13 Μαρ 2023

ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ:Επιστολή, προς τους ‘Έλληνες Ευρωβουλευτές του Ε.Κ Αίτημα: Την Αναγνώριση των Θυμάτων Τροχαίων ως Θύματα Εγκληματικότητας.

 

 



Ρόδος,
10  Μαρτίου 2023

Τα 28  Μέλη της Ευρωπαϊκής Ομοσπονδίας Θυμάτων Οδικών Τροχαίων ( F.E,V.R), της οποίας  η ΕΥΘΥΤΑ ΡΟΔΟΥ-Παρατηρητήριο Οδικής Ασφάλειας είναι ενεργό μέλος της,  απέστειλαν επιστολές προς όλους τους Βουλευτές των χωρών  του ΕΚ,  εν όψει της συζήτησης στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο μιας μεταρρύθμισης του Νόμου 2012/29/ΕΕ του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου, της 25ης Οκτωβρίου 2012, ζητώντας την υπογραφή τους, ώστε οι Ευρωπαίοι βουλευτές των χωρών της Ε.Ε  να υποστηρίξουν τα θύματα και να αναγνωρίσουν ρητά σε αυτήν την ομάδα την εξίσωση των θυμάτων τροχαίων δυστυχημάτων με τα υπόλοιπα θύματα βίαιων πράξεων, αποφεύγοντας τη δημιουργία κατηγοριών θυμάτων.

 Τα θύματα τροχαίων είναι θύματα βίαιων πράξεων που εμπίπτουν στην εγκληματική σφαίρα. Η οδική βία προκαλεί θανάτους και τραυματισμούς με ισόβιες συνέπειες. Ως εκ τούτου θα πρέπει να προστατεύονται από τον νόμο για τα δικαιώματα των θυμάτων. 

 Αυτή η τροποποίηση είναι μια ευκαιρία να αναγνωριστεί ρητά αυτή η ομάδα που αξίζει την προστασία που θα θεσπίσει ο νόμος και να εξισωθούν τα θύματα τροχαίων με τα υπόλοιπα θύματα βίαιων πράξεων.

 Η μη αναγνώριση της απώλειας και της ταλαιπωρίας που υπέστησαν τα θύματα τροχαίων από την κοινωνία, την Κοινότητα και το δικαστικό σύστημα, μπορεί να οδηγήσει σε δευτερογενή θυματοποίηση, τονίζοντας και παρατείνοντας την απελπισία και τον πόνο τους.

 Ελπίζουμε να λάβετε υπόψη το αίτημά μας και με την παρέμβασή σας και της κοινοβουλευτικής σας ομάδας να ψηφίσετε για την προστασία των θυμάτων οδικής βίας. 

 Για να εξηγήσουμε την πρότασή μας,  καταθέσαμε με περισσότερες λεπτομέρειες τα επιχειρήματά μας, καθώς και την σχετική απάντηση του κ. DIDIER REYNDERS Επιτρόπου Δικαιοσύνης που έχει αποστείλει προς τον Πρόεδρο της F.E.V.R



ΕΠΙΧΕΙΡΗΜΑΤΑ ΠΡΟΣ ΥΠΟΣΤΗΡΙΞΗ ΤΩΝ ΑΙΤΗΣΕΩΝ ΜΑΣ


1.Τα θύματα τροχαίων είναι επίσης θύματα εγκληματικότητας.

Στην Ευρώπη μόνο λίγα θύματα τροχαίων προστατεύονται από τον νόμο για τα δικαιώματα των θυμάτων. Για παράδειγμα, στην Ισπανία λιγότερο από το 2% όσων έχουν υποβληθεί σε ποινική δίκη. Ένας από τους λόγους είναι η μη αναγνώριση των θυμάτων τροχαίων ως θύματα εγκληματιών, παρόλο που στις περισσότερες περιπτώσεις είναι αποτέλεσμα επιθέσεων κατά της Οδικής Ασφάλειας, αποτέλεσμα απερίσκεπτης, ασυνείδητης και παράνομης συμπεριφοράς . 

2.Δεν πρέπει να υπάρχουν κατηγορίες θυμάτων.

Τα θύματα πρέπει να τυγχάνουν ίσης μεταχείρισης, ανεξάρτητα από τον ποινικό λόγο για τον οποίο έχουν υποστεί βλάβη. Εάν ένα άτομο σκοτωθεί ή τραυματιστεί σοβαρά, δεν θα πρέπει να έχει σημασία αν προκλήθηκε από τρομοκρατική ενέργεια, πυροβολισμό, αγώνα ή τροχαίο. Ο συναισθηματικός αντίκτυπος στις οικογένειες είναι επίσης ο ίδιος, ανεξάρτητα από την αιτία των τραυματισμών.

 3. Δεν είναι ατυχήματα, είναι οδική βία.

Γνωρίζουμε ότι η πλειονότητα των τροχαίων μπορούν να αποφευχθούν και ότι πολλά είναι αποτέλεσμα απερισκεψίας, όπως υπερβολική ταχύτητα, υψηλά επίπεδα αλκοόλ στο αίμα, απόσπαση προσοχής κ.λπ. συμπεριφορές που προβλέπονται στον Ποινικό Κώδικα ορισμένων ευρωπαϊκών χωρών.

Επιπλέον, τα στοιχεία δείχνουν ότι δεν πρόκειται για μεμονωμένα γεγονότα. Βλέπουμε, για παράδειγμα,ότι εκτιμάται ότι 19.800 άνθρωποι σκοτώθηκαν σε τροχαία δυστυχήματα το 2021 στην Ευρώπη και 20.000 άνθρωποι τραυματίστηκαν σοβαρά στους δρόμους της ΕΕ27 το 2019 σύμφωνα με την έκθεση PIN του ETSC, επομένως είναι ένα δομικό πρόβλημα και το συμπέρασμά μας είναι ότι υπάρχει πολλή επιθετικότητα κατά την κυκλοφορία.

Αυτά τα δεδομένα μας επιτρέπουν να μιλάμε σθεναρά για την οδική βία. Μια βία που δεν αναγνωρίζεται από την κοινωνία και που απαιτεί από τις Κυβερνήσεις μια ολοκληρωμένη δράση όσον αφορά την πρόληψη, την προστασία και την σεβασμό στα θύματα.

Τα στοιχεία που καταγράφονται στις στατιστικές δεν είναι ποτέ αληθινά. Από τη μια πλευρά, λόγω των διαφορετικών εθνικών ορισμών του «σοβαρού τραυματισμού», μαζί με τα διαφορετικά επίπεδα υποδηλώσεων. Και από την άλλη, αφού δεν δίνουν την πραγματική διάσταση του προβλήματος. Γνωρίζουμε ότι περίπου 4 άτομα από το περιβάλλον του θύματος τροχαίου που έχει καταλήξει στον θάνατο ή τον τραυματισμό με συνέπειες για τη ζωή, θα δουν τη ζωή τους να επηρεάζεται σημαντικά. Το εύρος των συνεπειών των τροχαίων είναι ακόμη μεγαλύτερο από αυτό που αναγνωρίζεται επίσημα, επομένως δεν είναι ένα μικρό ή ασήμαντο πρόβλημα.

4.Το να κάνετε τα θύματα αόρατα μπορεί να τα επανατραυματίσετε.

Η αποτυχία αναγνώρισης της απώλειας και της ταλαιπωρίας που υπέστησαν τα θύματα τροχαίων από την κοινωνία, τα κράτη και το δικαστικό σύστημα μπορεί να οδηγήσει σε δευτερογενή θυματοποίηση, τονίζοντας και παρατείνοντας την απελπισία και τον πόνο τους.

Μετά από μια τραυματική εμπειρία, όπως ένα τροχαίο, είναι απαραίτητο να διασφαλιστεί μια ολοκληρωμένη και επαρκής φροντίδα μετά τη σύγκρουση που περιλαμβάνει:

– διερεύνηση σύγκρουσης με ελάχιστα εγγυημένα πρότυπα

– ποινική και αστική δικαιοσύνη για τα θύματα και εφαρμογή του νόμου για τα δικαιώματα των θυμάτων

– επαρκή ιατρική, ψυχολογική και κοινωνική φροντίδα

Όλα αυτά θα είναι δυνατά, εάν υπάρξει αναγνώριση από τους θεσμούς και τη δικαιοσύνη.

5. Η νέα οδηγία και το καθεστώς του θύματος πρέπει επίσης να προστατεύουν τα θύματα τροχαίων.

Τα τροχαία είναι βίαιες πράξεις, ενώπιον των οποίων τα θύματα δεν μπορούν και δεν πρέπει να γυρίσουν την πλάτη τους, πρέπει να υπάρξει απάντηση από τους θεσμούς και την κοινωνία συνολικά και ο Νόμος για τα Δικαιώματα των Θυμάτων αποτελεί μέρος αυτής της απάντησης, καθώς και η δικαιοσύνη.

Η ανθεκτικότητα είναι η ικανότητα του ανθρώπου να αντιμετωπίζει τραυματικές εμπειρίες και να αντλεί όφελος από αυτές, που νοείται ως ζωτικής σημασίας μάθηση. Κάθε άνθρωπος έχει το δικαίωμα να ανακτήσει την ποιότητα της ζωής του μετά από ένα τραυματικό γεγονός, όπως ένα τροχαίο ατύχημα.

Γνωρίζουμε ότι τα ανθρώπινα όντα είναι ικανά να αντισταθούν και να «αναγεννηθούν» μπροστά στις αντιξοότητες της ζωής, αλλά τόσο η κοινωνία όσο και

Η Πολιτεία πρέπει να προσφέρει  όλες τις εγγυήσεις για να υλοποιηθούν τα παραπάνω.

Ζητάμε από τον Νόμο, να υποστηρίξει τα Δικαιώματα των Θυμάτων και να προστατεύσει τα θύματα καθώς επίσης και ένα σημαντικό βήμα θα ήταν η μεταφορά του Νόμου στο εθνικό δίκαιο, ώστε να συμπεριληφθούν ως ομάδα που μπορεί να καλυφθεί.

Τελειώνοντας, ο  κ. DIDIER REYNDERS, Επίτροπος Δικαιοσύνης, στην επιστολή του  προς τον Πρόεδρο της Ευρωπαϊκής Ομοσπονδίας Θυμάτων (F.E.V.R) αναφέρει ότι:

Τα θύματα εγκληματικών πράξεων που διαπράττονται στο πλαίσιο της οδικής κυκλοφορίας, πρέπει πράγματι να είναι ικανά να στηρίζονται στο γεγονός ότι τα δικαιώματά τους είναι αναγνωρισμένα και αντιμετωπίζονται με σεβασμό, αξιοπρέπεια, με έναν μετρημένο και επαγγελματικό και τρόπο που δεν εισάγει διακρίσεις.

Σύμφωνα με τους κανόνες της ΕΕ για δικαιώματα των θυμάτων, θύματα εγκλημάτων που διαπράττονται στο πλαίσιο της οδικής κυκλοφορίας θα πρέπει να μπορούν να βασίζονται στα δικαιώματά τους, για πρόσβαση σε πληροφορίες, για υποστήριξη και προστασία σύμφωνα με τις ατομικές τους ανάγκες και σε ένα σύνολο διαδικαστικών δικαιωμάτων.

Αυτό είναι το σκεπτικό πίσω από τον νόμο για τα δικαιώματα των θυμάτων που εγκρίθηκε το 2012
και αυτή είναι και η λογική πίσω από την πλέον πρόσφατη Στρατηγική της ΕΕ για τα δικαιώματα
των θυμάτων (2020-2025) που εφαρμόστηκαν τον Ιούνιο του 2020.

Πράγματι, η στρατηγική δίνει παραδείγματα ορισμένων θυμάτων εγκληματικών πράξεων, όπως παιδιά θύματα, θύματα τρομοκρατίας ή θύματα ενδοοικογενειακής βίας ως πιο ευάλωτα θύματα που μπορεί να χρειάζονται ειδική υποστήριξη και προστασία λόγω της φύσης του εγκλήματος ή των συνθηκών στις οποίες έγινε το έγκλημα. Ωστόσο, η στρατηγική της ΕΕ για τα δικαιώματα των θυμάτων ισχύει για όλα τα θύματα κάθε εγκλήματος.
Ο κύριος στόχος της στρατηγικής της ΕΕ για τα δικαιώματα των θυμάτων είναι να διασφαλίσει ότι όλα τα θύματα εγκληματικότητας ανεξάρτητα από το πού στην ΕΕ και σε ποιες συνθήκες έλαβε χώρα το έγκλημα, μπορούν να βασιστούν πλήρως στα δικά τους δικαιώματα. Αυτό ισχύει χωρίς αμφιβολία για τα θύματα εγκλημάτων που σχετίζονται με την οδική κυκλοφορία.

                               Μαζί μπορούμε να βελτιώσουμε την οδική ασφάλεια.

                                            Μαζί μπορούμε να σώσουμε ζωές!

 

 

 

 

                                                                    

                                                   

 

 

 

 

 

 

 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου