Ποια η λογική να χτυπήσεις παρκαρισμένο αμάξι και να σηκωθείς να φύγεις, εφόσον υπάρχουν οι ασφάλειες για να λύνουν τέτοια θέματα; Εσείς τι λέτε;
Για ποιο λόγο να χτυπήσεις παρκαρισμένο και να φύγεις; Όλοι μας γνωρίζουμε τουλάχιστον μια τέτοια περίπτωση (είτε για δικό μας αμάξι, είτε για αμάξι φίλου). Να πηγαίνεις δηλαδή το πρωί, να πάρεις το αυτοκίνητό σου για τη δουλειά και να βρίσκεις από μια απλή γρατζουνιά, μέχρι όλη την πλευρά τσαλακωμένη (φτερά, πόρτες, καθρέπτες κλπ), χωρίς να έχεις ιδέα πως έγινε και από ποιόν.
Πολλές φορές μάλιστα η ζημιά μπορεί να φτάσει και 4ψήφιο νούμερο, που αν δεν έχεις μεικτή ασφάλεια, θα αναγκαστείς να καλύψεις όλη την επισκευή από την τσέπη σου. Αλλά ποια η λογική του να σε χτυπήσει κάποιος και να φύγει;
Σε τέτοιες περιπτώσεις το πιο απλό που μπορεί να κάνει ο υπεύθυνος του ατυχήματος είναι να σου αφήσει τα στοιχεία του, ώστε να γίνει δήλωση και να λυθεί εκεί το όλο θέμα. Ο υπαίτιος δεν θα πληρώσει κάτι για το άλλο αμάξι παρά μόνο όποιες τυχών ζημιές έγιναν στο δικό του. Σχετικά με το μύθο για ακριβότερα ασφάλιστρα για όποιον προκαλέσει ατύχημα, πρέπει να αναφερθεί ότι το ποσό που επιβαρύνεται στην επόμενη ασφάλεια είναι πάρα πολύ χαμηλό, κοινώς ούτε για αυτό υπάρχει δικαιολογία.
Η μόνη περίπτωση να «μπλέξει» αυτός που το έκανε, είναι να έχει ανασφάλιστο το αμάξι του. Όμως μετά την ιστορία με τα ανασφάλιστα και τα πρόστιμα που έφευγαν από εδώ και από εκεί, θεωρητικά τουλάχιστον, τα ανασφάλιστα που κυκλοφορούν δεν είναι όσα πριν.
Ο μεγαλύτερος κίνδυνος για αυτόν που χτυπά παρκαρισμένο και θα σηκωθεί να φύγει, είναι να τον δει κάποιος (περαστικός, γείτονας κλπ), να κρατήσει τις πινακίδες του και να τον καταγγείλει άμεσα, και τότε και θα έχει μπλέξει και θα πληρώσει πολλά περισσότερα, καθώς θα έχει απέναντί του και την ασφαλιστική εταιρεία του αυτοκινήτου που χτύπησε.
Μήπως λοιπόν πρέπει να αλλάξει η νοοτροπία όλων μας και να σεβαστούμε και τους γύρω μας αλλά και τον ίδιο μας τον εαυτό;
Εσάς σας έχει τύχει να σας χτυπήσουν το αυτοκίνητο και να φύγουν; Μήπως έχετε χτυπήσει εσείς παρκαρισμένο και την κάνατε με ελαφρά; Δεν θα ήταν η ζωή όλων μας πιο εύκολη αν απλά αφήναμε στοιχεία, καθώς ρόδα είναι και γυρίζει;
Σε καθημερινό φαινόμενο τείνει να εξελιχθεί η εγκατάλειψη θύματος μετά από τροχαίο.
Η εγκατάλειψη της ημέρας, 20 Αυγούστου
Σε δυο διαδοχικά φύλα της εφημερίδας ΠΑΤΡΙΣ (Ηράκλειο Κρήτης) στις 20 και 21 Αυγούστου, διαβάζουμε για δυο διαφορετικές εγκαταλείψεις τραυματιών οδηγών μηχανής από οδηγούς ΙΧ που τους χτύπησαν. Τα θύματα μεταφέρθηκαν στο νοσοκομείο.
Εντύπωση προκαλεί πως οι δημοσιεύσεις γινονται στην ίδια (3η) σελίδα, στην ίδια στήλη και περιπου στο ίδιο σημείο. Φαίνεται πως στην εφημερίδα, εκτός των αγγελτηρίων κηδειών μνημοσύνων κλπ δημιουργείται πλέον ειδικός χώρος καταχώρησης και των εγκαταλείψεων…
Η εγκατάλειψη της ημέρας, 21 Αυγούστου
Απορία προκαλεί γιατί ασχολείται ο τύπος μ αυτά τα συμβάντα δεδομένου ότι ο νόμος και οι θεματοφύλακες του κάνουν άψογα τη δουλειά τους. Όπως διαβάζουμε στην πρώτη δημοσίευση «…δίκυκλο όχημα με οδηγό ένα 22χρονο συγκρούστηκε με Ι.Χ.Ε. όχημα με οδηγό τον 20χρονο , που εγκατέλειψε το σημείο, αλλά τελικώς εντοπίστηκε. Με εντολή εισαγγελέααφέθηκε ελεύθερος. Ο οδηγός της μηχανής τραυματίστηκε.»
Η πιστή εφαρμογή του άρθρου 43 του Κ.Ο.Κ που χαρακτηρίζει την εγκατάλειψη θύματος τροχαίου από τον δράστη οδηγό σαν πλημμέλημα δεν θα έπρεπε λογικά να αποτελεί είδηση. Είδηση θα ήταν αν κάποιος εισαγγελέας έπαιρνε περιοριστικά μέτρα (όπως η αφαίρεση της άδειας οδήγησης του δράστη μεχρι τη δίκη) ή προφυλάκιζε κάποιον δράστη… Αλλά αυτό ουδέποτε συνέβει στη ελληνική ιστορία της αυτοκίνησης και της δικαιοσύνης…
Την 1η Μαρτίου 2018 (αφού είχε προηγηθεί προφορική δέσμευση του υπουργού ότι θα αλλάξει την νομοθεσία για το θέμα της εγκατάλειψης από τον Δεκέμβρη του 2016…) με πρωτοβουλία του SOS Τροχαία Εγκλήματα, και της ΕΥΘΥΤΑ ΡΟΔΟΥ, 265 μέλη οικογενειών θυμάτων τροχαίων με επιστολή τους προς τον Υπουργό Δικαιοσύνης ζήτησαν να καταργηθεί η προνομιακή αντιμετώπιση των οδηγών Ι.Χ. για το αδίκημα της εγκατάλειψης θύματος και να δικάζονται όπως και οποιοσδήποτε άλλος πολίτης (μη οδηγός) που εγκαταλείπει τραυματία με βάση το άρθρο 306 του Ποινικού Κώδικα (Αναλυτικά: ΕΔΩ).
Δεν είχαμε την τιμή να μας απαντήσει ο κος υπουργός μέχρι σήμερα. Αλλά ούτε αυτό φυσικά αποτελεί είδηση: υπουργός να απαντάει σε πολίτες και μάλιστα σε ανθρώπους που έχουν χάσει δικούς τους σε τροχαία, αν είναι δυνατόν…
Συνεχίζεται λοιπόν χωρίς προβλήματα αυτό το εντυπωσιακό φαινόμενο: άνθρωποι που δεν πρόκειται να υποστούν το παραμικρό (οι οδηγοί ακόμα και για φόνο αφήνονται αμέσως ελεύθεροι και με την άδεια οδήγησης τους στο χέρι) να εγκαταλείπουν τα θύματα τους και η αστυνομία ή το λιμενικό να πασχίζει να τους βρει και να τους ταυτοποιήσει για να τους ενημερώσει στη συνέχεια ο εισαγγελέας ότι δεν έκαναν τίποτα φοβερό, έναν άνθρωπο άφησαν ανάπηρο ή σκότωσαν και τον εγκατέλειψαν και γι αυτό θα αφεθούν ελεύθεροι και με το δίπλωμα τους.
Χρόνια μετά, έπειτα απο αλλεπάλληλες αναβολές, σε δικαστήριο που δεν είναι καν υποχρεωμένοι να είναι παρόντες θα καταδικαστούν σε μια ολιγόμηνη ποινή με αναστολή.
Ισως το αρμόδιο υπουργείο θα έπρεπε να δημιουργήσει μια τηλεφωνική γραμμή στήριξης των δραστών τροχαίων εγκλημάτων (σε βάθος χρόνου μιλάμε για δεκάδες χιλιάδες ψηφοφόρους), για να τους βοηθήσει να μην αγχώνονται, ίσως θά έπρεπε να δώσει το δικαίωμα στην αστυνομία η τους εισαγγελείς να τους χορηγούν αν χρειαστεί και ένα ελαφρό αγχολυτικό.
Φυσικά, επειδή όλα σ αυτή της χώρας είναι ζήτημα παιδείας (ή παιδιάς) οριστική λύση θα δοθεί μόνον όταν θα εισαχθεί στο σχολείο το μάθημα της κυκλοφοριακής αγωγής και από το νηπιαγωγείο ακόμα, οι αυριανοί οδηγοί θα ξεκινούν να μαθαίνουν τα δικαιώματα τους. Και πρώτα απ όλα το βασικό και κατοχυρωμένο: Ότι μπορούν να τραυματίζουν και να σκοτώνουν ατιμώρητα.
Όταν αυτή η γνώση θα εμπεδωθεί τότε θα σταματήσουν και οι εγκαταλείψεις. Διότι δεν έχουμε να κάνουμε όπως συχνά αναγράφεται με «ασυνείδητους οδηγούς» αλλά απλά με μη ενημερωμένους πολίτες (οδηγούς -ψηφοφόρους) που αγνοούν πως η στοργική πολιτεία έχει φροντίσει πριν απ αυτούς γι αυτούς.
Η ΕΥΘΥΤΑ ΡΟΔΟΥ, συμμετείχε
για ένατη χρονιά(9), στην 53η Πανελλήνια Έκθεση Χειροτεχνίας και Αγροτικής Οικονομίας Κρεμαστής με μεγάλη επιτυχία. Η συμμετοχή αυτή μας
δίνει την δυνατότητα για
άμεση επικοινωνία με τους επισκέπτες της
έκθεσης, αναλύοντας τα οφέλη της
ασφαλούς οδήγησης.
Το περίπτερο μας κατά την διάρκεια της έκθεσης επισκέφτηκαν φορείς και
εκατοντάδες επισκέπτες. Ένα περίπτερο
στημένο με άρτιο τρόπο και αισθητική , δίνοντας
την αίσθηση μιας συμμετοχής σε διεθνείς παρουσιάσεις, κατά κοινή
ομολογία των επισκεπτών του περιπτέρου μας.
Δεχτήκαμε συγχαρητήρια από μικρούς και
μεγάλους για το ότι η ΕΥΘΥΤΑ
ΡΟΔΟΥ, διαδραματίζει σημαντικό ρόλο στη βελτίωση της Οδικής Ασφάλειας και
στην συνεχή ενημέρωση των πολιτών όλων των ηλικιών για θέματα της ασφαλούς οδήγησης και παραμένει
πρωτοπόρα στην προσπάθεια αυτή για την περιοχή μας, παρέχοντας με κάθε δυνατό
τρόπο και σχεδιασμό κάθε πληροφορία για ασφαλή οδήγηση και αλλαγής συμπεριφοράς
με στόχο την πρόληψη και την μείωση των τροχαίων δυστυχημάτων στην περιοχή μας.
Χαρακτηριστικά, μικροί μαθητές, γονείς από σχολεία της περιοχής μας, σταματούσαν στο
περίπτερο και σχολίαζαν… Η ΕΥΘΥΤΑ
που ήρθε στο σχολείο μας, μας μίλησε για το κράνος, τη ζώνη, τις διαβάσεις, να
μη μιλούμε στο κινητό, γονείς μας κατέθεταν τις απόψεις τους λέγοντας μας ότι,
από την ημέρα που πήγατε στο σχολείο, αν ξεχάσουμε τη ζώνη τα παιδιά μας
φωνάζουν… η ΕΥΘΥΤΑ, μας είπε να
φοράμε ζώνη όταν οδηγούμε… να μη μιλάμε στο κινητό… να φοράμε το κράνος…. Αισιοδοξία,
ελπίδα οι αυριανοί πλέον
συνειδητοποιημένοι οδηγοί. Επισκέπτες, σταματώντας στο περίπτερο, αμέσως
γινόταν αντιληπτό ποια η σκοπιμότητα του περιπτέρου, αντικρίζοντας το σκίτσο-πιστόλι του Μ. Κουντούρη,
που δέσποζε στο περίπτερο. Μας κατέθεταν τις απόψεις τους και τον προβληματισμό
τους για την συμπεριφορά οδηγών που δεν φορούν κράνη, τους γονείς το πώς
μεταφέρουν τα παιδιά τους και για την ανύπαρκτη έως ελλιπή κάθετη και οριζόντια
σήμανση στο οδικό δίκτυο εντός και εκτός της Ρόδου.
Το περίπτερο επισκέφτηκαν οι φορείς της Ρόδου, καταθέσαμε τους προβληματισμούς μας, την
αναγκαιότητα πολιτικής βούλησης για την μείωση των τροχαίων στην περιοχή μας με
την ανάληψη άμεσων παρεμβάσεων για την βελτίωση της οδικής ασφάλειας.
Οι υπογραφές θα παρουσιαστούν
στην Κυβέρνηση και στους φορείς της Ρόδου
στο τέλος του 2018. Στόχος μας η συγκέντρωση μεγάλου αριθμού υπογραφών.
Για την ΕΥΘΥΤΑ ΡΟΔΟΥ, αυτό
που την ενδιαφέρει είναι ο στόχος και το αποτέλεσμα της μείωσης των τροχαίων. Το οφείλουμε
σε όλους όσους έφυγαν τόσο τραγικά και
βίαια, θα συνεχίσουμε μέχρι να πετύχουμε το στόχο, με πίεση προς τους οδηγούς, πεζούς
και φορείς για την βελτίωση της οδικής
ασφάλειας στην περιοχή μας.
Έχει καθιερωθεί πλέον η Έκθεση να κλείνει στην ΕΥΘΥΤΑ ΡΟΔΟΥ με λαχειαγορά.
Οι τυχεροί: Βασιλαρά Ελένη, Δήμος Δαβίδ, Καραπάνος
Θεόδωρος, Λεμονής Σταμάτης, Μαχαίρα Υπαπαντή, Μουστάκας Αντώνης, Παληκαρά
Ολυμπία, Πούλος Γεώργιος, Στεργιαννάκης Στέργος και Φραντζιδάκη Αργυρώ, ενημερώθηκαν
για την παραλαβή των προστατευτικών κρανών. Τους λαχνούς από την κληρωτίδα τράβηξαν, ομάδα από τους Προσκόπους Δωδεκανήσου και
εθελοντές φοιτητές .
Η ΕΥΘΥΤΑ ΡΟΔΟΥ, ευχαριστεί:
όλους εσάς που στηρίζετε τις δράσεις μας,
τον κ. Τσαμπίκο Ποδιώτη, Πρόεδρο
και τα μέλη της Οργανωτικής Επιτροπής
της έκθεσης για την διάθεση του περιπτέρου, τα μέλη, τους εθελοντές φοιτητές, την ΣΥΦΑΚ-ΡΟΔΟΥ , την ΒΑΚΑΡ Α.Ε,
τον Γιάννη Μηνούδη, Παιδαγωγός Κυκλοφορίας στην Σουηδία για την προσφορά των
βιβλίων του «Οδήγηση..οι κανόνες του παιχνιδιού», τη ΜΕΤΑΞΟΤΥΠΙΚΗ, το νέο Κ.Ο.Κ διανεμήθηκε στους επισκέπτες.
Στόχος της ΕΥΘΥΤΑ ΡΟΔΟΥ
είναι: η οργανωμένη παρέμβαση και η κοινωνική πίεση προς τους φορείς της πολιτείας,
για την βελτίωση της οδικής ασφάλειας και τη μείωση των τροχαίων δυστυχημάτων. Θα συνεχίσουμε γιατί η ΕΥΘΥΤΑ ΡΟΔΟΥ….
είμαστε όλοι εσείς.
Είναι άμεση και επιτακτική ανάγκη να λάβουμε όλοι τις ευθύνες που μας αναλογούν καθώς όλοι αποτελούμε υποψήφια
θύματα τροχαίου, χρησιμοποιώντας το οδικό δίκτυο.
Η συλλογική αυτή προσπάθεια της ΕΥΘΥΤΑ
ΡΟΔΟΥ, πρέπει να αποτελέσει μέρος
μιας ολοκληρωμένης και αποτελεσματικής παρέμβασης για ένα τόσο σοβαρό θέμα που είναι ζήτημα πολιτισμού και δημόσιας υγείας, προκειμένου
να αλλάξει αυτή η κατάσταση στη χώρα μας και στην περιοχή μας.
Πρέπει να γίνει απαίτηση του καθενός τόσο προς όλους τους φορείς, όσο και προς την ατομική ευθύνη του καθενός από μας, γιατί…. η
οδική ασφάλεια είναι ευθύνη όλων μας να σταματήσουν να χάνονται ανθρώπινες
ζωές στην άσφαλτο…..
Φίλοι οδηγοί: μη ξεχνάτε: Η ΖΩΗ
αλλάζει σε δευτερόλεπτα. Μην αποσπάτε τα
μάτια σας από το δρόμο. Οδηγείτε υπεύθυνα, όχι επιθετικά για να έχετε καλές και
ασφαλείς διαδρομές.
«Αξιότιμε κύριε Περιφερειάρχη,
Αξιότιμε κύριε Δήμαρχε,
Η ΕΥΘΥΤΑ – ΠΑΡΑΤΗΡΗΤΗΡΙΟ ΟΔΙΚΗΣ ΑΣΦΑΛΕΙΑΣ και ο ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΠΡΟΣΤΑΣΙΑΣ
ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΟΣ ΡΟΔΟΥ σας απευθύνει την παρούσα επιστολή-έκκληση για
προσωπική εμπλοκή σε θέματα οδικής ασφάλειας. Η Δωδεκάνησος εντάσσεται
στο χάρτη υψηλής επικινδυνότητας, αφού στατιστικά τα θανατηφόρα
ατυχήματα εξακολουθούν να βρίσκονται πολύ ψηλά. Εξάλλου σε έρευνα γνώμης
οι επισκέπτες μας τοποθετούν διαχρονικά την οδική ασφάλεια στις πρώτες
θέσεις δυσαρέσκειας (Δρ. Μιχαήλ Νικολαράκης, Νικόλαος Γιανναράκης,
2015).
Παρότι γίνονται κατά καιρούς βελτιωτικές επισημάνσεις, κάθε
προσπάθεια χάνεται στη δαιδαλώδη δομή της τοπικής αυτοδιοίκησης. Οι
αρμόδιοι υπάλληλοι δείχνουν, συνήθως, κατανόηση, αλλά με ανεκπλήρωτες
υποσχέσεις μας αποπροσανατολίζουν. Θεωρούμε, λοιπόν, αναγκαία την
προσωπική σας εμπλοκή στο θέμα με δεδομένο ότι όλοι έχουμε την ειλικρινή
πρόθεση να συμβάλουμε στον τομέα αυτό. Αντιλαμβανόμαστε βέβαια ότι λόγω
οικονομικής κρίσης οι απαραίτητοι πόροι που διαθέτετε είναι
περιορισμένοι. Μπορούν όμως να γίνουν σημαντικές διορθωτικές
παρεμβάσεις και μάλιστα με εξοικονόμηση πόρων όπως για παράδειγμα η σχεδίαση διαβάσεων πεζών σύμφωνα με τις υπάρχουσες προδιαγραφές.
Παρατηρείται ότι οι ελληνικές προδιαγραφές παρουσιάζουν γενικά
ασάφεια σε κάποια χαρακτηριστικά μεγέθη, και ειδικά όσον αφορά το πάχος
των γραμμών και τη διάταξη των διακεκομμένων λωρίδων, αφήνοντας την
επιλογή στην κρίση του μελετητή. Το αποτέλεσμα είναι να έχουν
διαμορφωθεί στη Ρόδο διαγραμμίσεις μεταβλητών γεωμετρικών στοιχείων σε
παρόμοιες μεταξύ τους οδούς. Πέραν αυτού διαπιστώνεται ότι το σύνολο της
οριζόντιας σήμανσης (δηλ. διαγραμμίσεις) σε όλο το οδικό δίκτυο του
νησιού είναι σε επιεικώς απαράδεκτη κατάσταση, είτε λόγω λανθασμένης
σχεδίασης, είτε λόγω περιορισμένου χρόνου ζωής των χρησιμοποιούμενων
υλικών.
Δυστυχώς, η ελληνική νομοθεσία δεν καλύπτει πλήρως τις απαιτήσεις
οριζόντιας σήμανσης στο οδικό δίκτυο. Περιορίζεται σε προδιαγραφές
υλικών και βασικές οδηγίες σχεδίασης, χωρίς λεπτομέρειες, όπως π.χ.
προδιαγραφές φωτισμού διασταυρώσεων ή διαβάσεων πεζών. Έτσι, αναγκαστικά
ανατρέξαμε και σε ευρωπαϊκή νομοθεσία. Το χρώμα των διαγραμμίσεων είναι λευκό, κίτρινο ή κυανό, ενώ
στο εξωτερικό χρησιμοποιείται κατά περίπτωση και το κόκκινο. Στην Ελλάδα
το χρώμα που εφαρμόζεται στην πλειοψηφία των διαγραμμίσεων είναι το
λευκό. Κίτρινο και κυανό εφαρμόζονται κυρίως σε διαγραμμίσεις που
σχετίζονται µε έλεγχο στάθμευσης. Οι βαφές είναι σχεδόν το μοναδικό υλικό διαγράμμισης που
εφαρμόζεται στον ελληνικό χώρο, λόγω του χαμηλού κόστους και της
ευχρηστίας τους. Το βασικό τους μειονέκτημα είναι η χαμηλή ορατότητα σε
βροχή, ιδίως τη νύχτα. Ένα ακόμη σοβαρό μειονέκτημα των βαφών είναι και ο
περιορισμένος χρόνος ζωής των 6-12 μηνών, ιδιαίτερα κάτω από βαριά
κυκλοφορία. Συνιστώνται, επομένως, για διαγράμμιση οδών χαμηλής
κυκλοφορίας, και για οριογραμμές. Προτείνεται η αντικατάστασή τους με θερμοπλαστικά και ψυχροπλαστικά υλικά
που είναι ουσιαστικά η νέα τάση σχετικά με τα υλικά των διαγραμμίσεων,
υποσκελίζοντας τις βαφές που μέχρι σήμερα χρησιμοποιούνται ευρέως.
Σε αυτή μας την επικοινωνία θα επικεντρωθούμε στις διαβάσεις πεζών
τύπου “Zebra”, διότι θεωρούμε ότι, αποτελεί σημαντικό θέμα ασφάλειας
των πολιτών και συγκεντρώνει τα πλέον αρνητικά σχόλια των επισκεπτών για
τον τόπο μας. Α) Σύμφωνα, λοιπόν, με την ελληνική νομοθεσία,
το διάστημα μεταξύ των ραβδώσεων πρέπει να είναι τουλάχιστον ίσο µε το
πλάτος των γραμμών και όχι μεγαλύτερο από το διπλάσιό του. Το πλάτος
μιας τέτοιας γραμμής και ενός κενού μαζί πρέπει να είναι μεταξύ 80 και
140 εκ. Ως ελάχιστο πλάτος της διαβάσεως συνιστώνται για τις µεν οδούς
µε όριο ταχύτητας μέχρι 60 χιλ/ώρα τα 2,5 μέτρα, για τις δε οδούς µε
όριο ταχύτητας μεγαλύτερο από 60 χιλ/ώρα, τα 4,0 μέτρα. Στην Ευρώπη, να σημειωθεί, δεν επιτρέπεται χάραξη
διάβασης πεζών σε οδούς με όριο ταχύτητας μεγαλύτερο των 50 χιλ/ώρα ενώ
το πλάτος διάβασης πεζών ορίζεται στα 4 μέτρα και το ελάχιστο στα 3
μέτρα. Το πλάτος κάθε λωρίδας πρέπει να είναι 50 εκ. και το διάστημα
μεταξύ τους επίσης 50 εκ.
Στις διαβάσεις η σύνδεση της στάθμης του πεζοδρομίου με την στάθμη
του οδοστρώματος γίνεται με σκάφες, πλάτους τουλάχιστον 1.50μ, των
οποίων η αρχή και το τέλος είναι χαρακτηρισμένες με λωρίδα επισήμανσης
ώστε να προειδοποιούνται τα άτομα με προβλήματα στην όραση.
Προδιαγραφές διάβασης στη Γερμανία
Η διαγράμμιση διάβασης πεζών απαιτεί την έγκαιρη αναγνώριση της από
τον οδηγό και μια επαρκή οπτική σχέση μεταξύ πεζού και οδηγού.
Όπου το όριο ταχύτητας είναι 50Km/h η διάβαση πρέπει να είναι αναγνωρίσιμη στον οδηγό σε απόσταση 100m
ΟΡΙΟ ΤΑΧΥΤΗΤΑΣ
ΑΠΟΣΤΑΣΗ ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΙΜΟΤΗΤΑΣ
ΔΙΑΒΑΣΗΣ ΑΠΟ ΟΔΗΓΟ
50 χιλ/ώρα
30 χιλ/ώρα
100 μέτρα
50 μέτρα
Όταν σταματημένα οχήματα, δέντρα και άλλα εμπόδια στο δρόμο
περιορίζουν την ορατότητα, λαμβάνονται μέτρα, όπως διεύρυνση του πλάτους
διάβασης (> 3m), ειδικός φωτισμός, επιλογή χρωμάτων (κόκκινο,
κίτρινο) μεταξύ των λωρίδων, και άλλα ώστε να διασφαλίζονται οι πεζοί
(βλ. εικόνα 1). Εικόνα 1 : Ειδικός σχεδιασμός διαβάσεων για την έγκαιρη αναγνώρισή τους από οδηγούς
Επανάληψη επάνω στο οδόστρωµα σήµατος πινακίδας Χρήση χρωμάτων
Β) Οι διαβάσεις πεζών πρέπει να διαμορφώνονται κάθε 100 m τουλάχιστον.
Παρ’ όλα αυτά στη Ρόδο, στη λεωφόρο Ηρακλειδών, στο ύψος του «Mira
Mare», για παράδειγμα, εντοπίζονται 3 διαβάσεις πεζών σε απόσταση
μικρότερη των 20 μέτρων με αντικανονικές διαστάσεις (βλέπε εικόνα 2)
Εικόνα 2: Διαγραμμίσεις διαβάσεων πεζών στο ύψος του Mira Mare.
Όταν το πλάτος του οδοστρώματος είναι μεγαλύτερο από 12 μέτρα (8,5
μέτρα στη Γερμανία) ή το είδος της κυκλοφορίας το επιβάλλει, πρέπει να
κατασκευάζονται νησίδες με πλάτος τουλάχιστον 1.50 μέτρο (εικόνα 3).
Καλό παράδειγμα διάβασης πεζών στη Ρόδο, αυτή που βρίσκεται μπροστά από
το ναό του Αγίου Φραγκίσκου, στη λεωφόρο Δημοκρατίας.
Εικόνα 3: Νησίδα σε διάβαση πεζών
Νησίδες με πλάτος μικρότερο των 3 μέτρων στα σημεία των διαβάσεων
πρέπει να διακόπτονται, για πλάτος ίσο με το πλάτος των διαβάσεων και
οπωσδήποτε όχι μικρότερο από 2.5μέτρων, ώστε η διάβαση από το ένα
πεζοδρόμιο στο άλλο να γίνεται ισόπεδα.
Το ύψος εμποδίου κατακόρυφης σήμανσης (πινακίδες κλπ) στα πεζοδρόμια πρέπει να υπερβαίνει τα 2,20μέτρα (εικόνα 4).
Εικόνα 4: Σωστή τοποθέτηση εμποδίων Φωτεινή πινακίδα διάβασης πεζών Γ) Ποτέ δεν σχεδιάζονται διαβάσεις πεζών μπροστά σε στάσεις λεωφορείων
Πάγια τακτική των αρμόδιων της Περιφέρειας σε όλους τους οδικούς
άξονες, όπως φαίνεται στην εικόνα 5 είναι να σχεδιάζουν διαβάσεις πεζών
ακριβώς μπροστά σε στάσεις λεωφορείων. Έτσι, οι οδηγοί δεν γνωρίζουν αν
οι πεζοί περιμένουν το λεωφορείο ή επιθυμούν να διασταυρώσουν το
οδόστρωμα. Οι διαβάσεις πρέπει να τοποθετούνται αρκετά πριν τις
στάσεις, ώστε να μην εμποδίζεται η ορατότητα του οδηγού από τυχόν
σταματημένο λεωφορείο (εικόνα 6). Τοποθέτηση διάβασης μετά τη στάση
επιτρέπεται μόνο αν διαχωριστική νησίδα ή άλλο εμπόδιο δεν επιτρέπει την
προσπέραση λεωφορείου από όχημα.
Εικόνα 5: Διαγραμμίσεις διαβάσεων πεζών μπροστά σε στάσεις λεωφορείων στη λεωφόρο Ηρακλειδών Εικόνα 6: Προτεινόμενη τοποθέτηση και διαγράμμιση διαβάσεων για αποφυγή περιορισμού ορατότητας οδηγού.
Δ) Πλησίον της περιοχής διάβασης, εκτός της σήμανσης για
ύπαρξη διάβασης, πρέπει να τοποθετείται, σε απόσταση μεταξύ 30 και 50
μέτρων, σήμανση απαγόρευσης προσπέρασης οχήματος.
Ε) Οι διαβάσεις πρέπει να φωτίζονται, ώστε οι πεζοί να είναι ορατοί και από τις δύο κατευθύνσεις. Επίσης
πρέπει να εξασφαλίζεται η ορατότητα της σήμανσης διαβάσεων τη νύχτα. Ο
φωτισμός των διαβάσεων πραγματοποιείται σύμφωνα με DIN 50445 και DIN 67
5236.
Συμπληρωματικά σας επισυνάπτουμε προτάσεις, προς κρίση, βέβαια, των
ειδικών επιστημόνων της υπηρεσίας σας, για βελτίωση ορισμένων κακώς
κείμενων στοιχείων στο οδικό μας δίκτυο.
ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΗ 5:Πρότυπο σχεδίασης διάβασης πεζών με αφαίρεση δυνατότητας στάθμευσης οχημάτων επί της διάβασης
Προφανώς, κύριε Περιφερειάρχη και κύριε Δήμαρχε, ο δρόμος για
μεταρρυθμίσεις είναι δύσκολος, αλλά δεν υπάρχει άλλος. Απαιτείται μεγάλη
προσπάθεια από τον καθένα μας, όπως αλλαγή νοοτροπίας με πρόταξη του
δημοσίου συμφέροντος έναντι του ατομικού και συνεργασία πολιτών και
εποπτικών/κανονιστικών αρχών.
Για την εκπαίδευση των νέων, επιβάλλεται η ανάπτυξη οργανωμένων
εκπαιδευτικών προγραμμάτων κυκλοφοριακής αγωγής και οδικής ασφάλειας στα
σχολεία της πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης.
Δεν υπάρχει χώρος για αντιπαλότητες, σκοπιμότητες και προσωπικά –
κακώς εννοούμενα – συμφέροντα. Ας μην ξεχνάμε ότι η Ρόδος, ως
τουριστικός προορισμός, φιλοξενεί στους δρόμους και στα πεζοδρόμιά της
χιλιάδες ευρωπαίων πολιτών, που έχουν διαφορετική οδική συμπεριφορά,
αναγνωρίζοντας ότι το αυτοκίνητο είναι δευτερεύουσας σημασίας μέσα σε
κατοικημένη περιοχή. Ας μην ξεχνάμε επίσης, ότι μεταξύ των βασικών
στόχων της τοπικής αυτοδιοίκησης είναι η στήριξη κάθε προσπάθειας που
προάγει την ασφάλεια πεζών και οδηγών και συμβάλει στην ανάπτυξη της
χώρας μας.
Είμαστε πάντα στη διάθεσή σας για να συνδράμουμε τις προσπάθειες σας για οδική ασφάλεια.»
Για τον Σύλλογο Προστασίας Περιβάλλοντος νήσου Ρόδου
Για την ΕΥΘΥΤΑ-ΠΑΡΑΤΗΡΗΤΗΡΙΟ ΟΔΙΚΗΣ ΑΣΦΑΛΕΙΑΣ ΡΟΔΟΥ
Ο Πρόεδρος
Κουλούμπρης Μιχάλης
Η Πρόεδρος
Καρύδη Ελένη
Η κοινή πρόταση του
Συλλόγου ΠΡΟΣΤΑΣΙΑΣ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΟΣ ΡΟΔΟΥ
με την ΕΥΘΥΤΑ – ΠΑΡΑΤΗΡΗΤΗΡΙΟ ΟΔΙΚΗΣ ΑΣΦΑΛΕΙΑΣ ΡΟΔΟΥ
προς τον Περιφερειάρχη και το Δήμαρχο
έτυχε μεγάλης αποδοχής στα τοπικά μέσα με αποκορύφωμα το πρωτοσέλιδο της
Ροδιακής που μπορείτε να το δείτε εδώ.
Επίσης η Δημοκρατική δημοσίευσε την πρότασή μας και μπορείτε να τη δείτε εδώ.
Δες τώρα πως να ρυθμίσεις τα φώτα σου σωστά, για να μην τυφλώνεις τους μπροστινούς οδηγούς, αλλά και να βλέπεις τα πάντα τη νύχτα.
Η ασφαλής μετακίνηση κατά τις βραδινές ώρες προϋποθέτει σωστή ορατότητα από την οδηγό προς τον περιβάλλοντα χώρο, ώστε να μπορεί να εκτιμήσει γρηγορότερα και καλύτερα τις συνθήκες που επικρατούν και αντίστοιχα να αντιδράσει σωστότερα όταν χρειαστεί.
Πέρα λοιπόν από τα απλά πράγματα, όπως η καθαριότητα των καθρεπτών, η σωστή ρύθμισή τους, η μη τοποθέτηση αντικειμένων μπροστά στα τζάμια κ.ο.κ. το σημαντικότερο όλων είναι η σωστή ρύθμιση των φώτων του αυτοκινήτου σας. Η σωστή ρυθμίσει δεν έχει να κάνει μόνο με τη δική σας ορατότητα, αλλά και να μην τυφλώνετε του υπόλοιπους οδηγούς που κινούνται μπροστά σας ή στο αντίθετο ρεύμα κυκλοφορίας.
Ένας στους πέντε με λάθος ρύθμιση στα φώτα
Σε μια έρευνα που έγινε στην Γερμανία, όπου γινόταν έλεγχος στη ρύθμιση των προβολέων, το 21,3 % των αυτοκινήτων, δηλαδή περισσότερο από ένας στους πέντε, είχαν λάθος ρυθμισμένα φώτα. Μπορεί σαν άκουσμα να μην εντυπωσιάζει το νούμερο, όμως για να γίνει αντιληπτό το πόσο μεγάλο είναι το νούμερο, μπείτε στη διαδικασία να φανταστείτε πως θα ήταν αν κάθε 5 αυτοκίνητα που συναντούσατε στο δρόμο σας τύφλωνε.
Ειδικά σε πολυσύχναστους δρόμους, αυτό σημαίνει κάθε μισό λεπτό! Και όλα αυτά στη Γερμανία, σκεφτείτε τώρα στην Ελλάδα, που και ο στόλος μας είναι πιο γερασμένος, άρα και πιο εύκολο να χαλάσουν οι ρυθμίσεις, αλλά και δεν πραγματοποιούμε τόσο συχνά έλεγχο στα αυτοκίνητα μας. Πάμε να δούμε λοιπόν πως θα κάνετε μια σωστή ρύθμιση στα φώτα σας.
Διαβάστε το Βιβλίο κατασκευαστή
Πριν ξεκινήσετε, καλό θα είναι να συμβουλευτείτε το βιβλίο του κατασκευαστή στο σχετικό κομμάτι για τη ρύθμιση της δέσμης φώτων, ώστε να εντοπίσετε το ρυθμιστικό μηχανισμό στο πίσω μέρος του φαναριού. Συνήθως υπάρχει κάποια βίδα ή κάποιος στρογγυλός περιστρεφόμενος μοχλός ως ρεγουλάτορας.
Βρείτε ένα λευκό τοίχο και πάρτε μέτρο
Για τη σωστή ρύθμιση βρείτε έναν ανοιχτόχρωμο τοίχο σε σκοτεινό χώρο, κατά προτίμηση κάποιον κλειστό χώρο στάθμευσης και τοποθετήστε το αυτοκίνητο σε απόσταση 7-8 μέτρων, από αυτόν με τα φώτα σε θέση λειτουργίας.
1. Αφού εντοπίσετε τον τοίχο, μετρήστε ακριβώς 80 εκατοστά από το έδαφος με τη βοήθεια του μέτρου.
2.Στο σημείο των 80 εκατοστών τοποθετήστε ένα σημάδι, το οποίο να είναι εμφανές από την απόσταση που βρίσκεται το αυτοκίνητο.
3. Μέσω του ρυθμιστικού μοχλού, τοποθετήστε τη δέσμη στο σημείο που έχετε βάλει το σημάδι. Κάντε το ίδιο και στα δύο φανάρια. Θυμηθείτε ότι η δεξιά δέσμη πρέπει να είναι λίγο ψηλότερα, ώστε να υπάρχει καλύτερος φωτισμός, χωρίς όμως να ενοχλεί τους υπόλοιπους οδηγούς.
INFO Τα σύγχρονα αυτοκίνητα διαθέτουν ηλεκτρικό διακόπτη για τη ρύθμιση των φώτων, σε περίπτωση που είναι φορτωμένα, με αποτέλεσμα να σηκώνεται το εμπρόσθιο τμήμα τους. Η ρύθμιση αυτή ισχύει όταν τοποθετήσουμε το διακόπτη στη θέση 0 (μηδέν) και οι δέσμες των φώτων είναι σωστά ρυθμισμένες, όπως παραπάνω.
ΠΗΓΗ: /www.autotriti.gr
1. Γιατί είναι επικίνδυνο το ρετσίνι;
Το ρετσίνι είναι μια κολλώδης και ημιδιάφανη ουσία με κιτρινωπό ή κεχριμπαρένιο χρώμα η οποία εκκρίνεται από συγκεκριμένα είδη δέντρων. Πρόκειται ουσιαστικά για μια έκκριση υδρογονανθράκων, οπότε καταλαβαίνει κανείς ότι η επαφή με τη βαφή του αυτοκινήτου μας δε μπορεί να είναι κάτι ευπρόσδεκτο. Το ρετσίνι θα σκληρύνει αν μείνει για αρκετό χρονικό διάστημα πάνω στο αυτοκίνητο και σε συνδυασμό με ρύπους και σκόνες από τον ατμοσφαιρικό αέρα, μπορεί να γίνει και πιο σκουρόχρωμο. Ο κίνδυνος βεβαια δεν αφορά μόνο το οπτικό κομμάτι. Το ρετσίνι ειδικά σε υψηλές ατμοσφαιρικές θερμοκρασίες θα εισχωρήσει στα ανώτερα στρώματα της βαφής και κυρίως το διάφανο κομμάτι της επίστρωσης και θα το φθείρει. Σε πιο προχωρημένες περιπτώσεις η θαμπάδα μπορεί να μετατραπεί σε σπάσιμο της βαφής.
Πώς αφαιρώ το ρετσίνι από το χρώμα;
To ρετσίνι είναι ένας από τους πιο συνηθισμένους εχθρούς του αμαξώματος του αυτοκινήτου. Η αφαίρεσή του δεν είναι εύκολη υπόθεση αλλά πρέπει να την προσπαθήσουμε.
Μπορεί να μην το προσέξατε κατά την ώρα που παρκάρατε το αυτοκίνητό σας και απομακρυνθήκατε αλλά πάνω από το αγαπημένο σας τετράτροχο βρισκόταν ένα κλαδί δέντρου. Τα σημάδια που είναι πιθανό να δείτε όταν επιστρέψετε προς το όχημα, θα κάνουν αισθητή την παρουσία του «εχθρού» που «επιτίθεται» στη βαφή του οχήματος από ψηλά.
Σημάδια, στίγματα, μικρές πιτσιλιές ή σταγόνες ολόκληρες από ρετσίνι και άλλα παχύρρευστα υγρά, είναι σύνηθες φαινόμενο πάνω σε ένα αυτοκίνητο που δε φυλάσσεται σε γκαράζ. Επειδή δεν έχουμε όμως όλοι τη δυνατότητα να στεγάζουμε σε κλειστό χώρο το όχημά μας, πρέπει να έχουμε μια ελάχιστη γνώση πάνω στην –όχι εύκολη- διαδικασία αφαίρεσης του ρετσινιού.
Κι αυτό θα γίνει ακριβώς σε αυτές τις σελίδες. Πηγή: www.autotriti.gr
- Οι ίδιοι νόμοι της φυσικής ισχύουν και για τα παιδιά. Πρέπει να μετακινούνται πάντα δεμένα σε ειδικά καθίσματα! - Δώστε ιδιαίτερη έμφαση, επίσης, στα αντικείμενα που βρίσκονται στο πίσω κάθισμα. Παρά τον μικρό τους όγκο, είναι ικανά να δημιουργήσουν πολύ σοβαρούς τραυματισμούς στην περίπτωση ενός τροχαίου ατυχήματος, ή ακόμα και ενός απότομου φρεναρίσματος. - Σύμφωνα με το αμερικανικό ινστιτούτο IIHS, οι πιθανότητες θανάτου ενός οδηγού διπλασιάζονται όταν πίσω του βρίσκεται ένας επιβάτης που δεν φοράει τη ζώνη ασφαλείας. - Οι «ζώνες ελεγχόμενης παραμόρφωσης» απορροφούν ένα μικρό μέρος της ενέργειας κατά τη σύγκρουση με αποτέλεσμα να μειώνεται ελαφρώς η δύναμη πρόσκρουσης μεταξύ των επιβατών.
Ταχύτητα 90-130 χλμ/ώρα: το φορτηγό που περιμένει να σε πατήσει
Αν η δύναμη πρόσκρουσης που περιγράψαμε σε ταχύτητες εντός πόλης σας φαίνεται ήδη μεγάλη, δεν μπορείτε να φανταστείτε τι συμβαίνει σε επαρχιακούς δρόμους και οδούς ταχείας κυκλοφορίας, όπου οι ταχύτητες κυμαίνονται σε ένα εύρος μεταξύ 90 και 130 χλμ/ώρα. Σε αυτές τις περιπτώσεις, η σύγκρουση του πίσω επιβάτη με τον εμπρός οδηγεί σε βέβαιο θάνατο. Για να εξετάσουμε τις δύο περιπτώσεις (90 και 130 χλμ/ώρα) με τον επιβάτη του πίσω καθίσματος να ζυγίζει και πάλι 80 κιλά, θα χρησιμοποιήσουμε το θεώρημα μεταβολής της κινητικής ενέργειας, που λέει πως το έργο δύναμης ισούται με τη μεταβολή της κινητικής ενέργειας. Ας δούμε, όμως, τι συμβαίνει στην πράξη!
Με 90 χλμ/ώρα, η δύναμη πρόσκρουσης που θα αναπτυχθεί αγγίζει σχεδόν τους δύο τόνους. Συνεπώς, πίσω σας δεν υπάρχει ένας ενήλικας μάζας 80 κιλών, αλλά ένα «θηριώδες SUV» έτοιμο να σας συνθλίψει. Στην περίπτωση σύγκρουσης σε έναν αυτοκινητόδρομο με ταχύτητα των 130 χλμ/ώρα, ίσως να περιμένετε πως η δύναμη θα αυξάνεται ελαφρώς, αλλά δυστυχώς δεν είναι ανάλογη της ταχύτητας. Έτσι, σε αυτή την ταχύτητα, ο πίσω επιβάτης θα καταστρέψει ότι βρει στο πέρασμά του, μιας και θα αναπτυχθεί δύναμη πρόσκρουσης με τον εμπρός επιβάτη που αγγίζει το «σοκαριστικό» νούμερο των τεσσάρων τόνων. Φανταστείτε, λοιπόν, ότι πίσω σας βρίσκεται ένα φορτηγό έτοιμο να σας ισοπεδώσει και αναλογιστείτε αν θα τολμούσατε να ξανά ταξιδέψετε με κάποιον που θεωρεί πως οι πίσω θέσεις παρέχουν ασφάλεια χωρίς τη χρήση ζώνης ασφαλείας.
Δεδομένου ότι σχεδόν το 80% των τροχαίων δυστυχημάτων γίνονται εντός πόλης, θα πρέπει να δώσουμε ιδιαίτερη έμφαση στη ζημιά που μπορεί να προκαλέσει ο πίσω επιβάτης όταν δε φορά τη ζώνη ασφαλείας. Έστω, λοιπόν, ότι ένα αυτοκίνητο κινείται με 50 χλμ/ώρα και έπειτα από μία σύγκρουση ακινητοποιείται σε μερικά χιλιοστά του δευτερολέπτου, ενώ ο άνθρωπος μάζας 80 κιλών θα συνεχίσει να «ταξιδεύει» μέχρι να συγκρουστεί με τον εμπρός επιβάτη. Η δύναμη που θα δημιουργηθεί είναι μεγάλη σε σχέση με την ταχύτητα και με μερικούς υπολογισμούς καταλήγουμε στο συμπέρασμα ότι δε διαφέρει σε τίποτα από τη δύναμη που θα μας ασκούσε μία μοτοσυκλέτα αν μας χτυπούσε με ταχύτητα 30 χλμ/ώρα. Μπορεί τις περισσότερες φορές αυτή η σύγκρουση να μην είναι θανατηφόρα, αλλά δεν παύει να είναι ικανή για σοβαρούς τραυματισμούς. Έτσι, την επόμενη φορά που θα δείτε έναν επιβάτη χωρίς ζώνη πίσω από εσάς, σκεφτείτε ότι η μάζα του, πολλαπλασιαζόμενη με την ταχύτητα, θα δημιουργήσει μία ορμή ικανή να σας τραυματίσει πολύ σοβαρά!
Στην προσπάθεια μας να αναλύσουμε το μέγεθος της ασκούμενης δύναμης στον άνθρωπο που βρίσκεται στο εμπρός κάθισμα, αν κατά τη διάρκεια μίας μετωπικής σύγκρουσης ο πίσω επιβάτης δε φορά τη ζώνη ασφαλείας, θα επικαλεστούμε τους νόμους της φυσικής και πιο συγκεκριμένα αυτόν της ορμής και το θεώρημα μεταβολής της κινητικής ενέργειας. Κατά τη σύγκρουση, λοιπόν, το όχημα θα ακινητοποιηθεί σε ελάχιστο χρόνο και ο πίσω επιβάτης, μη φορώντας τη ζώνη ασφαλείας, θα εκτοξευθεί σχεδόν με την ταχύτητα που είχε το όχημα και θα «προσγειωθεί» στον εμπρός επιβάτη. Η ορμή που αναπτύσσεται ισούται με τη μάζα του επιβάτη πολλαπλασιαζόμενη με την ταχύτητα.
Μπορεί τα νούμερα να είναι απόλυτα, αλλά πολλές φορές δεν είμαστε σε θέση να κατανοήσουμε πλήρως τη σφοδρότητα της σύγκρουσης με ταχύτητες που αναπτύσσονται εντός ή εκτός πόλης, γι` αυτό θα χρησιμοποιήσουμε αντίστοιχα παραδείγματα κάνοντας κάποιες παραδοχές ώστε να γίνουμε πιο κατανοητοί. Μία παραδοχή, για παράδειγμα, είναι το γεγονός ότι η ταχύτητα πρόσκρουσης δεν είναι ίδια με την ταχύτητα «εκτόξευσης» του πίσω επιβάτη, αλλά λίγο υψηλότερη. Κάτι τέτοιο συμβαίνει λόγω των ζωνών ελεγχόμενης παραμόρφωσης, οι οποίες απορροφούν ένα μέρος της κινητικής ενέργειας κατά τη σύγκρουση. Το μόνο σίγουρο είναι ότι διαβάζοντας αυτά τα παραδείγματα, στο μέλλον δεν πρόκειται να ξεκινήσετε τη διαδρομή σας αν δεν βεβαιωθείτε ότι οι πάντες φορούν τη ζώνη ασφαλείας.