Στο άψε-σβήσε
ΡΕΠΟΡΤΑΖ: ΡΕΠΟΡΤΑΖ ΠΕΤΡΟΣ ΠΙΤΣΙΝΗΣ
Οταν ακινητοποιείται ένα αυτοκίνητο, δεν χρειάζεται να λειτουργεί ο κινητήρας του. Σε αυτή τη λογική βασίζεται το σύστημα Start and Stop, με το οποίο πετυχαίνουμε σημαντική οικονομία καυσίμου, ιδίως στις μετακινήσεις μας εντός πόλης όπου οι στάσεις μπροστά στα φανάρια είναι συχνές. Με το συγκεκριμένο σύστημα απενεργοποιείται αυτόματα ο κινητήρας μόλις σταματήσει το όχημα ή - σε ορισμένες περιπτώσεις - πέσει η ταχύτητα κάτω από τα 5 χλμ./ώρα. Απαραίτητη προϋπόθεση είναι να έχει βάλει ο οδηγός νεκρά στο κιβώτιο ταχυτήτων και να ακουμπά το δεξί του πόδι στο πεντάλ των φρένων. Μόλις πάρει το πόδι του από το φρένο, ο κινητήρας επαναλειτουργεί αυτόματα, χωρίς να χρειαστεί να στρίψει το κλειδί στη μίζα. Κατά τη νεκρή φάση εξακολουθούν και λειτουργούν κανονικά όλα τα ηλεκτρικά συστήματα του αυτοκινήτου, όπως π.χ. το ηχοσύστημα, τα φώτα, οι υαλοκαθαριστήρες κ.λπ.
Κάθε κατασκευαστής βάζει πάντως και τη δική του πινελιά στο σύστημα Start and Stop. Ετσι, σε κάποια μοντέλα πρέπει να πατήσει ο οδηγός ένα ειδικό πλήκτρο για την ενεργοποίησή του, σε ορισμένα άλλα δεν λειτουργεί αν δεν φορά ο οδηγός τη ζώνη ασφαλείας, αν στέκεται το όχημα σε δρόμο με μεγάλη κλίση, αν έχει μπει όπισθεν, αν δεν βρίσκεται ο κινητήρας σε θερμοκρασία λειτουργίας κ.λπ. Επίσης θα πρέπει να γνωρίζουμε ότι ο κινητήρας επαναλειτουργεί από μόνος του ακόμη και όταν είναι ακινητοποιημένο το όχημα, εφόσον διαπιστώσουν οι ειδικοί αισθητήρες ότι έχει πέσει κάτω από ένα συγκεκριμένο όριο η τάση της μπαταρίας.
Το χαμηλό κόστος παραγωγής του συστήματος Start and Stop (υπολογίζεται σε λιγότερο από 100 ευρώ) ευνοεί την τοποθέτησή του ακόμη και σε φτηνά αυτοκίνητα, γι' αυτό και περιλαμβάνεται πλέον στον στάνταρ εξοπλισμό πολλών νέων μοντέλων και στο εγγύς μέλλον θα θεωρείται αυτονόητο, όπως το ABS, οι αερόσακοι κ.λπ. Οι κάτοχοι αυτοκινήτων χωρίς το συγκεκριμένο σύστημα μπορούν βεβαίως να γυρνούν μόνοι τους το κλειδί στη μίζα και να σβήνουν τον κινητήρα, εφόσον το όχημα προβλέπεται να μείνει ακινητοποιημένο για τουλάχιστον 15", οπότε επιτυγχάνεται εξοικονόμηση καυσίμου. Αυτό πρέπει να γίνεται πάντως μόνο με τον κινητήρα σε θερμοκρασία λειτουργίας και σε καλή κατάσταση τη μίζα και το δυναμό, ενώ δεν θα είναι αναμμένα διάφορα ενεργοβόρα συστήματα, όπως το θερμαινόμενο παρμπρίζ και ο κλιματισμός.
ΠΗΓΗ: autoNEA
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου