31 Ιουλ 2010

ANΘΡΩΠΟΣ ΚΑΙ ΟΔΗΓΗΣΗ-ΓΙΑΝΝΗΣ ΜHΝΟΥΔΗΣ

Ο κ. Γιάννης Μηνούδης γεννήθηκε το 1939 στα Τρίκαλα Ημαθίας. Το Δεκέμβριο του 1967 μετανάστευσε στη Σουηδία.
Σπούδασε τη Σουηδική γλώσσα στο Πανεπιστήμιο της Στοκχόλμης και το 1971 άρχισε να σπουδάζει στο Ινστιτούτο Κυκλοφοριακής Αγωγής. Το 1973, με το τέλος των σπουδών του, εξάσκησε το επάγγελμα του Δασκάλου/ Εκπαιδευτή σε Σχολή Οδηγών στη Στοκχόλμη.
Το 1975 φοιτά στο Τμήμα Τεχνολογίας Μεταφορών (Kommunikation-steknologi) του Πολυτεχνείου της Στοκχόλμης και το 1978 ιδρύει στη Στοκχόλμη τη Σχολή Οδηγών JARLA TRAFIKSKOLA, στην οποία σήμερα απασχολούνται περίπου 25 άτομα, οι 20 εκ των οποίων είναι εκπαιδευτές.
Παρακολούθησε μαθήματα αντίληψης, συμπεριφοράς και μάθησης στα ειδικά τμήματα του Πανεπιστημίου της πόλης FALOUN και απέκτησε τον τίτλο του Προϊστάμενου Εκπαίδευσης. Συνεργάζεται με τη Μηχανολογική Υπηρεσία του Υπουργείου Συγκοινωνιών της Σουηδίας για θέματα βελτίωσης των εκπαιδευτικών μεθόδων των σχολών οδηγών. Κάνει διαρκώς έντονη την παρουσία του με ανακοινώσεις σε σεμινάρια, ημερίδες, φόρουμ και άλλες εκδηλώσεις του Υπουργείου Συγκοινωνιών της Σουηδίας και άλλων φορέων. Επιβλέπων δάσκαλος στο Τμήμα Επαγγελματικής Κατάρτισης της Παιδαγωγικής Ακαδημίας Στοκχόλμης, όπου φοιτούν οι υποψήφιοι δάσκαλοι / εκπαιδευτές οδηγών.
Το συγγραφικό του έργο είναι πλούσιο. Το βιβλίο του με τίτλο "Κανόνες κυκλοφορίας" (σουηδικός τίτλος "Trafikregelesystem"), μεταφράστηκε στην ελληνική, σερβοκροάτικη και τουρκική γλώσσα. Η ερευνητική του εργασία με θέμα "Μέθοδος ανίχνευσης του οπτικού πεδίου" αποτελεί εγχειρίδιο σπουδών στις σχολές εκπαιδευτών της Σουηδίας. Πολλά εγχειρίδια και άλλου είδους εκπαιδευτικό υλικό που συνέγραψε, αξιοποιούνται σήμερα από χιλιάδες μαθητές οδήγησης στη Σουηδία.
Το βιβλίο "Το Επόμενο Μάθημα Β", είναι ένα απαραίτητο βοήθημα για τους μαθητευόμενους οδηγούς αυτοκινήτων, γράφτηκε για να καλύψει την ανάγκη που έχει ο υποψήφιος οδηγός να διακρίνει τα σημεία που θεωρούνται απαραίτητα και σπουδαία στην πρακτική του εξάσκηση και να το καθοδηγήσει, με επαναλήψεις, ώστε να επιτύχει σωστούς και επιδέξιους χειρισμούς.
Δίνει μια πλατιά και συγχρόνως λεπτομερή περιγραφή του προβλήματος της οδικής ασφάλειας που συνδέεται με το χειρισμό του αυτοκινήτου, ενώ παράλληλα εκθέτει με περιγραφική διδασκαλία τον τρόπο που η θεωρία εφαρμόζεται στην πράξη.
Το περιεχόμενο του είναι ένας χρήσιμος οδηγός και για τον εκπαιδευτή που, χρησιμοποιώντας το, του παρέχει τη δυνατότητα αποτελεσματικής επικοινωνίας με το μαθητή, στις ιδιαίτερης φύσης δυσκολίες.
"Το Επόμενο Μάθημα Β" δεν είναι μόνο ένας "τυφλοσούρτης" που συμβάλλει στην καλύτερη κατανόηση της ανάγκης πολλής πρακτικής εκπαίδευσης στην οδήγηση, αισιοδοξεί επίσης να αποκαλύψει την ανάγκη και τη σπουδαιότητα που έχει η συνεχής βελτίωση τρόπων διδασκαλίας και πρακτικής εφαρμογής, ώστε ο συντονισμός των ενεργειών του οδηγού να του επιτρέπει να προβλέπει και να αποφεύγει κινήσεις όταν αυτές λαμβάνονται σαν επικίνδυνες.
"Προσωπικά, εμπνέομαι να συνεχίσω να συμβάλλω σε αυτή την κατεύθυνση."


Άνθρωπος και οδήγηση
//Η ικανότητα του ανθρώπου

Ο άνθρωπος ως βιολογικός οργανισμός ανήκει στην κατηγορία των θηλαστικών ζώων ,ενώ διαφέρει από αυτά εξαιτίας , κυρίως , της υψηλής νοημοσύνης που διαθέτει .
Αυτή του η φυσική υπεροχή σε συνδυασμό και με τα αισθητήρια όργανα με τα οποία είναι εξοπλισμένος , του προσδίδει τη δυνατότητα να συλλέγει , να επιλέγει και να επεξεργάζεται πληροφορίες που είναι πολύτιμες για την επιβίωση και την προσαρμογή του στις εκάστοτε συνθήκες που ισχύουν στο άμεσο φυσικό και οικολογικό περιβάλλον .
Όμως , τα φυσικά αυτά όργανα (αισθήσεις και εγκέφαλος ), λειτουργούν κάτω από ορισμένους περιορισμούς , που είναι αδύνατο για τον άνθρωπο να τους υπερβεί. Έτσι, η όραση του π.χ. είναι αδύνατο να λειτουργήσει ικανοποιητικά τη νύχτα ή ο Εγκέφαλος του να καταγράψει σωστά και με ακρίβεια εντυπώσεις που εναλλάσσονται σχεδόν με κινηματογραφική ταχύτητα .
Οι δύο αυτοί περιορισμοί , που συνδέονται άμεσα με την οδήγηση αυτοκινήτου στη Σύγχρονη εποχή μας , δεν αποτελούσαν σοβαρά προβλήματα της καθημερινής του ζωής μέχρι πριν από 100-120 χρόνια .Αν σκεφτούμε ότι η μεταφορά του με άλογο , κάρο , τραίνο , πλοίο ή άλλο μέσο δεν ξεπερνούσε την ταχύτητα των 10-40χλμ./ώρα ή ότι πολύ σπάνια ήταν αναγκασμένος να μετακινηθεί τη νύχτα , τότε καταλαβαίνουμε εύκολα την έλλειψη προβληματισμού της εποχής εκείνης σχετικά με θέματα λ.χ. ασφαλούς κυκλοφορίας , κατασκευής ειδικών δρόμων, μείωσης τροχαίων ατυχημάτων κ.α.
Η μεγάλη πρόκληση για τον άνθρωπο ήρθε με την ανάπτυξη και την εξέλιξη της τεχνολογίας , που άλλαξε ριζικά τους μέχρι τότε ισχύοντες κοινωνικούς και οικονομικούς όρους και συνθήκες , ενώ παράλληλα επηρέασε οριστικά και τη σχέση του με το φυσικό και οικολογικό περιβάλλον.
//Η εξέλιξη της τεχνολογίας
Η ανάπτυξη και η εξέλιξη της τεχνολογίας αποτέλεσε για τον άνθρωπο το καινούριο εργαλείο με το οποίο κατάφερε να επεκτείνει και να πολλαπλασιάσει σε μεγάλο βαθμό τη μυϊκή και διανοητική του δύναμη.
Έτσι για παράδειγμα , στον τομέα των μεταφορών , έχει εφεύρει καινούριους τρόπους να μετακινείται ο ίδιος και να μεταφέρει τεράστια φορτία με μεγάλες ταχύτητες ,πράγμα αδύνατο μόλις πριν από 80-100 χρόνια .
Δυστυχώς όμως στο σύντομο αυτό διάστημα που ανέπτυξε την καινούρια τεχνολογία , δεν κατόρθωσε να αποκτήσει ή να αναπτύξει αντίστοιχες φυσικές ικανότητες που θα του επέτρεπαν να χρησιμοποιήσει σωστά και με πλήρη ασφάλεια τα νέα τεχνολογικά επιτεύγματα .
Το ερώτημα λοιπόν είναι πώς θα μπορέσει να λύσει το μεγάλο αυτό πρόβλημα προσαρμογής του στις απαιτήσεις της νέας εποχής .
Γεγονός όμως είναι ότι σε όλη του την ιστορική διαδρομή , ο άνθρωπος έχει κατορθώσει να αναπληρώσει τις βιολογικές ελλείψεις και τα φυσιολογικά του μειονεκτήματα με την εκμάθηση . Επομένως και στο συγκεκριμένο τομέα της οδικής κυκλοφορίας η προσαρμογή τους στις νέες απαιτήσεις περνά, σίγουρα , μέσα από τη σωστή εκμάθηση οδήγησης και συμπεριφοράς. Συνεχίζεται…..στο επόμενο τεύχος.
*Πηγή Πληροφοριών: Γιάννης Μηνούδης - Απο το βιβλίο ΟΔΗΓΗΣΗ ...Οι "κανόνες" του παιχνιδιού!

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου