Τα 5.000 σχολικά και οι μεταφορές μαθητών με Ι.Χ. επιβαρύνουν δραστικά το μποτιλιάρισμα
ΡΕΠΟΡΤΑΖ: Χάρης Καρανίκας
ΔΗΜΟΣΙΕΥΘΗΚΕ: Παρασκευή 11 Σεπτεμβρίου 2009
Προς το μεγάλο φρακάρισμα οδεύει η Αθήνα τα τελευταία δύο χρόνια, καθώς οι έκτακτες κυκλοφοριακές συμφορήσεις τέτοια εποχή αυξάνονται κατά 400%-600% σε κεντρικές αρτηρίες σε σχέση με τον Αύγουστο. Πέρα από την επιστροφή των αδειούχων, η έναρξη της σχολικής χρονιάς με την επανείσοδο 5.000 σχολικών λεωφορείων στην κυκλοφορία αλλά και τις μετακινήσεις των παιδιών με Ι.Χ. προς και από το σχολείο κατά τις ώρες αιχμής επιβαρύνουν κατά πολύ την κατάσταση, επισημαίνουν οι ειδικοί. Χαρακτηριστική του κυκλοφοριακού χάους που ξεκινά αυτήν την εποχή είναι η αύξηση του αριθμού μηνυμάτων για έκτακτες κυκλοφοριακές συμφορήσεις στις ηλεκτρονικές ενημερωτικές πινακίδες των κεντρικών οδικών αρτηριών.
Σύμφωνα με τα στοιχεία του Κέντρου Διαχείρισης Κυκλοφορίας του ΥΠΕΧΩΔΕ, τον Αύγουστο του 2008 πραγματοποιήθηκαν 6 αναγγελίες μποτιλιαρίσματος, ενώ τον Σεπτέμβριο 30.
Αντίστοιχα, τον Αύγουστο του 2007 έγιναν πάλι 6 αναγγελίες ενώ τον Σεπτέμβριο 40. «Κάθε χρόνο ο ημερήσιος κυκλοφοριακός φόρτος αυξάνεται τουλάχιστον κατά 5%-7%, ενώ οι ταχύτητες των οχημάτων μειώνονται κατά 5%-10%», λέει ο συγκοινωνιολόγος κ. Πάνος Παπαδάκος. «Μπορεί τα 5.000 σχολικά να επιβαρύνουν την κυκλοφορία όμως η μετακίνηση με αυτά είναι θεμιτή: φανταστείτε τι θα γινόταν στους δρόμους αν αντί για κάθε σχολικό λεωφορείο είχαμε 20-50 επιπλέον αυτοκίνητα κατά τις ώρες αιχμής.
Το πρόβλημα κατά τη γνώμη μου εντοπίζεται κυρίως στα Ι.Χ. που χρησιμοποιούνται για να πηγαίνουν τα παιδιά στο σχολείο ακόμα και για πολύ μικρές αποστάσεις», λέει ο κ. Παπαδάκος και επισημαίνει ότι οι αρμόδιοι φορείς ποτέ δεν έχουν πραγματοποιήσει μετρήσεις για την αύξηση του κυκλοφοριακού φόρτου την εβδομάδα πριν και μετά την έναρξη των σχολείων.
Σύμφωνα με τους ειδικούς, επειδή το κυκλοφοριακό είναι ένα «μη γραμμικό» φαινόμενο ακόμα και σχετικά «μικρά» συμβάντα, όπως η είσοδος 5.000 οχημάτων στην αρένα του Λεκανοπεδίου όπου υπάρχουν πάνω από 2 εκατομμύρια, μπορούν να προκαλέσουν μεγάλες επιπτώσεις.
Αντίθετα, για τη μείωση του χρόνου μποτιλιαρίσματος κατά 50% στις ώρες αιχμής εκτιμάται ότι μπορεί να είναι αρκετή η μείωση του αριθμού των οχημάτων έως και 10%. Στάσεις και επανεκκινήσεις «Ας μην ξεχνάμε ότι τα σχολικά λεωφορεία κινούνται στις ώρες αιχμής και στους άξονες που εμφανίζουν μεγάλη κίνηση, ενώ πραγματοποιούν πλήθος στάσεων και επανεκκινήσεων», επισημαίνει ο συγκοινωνιολόγος καθηγητής του Πανεπιστημίου Πειραιά κ. Στράτος Παπαδημητρίου.
Εδώ και χρόνια στο εξωτερικό πραγματοποιούνται έρευνες για την πολλαπλάσια επιβάρυνση που προκαλεί η κυκλοφορία περισσότερων οχημάτων σε οδικές αρτηρίες που βρίσκονται πολύ κοντά στον πλήρη κορεσμό: Για παράδειγμα, ο συγκοινωνιολόγος Τσαρλς Κομάνοφ υπολόγισε ότι κάθε όχημα που μπαίνει στο Μανχάταν σε εργάσιμη ημέρα προσθέτει 3,26 ώρες επιβράδυνσης στον συνολικό χρόνο μεταφοράς όλων των οχημάτων (π.χ. 4 εκατομμύρια οχήματα επί 2 ώρες συν 3,26 ώρες για κάθε έξτρα όχημα πάνω από την οριακή τιμή). Σύμφωνα με τους ειδικούς σε πολλές περιοχές ανά την Αθήνα δημιουργούνται κυκλοφοριακά προβλήματα γύρω από τα σχολεία κατά την ώρα προσέλευσης λίγο πριν από το πρωινό χτύπημα του κουδουνιού αλλά και κατά την αποχώρηση.
Όπως αναφέρει ο κ. Παπαδημητρίου, στο εξωτερικό έχουν ήδη γίνει επιτυχημένες προσπάθειες για τη λύση του προβλήματος του κυκλοφοριακού γύρω από τα σχολεία, είτε ενισχύοντας τη χρήση ποδηλάτων με ασφαλείς ποδηλατόδρομους είτε με το σύστημα «ντελίβερι μαθητών» (ένας γονιός με ένα αυτοκίνητο και 4 παιδιά, εναλλάξ με τους υπόλοιπους) είτε με ρυθμίσεις στη σηματοδότηση και παραπάνω λωρίδες προς συγκεκριμένη κατεύθυνση κατά τις ώρες αιχμής. «Έχει εφαρμοστεί μέχρι και διαφορετική ώρα έναρξης σε σχολεία έτσι ώστε να μην υπάρχει συσσώρευση κατά την προσέλευση», τονίζει ο καθηγητής του Πανεπιστημίου Πειραιά.
ΟΛΟ ΚΑΙ ΧΕΙΡΟΤΕΡΑ
Κάθε χρόνο ο ημερήσιος κυκλοφοριακός φόρτος αυξάνεται τουλάχιστον κατά 5%-7%, ενώ οι ταχύτητες των οχημάτων μειώνονται κατά 5-10%
Κάθε χρόνο ο ημερήσιος κυκλοφοριακός φόρτος αυξάνεται τουλάχιστον κατά 5%-7%, ενώ οι ταχύτητες των οχημάτων μειώνονται κατά 5-10%
Τα στενάκια δεν είναι γρηγορότερες διαδρομές «Η ΘΕΩΡΙΑ λέει πως σε γενικές γραμμές όταν διανύουμε μεγάλες αποστάσεις χρησιμοποιούμε κεντρικούς δρόμους. Αν πηγαίνουμε από παρακαμπτηρίους, τότε το μποτιλιάρισμα θα μεταφερθεί εκεί. Η κίνηση μεγάλου αριθμού οχημάτων μέσα από κατοικημένες περιοχές αυξάνει τις πιθανότητες ατυχημάτων με μικροτραυματισμούς κυρίως μικρών παιδιών και ηλικιωμένων που έχουν μειωμένα αντανακλαστικά», λέει ο κ. Ηλιόπουλος. Συμπληρώνει επίσης πως όσο μειώνεται η μέση ταχύτητα των οχημάτων τόσο περισσότεροι ρύποι εκπέμπονται από αυτά. «Ακόμα όμως και αν πηγαίνουμε γρηγορότερα στον παρακαμπτήριο, πρέπει να σκεφτούμε ότι εκπέμπουμε ρύπους σε περιοχές που είναι πιο πυκνοκατοικημένες από ό,τι οι μεγάλες οδικές αρτηρίες.
Το ίδιο είναι να απελευθερώνονται καυσαέρια στη Λεωφόρο Αλεξάνδρας, όπου οι κατοικίες αντιστοιχούν στο 10% των κτιρίων, με την πρώτη παράλληλη οδό όπου οι κατοικίες φτάνουν το 90%;», αναρωτιέται. Αν θέλουν να ξεμπλοκάρει το κέντρο οι αρμόδιοι, επισημαίνει, πρέπει να εφαρμόσουν σύστημα ελάττωσης της εισροής Ι.Χ. «Μειώνουμε στα φανάρια τον χρόνο του πράσινου σε Κηφισίας, Βουλιαγμένης, Πειραιώς και άλλες κεντρικές ακτινικές αρτηρίες που οδηγούν στο κέντρο. Έτσι, οι οδηγοί θα αποφεύγουν την πρόσβαση σε αυτό με Ι.Χ. Επιπλέον, ενισχύουμε την κίνηση στους περιφερειακούς δρόμους με περισσότερο πράσινο φως στα φανάρια και δίνουμε προτεραιότητα στα μέσα μαζικής μεταφοράς για ταχύτερη πρόσβαση στο κέντρο. Είναι βέβαιο πως το κοινό για τη γρηγορότερη εξυπηρέτησή του θα στραφεί σε αυτά», καταλήγει ο κ. Ηλιόπουλος.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου