Η ταχύτητα είναι ένας σημαντικός παράγοντας στη συνολική απόδοση της οδικής ασφάλειας. Η υπερβολική και ακατάλληλη ταχύτητα ευθύνεται για το ένα τρίτο περίπου των θανατηφόρων συγκρούσεων και αποτελεί επιβαρυντικό παράγοντα στις περισσότερες συγκρούσεις. 2.100 ζωές θα μπορούσαν να σωθούν κάθε χρόνο εάν η μέση ταχύτητα μειώθηκε μόνο κατά 1 km / h σε όλους τους δρόμους σε ολόκληρη την ΕΕ.
Επιτάχυνση σε διαφορετικούς τύπους δρόμων
Στην ΕΕ, το 37% όλων των θανάτων από τροχαία ατυχήματα συμβαίνουν σε αστικούς δρόμους. Μεταξύ των χωρών που παρακολουθούν τα επίπεδα συμμόρφωσης ταχύτητας σε αστικούς δρόμους σε όλη τη χώρα, μεταξύ 35% και 75% των παρατηρήσεων ταχύτητας οχήματος είναι υψηλότερες από τη νόμιμη ταχύτητα. Έχει σημειωθεί μικτή πρόοδος στη μείωση των μέσων ταχυτήτων στους αστικούς δρόμους σε χώρες που θα μπορούσαν να παρέχουν δεδομένα.
Το 55% όλων των θανάτων από τροχαία ατυχήματα στην ΕΕ συμβαίνουν σε αγροτικούς δρόμους εκτός αυτοκινητοδρόμων. Υπήρξε μια γενική έλλειψη προόδου στη μείωση των μέσων ταχυτήτων στους αγροτικούς δρόμους στις χώρες που θα μπορούσαν να παρέχουν δεδομένα. Τα τυπικά όρια ταχύτητας σε αγροτικούς δρόμους εκτός αυτοκινητοδρόμων ποικίλλουν μεταξύ των κρατών μελών της ΕΕ. Οι περισσότερες χώρες με σημαντικά χαμηλότερο ποσοστό θνησιμότητας από το δρόμο από τον μέσο όρο της ΕΕ των 50 θανάτων ανά εκατομμύριο κατοίκων εφαρμόζουν ένα κανονικό όριο ταχύτητας 70 χλμ / ώρα ή 80 στους αγροτικούς δρόμους. Μεταξύ των χωρών που παρακολουθούν την ταχύτητα σε αγροτικούς δρόμους εκτός αυτοκινητοδρόμων, μεταξύ 9% και 63% των παρατηρήσεων ταχύτητας οχήματος είναι υψηλότερες από το όριο ταχύτητας.
Κατά μέσο όρο, το 8% όλων των θανάτων από τροχαία ατυχήματα στην ΕΕ συμβαίνουν σε αυτοκινητόδρομους. Σε χώρες που παρέχουν δεδομένα σχετικά με τις ταχύτητες στους αυτοκινητόδρομους, η πρόοδος όσον αφορά την ετήσια μεταβολή στη μέση ταχύτητα στους αυτοκινητοδρόμους είναι μικτή. Μεταξύ 23% και 59% των παρατηρούμενων στροφών οχήματος σε αυτοκινητόδρομους είναι υψηλότερες από το όριο ταχύτητας.
Επίλυση του προβλήματος επιτάχυνσης
Η προσέγγιση του ασφαλούς συστήματος, η οποία έχει εγκριθεί στο στρατηγικό σχέδιο δράσης της ΕΕ για την οδική ασφάλεια, απαιτεί από το σύστημα διαχείρισης της οδικής κυκλοφορίας να περιορίζει τις ταχύτητες σε επίπεδα που μπορούν να επιβιώσουν, λαμβάνοντας υπόψη ότι οι άνθρωποι κάνουν λάθη και το σώμα τους έχει περιορισμένη ανοχή στις κινητικές δυνάμεις περίπτωση σύγκρουσης δρόμου.
Η εμπειρία δείχνει ότι δεν υπάρχει ούτε ένα μέτρο για τη μείωση των ταχυτήτων για όλους τους τύπους δρόμων. Τα κράτη μέλη και τα θεσμικά όργανα της ΕΕ πρέπει να δώσουν προτεραιότητα σε μια σειρά ολοκληρωμένων μέτρων που φέρνουν μαζί τους χρήστες του δρόμου σε ασφαλείς ταχύτητες. Αυτά τα μέτρα περιλαμβάνουν ασφαλή και αξιόπιστα όρια ταχύτητας που υποστηρίζονται από αυτο-επεξηγούμενους και αυτο-επιβαλλόμενους δρόμους, οχήματα που βοηθούν τους οδηγούς να συμμορφώνονται με τα όρια ταχύτητας, αυστηρότερους νόμους, αποτελεσματικές δραστηριότητες επιβολής του νόμου κυκλοφορίας και εκπαίδευση των χρηστών του δρόμου.
Τα κράτη μέλη θα πρέπει επίσης να αναπτύξουν στόχους δείκτες επιδόσεων για επιθυμητά επίπεδα συμμόρφωσης ταχύτητας και να παρακολουθούν συστηματικά την πρόοδο προς την επίτευξη αυτών των στόχων.
Ορισμός και επιβολή ορίων ταχύτητας
Η επιλογή ορίου ταχύτητας είναι ένας κρίσιμος δείκτης που καθορίζει τις ασφαλείς ταχύτητες ταξιδιού για διαφορετικούς τύπους δρόμων. Η ταχύτητα που θεωρείται ασφαλής εξαρτάται από το σχεδιασμό του δρόμου και τη λειτουργία του, τον όγκο της κυκλοφορίας, τη σύνθεση της κυκλοφορίας και τους πιθανούς τύπους διένεξης.
Ορισμένες χώρες έχουν υιοθετήσει εθνικές οδηγίες που συνοδεύουν τις πράξεις οδικής κυκλοφορίας για να βοηθήσουν τις αρχές καθορισμού ορίου ταχύτητας να προσαρμόσουν τα όρια ταχύτητας. Είναι δύσκολο να γνωρίζουμε σε ποιο βαθμό εφαρμόζονται αυτές οι οδηγίες καθώς οι περισσότερες από αυτές δεν είναι δεσμευτικές. Επιπλέον, οι αναθεωρήσεις ορίου ταχύτητας συνήθως δεν είναι υποχρεωτικές. Η εφαρμογή αυτών των εθνικών κατευθυντήριων γραμμών θα μπορούσε να βελτιωθεί με οικονομικά ή άλλα κίνητρα.
Ένας συνδυασμός κινητών αστυνομικών ελέγχων στο δρόμο μαζί με αυτοματοποιημένη σταθερή επιβολή, συμπεριλαμβανομένης κάμερας σταθερής και μέσης ταχύτητας ή χρόνου από απόσταση έχει αποδειχθεί αποτελεσματικό εργαλείο για την αντιμετώπιση της ταχύτητας.
Γενικά, φαίνεται να υπάρχει συνολική αύξηση των παραβάσεων ταχύτητας που εντοπίζονται σε ολόκληρη την ΕΕ, κυρίως λόγω της επέκτασης των δικτύων κάμερας ασφαλείας. Ωστόσο, υπάρχουν μεγάλες αποκλίσεις όσον αφορά τον αριθμό των καμερών ασφαλείας και τον αριθμό των παραβάσεων ταχύτητας που εκδίδονται σε κάθε κράτος μέλος.
Από τις 27 χώρες που θα μπορούσαν να παράσχουν δεδομένα σχετικά με τον αριθμό των παραβάσεων που εκδόθηκαν κατά την περίοδο 2010-2017, ο αριθμός αυξήθηκε σε 18 χώρες ενώ 9 σημείωσαν μείωση.
Προσεχείς πρωτοβουλίες της ΕΕ
Το τρίτο πακέτο κινητικότητας της ΕΕ, ένα σύνολο πολιτικών και νομοθετικών πρωτοβουλιών που έχουν σχεδιαστεί για να συμβάλουν σημαντικά στη μείωση των θανάτων από το δρόμο και των σοβαρών τραυματισμών στο μισό έως το 2030, επί του παρόντος εργάζεται μέσω της νομοθετικής διαδικασίας.
Ασφάλεια οχήματος
Η ΕΕ έχει την αποκλειστική εξουσία να καθορίζει ελάχιστα πρότυπα ασφαλείας για όλα τα νέα οχήματα που πωλούνται στην αγορά της ΕΕ. Τα πρότυπα ενημερώθηκαν τελευταία φορά το 2009.
Το πακέτο περιλαμβάνει νομοθετική ενημέρωση στα ελάχιστα πρότυπα ασφάλειας των οχημάτων. Τα προτεινόμενα πρότυπα περιλαμβάνουν την υποχρεωτική τοποθέτηση της υπερτιθέμενης ευφυούς βοήθειας ταχύτητας (ISA) σε όλα τα αυτοκίνητα, φορτηγά, λεωφορεία και βαρέα φορτηγά οχήματα. Η έρευνα δείχνει ότι αυτή η ενιαία τεχνολογία θα μπορούσε να συμβάλει στην επίτευξη υψηλού επιπέδου συμμόρφωσης με τα όρια ταχύτητας και τελικά να μειώσει τους θανάτους στους δρόμους κατά 20%.
Δείκτες απόδοσης ταχύτητας
Τα δεδομένα του δείκτη απόδοσης ασφάλειας (SPI) που συλλέγονται τακτικά και συστηματικά μπορούν να συμβάλουν σε αποτελεσματικές στρατηγικές διαχείρισης ταχύτητας.
Το τρίτο πακέτο κινητικότητας της ΕΕ περιέχει ένα στρατηγικό σχέδιο δράσης για την οδική ασφάλεια, το οποίο πρότεινε την υποβολή βασικών δεικτών επιδόσεων ασφάλειας (SPI) στο πλαίσιο της πολιτικής οδικής ασφάλειας της ΕΕ 2021-2030. Μερικοί από τους δείκτες που συζητούνται επί του παρόντος θα επικεντρωθούν στις ταχύτητες οδήγησης. Εάν εφαρμοστεί από τα κράτη μέλη, αυτή η πρωτοβουλία της Ευρωπαϊκής Επιτροπής θα επιτρέψει την παρακολούθηση της προόδου των κρατών μελών όσον αφορά τη βελτίωση διαφόρων τομέων οδικής ασφάλειας και θα επιτρέψει την καλύτερη κατανόηση των λόγων πίσω από την πρόοδο ή την έλλειψη αυτής.
Ασφάλεια υποδομής
Το πακέτο περιέχει επίσης μια πρόταση για ενημέρωση των κανόνων διαχείρισης της ασφάλειας των οδικών υποδομών. Η υφιστάμενη οδηγία καλύπτει μόνο τους κύριους ευρωπαϊκούς αυτοκινητόδρομους και άλλους δρόμους που αποτελούν το διευρωπαϊκό οδικό δίκτυο (ΔΕΔ-Μ).
Η πρόταση προβλέπει την επέκταση του πεδίου εφαρμογής της οδηγίας πέρα από το δίκτυο ΔΕΔ-Μ σε αυτοκινητόδρομους και πρωτεύοντες δρόμους, καθώς και σε όλους τους δρόμους εκτός αστικών περιοχών που έχουν κατασκευαστεί χρησιμοποιώντας κοινοτικά κονδύλια. Θα μπορούσε να βελτιώσει τη διαφάνεια και να εισαγάγει μια προληπτική προσέγγιση για την εκτίμηση του κινδύνου σύγκρουσης και σοβαρότητας, με σαφείς συνδέσεις με τη διαχείριση της ταχύτητας.
Δελτίο Τύπου
Download Henk Stipdonk, The mathematical relation between collision risk and speed Download background tables
Πηγή: https://etsc.eu/reducing-speeding-in-europe-pin-flash-36/
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου