27 Δεκ 2013

ΥΠΟΜΝΗΜΑ ΤΗΣ ΕΥΘΥΤΑ ΡΟΔΟΥ ΓΙΑ ΤΟ ΟΔΙΚΟ ΔΙΚΤΥΟ ΤΗΣ ΡΟΔΟΥ


 

ΥΠΟΜΝΗΜΑ

                                                 

                                                             Προς : όπως ο πίνακας αποδεκτών

 

Τα τελευταία χρόνια η οδική ασφάλεια αποτελεί για τη χώρα μας ένα θέμα μείζονος σημασίας με ιδιαίτερες επιπτώσεις τόσο στην οικονομική όσο και στην κοινωνική ζωή του τόπου και  συνοδεύεται δυστυχώς από βαρύτατες κοινωνικές συνέπειες οι οποίες εκφράζονται με την απώλεια πολλών συνανθρώπων μας και το βαρύτατο τραυματισμό- αναπηριών.

Τα θανατηφόρα δυστυχήματα, αριθμοί που τρομάζουν, οι σοβαροί τραυματισμοί, τα πολλά ατυχήματα με υλικές ζημιές, που από τύχη δεν καταλήγουν σε θανατηφόρα, στην περιοχή μας, επιβεβαιώνουν για άλλη μια φορά, ότι κυρίαρχη πολιτική είναι οι «μπίζνες» των αυτοκινητοβιομηχανιών, των μεγάλων κατασκευαστικών ομίλων, των ασφαλιστικών εταιρειών σε βάρος των χρηστών των οδών.

Η υποτιθέμενη πολική της οδικής ασφάλειας, η οποία εξαγγέλλεται κατά καιρούς με βαρυσήμαντες δηλώσεις από τις κυβερνήσεις και την Ε.Ε.  έρχεται κάτω από τις σοβαρές πιέσεις της αγανάκτησης του κόσμου και στοχεύει στο να κρύψει την ουσία της εξυπηρέτησης συμφερόντων. Ελάχιστα έχει να κάνει με πραγματικά μέτρα ή υλοποίηση εξαγγελιών για την οδική ασφάλεια.

Ένας από τους πολλούς και βασικούς παράγοντες που υπεισέρχονται στην οδική ασφάλεια είναι αυτός των υποδομών των οδικών δικτύων. Ορθότητα γεωμετρικών στοιχείων, μέτρων ασφαλείας, ρυθμιστικών σημάνσεων, πληροφοριακών στοιχείων κλπ

Η πάγια εκτίμηση μετά από κάθε δυστύχημα για  την  ευθύνη του χρήστη της οδού ή του οχήματος, καλύπτει, εν μέρει, τις στοχευόμενες με βάση τα οικονομικά συμφέροντα επιλογές στην κατασκευή, τις σοβαρότατες κακοτεχνίες, αστοχίες, αντοχές, ή παραλείψεις στα γεωμετρικά στοιχεία των οδών,  τόσο του Εθνικού όσο και του Επαρχιακού δικτύου.

Δεν είναι η πρώτη φορά που η ΕΥΘΥΤΑ ΡΟΔΟΥ καταγγέλλει  δημόσια ότι:

1.    Η Εθνική Οδός Ρόδου-Λίνδου, από το 4οχλμ έως το 20ο χλμ συμπεριλαμβάνεται στους πιο επικίνδυνους οδικούς άξονες της Ελλάδας το 2012.

2.    Η  Εθνική Οδός Ρόδου - Λίνδου παραμένει πάνω από 10ετία εργοτάξιο, στην περιοχή Αφάντου. Δαπανήθηκαν τεράστια ποσά με σκοπό την βελτίωσή της, ήρθαν και έφυγαν οι μεγάλες εταιρείες, αλλά το εργοτάξιο παραμένει. Δόθηκαν υποσχέσεις επί υποσχέσεων τόσο από υπουργούς όσο και από ντόπιους «άρχοντες» χωρίς αποτέλεσμα. Αμέτρητα είναι τα ατυχήματα ιδιαίτερα τους καλοκαιρινούς μήνες, τα οποία συμβαίνουν καθημερινά στην συγκεκριμένη περιοχή και  τα οποία δεν βλέπουν το φώς της δημοσιότητας.

3.    Η σήμανση στα σημεία του εργοταξίου παραμένει ανεπαρκής και σε πολλές περιπτώσεις επικίνδυνη. Η πρόσφατη  αναφορά της εταιρείας κατασκευής ότι αφαιρούνται ή μετατίθενται οι σημάνσεις ασφαλείας, περισσότερο έχει να κάνει με την κάλυψη της ανεπαρκούς σήμανσης παρά με την οσία του προβλήματος. 

4.    Η εθνική οδός Ρόδου – Λίνδου από το Ροδίνι μέχρι και το Φαληράκι δηλ. σε μήκος 12Κμ διακόπτεται από 12 (!) φωτεινούς σηματοδότες, ενώ άλλοι 8 έχουν ήδη τοποθετηθεί στην πρόσφατη διαπλάτυνσή  της από το Φαληράκι μέχρι τα Κολύμπια (απόσταση 10 χλμ) και ποιος ξέρει πόσοι ακόμη θα τοποθετηθούν μελλοντικά, καθιστώντας στην ουσία το κύριο εθνικό δίκτυο του νησιού, αστική περιοχή. Παγκόσμια ίσως πρωτιά!  Για τη Ρόδο φαίνεται ότι είναι πολυτέλεια οι ανισόπεδοι ή κυκλικοί κόμβοι. Είναι επίσης πολυτέλεια η δημιουργία παρόδιων οδών εξυπηρέτησης καθώς επίσης βοηθητικών παράπλευρων οδών όπως εξ’ άλλου ορίζουν οι προδιαγραφές.

5.    Σε όλο το μήκος του Εθνικού και Επαρχιακού οδικού δικτύου, οι κόμβοι εισόδου - εξόδου από τα κτίρια καταστημάτων και παρεμφερών χρήσεων, που πληρούν τις προδιαγραφές και τους κανόνες ασφαλείας είναι ελάχιστοι. Ο κίνδυνος "παράνομων" παρεισφρήσεων στο εθνικό και επαρχιακό δίκτυο επιβαρύνεται όχι μόνο από την έλλειψη διασταυρώσεων στα σημεία συναντήσεως του με παράπλευρες οδούς, αλλά και από την καθημερινή λειτουργία επιχειρήσεων που δεν πληρούν τη νομοθεσία όσον αφορά στη κυκλοφοριακή σύνδεση της επιχείρησής τους με το οδικό δίκτυο.

6.    Εντός του τμήματος αυτού (Ροδίνι- Φαληράκι) εισέρχονται τροχοφόρα από δεκάδες παράπλευρες χρήσεις από αγροτικούς ή δημοτικούς  δρόμους,  με ελάχιστες κυκλοφοριακές συνδέσεις εντός προδιαγραφών. Το ίδιο και στο επόμενο τμήμα Φαληράκι – Κολύμπια που υποτίθεται ότι γίνεται με σύγχρονες προδιαγραφές.

7.     Οι οριζόντιες κυκλοφοριακές σημάνσεις (διαγραμμίσεις) στις περισσότερες των περιπτώσεων είναι σβησμένες. Η έλλειψη ορατών σημάνσεων στις διαβάσεις των πεζών καθιστά την διέλευση εγκληματικά επικίνδυνη.

8.    Οι κάθετες  πινακίδες σήμανσης οδών (ρυθμιστικές), όπου υπάρχουν έχουν παραμείνει από την αρχική κατασκευή των οδών.

9.    Ούτε λόγος να γίνεται για τις πληροφοριακές πινακίδες.

10. Μεγάλα τμήματα των στηθαίων, αλλά και σημάνσεων, είναι καλυμμένα από την παρόδια  βλάστηση  με αποτέλεσμα να μην είναι ορατά από τους χρήστες της οδού.

11. Οι φθορές των στηθαίων ασφαλείας μετά από δυστυχήματα παραμένουν  υπενθυμίζοντας στον οδηγό το ατύχημα η το δυστύχημα.

12. Σε πολλές περιπτώσεις κλαριά δέντρων ακουμπούν στο οδόστρωμα, μειώνοντας την ορατότητα και καλύπτοντας τις εναπομένουσες πινακίδες.

13. Η φύτευση στην διαχωριστική νησίδα, απαραίτητη για την προστασία των οδηγών της αντίθετης κίνησης από τους προβολείς των οχημάτων είναι σε πολλά σημεία ή ανύπαρκτη είτε αφημένη στην φυσική της εξέλιξη.

14. Ένα από τα βασικότερα στοιχεία οδικής ασφάλειας κατά τις νυκτερινές ώρες, ο φωτισμός του οδικού δικτύου, σε αρκετές περιπτώσεις είναι εκτός προδιαγραφών τόσο στην επάρκεια, όσο και στην τοποθέτησή  του. Οι κολώνες φωτισμού σε πολλές περιπτώσεις, λόγω θέσης, αποτελούν καταλυτικά στοιχεία των οδικών δυστυχημάτων.

15.  Εξακολουθούν να παραμένουν παρά τις συνεχείς  προσπάθειες και παρεμβάσεις, οι παράνομες διαφημιστικές πινακίδες, οι οποίες αποτελούν εστίες πολλών δυστυχημάτων,   αλλοιώνοντας ακόμη και την αισθητική εικόνα της οδού.

16.  Η εισροή μεγάλων ποσοτήτων όμβριων υδάτων και πολλές φορές φερτών υλικών  από παράπλευρους δρόμους ή ρέματα στο εθνικό και επαρχιακό δίκτυο, είναι ένα σοβαρός επιπρόσθετος κίνδυνος ιδιαίτερα  κατά τη χειμερινή περίοδο, όπως πρόσφατα συνέβη.     

17. Τα πρώτα 15 χιλιόμετρα του δυτικού επαρχιακού δικτύου (Ρόδου – Καμείρου) διέρχονται μέσα από αστικές περιοχές με διασταυρώσεις, και χρήσεις που δημιουργούν κυκλοφοριακό κομφούζιο με καταγραφή στο ιστορικό σοβαρών δυστυχημάτων. Η οριστική μελέτη με τίτλο « Λειτουργική βελτίωση επαρχιακής οδού Ρόδου- Αεροδρομίου» δυστυχώς έμεινε στα συρτάρια.

18. Εντύπωση προκαλεί η παντελής απουσία κυκλικών κόμβων στοιχείο, το οποίο έχει καθιερωθεί παγκόσμια, ως η πλέον ασφαλής κίνηση σε διασταυρώσεις όπου υπάρχουν προδιαγραφές εφαρμογής τους.

19. Πολυσύχναστοι δρόμοι όπως αυτός του Ρόδου Καλλιθέας και μάλιστα σε περιοχές με πολλές εμπορικές επιχειρήσεις και μεγάλες τουριστικές ξενοδοχειακές μονάδες έχουν  παντελή έλλειψη πεζοδρομίων και διαβάσεων πεζών.

20.  Πεζοδρόμια ακατάλληλα για τους χρήστες με πληθώρα παρόδιων στοιχείων,  αποτελούν καταλυτικά στοιχεία των οδικών δυστυχημάτων και ανύπαρκτα στο επαρχιακό δίκτυο στις αστικές περιοχές.

21.  Ένας επί πλέον επιβαρυντικός παράγοντας στην ασφάλεια των χρηστών των οδών και ο οποίος τυγχάνει της πλήρους αδιαφορίας των αρχών είναι αυτός της ολισθηρότητας των οδοστρωμάτων, τα οποία παραμένουν για χρόνια χωρίς συντήρηση.

22. Συχνό φαινόμενο κατά τη διαδρομή Ρόδος - Κατταβιά, είναι οι κατολισθήσεις. Ενώ έχουν δαπανηθεί τεράστια ποσά για ογκοδέστατους και άκομψους τοίχους αντιστήριξης (περιοχή Κολυμπίων, Αφάντου), τα σημεία όπου ανέκαθεν υπήρξε και υπάρχει πρόβλημα (στροφή Πυλώνα, περιοχή Χαράκι) δεν έχει γίνει απολύτως τίποτα αφήνοντας τους οδηγούς στην τύχη τους. Μετά από έντονη βροχόπτωση τα κατολισθητικά φαινόμενα, ειδικά στην Πυλώνα, είναι έντονα και πολύ επικίνδυνα. Στο Χαράκι, θα μπορούσε με τη χρήση ενός συστήματος μεταλλικών πλεγμάτων το οποίο συγκριτικά με άλλα μέσα αντιστήριξης είναι οικονομικότερο, να λυθεί το πρόβλημα των κατακρημνίσεων μικρών αλλά και μεγάλων βράχων. Κατολισθήσεις στο Μήδεια στον επαρχιακό Τσαίρι –Αεροδρόμιο και στην πόλη της Ρόδου.

23.  Η διέλευση μέσα από μεγάλα ρέματα του επαρχιακού οδικού δικτύου όπως αυτό της Κρεμαστής χωρίς σημάνσεις και μηχανισμούς ασφαλείας, χωρίς εξασφάλιση συγχρόνων γεφυρών και αντιπλημμυρικών έργων  οδηγεί σε τραγωδίες όπως αυτή των πρόσφατων πλημμυρών.

24. Δυστυχώς, όποιος φορέας, δημόσιος ή ιδιωτικός, αποφασίζει να οδεύσει το οποιοδήποτε δίκτυό του (ρεύμα, τηλεφωνία, ύδρευση) θα επέμβει στο οδόστρωμα (εκσκαφή, τοποθέτηση) χωρίς να λαμβάνει ειδικά μέριμνα κατά την αποκατάσταση του, με αποτέλεσμα ο οδηγός να κινδυνεύει λόγω της τοπικής ανωμαλίας που παρουσιάζει το οδόστρωμα. Η επίβλεψη, δυστυχώς, της Πολιτείας είναι απούσα και ο οδηγός βρίσκεται έρμαιο απέναντι στην ασυδοσία των συμφερόντων και την αδιαφορία του Κράτους.

25. Τόσο το εθνικό όσο και το κύριο επαρχιακό δίκτυο του νησιού έχουν μετατραπεί σε οικιστικούς υποδοχείς με σοβαρότατες αρνητικές συνέπειες σε πολλαπλά επίπεδα και κυρίως στην οδική ασφάλεια. Στο γεγονός αυτό συντείνουν η καταστρατήγηση του θεσμικού πλαισίου για τις παρεκκλίσεις αρτιότητας, οι αλλαγές χρήσεων με υπερεκμετάλλευση του Σ.Δ. και το συνονθύλευμα των παρόδιων χρήσεων. Οι παρόδιες χρήσεις της εθνικής οδού είναι εξαιρετικά σημαντικό κεφάλαιο και πρέπει να αντιμετωπισθούν κάτω από ενιαίο πρίσμα. Προτείνουμε τη λεπτομερή καταγραφή της υφιστάμενης κατάστασης με στόχο τη διατύπωση προτάσεων έτσι ώστε να υπάρχει συνέργεια των χρήσεων με το χαρακτήρα της οδού.

26. Οι πρόσφατες μελέτες για την αντιμετώπιση του κυκλοφοριακού προβλήματος επιβάλλονται χωρίς τη συνολική αξιολόγηση και ιεράρχηση του οδικού δικτύου της πόλης.

27. Οι όποιες παρεμβάσεις γίνονται είναι αποσπασματικές και μετά από συνεχείς πιέσεις.

28. Ερωτηματικά επίσης προκαλεί η ευκολία με την οποίαν Στρατηγικές Περιβαλλοντικές Μελέτες, οι οποίες υιοθετούνται από τους αρμόδιους φορείς, εκτιμούν με περισσή ευκολία την επάρκεια του σημερινού οδικού δικτύου και την αξιοπιστία του, όταν η επί πλέον επιβάρυνσή του με την «επένδυση» θα αυξήσει σε υπέρμετρο βαθμό τον κυκλοφοριακό φόρτο. Και αναφερόμαστε  σε οδικό δίκτυο το οποίο αδυνατεί να ανταποκριθεί ακόμα και στις σημερινές  ανάγκες.

29. Πρέπει επί τέλους (έστω και μετά από πολλά χρόνια καθυστερήσεων) να τεθούν σε διαδικασία υλοποίησης σε δυο σοβαρά έργα που τα «μελετάμε» δεκαετίες και που ουδέποτε υλοποιούνται και τα οποία θα επιλύσουν πολλά προβλήματα. Αυτά είναι ο περιμετρικός δακτύλιος της πόλης της Ρόδου σε συνδυασμό με τη νέα είσοδο πόλης Ρόδου (αρτηρία αεροδρόμιο – Ρόδος που θα «κουμπώσει» στον περιμετρικό δακτύλιο). Αυτή τη στιγμή ο μεν περιμετρικός παρότι είχε ώριμη μελέτη εγκαταλείφθηκε στην τύχη του, η δε νέα είσοδος πόλης Ρόδου, ξαναμελετάται. Πολύ φοβούμαστε ότι έτσι όπως προχωρούν τα πράγματα είμαστε ακόμη (δυστυχώς μετά την πάροδο πολλών ετών) στην αρχή.

30. Παράλληλα πρέπει να μελετηθεί η διασύνδεση του τμήματος της περιμετρικής οδού που έχει κατασκευασθεί στην περιοχή «Ζέφυρος» με το λιμάνι της Ακαντιάς και να συνδυασθεί με το αντίστοιχο master plan των χερσαίων εγκαταστάσεων. Άλλως το έργο είναι ημιτελές.

31. Είναι σε διαδικασία μελέτης η διαπλάτυνση της εθνικής οδού Ρόδου - Λίνδου από τα Κολύμπια μέχρι τη Λίνδο. Και το έργο αυτό είναι καθοριστικής σημασίας για το νησί και πρέπει να ολοκληρωθεί το συντομότερο δυνατόν. Στη μελέτη αυτή πρέπει να υπάρξουν ρυθμίσεις για παράκαμψη οικιστικών περιοχών (π.χ. Κάλαθος) και βελτίωση χαράξεων που είναι προβληματικές λόγω γεωλογικών φαινομένων (π.χ. περιοχή Τσαμπίκας). Επίσης τονίζουμε ότι δεν πρέπει να επαναληφθούν τα σφάλματα που διαπιστώνουμε στο τμήμα Ρόδος – Κολύμπια. Όχι πια φωτεινοί σηματοδότες, να προβλεφθούν κυκλικοί ή ανισόπεδοι κόμβοι, παράπλευρες εξυπηρετήσεις κλπ.

  Μπορεί οι αρμοδιότητες για το Εθνικό και Επαρχιακό δίκτυο να πηγαινοέρχονται από τις υπηρεσίες, τα προβλήματα όμως παραμένουν και οξύνονται. Το οδικό δίκτυο αφήνεται στη τύχη του μαζί με τους χρήστες του, οι οποίοι, όμως καλούνται να πληρώνουν συνεχώς περισσότερα, πολλές φορές με τίμημα την ίδια τη ΖΩΗ τους. Πρέπει επιτέλους να σταματήσει η υποκριτική στάση όλων- όσων έχουν την ευθύνη του οδικού δικτύου της Ρόδου.

Μπορεί σε συζητήσεις με αρμόδιους να προβάλλονται τα ποσά που διαθέτουν στους προϋπολογισμούς τους, για το οδικό δίκτυο, κανένας όμως δεν είναι σε θέση να απαντήσει, τι ποσό χρημάτων είναι αναγκαίο  κάθε χρόνο για την συντήρηση του οδικού δικτύου και εάν αυτό  εξασφαλίζεται.

Η οδική ασφάλεια σε περίοδο βαθειάς οικονομικής κρίσης και ο αγώνας για την εξασφάλισή της φαντάζει πολλές φορές περιττή πολυτέλεια. Μια πιο βαθειά ματιά για τις αιτίες, θα μας οδηγήσει στο συμπέρασμα ότι οι αιτίες είναι κοινές.

Είναι υποχρέωση της πολιτείας να εξασφαλίσει την  πληρότητα του οδικού δικτύου, χωρίς επί πλέον οικονομικές επιβαρύνσεις στους πολίτες, μέσα από τους δημόσιους φορείς, ώστε αυτό να είναι ασφαλές στον χρήστη, αναλογίζοντας το τεράστιο οικονομικό κόστος και το κοινωνικό κόστος  των τροχαίων δυστυχημάτων και των αναπηριών.

Είναι ιδιαίτερο σημαντικό για τη χώρα μας το γεγονός ότι ενώ στις περισσότερες ευρωπαϊκές χώρες οι δείκτες της οδικής ασφάλειας τα τελευταία είκοσι χρόνια μειώνονται, στη χώρα μας παρατηρείται στασιμότητα, παρ' όλα τα κατά περιόδους μέτρα που οι αρμόδιες υπηρεσίες λαμβάνουν.

Οι δρόμοι φτιάχτηκαν για να ενώνουν τους ανθρώπους και όχι οι ίδιοι δρόμοι να τιμωρούν με θάνατο το χρήστη σε μια λάθος συμπεριφορά του σύμφωνα με τον Κ.Ο.Κ.

Η ΕΥΘΥΤΑ ΡΟΔΟΥ, ρωτά ποια πολιτική βούληση, ποια κοινωνική ευαισθησία, διαφαίνεται στον ορίζοντα, στην πόλη μας στο νησί της Ρόδου…..  στην κοιτίδα του πολιτισμού, του τουρισμού… η μήπως πλήρης απαξίωση… στη Ρόδο… στην ναυαρχίδα του τουρισμού, στον εθνικό και επαρχιακό οδικό άξονα, στις δημοτικές ενότητες του  Καλλικρατικού Δήμου, πολλά και αναπάντητα ερωτήματα για το οδικό δίκτυο. Αρνούμαστε τον υπολογισμό της αξίας της  ανθρώπινης ζωής, όπως τα κόστη των υλικών κατασκευής και ασφάλειας των οδών,   όπως γενικά τα εμπορεύματα.

Στόχος της ΕΥΘΥΤΑ ΡΟΔΟΥ είναι: η οργανωμένη παρέμβαση και η κοινωνική πίεση προς τους φορείς της πολιτείας, για την βελτίωση της οδικής ασφάλειας και τη μείωση των τροχαίων δυστυχημάτων, εφόσον υπάρχει πολιτική βούληση και ευαισθησία για να κατανοήσουν την σοβαρότητα του προβλήματος οδικής ασφάλειας….. και της ασφάλειας των χρηστών του.

Μετά από όσα προαναφέρθηκαν και στο πλαίσιο των ατομικών και κοινωνικών δικαιωμάτων καθίσταται επιτακτική ανάγκη να ληφθούν όλα τα μέτρα από τους αρμόδιους φορείς προκειμένου να εξασφαλιστεί η ασφαλής χρήση του οδικού δικτύου με γνώμονα πάντοτε ότι ο χρήστης τηρεί τον Κ.Ο.Κ απρόσκοπτα και με σεβασμό.

Δεν μπορούμε να καταθέσουμε τα όπλα, να σωπάσουμε. Έχουμε δικαίωμα να είμαστε ασφαλείς κατά την χρήση του οδικού δικτύου, είτε έχει χαρακτηριστεί Εθνική οδός ή επαρχιακή οδός ή δημοτική οδός.

 

ΠΙΝΑΚΑΣ ΑΠΟΔΕΚΤΩΝ

Εισαγγελέα Πρωτοδικών Ρόδου

Υπουργό Υποδομών Μεταφορών και Δικτύων

Γενικό Γραμματέα Υποδομών Μεταφορών και Δικτύων

Βουλευτές Δωδ/σου

Κόμματα: ΝΔ, ΠΑΣΟΚ, ΣΥΡΙΖΑ, ΔΗΜΑΡ, Κ.Κ.Ε

Γενική Γραμματέα Αποκεντρωμένης Διοίκησης

Περιφερειάρχη Νοτίου Αιγαίου

Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου: Δ/νση Τεχνικών έργων Δωδ/σου-Τμήμα Συγκοινωνιακών Έργων

Δήμαρχο Ρόδου

Αντιδήμαρχο Τεχνικών  Υπηρεσιών

Διακομματική Επιτροπή Οδικής Ασφάλειας της Βουλής

Αστυνομική Δ/νση Δωδ/σου

Τροχαία Ρόδου

ΤΕΕ-Παρατηρητήριο Οδικής Ασφάλειας

ΤΕΕ Δωδ/σου

ΕΒΕ Δωδ/σου

Ένωση Ξενοδόχων Ρόδου

 Δικηγορικό Σύλλογο Ρόδου

 Ιατρικό Σύλλογο Ρόδου   

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου