑΤΩ ΑΧΑΪΑΣ – ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ
Με επιτυχία ολοκληρώθηκε η εκδήλωση με θέμα «Επιδημιολογία τροχαίων στη Δυτική Αχαΐα: έρευνα-ευρήματα-προτάσεις» που διοργάνωσε το Κέντρο Υγείας Κάτω Αχαΐας, η 6η Υγειονομική Περιφέρεια και ο Δήμος Δυτικής Αχαΐας την Τετάρτη 17 Ιουνίου στο Γυμνάσιο Κ. Αχαΐας.
Δεκάδες πολίτες, εκπρόσωποι τοπικών φορέων και εκπαιδευτικοί παρακολούθησαν με ενδιαφέρον τις εισηγήσεις των ομιλητών.
Τα τροχαία οφείλονται κατά 88% στον ανθρώπινο παράγοντα-συμπεριφορά, 10% στις υποδομές (πχ δρόμοι, οχήματα) και 2% σε φυσικά φαινόμενα.
Άρα, οι προσπάθειες αλλαγής της κατάστασης δεν πρέπει να περιοριστούν μόνο στην -απαραίτητη- κατασκευή της Πατρών-Πύργου. Η ένταξη της κυκλοφοριακής αγωγής στο σχολείο -όχι με ευκαιριακά προγράμματα- η αυστηροποίηση της νομοθεσίας, η μείωση του ορίου ταχύτητας ή ανίχνευσης αλκοόλ, η διαφώτιση μέσω της τηλεόρασης και των μέσων δικτύωσης και άλλα μέτρα περιγράφησαν στην εισήγηση της κας Α. Γιορμέζη, Γενικής Οικογενειακής Ιατρού που συνόδευαν τα ευρήματα της έρευνας.
Σύμφωνα με αυτά, το προφίλ αυτού που υφίσταται τροχαίο είναι: νέος άνδρας που το καλοκαίρι τρέχει με μεγάλη ταχύτητα, το όχημά του ανατρέπεται ή εκτρέπεται, δε φοράει ζώνη ή κράνος και χρήζει διακομιδής στο νοσοκομείο.
Η έρευνα περιλάμβανε τα έτη 2005-06 (πριν την οικονομική κρίση), 2012-13 (στην κορύφωση) και 2018-19 (λεγόμενη αποδρομή). Παρατηρήθηκε μείωση των τροχαίων και των θυμάτων στις δύο τελευταίες περιόδους αλλά στο Κέντρο Υγείας νοσηλεύτηκαν 968 θύματα (περίπου 1 κάθε ημέρα για τα αναφερόμενα έτη), 562 διακομίστηκαν στο νοσοκομείο (τα 208 συνοδεία ιατρού) και καταγράφηκαν 17 θάνατοι (που μεταφέρθηκαν νεκροί ή κατέληξαν στο ΚΥ).
Δεκάδες πολίτες, εκπρόσωποι τοπικών φορέων και εκπαιδευτικοί παρακολούθησαν με ενδιαφέρον τις εισηγήσεις των ομιλητών.
Τα τροχαία οφείλονται κατά 88% στον ανθρώπινο παράγοντα-συμπεριφορά, 10% στις υποδομές (πχ δρόμοι, οχήματα) και 2% σε φυσικά φαινόμενα.
Άρα, οι προσπάθειες αλλαγής της κατάστασης δεν πρέπει να περιοριστούν μόνο στην -απαραίτητη- κατασκευή της Πατρών-Πύργου. Η ένταξη της κυκλοφοριακής αγωγής στο σχολείο -όχι με ευκαιριακά προγράμματα- η αυστηροποίηση της νομοθεσίας, η μείωση του ορίου ταχύτητας ή ανίχνευσης αλκοόλ, η διαφώτιση μέσω της τηλεόρασης και των μέσων δικτύωσης και άλλα μέτρα περιγράφησαν στην εισήγηση της κας Α. Γιορμέζη, Γενικής Οικογενειακής Ιατρού που συνόδευαν τα ευρήματα της έρευνας.
Σύμφωνα με αυτά, το προφίλ αυτού που υφίσταται τροχαίο είναι: νέος άνδρας που το καλοκαίρι τρέχει με μεγάλη ταχύτητα, το όχημά του ανατρέπεται ή εκτρέπεται, δε φοράει ζώνη ή κράνος και χρήζει διακομιδής στο νοσοκομείο.
Η έρευνα περιλάμβανε τα έτη 2005-06 (πριν την οικονομική κρίση), 2012-13 (στην κορύφωση) και 2018-19 (λεγόμενη αποδρομή). Παρατηρήθηκε μείωση των τροχαίων και των θυμάτων στις δύο τελευταίες περιόδους αλλά στο Κέντρο Υγείας νοσηλεύτηκαν 968 θύματα (περίπου 1 κάθε ημέρα για τα αναφερόμενα έτη), 562 διακομίστηκαν στο νοσοκομείο (τα 208 συνοδεία ιατρού) και καταγράφηκαν 17 θάνατοι (που μεταφέρθηκαν νεκροί ή κατέληξαν στο ΚΥ).
Το εντυπωσιακό είναι ότι ΜΟΝΟ το 9% φορούσε κράνος και 38% ζώνη ασφαλείας.
Αυτά τα ευρήματα αποτελούν στοιχεία που αφορούν την κοινωνία και ορίζουν τα τροχαία συμβάντα σαν μια επιδημία που στοιχίζει τη ζωή σε πάνω από 2000 ανθρώπους ανά έτος στη χώρα μας. Αποτελεί έγκλημα για την Πολιτεία το να μην παρεμβαίνει στα επίπεδα που μπορεί: αλλαγή παραδείγματος, νομοθεσία και υποδομές.
Την εισήγηση σχολίασαν ο Διοικητής του ΑΤ Δυτ. Αχαΐας κος Χ. Λαμπρόπουλος που ανέπτυξε την έννοια του σεβασμού σε όσους κινούνται στους δρόμους και η κα Α. Κανελλοπούλου, Διευθύντρια του ΕΚΑΒ Πάτρας που μίλησε για το άδικο της περισυλλογής νεκρών και τραυματιών, ιδίως νέων
ανθρώπων.
Στην εκδήλωση παρενέβησαν: ο Διευθυντής του Γυμνασίου Λάππα κος Γ. Τάτσης, η υπάλληλος του Κ.Υ.Κ. Αχαΐας κα Α. Νάστου και ο Πρόεδρος της Ένωσης Γονέων κος Τ. Βουκελάτος.
Χαιρέτισαν: ο Δήμαρχος Δυτικής Αχαΐας κος Σ. Μυλωνάς που αναφέρθηκε στο θέμα της επικινδυνότητας της Εθνικής Οδού και στην αλλαγή της οδηγικής συμπεριφοράς και ο κος Γ. Καρβέλης, Διοικητής της 6ης ΥΠΕ, που επικεντρώθηκε στη δυνατότητα του Κ.Υ.Κ. Αχαΐας στο να αντιμετωπίζει τα περιστατικά αυτά και την ενίσχυσή του σε προσωπικό και μέσα που επιχειρείται αυτή την περίοδο.
Είδηση αποτελεί η πρόθεση του Δήμου Δυτικής Αχαΐας να δημιουργήσει πάρκο κυκλοφορικής αγωγής.
Ενημερωτικό υλικό του πανελλαδικού σωματείου SOS Τροχαία Εγκλήματα (www.soste.gr) μοιράστηκε στους παραβρισκόμενους, μεταξύ αυτών μεταφρασμένο βιβλίο του Παγκόσμιου Οργανισμού Υγείας για τα μέτρα που οφείλουν να λαμβάνονται.
Τέλος, για το Κ.Υ.Κ. Αχαΐας, πρόθεση είναι οι ερευνητικές του εργασίες όπως η παρούσα, να προσανατολίζονται στις ανάγκες της κοινότητας και να κινητοποιούν σε ζητήματα πρόληψης και κοινωνικής παρέμβασης, εκεί που γεννάται η αρρώστια.
Για το Κ.Υ.Κ. Αχαΐας
Τάσος Γιακουμής
Γενικός Οικογενειακός Ιατρός, Διευθυντής ΕΣΥ, Επιστημονικός Υπεύθυνος
Κ. Αχαΐα 19 Ιουνίου 2020
Αυτά τα ευρήματα αποτελούν στοιχεία που αφορούν την κοινωνία και ορίζουν τα τροχαία συμβάντα σαν μια επιδημία που στοιχίζει τη ζωή σε πάνω από 2000 ανθρώπους ανά έτος στη χώρα μας. Αποτελεί έγκλημα για την Πολιτεία το να μην παρεμβαίνει στα επίπεδα που μπορεί: αλλαγή παραδείγματος, νομοθεσία και υποδομές.
Την εισήγηση σχολίασαν ο Διοικητής του ΑΤ Δυτ. Αχαΐας κος Χ. Λαμπρόπουλος που ανέπτυξε την έννοια του σεβασμού σε όσους κινούνται στους δρόμους και η κα Α. Κανελλοπούλου, Διευθύντρια του ΕΚΑΒ Πάτρας που μίλησε για το άδικο της περισυλλογής νεκρών και τραυματιών, ιδίως νέων
ανθρώπων.
Στην εκδήλωση παρενέβησαν: ο Διευθυντής του Γυμνασίου Λάππα κος Γ. Τάτσης, η υπάλληλος του Κ.Υ.Κ. Αχαΐας κα Α. Νάστου και ο Πρόεδρος της Ένωσης Γονέων κος Τ. Βουκελάτος.
Χαιρέτισαν: ο Δήμαρχος Δυτικής Αχαΐας κος Σ. Μυλωνάς που αναφέρθηκε στο θέμα της επικινδυνότητας της Εθνικής Οδού και στην αλλαγή της οδηγικής συμπεριφοράς και ο κος Γ. Καρβέλης, Διοικητής της 6ης ΥΠΕ, που επικεντρώθηκε στη δυνατότητα του Κ.Υ.Κ. Αχαΐας στο να αντιμετωπίζει τα περιστατικά αυτά και την ενίσχυσή του σε προσωπικό και μέσα που επιχειρείται αυτή την περίοδο.
Είδηση αποτελεί η πρόθεση του Δήμου Δυτικής Αχαΐας να δημιουργήσει πάρκο κυκλοφορικής αγωγής.
Ενημερωτικό υλικό του πανελλαδικού σωματείου SOS Τροχαία Εγκλήματα (www.soste.gr) μοιράστηκε στους παραβρισκόμενους, μεταξύ αυτών μεταφρασμένο βιβλίο του Παγκόσμιου Οργανισμού Υγείας για τα μέτρα που οφείλουν να λαμβάνονται.
Τέλος, για το Κ.Υ.Κ. Αχαΐας, πρόθεση είναι οι ερευνητικές του εργασίες όπως η παρούσα, να προσανατολίζονται στις ανάγκες της κοινότητας και να κινητοποιούν σε ζητήματα πρόληψης και κοινωνικής παρέμβασης, εκεί που γεννάται η αρρώστια.
Για το Κ.Υ.Κ. Αχαΐας
Τάσος Γιακουμής
Γενικός Οικογενειακός Ιατρός, Διευθυντής ΕΣΥ, Επιστημονικός Υπεύθυνος
Κ. Αχαΐα 19 Ιουνίου 2020
ΠΕΡΙΛΗΨΗ ΤΗΣ ΕΡΕΥΝΑΣ:
Επιδημιολογία Τροχαίων στο Κ. Υ Κάτω Αχαίας πριν και κατά την διάρκεια της οικονομικής κρίσης.
Α.Γιακουμής1, Α.Γιορμέζη1, Α.Αγγελοπούλου1, Π.Κόλλια2, Δ.Τσουκαλάς1, Κ.Πλανητέρου1, Γ.Παντελής3, Μ.Δελή4
1Γεν.Οικ.Ιατρός, 2Παθολόγος, 3Ειδ/νος ΓΟΙ, 4Παιδίατρος
Κέντρο Υγείας Κ. Αχαΐας
1Γεν.Οικ.Ιατρός, 2Παθολόγος, 3Ειδ/νος ΓΟΙ, 4Παιδίατρος
Κέντρο Υγείας Κ. Αχαΐας
ΕΙΣΑΓΩΓΗ
Κατά τη διάρκεια της οικονομικής κρίσης (2010-σήμερα), παρατηρήθηκε περιορισμός αριθμού τροχαίων και θυμάτων, όπως φαίνεται από τα στοιχεία της ΕΛΑΣ, πανελλαδικά και τοπικά. ΣΚΟΠΟΣ
Η συγκριτική μελέτη των στοιχείων των τροχαίων που συνέβησαν στην περιοχή του Δήμου Δυτικής Αχαΐας (στην οποία εμπεριέχεται εθνική οδός με αυξημένη κίνηση) και των θυμάτων που νοσηλεύτηκαν στο ΚΥΚΑ 1.πριν την κρίση (2005-6), 2.στο peak της (2012-13) και 3.πρόσφατα (2018-19).
ΥΛΙΚΟ-ΜΕΘΟΔΟΣ
Τα αρχεία του ΚΥΚΑ από τα οποία καταγράφηκαν επιδημιολογικά στοιχεία των θυμάτων, μηχανισμοί τραύματος και τρόπος μεταφοράς τους σε δεύτερο επίπεδο.
Κατά τη διάρκεια της οικονομικής κρίσης (2010-σήμερα), παρατηρήθηκε περιορισμός αριθμού τροχαίων και θυμάτων, όπως φαίνεται από τα στοιχεία της ΕΛΑΣ, πανελλαδικά και τοπικά. ΣΚΟΠΟΣ
Η συγκριτική μελέτη των στοιχείων των τροχαίων που συνέβησαν στην περιοχή του Δήμου Δυτικής Αχαΐας (στην οποία εμπεριέχεται εθνική οδός με αυξημένη κίνηση) και των θυμάτων που νοσηλεύτηκαν στο ΚΥΚΑ 1.πριν την κρίση (2005-6), 2.στο peak της (2012-13) και 3.πρόσφατα (2018-19).
ΥΛΙΚΟ-ΜΕΘΟΔΟΣ
Τα αρχεία του ΚΥΚΑ από τα οποία καταγράφηκαν επιδημιολογικά στοιχεία των θυμάτων, μηχανισμοί τραύματος και τρόπος μεταφοράς τους σε δεύτερο επίπεδο.
ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ
• 316 συμβάντα καταγράφηκαν την πρώτη περίοδο, 219 (-31%) τη δεύτερη και 237 (-25%) την τρίτη. Αντιστοίχως τα θύματα από 391 μειώθηκαν σε 273 (-30%) και 304 (-22%).
• Το καλοκαίρι είχαμε τα περισσότερα τροχαία 302 (39,11%) και 371 θύματα (38,32%). Φθινόπωρο 161 (20,85%) και 197 (20,35%). Χειμώνας 116 (15,04%) και 151 (15,61%). Άνοιξη 193 (25%) και 249 (25,72%).
• 716 (74%) ήταν άρρενα και 252 (26%) θήλεα.
• 0-12έτη:54 (5,64%), 13-18έτη:135 (14,12%), 19-40έτη:429 (44,82%), 41-65έτη:247 (25,81%) και >65έτη 92 (9,61%).
• 38,65% των θυμάτων (327) ενεπλάκησαν σε σύγκρουση, 54,82% εκτροπή οχήματος ή πτώση από δίκυκλο (463) και 6,53% παράσυρση (56).
• Μόνο 9,62% των θυμάτων που επέβαιναν σε δίκυκλα (31/311) φορούσαν κράνη και 37,61% ζώνη ασφαλείας (120/199).
• Μεταφέρθηκαν νεκροί είτε κατέληξαν στο ΚΥΚΑ 10/5/2 θύματα στις αντίστοιχες περιόδους (1,75%).
• Διακομίσθηκαν συνοδεία ιατρού με ΕΚΑΒ 208 θύματα (23,91%), χωρίς συνοδεία 354 (41,84%) και εξήλθαν με οδηγίες ή παραπέμφθηκαν 298 (34,25%).
• 316 συμβάντα καταγράφηκαν την πρώτη περίοδο, 219 (-31%) τη δεύτερη και 237 (-25%) την τρίτη. Αντιστοίχως τα θύματα από 391 μειώθηκαν σε 273 (-30%) και 304 (-22%).
• Το καλοκαίρι είχαμε τα περισσότερα τροχαία 302 (39,11%) και 371 θύματα (38,32%). Φθινόπωρο 161 (20,85%) και 197 (20,35%). Χειμώνας 116 (15,04%) και 151 (15,61%). Άνοιξη 193 (25%) και 249 (25,72%).
• 716 (74%) ήταν άρρενα και 252 (26%) θήλεα.
• 0-12έτη:54 (5,64%), 13-18έτη:135 (14,12%), 19-40έτη:429 (44,82%), 41-65έτη:247 (25,81%) και >65έτη 92 (9,61%).
• 38,65% των θυμάτων (327) ενεπλάκησαν σε σύγκρουση, 54,82% εκτροπή οχήματος ή πτώση από δίκυκλο (463) και 6,53% παράσυρση (56).
• Μόνο 9,62% των θυμάτων που επέβαιναν σε δίκυκλα (31/311) φορούσαν κράνη και 37,61% ζώνη ασφαλείας (120/199).
• Μεταφέρθηκαν νεκροί είτε κατέληξαν στο ΚΥΚΑ 10/5/2 θύματα στις αντίστοιχες περιόδους (1,75%).
• Διακομίσθηκαν συνοδεία ιατρού με ΕΚΑΒ 208 θύματα (23,91%), χωρίς συνοδεία 354 (41,84%) και εξήλθαν με οδηγίες ή παραπέμφθηκαν 298 (34,25%).
ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑΤΑ
Προφίλ θυμάτων: νεαροί άρρενες που το καλοκαίρι εκτρέπονται τα αυτοκίνητά τους ή τα δίκυκλα, δε φορούν κράνος/ζώνη και χρήζουν διακομιδής.
Επιβεβαιώνεται ότι η κρίση επέδρασε και επιδρά στον περιορισμό τροχαίων και θυμάτων.
Δυστυχώς, μόνο για τα 6 προαναφερόμενα έτη είχαμε 968 θύματα, ιδίως παραγωγικών ηλικιών.
Τέλος, τα μέτρα προφύλαξης (κράνος/ζώνη) δεν χρησιμοποιούνται απο τους επιβαίνοντες σε οχήματα, πράγμα που πρέπει να ληφθεί υπ’όψιν από τις αρμόδιες υπηρεσίες.
Προφίλ θυμάτων: νεαροί άρρενες που το καλοκαίρι εκτρέπονται τα αυτοκίνητά τους ή τα δίκυκλα, δε φορούν κράνος/ζώνη και χρήζουν διακομιδής.
Επιβεβαιώνεται ότι η κρίση επέδρασε και επιδρά στον περιορισμό τροχαίων και θυμάτων.
Δυστυχώς, μόνο για τα 6 προαναφερόμενα έτη είχαμε 968 θύματα, ιδίως παραγωγικών ηλικιών.
Τέλος, τα μέτρα προφύλαξης (κράνος/ζώνη) δεν χρησιμοποιούνται απο τους επιβαίνοντες σε οχήματα, πράγμα που πρέπει να ληφθεί υπ’όψιν από τις αρμόδιες υπηρεσίες.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου