Την Παρασκευή 22 Νοεμβρίου ο σύλλογός μας SOS Τροχαία Εγκλήματα πραγματοποίησε στο Ελληνικό Μολύβι εκδήλωση για την Παγκόσμια Ημέρα Μνήμης Θυμάτων Τροχαίων. Κεντρική ομιλήτρια ήταν η πρέσβειρα της Σουηδίας κ. Charlotte Sammelin.
Παρακάτω παρουσιάζονται τα κεντρικά σημεία της ομιλίας της*:
Στην εισαγωγή της σημείωσε πως η παρουσία της στην εκδήλωση του SOS Τροχαία εγκλήματα αποτελεί φόρο τιμής στα θύματα, ένδειξη συμπαράστασης στις οικογένειες και τους φίλους τους, αλλά κυρίως δέσμευση ανεύρεσης λύσης ώστε να σταματήσουμε να θρηνούμε θύματα.
Στη συνέχεια αναφέρθηκε σε αριθμητικά δεδομένα. Δηλαδή ότι σύμφωνα με τον ΠΟΥ ως το 2030 οι θάνατοι από τροχαίες συγκρούσεις θα είναι η 5η αιτία θανάτου στον κόσμο. Επίσης ότι κάθε χρόνο 1,25 εκατομμύρια άνθρωποι χάνουν τη ζωή τους στο δρόμο. Στη Σουηδία έχουν καταφέρει από την αρχή της χιλιετίας να έχουν πτώση 50% στους θανάτους από τροχαία – από 597 το 2000 σε 259 το 2015 (201 άνδρες και 58 γυναίκες). Το 60% των θανατηφόρων τροχαίων αφορά δικυκλιστές, το 10% ποδηλάτες κι ένα 10%-15% είναι πεζοί που πεθαίνουν μετά από χτύπημα μηχανοκίνητου μέσου. Το ¼ των θανατηφόρων τροχαίων συνδέεται με κατανάλωση αλκοόλ**.
Έπειτα ανέφερε πως το Υπουργείο Μεταφορών είναι αυτό που συντονίζει, οργανώνει και νομοθετεί σε σχέση με τις μεταφορές και μετακινήσεις, φροντίζει για τη θέσπιση νόμων και έπειτα σε συνεργασία με την αστυνομία την εφαρμογή τους. Δεν υπάρχει ένας οργανισμός ή φορέας αρμόδιος για την οδική ασφάλεια. Υπάρχει όμως συνεργασία μεταξύ διαφορετικών φορέων ώστε αυτή να διασφαλίζεται και να βελτιώνεται.
Το Όραμα Μηδέν (Vision Zero) ψηφίστηκε στη Σουηδική Βουλή το 1997, καθώς από το 1995 που πρωτοσυστάθηκε ως ιδέα άλλαξε τον παραδοσιακό τρόπο αντίληψης για την οδική ασφάλεια.
Η κεντρική του ιδέα συνοψίζεται σε μια πρόταση: Κανένας άνθρωπος δεν θα έπρεπε να πεθαίνει ή να τραυματίζεται σοβαρά σε τροχαίο.
Για το Vision Zero το πρόβλημα δεν είναι ότι συμβαίνουν τροχαία συμβάντα, αλλά το ότι τα συμβάντα αυτά δεν πρέπει ν οδηγούν σε θανατηφόρους ή σοβαρούς τραυματισμούς. Το οδικό δίκτυο μεταφορών αντιμετωπίζεται ως σύστημα, όπου τα διαφορετικά στοιχεία που το αποτελούν (δρόμοι, οχήματα, άνθρωποι) πρέπει να αλληλεπιδρούν με ασφαλή τρόπο. Κατά συνέπεια είναι σημαντικό οι δρόμοι και τα οχήματα που κινούνται σ’ αυτούς να είναι έτσι σχεδιασμένα, ώστε σε περίπτωση τροχαίου συμβάντος οι δυνάμεις πρόσκρουσης να μην επαρκούν για να προκαλέσουν σοβαρό τραυματισμό ή θάνατο σε κανένα άνθρωπο.
Η Σουηδία έχει κάνει αρκετά καλή δουλειά στο θέμα της οδικής ασφάλειας. Έβαλε στόχο να μειώσει τους σοβαρούς τραυματισμούς κατά ¼ από το 2007 έως το 2020 και όλα τα στοιχεία δείχνουν ότι ο στόχος θα επιτευχθεί.
Η προσπάθεια όμως συνεχίζεται σε τρεις βασικούς άξονες:
- Ενίσχυση της δουλειάς και των μέτρων που αποδεδειγμένα έχουν φέρει θετικά αποτελέσματα.
- Ανάπτυξη και υιοθέτηση νέων μέτρων που σχετίζονται με την οδική ασφάλεια.
- Προσαρμοστικότητα του συστήματος οδικής ασφάλειας στις κοινωνικές αλλαγές που συμβαίνουν.
Το Σουηδικό μοντέλο οδικής ασφάλειας – το Vision Zero- έχει τραβήξει την προσοχή της παγκόσμιας κοινότητας κι έχει επαινεθεί τόσο σε επίπεδο Ηνωμένων Εθνών, όσο και σε Ευρωπαικό.
Κλειδί της επιτυχίας είναι ότι εστίασαν στη συνεργασία φορέων και δημιούργησαν δίκτυα συνεργασίας με κοινό στόχο την οδική ασφάλεια.
Για παράδειγμα σε πολλούς δρόμους στη Σουηδία μπήκαν προστατευτικές μπάρες διαχωρισμού των δυο ρευμάτων κυκλοφορίας, η τροχαία μπορεί πια να ελέγχει την ταχύτητα των οχημάτων με κάμερες, οι διασταυρώσεις αντικαθίστανται από κυκλικούς κόμβους, η αυτοκινητοβιομηχανία επενδύει σε ασφαλέστερα αυτοκίνητα και όταν γίνεται κυκλοφοριακός σχεδιασμός σε αστικές περιοχές, λαμβάνονται πρώτα υπόψη οι ευάλωτοι χρήστες (παιδιά, ηλικιωμένοι, ποδηλάτες).
Όσο αυξάνει η ταχύτητα ενός οχήματος τόσο αυξάνει η πιθανότητα θανάσιμου ή σοβαρού τραυματισμού, άρα ο περιορισμός της ταχύτητας είναι ο Νο 1 παράγοντας για την οδική ασφάλεια.
Τέλος η καλεσμένη μας αναφέρθηκε στην παγκόσμια διυπουργική συνάντηση για την οδική ασφάλεια που θα φιλοξενήσει το Φεβρουάριο του 2020 η Σουηδία. Θα είναι μια ευκαιρία να υπάρξει ανταλλαγή γνώσεων, εμπειριών, αλλά και δεσμεύσεων σε ανώτατο επίπεδο για την οδική ασφάλεια.
*Η μετάφραση και η σύνοψη της ομιλίας έγινε από τη Χριστιάνα Βλαχάκη.
**Στην Σουηδία η επιτρεπόμενη Συγκέντρωση Αλκοόλ στο Αίμα για τους Οδηγούς είναι 0.2g/L, μικρότερη απ αυτή που ισχύει στη χώρα μας(0.5gr/L) και σε άλλες Ευρωπαϊκές χώρες.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου