Τι είναι η Ε.Υ.ΘΥ.Τ.Α.


Η ΕΥΘΥΤΑ ΡΟΔΟΥ- ΠΑΡΑΤΗΡΗΤΗΡΙΟ ΟΔΙΚΗΣ ΑΣΦΑΛΕΙΑΣ

Εταιρεία Υποστήριξης Θυμάτων Τροχαίων Ατυχημάτων είναι ένας Μη Κερδοσκοπικός, Μη Κυβερνητικός Οργανισμός, στο χώρο της Οδικής Ασφάλειας.
Στη Ρόδο λειτουργεί από τον Ιούνιο 2004 , πρωτοβουλία της Προέδρου Καρύδη Ελένης, θύμα τροχαίου ατυχήματος, μετά από τον χαμό του γιου της Δημήτρη 19 χρόνων στις 12 Φεβρουαρίου 2002, πλαισιωμένη από επιστήμονες, θύματα, συγγενείς τροχαίων δυστυχημάτων και ευαισθητοποιημένα άτομα στο θέμα της Οδικής Ασφάλειας.
Είναι μέλος:

-Της Ευρωπαϊκής Ομοσπονδίας Θυμάτων Τροχαίων Ατυχημάτων-FEVR (Σύμβουλος του Ο.Η.Ε και του Π.Ο.Υ)
-Υποστηρικτής της Παγκόσμιας Οργάνωσης « MAKE ROADS SAFE »
-Το 2008 υπέγραψε την Ευρωπαϊκή Χάρτα Οδικής Ασφάλειας, για λιγότερα θύματα με την υποστήριξη της Ε.Ε.
-Αρωγό μέλος του Ε.Δ.Ι.ΠΑ.Β (Εθνικό Δίκτυο Πρόληψης Ατυχημάτων , συμπεριλαμβανομένων των τροχαίων)
-Μέλος της Διακομματικής Επιτροπής Δήμου Ρόδου
-Ιδρυτικό μέλος του Πανελλαδικού Συλλόγου
"SOS ΤΡΟΧΑΙΑ ΕΓΚΛΗΜΑΤΑ"
-Υποστηρίζει την Δεκαετία Δράσης 2011-2020 για την Οδική Ασφάλεια
-Συνεργάζεται με φορείς του Δημόσιου του Ιδιωτικού τομέα, με Παγκόσμιους & Ευρωπαϊκούς Φορείς και Οργανισμούς.

Ποιοι είναι οι σκοποί :

+Η υποστήριξη των θυμάτων των Τροχαίων Ατυχημάτων από ομάδα συμβούλων ( νομικών, ιατρών, ειδικών εμπειρογνωμόνων, συγκοινωνιολόγων, μηχανολόγων, εκπαιδευτικών, ψυχολόγων, κοινωνικών λειτουργών ).

+Η ανάπτυξη αλληλεγγύης μεταξύ των θυμάτων των Τροχαίων Ατυχημάτων( ηθική υποστήριξη ).

+Η οργανωμένη παρέμβαση και η κοινωνική πίεση προς τους φορείς της πολιτείας, για τη βελτίωση της οδικής ασφάλειας και την μείωση των τροχαίων ατυχημάτων.

+Η υποστήριξη η ανάληψη και προώθηση δραστηριοτήτων σε θέματα τα οποία προάγουν την οδική ασφάλεια, την κυκλοφοριακή αγωγή, την έρευνα, την ενημέρωση , την ευαισθητοποίηση των πολιτών των ιδιαίτερα ευάλωτων ηλικιών (μαθητών, ηλικιωμένων).

Ποιο είναι το Δυναμικό της:

Η ΕΥΘΥΤΑ ΡΟΔΟΥ, διαθέτει ένα τεχνοκρατικό πυρήνα από επιστήμονες- μέλη διαφόρων κλάδων ( Υγειονομικούς, Νομικούς, Εκπαιδευτικούς, Μηχανολόγους- Μηχανικούς, Πραγματογνώμονες, Συγκοινωνιολόγους, Οικονομολόγους, Αναλυτές Η/Υ, Ψυχολόγους, Κοινωνικούς Λειτουργούς).

Το δυναμικό της ΕΥΘΥΤΑ ΡΟΔΟΥ, ανταποκρίνεται απόλυτα στις υψηλές απαιτήσεις σοβαρών ερευνητικών προγραμμάτων, με θέμα την Οδική Ασφάλεια, την πρόσληψη και την μείωση των Τροχαίων Ατυχημάτων.

Διαθέτει επίσης ένα αξιόλογο επιτελείο έμπειρων επιστημόνων, που της επέτρεψε ως τώρα να πραγματοποιήσει πολλαπλές εκπαιδευτικές- ενημερωτικές δράσεις με στόχο τη βελτίωση της Οδικής Συμπεριφοράς.

Ποιες είναι οι Δραστηριότητές της:

Η ΕΥΘΥΤΑ ΡΟΔΟΥ, συμβάλλει δραστικά στην ενημέρωση των πολιτών για την Οδική Ασφάλεια, την πρόληψη και την μείωση των τροχαίων ατυχημάτων και παρέχει σε μόνιμη βάση Νομική, Ιατρική, Ψυχολογική και Κοινωνική Υποστήριξη σε θύματα και συγγενείς θυμάτων Τροχαίων Ατυχημάτων όταν αυτή ζητηθεί.

Η ΕΥΘΥΤΑ ΡΟΔΟΥ, έχει διοργανώσει εκδηλώσεις ( Ημερίδες, Έκθεση φωτογραφίας , Δράσεις σε ανοικτούς χώρους, Διδασκαλία σε Σχολεία Α/ας και Β/ας Εκπαίδευσης, Σεμινάρια σε κέντρα εκπαίδευσης νεοσυλλέκτων, Ενημερωτικές ομιλίες σε Δήμους της Ρόδου) στο πλαίσιο της ενημέρωσης των πολιτών σε θέματα που προάγουν την Οδική Ασφάλεια και έχει κάνει ουσιαστικές παρεμβάσεις στους φορείς σε θέματα Οδικής Ασφάλειας.

Έχει εκδώσει ενημερωτικά έντυπα με έγκυρη επιστημονική πληροφόρηση σε θέματα Οδικής Ασφάλειας.

Η ΕΥΘΥΤΑ ΡΟΔΟΥ, πιστεύει ότι για την επίτευξη αποτελεσμάτων χρειάζεται δραστηριοποίηση από τους πολίτες, υποστήριξη από τον κρατικό μηχανισμό και αλλαγή της αρνητικής νοοτροπίας στοιχεία που θα μας βοηθήσουν να απαλλαγούμε από την ιδιότητα της Ευρωπαϊκής χώρας με μεγάλο αριθμό Θυμάτων Τροχαίων δυστυχημάτων και με επικίνδυνους δρόμους για ασφαλή οδήγηση.

http://www.efhtita.gr















8 Δεκ 2019

Όραμα Μηδέν: η πρέσβειρα της Σουηδίας στην εκδήλωση του SOS Τροχαία Εγκλήματα

Την Παρασκευή 22 Νοεμβρίου ο σύλλογός μας SOS Τροχαία Εγκλήματα πραγματοποίησε στο Ελληνικό Μολύβι εκδήλωση για την Παγκόσμια Ημέρα Μνήμης Θυμάτων Τροχαίων. Κεντρική ομιλήτρια ήταν η πρέσβειρα της Σουηδίας κ. Charlotte Sammelin.
Charlotte Sammelin










Παρακάτω παρουσιάζονται τα κεντρικά σημεία της ομιλίας της*:
Στην εισαγωγή της σημείωσε πως η παρουσία της στην εκδήλωση του SOS Τροχαία εγκλήματα αποτελεί φόρο τιμής στα θύματα, ένδειξη συμπαράστασης στις οικογένειες και τους φίλους τους, αλλά κυρίως δέσμευση ανεύρεσης λύσης ώστε να σταματήσουμε να θρηνούμε θύματα.
Στη συνέχεια αναφέρθηκε σε αριθμητικά δεδομένα. Δηλαδή ότι σύμφωνα με τον ΠΟΥ ως το 2030  οι θάνατοι από τροχαίες συγκρούσεις θα είναι η 5η αιτία θανάτου στον κόσμο. Επίσης ότι κάθε χρόνο 1,25 εκατομμύρια άνθρωποι χάνουν τη ζωή τους στο δρόμο. Στη Σουηδία έχουν καταφέρει από την αρχή της χιλιετίας να έχουν πτώση 50% στους θανάτους από τροχαία – από 597 το 2000 σε 259 το 2015 (201 άνδρες και 58 γυναίκες). Το 60% των θανατηφόρων τροχαίων αφορά δικυκλιστές, το 10% ποδηλάτες κι ένα 10%-15% είναι πεζοί που πεθαίνουν μετά από χτύπημα μηχανοκίνητου μέσου. Το ¼ των θανατηφόρων τροχαίων συνδέεται με κατανάλωση αλκοόλ**.
Έπειτα ανέφερε πως  το Υπουργείο Μεταφορών είναι αυτό που συντονίζει, οργανώνει και νομοθετεί σε σχέση με τις μεταφορές και μετακινήσεις, φροντίζει για τη θέσπιση νόμων και έπειτα σε συνεργασία με την αστυνομία την εφαρμογή τους. Δεν υπάρχει ένας οργανισμός ή φορέας αρμόδιος για την οδική ασφάλεια. Υπάρχει όμως συνεργασία μεταξύ διαφορετικών φορέων ώστε αυτή να διασφαλίζεται και να βελτιώνεται.
Το Όραμα Μηδέν (Vision Zero) ψηφίστηκε στη Σουηδική Βουλή το 1997, καθώς από το 1995 που πρωτοσυστάθηκε ως ιδέα άλλαξε τον παραδοσιακό τρόπο αντίληψης για την οδική ασφάλεια.
Η κεντρική του ιδέα συνοψίζεται σε μια πρόταση: Κανένας άνθρωπος δεν θα έπρεπε να πεθαίνει ή να τραυματίζεται σοβαρά σε τροχαίο.
Για το Vision Zero  το πρόβλημα δεν είναι ότι συμβαίνουν τροχαία συμβάντα, αλλά το ότι τα συμβάντα αυτά δεν πρέπει ν οδηγούν σε θανατηφόρους ή σοβαρούς τραυματισμούς. Το οδικό δίκτυο μεταφορών αντιμετωπίζεται ως σύστημα, όπου τα διαφορετικά στοιχεία που το αποτελούν (δρόμοι, οχήματα, άνθρωποι) πρέπει να αλληλεπιδρούν με ασφαλή τρόπο. Κατά συνέπεια είναι σημαντικό οι δρόμοι και τα οχήματα που κινούνται σ’ αυτούς να είναι έτσι σχεδιασμένα, ώστε σε περίπτωση τροχαίου συμβάντος οι δυνάμεις πρόσκρουσης να μην επαρκούν για να προκαλέσουν σοβαρό τραυματισμό ή θάνατο σε κανένα άνθρωπο.
Η Σουηδία έχει κάνει αρκετά καλή δουλειά στο θέμα της οδικής ασφάλειας. Έβαλε στόχο να μειώσει τους σοβαρούς τραυματισμούς κατά ¼ από το 2007 έως το 2020 και όλα τα στοιχεία δείχνουν ότι ο στόχος θα επιτευχθεί.
Η προσπάθεια όμως συνεχίζεται  σε τρεις βασικούς άξονες:
  • Ενίσχυση της δουλειάς και των μέτρων που αποδεδειγμένα έχουν φέρει θετικά αποτελέσματα.
  • Ανάπτυξη και υιοθέτηση νέων μέτρων που σχετίζονται με την οδική ασφάλεια.
  • Προσαρμοστικότητα του συστήματος οδικής ασφάλειας στις κοινωνικές αλλαγές που συμβαίνουν.
Το Σουηδικό μοντέλο οδικής ασφάλειας – το Vision Zero- έχει τραβήξει την προσοχή της παγκόσμιας κοινότητας κι έχει επαινεθεί τόσο σε επίπεδο Ηνωμένων Εθνών, όσο και σε Ευρωπαικό.
Κλειδί της επιτυχίας είναι ότι εστίασαν στη συνεργασία φορέων και δημιούργησαν δίκτυα συνεργασίας με κοινό στόχο την οδική ασφάλεια.
Για παράδειγμα σε πολλούς δρόμους στη Σουηδία μπήκαν προστατευτικές μπάρες διαχωρισμού των δυο ρευμάτων κυκλοφορίας, η τροχαία μπορεί πια να ελέγχει την ταχύτητα των οχημάτων με κάμερες, οι διασταυρώσεις αντικαθίστανται από κυκλικούς κόμβους, η αυτοκινητοβιομηχανία επενδύει σε ασφαλέστερα αυτοκίνητα και όταν γίνεται κυκλοφοριακός σχεδιασμός σε αστικές περιοχές, λαμβάνονται πρώτα υπόψη οι ευάλωτοι χρήστες (παιδιά, ηλικιωμένοι, ποδηλάτες).
Όσο αυξάνει η ταχύτητα ενός οχήματος τόσο αυξάνει η πιθανότητα θανάσιμου ή σοβαρού τραυματισμού, άρα ο περιορισμός της ταχύτητας είναι ο Νο 1 παράγοντας για την οδική ασφάλεια.
Τέλος η καλεσμένη μας αναφέρθηκε στην παγκόσμια διυπουργική συνάντηση για την οδική ασφάλεια που θα φιλοξενήσει το Φεβρουάριο του 2020 η Σουηδία.  Θα είναι μια ευκαιρία να υπάρξει ανταλλαγή γνώσεων, εμπειριών, αλλά και δεσμεύσεων σε ανώτατο επίπεδο για την οδική ασφάλεια.
Παγκόσμια Ημέρα Μνήμης – SOS Τροχαία Εγκλήματα











*Η  μετάφραση και η σύνοψη της ομιλίας έγινε από τη Χριστιάνα Βλαχάκη.
**Στην Σουηδία η επιτρεπόμενη Συγκέντρωση Αλκοόλ στο Αίμα για τους Οδηγούς είναι 0.2g/L, μικρότερη απ αυτή που ισχύει στη χώρα μας(0.5gr/L) και σε άλλες Ευρωπαϊκές χώρες.

Δεν υπάρχουν σχόλια: