Σημαντικές αδυναμίες στην επιβολή των κανόνων οδικής ασφάλειας εμποδίζουν την πρόοδο στη μείωση των θανάτων στους δρόμους της Ευρώπης, σύμφωνα με τη νέα έκθεση του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου Ασφάλειας των Μεταφορών (ETSC).
Η Ellen Townsend, Δ/ντρια πολιτικής του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου Ασφάλειας Μεταφορών(ETSC)., ανέφερε: «Χιλιάδες ζωές θα μπορούσαν να σωθούν στην ΕΕ κάθε χρόνο εάν οι οδηγοί τηρούσαν τους ισχύοντες κανόνες για την οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ, τα όρια ταχύτητας, τη χρήση ζώνης ασφαλείας και τη χρήση κινητού τηλεφώνου. Η επαρκής αστυνόμευση είναι απολύτως κρίσιμη για αυτό. Χωρίς τη συστηματική, εμφανή αστυνόμευση και γνωστοποίηση των διαρκών τροχονομικών ελέγχων για την εφαρμογή του νόμου, η Ευρώπη δεν θα επιτύχει τον στόχο της να μειώσει στο μισό τους θανάτους από τροχαία συμβάντα και τους σοβαρούς τραυματισμούς έως το 2030. Οι εθνικές κυβερνήσεις θα πρέπει να δράσουν τώρα και η ΕΕ μπορεί να διαδραματίσει το ρόλο της διασφαλίζοντας ότι οι διασυνοριακές παραβάσεις παρακολουθούνται από τις αρμόδιες Υπηρεσίες»
Η απόσπαση προσοχής αποτελεί ένα αυξανόμενο πρόβλημα οδικής ασφάλειας, καθώς σύμφωνα και με το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο Ασφάλειας Μεταφορών (ETSC) η οδηγική συμπεριφορά επηρεάζεται περισσότερο κατά τη διάρκεια μιας τηλεφωνικής κλήσης από ό,τι η οδήγηση υπό την επήρεια κατανάλωσης αλκοόλ με βαθμό 0,8 g/l BAC.
Τέσσερις φορές μεγαλύτερη πιθανότητα να εμπλακούν σε τροχαίο έχουν οι οδηγοί που μιλούν κατά τη διάρκεια της οδήγησης στο κινητό τηλέφωνο. Εάν μάλιστα γράφουν μηνύματα στο κινητό ενώ οδηγούν, η πιθανότητα είναι 23 φορές μεγαλύτερη καθώς η ανάγνωση ή αποστολή μηνύματος από το κινητό τηλέφωνο, αποσπά το βλέμμα του οδηγού από το δρόμο έως και για διάστημα 5 δευτερολέπτων.
Πιο επιρρεπείς στη συνήθεια αυτή είναι οι νέοι. Βάσει των διαθέσιμων στοιχείων, μεταξύ των νέων στην Ευρώπη το 47,7% μιλούν στο τηλέφωνο χρησιμοποιώντας hands-free, 28.6% κρατούν το τηλέφωνο και 24.2% διαβάζουν ή στέλνουν μήνυμα/email. Μάλιστα παρά το γεγονός ότι το 94% των νέων οδηγών κατανοούν τον κίνδυνο της χρήσης κινητού τηλεφώνου στην οδήγηση, το 35% δυσκολεύεται να εγκαταλείψει αυτή τη συνήθεια και συνεχίζει να το χρησιμοποιεί.
Όσο για τις συνέπειες, είναι κάτι παραπάνω από ορατές αφού υπολογίζεται ότι το 73% των νέων οδηγών που χρησιμοποιεί τακτικά τηλέφωνο στην οδήγηση έχει ήδη εμπλακεί σε τροχαίο, ενώ εκτιμάται ότι οι νέοι οδηγοί είναι 4 φορές πιο πιθανό να εμπλακούν σε δυστύχημα εξαιτίας χρήσης κινητού τηλεφώνου
Η χρήση κινητού τηλεφώνου στην οδήγηση είναι επικίνδυνη καθώς οδηγεί σε:
- Αυξημένο χρόνο αντίδρασης σε μη αναμενόμενο συμβάν (γεγονός συχνότερο σε αστικά κέντρα όπου και αυξάνονται τα θανατηφόρα τροχαία τα τελευταία χρόνια).
- Αυξημένο χρόνο αντίληψης/αντίδρασης στη σήμανση (οριζόντια και κατακόρυφη).
- Δυσκολία παραμονής εντός της λωρίδας κυκλοφορίας.
- Δυσκολία τήρησης σταθερής απόστασης από το προπορευόμενο όχημα.
«Στις δράσεις ελέγχου θα πρέπει να ενταχθεί η προσαρμογή της αστυνόμευσης με έμφαση στη χρήση κινητού τηλεφώνου»
Το κρίσιμο έργο της Τροχαίας δυστυχώς δεν υποστηρίζεται συνολικά όπως φαίνεται και από τα αποτελέσματα της έκθεσης του ETSC, αναφορικά με τα στοιχεία που δημοσιοποιούνται σε σημαντικά θέματα Οδικής Ασφάλειας και όπως αναλύονται στην έκθεση για την χρήση κινητού τηλεφώνου.
Η έρευνα δείχνει ότι η επιβολή είναι αποτελεσματική μόνο όταν οι άνθρωποι έχουν την αντίληψη ότι κινδυνεύουν να ελεγχθούν.
Επομένως απαιτούνται γρήγορα αντανακλαστικά από την Πολιτεία για να μπορεί να ενσωματώσει τεχνολογικές αλλαγές παρακολουθώντας τις εξελίξεις αλλά και τη διεθνή εμπειρία στην επιβολή κανόνων για την εφαρμογή του νόμου.
Η ΕΥΘΥΤΑ ΡΟΔΟΥ-Παρατηρητήριο Οδικής Ασφάλειας, δηλώνει σχετικά με τα αποτελέσματα της έκθεσης: θα συνεχίσουμε μέσω των εκπαιδευτικών δράσεων και των εκστρατειών ευαισθητοποίησης όλων των πολιτών στην αλλαγή οδηγικής συμπεριφοράς και στην καλλιέργεια της οδικής παιδείας.
Όμως δεν πρέπει να αγνοήσουμε ότι, η επαρκής και συστηματική αστυνόμευση, αποτελεί ένα σημαντικό θέμα προς την επίτευξη του στόχου του μηδενισμού των θανάτων και τραυματισμών σε τροχαίες συγκρούσεις.
Η Οδική Ασφάλεια, η μείωση των θανάτων και των σοβαρών τραυματισμών των τροχαίων δυστυχημάτων είναι κατ’ εξοχήν υπόθεση του Κράτους και πρέπει να αποτελεί κυρίαρχο στοιχείο κάθε κυβερνητικής πολιτικής και απαιτείται Πολιτική βούληση.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου