Κολομβία: Ο νόμος Julian Esteban είναι μια κοινωνική νίκη
Τον Ιούλιο του 2021, ο 13χρονος Julián Esteban Gómez χτυπήθηκε από φορτηγό και σκοτώθηκε ενώ έκανε ποδήλατο στην Κολομβία. Η τραγωδία οδήγησε σε έναν νέο νόμο για την οδική ασφάλεια, στο όνομα του Julian Esteban, με αυστηρότερους κανονισμούς για το σχεδιασμό των δρόμων και των υποδομών, τα πρότυπα ασφάλειας των οχημάτων, την άδεια οδήγησης και τα στοιχεία για τους τραυματισμούς και τα όρια ταχύτητας, συμπεριλαμβανομένων των ορίων 50 km/h σε αστικές περιοχές και 30 km/h σε κατοικημένες περιοχές και της δημιουργίας σχολικών ζωνών.
Η κοινή γνώμη ήταν ένας σημαντικός παράγοντας για την έγκριση τέτοιων εκτεταμένων αλλαγών. Η κοινωνία των πολιτών διαδραμάτισε βασικό ρόλο στην προώθηση και την άσκηση πίεσης για τον νόμο, συμπεριλαμβανομένου του μέλους της Συμμαχίας Fundación Liga Contra la Violencia Vial, καθώς και άλλων Μη Κυβερνητικών Οργανώσεων, συμπεριλαμβανομένων των Despacio, LatinNCAP και του ακαδημαϊκού κόσμου. «Ο ρόλος μας ήταν να κινητοποιήσουμε την κοινή γνώμη και να αναδείξουμε την κοινωνική αξία γύρω από την επείγουσα ανάγκη για τους Κολομβιανούς να σταματήσουν να υποφέρουν από θανάτους και τραυματισμούς που προκαλούνται από τροχαία δυστυχήματα», λέει η Mary Bottagisio, Εκτελεστική Διευθύντρια της Liga Contra la Violencia Vial.
«Επιπλέον, παρείχαμε τεχνικές συμβουλές στους εισηγητές της πρωτοβουλίας και αυξήσαμε την ευαισθητοποίηση των υπευθύνων χάραξης πολιτικής σχετικά με την ευθύνη τους να νομοθετούν για αυτό το πρόβλημα δημόσιας υγείας».
Από αυτή την άποψη, ο ρόλος τους ως Μη Κυβερνητικές Οργανώσεις ήταν θεμελιώδης. Υπάρχουν διάφοροι τρόποι συμβολής και, όπως συμβαίνει στην περίπτωση της Κολομβίας, η διαδικασία ήταν μακρά αλλά επιτυχημένη.
Οι ΜΚΟ μπόρεσαν να προωθήσουν την ατζέντα, να κερδίσουν τη δημόσια υποστήριξη του πληθυσμού και να ευαισθητοποιήσουν. Βρήκαν επίσης εταίρους που τράβηξαν την προσοχή των μέσων ενημέρωσης και πήραν στο πλευρό τους μια κορυφαία προσωπικότητα της χώρας, τον πρόεδρο της γερουσίας Roy Barreras, ο οποίος είχε εκτενή εμπειρία στην ειρηνευτική διαδικασία και τον νόμο για τα θύματα των ένοπλων συγκρούσεων στην Κολομβία.
Ο νέος νόμος της Κολομβίας ευθυγραμμίζεται με το Παγκόσμιο Σχέδιο Οδικής Ασφάλειας του ΟΗΕ και την προσέγγιση Ασφαλούς Συστήματος.
Στόχος του είναι να εγγυηθεί το δικαίωμα στη ζωή, την προσωπική ακεραιότητα και την υγεία των ανθρώπων και θεσπίζει κανονιστικές διατάξεις που θα καθοδηγούν τον σχεδιασμό και την εφαρμογή της δημόσιας πολιτικής για την οδική ασφάλεια στο πλαίσιο της προσέγγισης Safe System. Η Mary Bottagisio λέει, «Είναι η πρώτη φορά που η Κολομβία υιοθέτησε μέτρα για να επηρεάσει όλα τα στοιχεία του οδικού συστήματος: περιβάλλον, οχήματα, ανθρώπους. Αυτός ο νόμος παύει να αποδίδει ευθύνες αποκλειστικά στους χρήστες του δρόμου: τον απερίσκεπτο πεζό, τον απερίσκεπτο ποδηλάτη, τον επιθετικό οδηγό και υιοθετεί μέτρα για την ενίσχυση όλων των στρωμάτων του οδικού συστήματος» και καταλήγει,
«Ο νόμος Julian Esteban είναι μια κοινωνική νίκη, είναι μια νίκη από και για τους πολίτες».
Ωστόσο, όπως συμβαίνει με όλους τους νόμους, η έγκαιρη και αποτελεσματική εφαρμογή του θα είναι το κλειδί. Το Υπουργείο Μεταφορών, που είναι αρμόδιο για την εφαρμογή του, έχει δεσμευτεί να παρουσιάσει τις ρυθμίσεις για την εφαρμογή του νόμου εντός των πρώτων 100 ημερών της σημερινής κυβέρνησης. Ταυτόχρονα, έχει δρομολογηθεί μια νέα εθνική στρατηγική οδικής ασφάλειας και το κοινοβούλιο συζητά έναν άλλο νόμο για την τήρηση της Συμφωνίας του 1958 του ΟΗΕ για τα πρότυπα οχημάτων.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου