Την Τετάρτη 10 Μαρτίου 2021 ψηφίστηκε κατά πλειοψηφία στη Βουλή το σχέδιο νόμου του ΥΜΕ «Η Ελλάδα σε κίνηση: Βιώσιμη Αστική Κινητικότητα – Μικροκινητικότητα – Ρυθμίσεις για τον εκσυγχρονισμό, την απλούστευση και την ψηφιοποίηση διαδικασιών του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών».
Από τα 224 σχόλια που κατατέθηκαν στη διαβούλευση από πλήθος φορέων, τις αντιρρήσεις σε πλήθος ζητημάτων από τα κόμματα της αντιπολίτευσης αλλά και το μεγαλύτερο μέρος των φορέων που είχαν κληθεί να συμμετάσχουν σαν ενδιαφερόμενοι στη διαδικασία (ο SOS Τροχαία Εγκλήματα αν και προτάθηκε δεν καλέστηκε τελικά και η ΕΥΘΥΤΑ -ΠΑΡΑΤΗΡΗΤΗΡΙΟ ΟΔΙΚΗΣ ΑΣΦΑΛΕΙΑΣ δεν δέχτηκε να συμμετέχει όταν της προτάθηκε) οι αλλαγές που έγιναν δεκτές ήταν ελάχιστες.
Για μας η ύπαρξη αυτού του νόμου (πλέον) αποτελεί μια σαφώς αρνητική εξέλιξη στο ζήτημα οδική ασφάλεια. Παράλληλα η ψήφιση του προδίδει πως στη χώρα, σε σχέση με το θέμα κυριαρχεί ένας ψευδεπίγραφος κοσμοπολιτισμός, που αρχίζει να παπαγαλίζει ευρωπαϊκές και διεθνής διακηρύξεις αλλά που στη πράξη μόνο σύγχυση και απογοήτευση μπορεί να σπείρει στα θέματα της βιώσιμης κινητικότητας και της οδικής ασφάλειας. Πρόκειται για τη συνέχεια της πολιτικής του «Μεγάλου περιπάτου» που το μόνο που καταφέρνει είναι να δυσφημεί έννοιες όπως η βιώσιμη κινητικότητα, η ποιότητα ζωής και η προώθηση εναλλακτικών απέναντι στο ΙΧ μέσων μετακίνησης.
Αποφεύγοντας να αγγίξει τα μεγάλα θέματα της κυκλοφορίας (Δημόσιες Συγκοινωνίες, Μέσα σταθερής τροχιάς μέσα και έξω από τις πόλεις, Ασφαλείς υποδομές για περπάτημα και ποδηλασία, περιορισμός της χρήσης ΙΧ, Μείωση των ορίων ταχύτητας, Μηδενικό αλκοόλ στο αίμα των οδηγών και τόσα άλλα) το ΥΜΕ βάλθηκε να «ρυθμίσει» την μικροκινητικότητα μέσα σ ένα πλήρως απορυθμισμένο, κορεσμένο και τοξικό δίκτυο κυκλοφορίας.
Σε μια χώρα που ο πληθυσμός των μεγαλουπόλεων αυξάνει διαρκώς όπως και ο αριθμός των μηχανοκίνητων οχημάτων (2.000.000 το 1985, 8.500.000 το 2018) είναι απίστευτο να παρακολουθεί κανείς συζητήσεις «αρμοδίων» που ουδόλως λαμβάνουν υπ όψιν τους αυτά τα δεδομένα. Αντίθετα είναι σαφές πως η μεγάλη πλειοψηφία του πολιτικού κόσμου (παρά τις σαφείς διαφορές σε ζητήματα όπως πχ αυτό της ύπαρξης αξιόπιστης Δημόσιας Συγκοινωνίας) διακατέχεται από αισθήματα ευφορίας από την διαρκή αύξηση του αριθμού των αυτοκινήτων. Όσο το αυτοκίνητο αντιμετωπίζεται ως «δικαίωμα» και όχι ως μέσον μετακίνησης, ένα από τα μέσα μετακίνησης, οι προσεγγίσεις της οδικής ασφάλειας και της βιώσιμης κινητικότητας θα μας θυμίζουν το γόρδιο δεσμό και το αυγό του Κολόμβου.
Τι δεν είναι οδική ασφάλεια
Στις 3 Φεβρουαρίου 2021 οι επικεφαλείς του ΥΜΕ και ο πρωθυπουργός εξήγγειλαν τους βασικούς άξονες πάνω στους οποίους θα στηρίζεται το δεκαετές στρατηγικό σχέδιο οδικής ασφάλειας (2021 -2030) που θάχει σαν στόχο τη μείωση τον θανάτων και τραυματισμών από τροχαίες συγκρούσεις κατά 50% στο τέλος της δεκαετίας(ΕΔΩ). Βασικός άξονας πού εξαγγέλθηκε ήταν η θέσπιση του ορίου ταχύτητος των 30 km/h στις κατοικημένες περιοχές. Ένα μήνα μετά η κυβέρνηση, ενάντια στις δικές της εξαγγελίες, επέμενε να ξαναψηφιστεί το ήδη υφιστάμενο όριο των 50km/h για τις κατοικημένες περιοχές, την ίδια στιγμή που ο εισηγητής υφυπουργός κ .Κεφαλογιάννης δέχονταν και ….. επιχειρηματολογούσε για την ανάγκη ορίου 30 km, το οποίο όμως θα φέρουν «αργότερα» με άλλο νομοσχέδιο.
Τι ψηφίστηκε λοιπόν:
Άρθρο 16: Όρια ταχύτητας των Ε.Π.Η.Ο. – Τροποποίηση του άρθρου 20 του Κ.Ο.Κ.
«Άρθρο 20 – Όρια ταχύτητας
1.Το ανώτατο επιτρεπόμενο όριο ταχύτητας των αυτοκίνητων οχημάτων, μέσα στις κατοικημένες περιοχές, ορίζεται σε 50 χιλιόμετρα την ώρα, εκτός αν άλλως ορίζεται με ειδική σήμανση.
Και όχι μόνο αυτό: 12. Σε αυτόν που υπερβαίνει το ανώτατο όριο ταχύτητας έως 20 χλμ/ώρα, επιβάλλεται διοικητικό πρόστιμο σαράντα (40,00) ευρώ. Για υπέρβαση του ανώτατου ορίου ταχύτητας πάνω από 20 χλμ/ώρα, επιβάλλεται διοικητικό πρόστιμο εκατό (100) ευρώ.
Μετάφραση: Αν τρέχεις μέσα στην πόλη με 70km/h καθαρίζεις με 40 ευρώ όταν αυτή η ταχύτητα εγγυάται το θάνατο πεζού, ποδηλάτη ή μοτοσικλετιστή σε πιθανή σύγκρουση – παράσυρση.
Το ίδιο αν τρέχεις με 50 μπροστά σ ένα σχολείο με όριο ταχύτητας 30.
Συνοπτική παράθεση επικίνδυνων διατάξεων
Παραθέτουμε ορισμένες σημαντικές – επικίνδυνες διατάξεις που ψηφίστηκαν, που αυξάνουν την επικινδυνότητα στο οδικό δίκτυο , ιδιαίτερα για τους χρήστες Ε.Π.Η.Ο. Σχετικά μ αυτές έχουμε αναφερθεί αναλυτικά ΕΔΩ και ΕΔΩ και θα επανέλθουμε σε επόμενα άρθρα.
Άρθρο 18: Ειδικοί κανόνες για τους οδηγούς Ε.Π.Η.Ο. – Τροποποίηση του άρθρου 40 του Κ.Ο.Κ.
1.Οι οδηγοί ποδηλάτων, μοτοποδηλάτων, μοτοσυκλετών, τρίτροχων οχημάτων και Ε.Π.Η.Ο. απαγορεύεται να: ζ. Να χρησιμοποιούν εν κινήσει κινητό τηλέφωνο, το οποίο δεν είναι τοποθετημένο σε ειδική θέση για ανοικτή ακρόαση.
- Οι οδηγοί Ε.Π.Η.Ο. για τα οχήματα της περ. α΄ της παρ. 2 του άρθρου 2, πρέπει να έχουν συμπληρώσει την ηλικία των δώδεκα (12) ετών και για τα οχήματα της περ. β΄ της παρ. 2 του άρθρου 2, την ηλικία των δεκαπέντε (15) ετών.
- Οι οδηγοί των ποδηλάτων που δεν έχουν συμπληρώσει την ηλικία των δώδεκα (12) ετών και κινούνται σε οδικό δίκτυο που προορίζεται για την κυκλοφορία μηχανοκίνητων οχημάτων, πρέπει να συνοδεύονται από άτομα που έχουν συμπληρώσει την ηλικία των δεκάεξι (16) ετών.
Άρθρο 23: Άδειες οδήγησης – Τροποποίησης του άρθρου 94 του Κ.Ο.Κ
- Αυτός που καταλαμβάνεται να οδηγεί μοτοποδήλατο, μοτοσικλέτα, μηχανοκίνητο τρίκυκλο, ελαφρύ τετράκυκλο, τετράκυκλο και αυτοκίνητο και στερείται ή δεν κατέχει την κατάλληλη άδεια οδήγησης…. τιμωρείται με ποινή φυλάκισης από έναν (1) έως δώδεκα (12) μήνες, με διοικητικό πρόστιμο διακοσίων (200) ευρώ και με επιτόπου αφαίρεση του εντύπου της άδειας οδήγησης του, εφόσον υπάρχει, για τριάντα (30) ημέρες.
Άρθρο 24: Έγγραφα ταυτοποίησης οδηγού – Τροποποίηση του άρθρου 100 του Κ.Ο.Κ.
1.Ο οδηγός οδικού οχήματος υποχρεούται όταν οδηγεί να φέρει την νόμιμη άδεια οδήγησης, την άδεια οδήγησης, την άδεια κυκλοφορίας του οχήματος, το αποδεικτικό ασφάλισης, την απόδειξη πληρωμής των τελών κυκλοφορίας, και κατά περίπτωση την ειδική άδεια οδήγησης οδηγού Ε.Δ.Χ. αυτοκινήτου, το Πιστοποιητικό Επαγγελματικής Κατάρτισης Οδηγού Οχημάτων Μεταφοράς Επικίνδυνων Εμπορευμάτων (ADR) και τα λοιπά έγγραφα που απαιτεί η Ευρωπαϊκή Συμφωνία για τη Διεθνή Οδική Μεταφορά Επικίνδυνων Εμπορευμάτων (ADR) του ν.1741/1987 (Α’225), το Δελτίο Τεχνικού Ελέγχου, την Κάρτα Ελέγχου Καυσαερίων, τη βεβαίωση καλής λειτουργίας ταχογράφου, τη βεβαίωση περιοριστή ταχύτητας και το σχετικό αυτοκόλλητο σήμα, καθώς και οποιοδήποτε άλλο έγγραφο, βεβαίωση, ή πιστοποιητικό απαιτείται ανάλογα με την κατηγορία του οχήματος από τις ειδικές διατάξεις. Οι οδηγοί των ποδηλάτων και των Ε.Π.Η.Ο. από δώδεκα (12) ετών και άνω υποχρεούνται να φέρουν όταν οδηγούν, οποιοδήποτε νόμιμο έγγραφο ταυτοποίησης προσώπου.
2.Αυτός που παραβαίνει τις διατάξεις της πιο πάνω παραγράφου τιμωρείται με διοικητικό πρόστιμο είκοσι (20) ευρώ για την έλλειψη καθενός από τα παραπάνω έγγραφα.»
Άρθρο 25: Επιβολή διοικητικών μέτρων – Τροποποίηση του άρθρου 103 του Κ.Ο.Κ.
1….. «7 Α. τους παραβάτες των οχημάτων για την κυκλοφορία των οποίων δεν απαιτούνται στοιχεία κυκλοφορίας ή άδεια οδήγησης ή και τα δύο, επιβάλλονται οι κυρώσεις μόνο κατά το σκέλος του διοικητικού προστίμου. Σε παραβάσεις για τις οποίες δεν προβλέπεται άλλη κύρωση, επιβάλλεται διοικητικό πρόστιμο ογδόντα (80,00) ευρώ.»
Άρθρο 26: Προυποθέσεις κυκλοφορίας των Ε.Π.Η.Ο.
Τα Ε.Π.Η.Ο. που διατέθηκαν στην ελληνική αγορά ή τεκμηριωμένα εισήχθησαν στη χώρα πριν τη δημοσίευση του παρόντος, με μέγιστη σχεδιαστική ταχύτητα άνω των 25 χλμ/ώρα, δύναται να κυκλοφορήσουν σε δημόσιο οδικό δίκτυο υπο την προυπόθεση ότι η μέγιστη ταχύτητα κίνησης τους να περιορίζεται στα 25 χλμ/ώρα.
Άρθρο 54: Κατηγορίες αδειών οδήγησης και ισοδυναμίες – Τροποποίηση των άρθρων 3 και 4 του π.δ. 51/2012
1……. «α. Κατηγορία ΑΜ: Μοτοποδήλατα και ελαφρά τετράκυκλα,
Ειδικά για την οδήγηση των μοτοποδηλάτων με μέγιστη εκ κατασκευής ανώτατη ταχύτητα έως 25 χλμ. ανά ώρα, δεν απαιτείται η κατοχή άδειας οδήγησης.
-Η άδεια οδήγησης ΙΧ οδηγών ηλικίας άνω των 27 ετών που κατέχουν την άδεια πάνω από έξι (6) έτη μετά από υποχρεωτική πρακτική εκπαίδευση πέντε (5) ωρών ισχύει και για την οδήγηση μηχανής μέχρι 125cc.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου