17 Αυγ 2023

Delivery: ΚΥΑ για την προστασία των εργαζομένων στη διανομή

Delivery: ΚΥΑ για την προστασία των εργαζομένων στη διανομή 

Τι προβλέπει η Κοινή Υπουργική Απόφαση

Το πλέγμα προστασίας των εργαζομένων στη διανομή (delivery) ενισχύει σημαντικά Κοινή Υπουργική Απόφαση (ΚΥΑ), την οποία υπέγραψαν ο υφυπουργός Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης, Βασίλης Σπανάκης, η υφυπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Χριστίνα Αλεξοπούλου και ο υπουργός Προστασίας του Πολίτη, Γιάννης Οικονόμου.

Η ΚΥΑ αφορά στην ορθή συντήρηση των οχημάτων και ορίζει τις αυστηρές τεχνικές προδιαγραφές των μέσων ατομικής προστασίας που οφείλει να παρέχει ο εκάστοτε εργοδότης στους διανομείς που απασχολεί, συμπεριλαμβανομένων και των εργαζομένων στις ψηφιακές πλατφόρμες.

«Η προστασία της υγείας και της ασφάλειας των εργαζομένων αποτελεί κύριο μέλημά μας»

Ο υπουργός Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης, Άδωνις Γεωργιάδης, δήλωσε σχετικά: «Η προστασία της υγείας και της ασφάλειας των εργαζομένων αποτελεί κύριο μέλημά μας. Όταν μάλιστα πρόκειται για εργαζόμενους που εκτίθενται σε αυξημένου βαθμού κινδύνους ως προς την υγεία και την ασφάλειά τους, όπως είναι οι διανομείς/μεταφορείς, τότε πρέπει να δρούμε άμεσα.

Για τον λόγο αυτό, το υπουργείο Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης και τα συναρμόδια υπουργεία υπέγραψαν Κοινή Υπουργική Απόφαση, η οποία θεσπίζει συγκεκριμένους κανόνες για τους εργαζόμενους στα delivery με τη μέγιστη δυνατή ασφάλεια για τη ζωή τους και την ευζωία τους. Είμαι πολύ ευτυχής που μπορούμε να βοηθήσουμε τους σκληρά εργαζόμενους σε αυτόν τον κλάδο να αποκτήσουν ένα πέπλο προστασίας και καλύτερες συνθήκες εργασίας».

Τι ανέφερε ο κ. Σπανάκης

Από την πλευρά του, ο υφυπουργός Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης, Βασίλης Σπανάκης, υπογράμμισε: «Γνωρίζουμε ότι υπάρχουν σημαντικές διαχρονικές προκλήσεις στα ζητήματα των συνθηκών εργασίας. Είμαστε αποφασισμένοι να θωρακίσουμε ακόμη περισσότερο την υγεία και ασφάλεια των εργαζομένων – όλων ανεξαιρέτως – και ιδίως αυτών που απασχολούνται σε εργασίες υψηλής επικινδυνότητας, όπως τα delivery.


Σε αυτό το πλαίσιο, υπέγραψα σχετική υπουργική απόφαση για την προστασία των διανομέων είτε αυτοί είναι μισθωτοί είτε πάροχοι υπηρεσιών σε ψηφιακές πλατφόρμες. Θα ακολουθήσουν σύντομα και άλλες δράσεις σχετικές με τον οδικό χάρτη, τις οποίες διαμορφώσαμε με την Εθνική Στρατηγική για την Υγεία και την Ασφάλεια στην Εργασία κατά το χρονικό διάστημα 2022-2027.

Θα συνεχίσουμε με σχέδιο, αποφασιστικότητα και ταχύτητα. Στο ζήτημα της ασφάλειας και της υγείας των εργαζομένων δεν χωρούν αναβολές και παρελκυστικές λογικές. Ταυτόχρονα, συνεργαζόμαστε με την Επιθεώρηση Εργασίας, προκειμένου να διασφαλίσουμε την ουσιαστική και συνεπή εφαρμογή όσων προβλέπει η εθνική και ευρωπαϊκή νομοθεσία για τη βελτίωση των συνθηκών εργασίας των εργαζομένων».

Ελλάδα: πανευρωπαικός πρωταθλητισμός στους τροχαίους τραυματισμούς

Στις 8 Ιουλίου ολοκληρώθηκε η συζήτηση  των προγραμματικών δηλώσεων στη βουλή και η κυβέρνηση έλαβε ψήφο εμπιστοσύνης. Από την συζήτηση απουσίασε ολοκληρωτικά κάθε αναφορά στο ζήτημα των πολιτικών οδικής ασφάλειας που πρέπει (;) να ακολουθήσει η χώρα. Η απουσία ήταν αναμενόμενη, όχι μόνο γιατί καμιά συζήτηση πάνω στο θέμα δεν προκλήθηκε από οποιαδήποτε πλευρά στη διάρκεια της παρατεταμένης προεκλογικής περιόδου και των διπλών εκλογών αλλά γιατί όπως έχουμε επανειλημμένα σημειώσει ένας αριθμός 700 νεκρών από τροχαίους τραυματισμούς και ο αντίστοιχος αριθμός αναπήρων είναι κάτι αποδεκτό από το σύνολο των πολιτικών δυνάμεων αλλά και της κοινωνίας.

Ο μονόδρομος της ανάπτυξης και του πολιτισμού της μηχανοκίνησης εμπεριέχει ως παράπλευρη απώλεια το θάνατο και την αναπηρία. Στην κοινωνία του τζόγου, της κερδοσκοπίας και της αισχροκέρδειας υπάρχουν τυχεροί και άτυχοι. Τα θύματα των τροχαίων συγκρούσεων και οι οικογένειες τους εντάσσονται στην τελευταία κατηγορία. Είναι απλά οι άτυχοι. Μια και στην Ελλάδα το τροχαίο πάντα εξακολουθεί να χαρακτηρίζεται ατύχημα σε αντίθεση με την σταθερή προσήλωση της παγκόσμιας επιστημονικής κοινότητας και όλων των μεγάλων κοινωνικών φορέων και οργανισμών και πλήθους κυβερνήσεων που υποστηρίζουν τεκμηριωμένα πως οι τροχαίες συγκρούσεις είναι προβλέψιμες και συνεπώς το τροχαίο τραύμα μπορεί να προληφθεί.

Η μελέτη των στοιχείων που ανακοίνωσε στις 20 Ιουνίου 2023 το  ETSC (Ευρωπαϊκό Συμβούλιο για την Ασφάλεια των Μεταφορών) δυστυχώς επιβεβαιώνει την απαισιοδοξία όσων ασχολούνται στα σοβαρά, και όχι για εμπορικούς λόγους, με το θέμα της οδικής ασφάλειας στην Ελλάδα.

Παρατηρώντας την εξέλιξη τα τελευταία 20 χρόνια, βλέπουμε πως η Ελλάδα παραμένει σταθερά στην ομάδα των ευρωπαϊκών χωρών με τον μεγαλύτερο αριθμό θυμάτων από τροχαίους τραυματισμούς. Αν και ακολουθεί την συνολική πτωτική τάση που παρατηρείται σε Ευρωπαϊκό επίπεδο η θέση στον κατάλογο των χωρών δεν αλλάζει. Πολλοί έχουν αναφερθεί στις συνέπειες της παρατεταμένης οικονομικής κρίσης, όπως και στην ολοκλήρωση μέρους των αυτοκινητοδρόμων σαν τους κύριους λόγους που προκάλεσαν μια ύφεση στον αριθμό των συγκρούσεων. Προφανώς και κανείς δεν μπορεί να ισχυριστεί στα σοβαρά πως όλα αυτά τα χρόνια ακολουθήθηκε μια συστηματική πολιτική οδικής ασφάλειας στη χώρα μας που  οδήγησε σε αποτελέσματα. Αν αυτή υπήρχε θα είχε οδηγήσει και σε μια αλλαγή της θέσης της χώρας μας στη λίστα του θανάτου και ο αριθμός των νεκρών δεν θα είχε σταθεροποιηθεί στους 700 αλλά θα κατέβαινε πολύ χαμηλότερα, ανάλογα με το ποια πολιτική θα είχε υιοθετηθεί.

 

 

 

 

 

 

 

Κοιτάζοντας λοιπόν τους χάρτες του 2022, του 2012 και του 2002 βλέπουμε πως η Ελλάδα μαζί με μια μικρή ομάδα χωρών (κυρίως Βαλκανικών) παραμένει σταθερά στο κόκκινο. Όταν το 2002 ο «μέσος όρος» νεκρών από τροχαία στην ΕΕ των 27 έφτανε τους 109 ανά εκατομμύριο κατοίκων στην Ελλάδα είχαμε 149, δέκα χρόνια μετά το 2012, στην ΕΕ είχαμε 54 νεκρούς στην Ελλάδα φτάναμε τους 91, ενώ το 2022 με 46 νεκρούς στην ΕΕ εμείς είχαμε 61.

Αν φυσικά η σύγκριση δεν γίνονταν με τον «μέσο όρο» αλλά με τις χώρες που έκαναν πραγματικές προόδους μειώνοντας δραστικά των αριθμό των θυμάτων η «ελληνική ιδιαιτερότητα» θα αποκαλύπτονταν πολύ πιο δραματική και εξωφρενική.

Λέμε ξανά πως τα τελευταία χρόνια δεν έχουμε ουσιαστικά πτωτική τάση στα θύματα τροχαίων στην Ελλάδα. Συγκρίσεις με 20 και 30 χρόνια πριν μπορεί να ικανοποιούν στατιστικολόγους και να διευκολύνουν πολιτικούς να παρουσιάζουν μια πλασματικά αισιόδοξη εικόνα, ωστόσο δεν μπορούν να κρύψουν την αλήθεια: ότι έχουμε μπροστά μας ένα νέο ανοδικό κύμα στον αριθμό των θυμάτων στη χώρα μας.

Τα τροχαία εγκλήματα είναι ζήτημα πολιτικό. Και η σιωπή των πολιτικών δεν οφείλεται ούτε σε αμηχανία, ούτε στο ότι δεν έχουν αντιληφθεί το πρόβλημα: είναι συνενοχή.

Είναι προφανές πως βρισκόμαστε πολύ μακριά από μια αντίληψη, ζωντανή σε τόσες χώρες, προσανατολισμού σε Μηδενικές Απώλειες.

Εδώ 700 νεκροί κάθε χρόνο είναι ένας ικανοποιητικός αριθμός.

Αρκεί βέβαια μέσα σ αυτούς να μην είναι το παιδί σου, ο/η σύντροφός σου, ο αδερφός ή ο γονιός, ο φίλος σου.

Η ελληνική κοινωνία αντί του προστάγματος της οδικής ασφάλειας και της βιώσιμης κινητικότητας, του οράματος Μηδέν, επέλεξε ακόμα μια φορά να ζήσει για μια ακόμα περίοδο την αυταπάτη του «εγώ ελπίζω να τη βολέψω».

Ας μη μιλάμε λοιπόν για το θέμα. Πιθανόν και κάθε σχετική συζήτηση να προκαλεί γουρσουζιά.

 

Δικαίωμα στην Οδήγηση χωρίς ηλικιακό όριο;

 

Βρετανία: ο φόνος του πεντάμηνου Louis ανοίγει τη συζήτηση

Το ζήτημα της οδήγησης από υπερήλικες οδηγούς τέθηκε στο επίκεντρο της δημόσιας συζήτησης στο Ηνωμένο Βασίλειο μετά την δημόσια παρέμβαση του ιατροδικαστή της υπόθεση του θανάσιμου τραυματισμού του Louis Thorold και του σοβαρού τραυματισμού της μητέρας του Rachael στις 22 Ιανουαρίου 2021 στο Cambridge.

Η Rachael Thorold περπατούσε στο πεζοδρόμιο σπρώχνοντας το καροτσάκι με τον πεντάμηνο γιό της Louis όταν η 75χρονη Shelagh Robertson οδηγός ΙΧ έστριψε κάθετα προς στην πορεία ενός βαν και συγκρούστηκε μ αυτό με αποτέλεσμα αυτό να ανέβει στο πεζοδρόμιο και να χτυπήσει τη μητέρα και το μωρό. Ο θάνατός του Louis διαπιστώθηκε κατά την άφιξή του στο Νοσοκομείο ενώ η μητέρα του πέρασε 10 ημέρες σε κώμα και 118 ημέρες στο νοσοκομείο με πολλαπλά κατάγματα και κρανιοεγκεφαλικές κακώσεις.

O Louis με τη μαμά του Rachel λίγο πριν την μοιραία σύγκρουση.

Ο ιατροδικαστής του Cambridge, Simon Milburn που πιστοποίησε το θάνατο του Louis από κρανιοεγκεφαλικές κακώσεις που υπέστη στη σύγκρουση δήλωσε ότι ανησυχεί για την αυτοπιστοποίηση που αρκεί για την ανανέωση των αδειών οδήγησης για τους άνω των 70 ετών δηλώνοντας ότι θα εκφράσει τις ανησυχίες του στην κυβέρνηση για την ασφαλή οδήγηση των ηλικιωμένων οδηγών μετά το θάνατο του πέντε μηνών μωρού που βρισκόταν σε καροτσάκι στο πεζοδρόμιο.

Η 75χρονη εμπλεκόμενη οδηγός απαλλάχθηκε από το δικαστήριο ενόρκων από την πρόκληση θανάτου από απρόσεκτη οδήγηση θεωρώντας ότι είχε το ακαταλόγιστο… και τέθηκε υπό επιτήρηση Η υπερασπιστική ομάδα της Shelagh Robertson ισχυρίστηκε ότι δεν είχε διαγνωστεί η νόσος Alzheimer από την οποία ήδη έπασχε κατά το χρόνο της σύγκρουσης.

Ο Simon Milburn είπε ότι θα θέσει το θέμα στο Υπουργείο Μεταφορών σε μια Έκθεση Πρόληψης Μελλοντικών Θανάτων. Δήλωσε επίσης ότι θα απευθυνθεί εγγράφως στο συμβούλιο της κομητείας του Cambridgeshire ζητώντας να αποσαφηνιστεί γιατί δεν μπορούσε να εφαρμοστεί όριο ταχύτητας 30 km/ώρα στο τμήμα του δρόμου όπου σκότωσαν τον Louis.

Στο Ηνωμένο Βασίλειο οι οδηγοί 70 ετών και άνω υποχρεούνται από το νόμο να ανανεώνουν την άδεια οδήγησής τους κάθε τρία χρόνια, με την Robertson να ανανεώνει τη δική της τον Μάιο του 2017 καθώς πλησίαζε τα 70ά της γενέθλια, όπως αναφέρθηκε στην έρευνα.

Έκανε αίτηση διαδικτυακά και δήλωσε ότι ήταν ιατρικά ικανή να οδηγήσει.  Λόγω της πανδημίας του Covid, η τριετής άδειά της παρατάθηκε μέχρι τον Ιούνιο του 2021 – μετά τη συντριβή.

Ο πατέρας του Louis, Chris Thorold, είπε ότι ελπίζει ότι η ενέργεια του ιατροδικαστή θα οδηγήσει σε μια «θετική» αλλαγή.

Ο υπασπιστής Mark Dollard από την αστυνομία του Cambridgeshire είπε ότι πρέπει να γίνει  κατανοητό πως η οδήγηση είναι «προνόμιο και όχι δικαίωμα», και είναι σημαντικό οι οδηγοί να είναι «ειλικρινείς» με τον εαυτό τους όταν πρόκειται για τις αξιολογήσεις της οδήγησής τους.

Το Louis Thorold Foundation δημιουργήθηκε από τους γονείς του Louis, σαν μια προσπάθεια που θα συμβάλει στον περιορισμό των θανάτων παιδιών από τροχαία. Κάθε χρόνο στην Αγγλία 40 πεζά παιδιά παρασύρονται και σκοτώνονται στους δρόμους.

ΠΗΓΗ: BBC NEWS 26 Ιουλίου 2023

Και στην Ελλάδα;

Ο αριθμός εμπλοκής υπερηλίκων οδηγών σε σοβαρές τροχαίες συγκρούσεις είναι δυστυχώς μεγάλος. Είναι γνωστός ο τυπικός χαρακτήρας των ανανεώσεων διπλωμάτων με υποτυπώδεις ιατρικές εξετάσεις που δεν είναι αυτές που θα έπρεπε για ένα σωστό έλεγχο με βάση την ηλικία των οδηγών και που πολλές φορές ούτε καν γίνονται.

Η αυτοαξιολόγηση (είσαι ότι δηλώσεις ) υφίσταται φυσικά και στην Ελλάδα και μάλιστα για σοβαρότατες παθήσεις σύνδρομο αποφρακτικής άπνοιας με φυσικά το πρόβλημα να μετατίθεται στον ελεγχόμενο και στην ειλικρίνεια του (αν θέλει να παραδεχτεί ότι πάσχει και τι συμπτώματα έχει) και όχι στους ελέγχοντες και την αποτελεσματικότητα τους.

Είναι γνωστό επίσης ότι λόγω… COVID δόθηκαν και στην Ελλάδα παρατάσεις ισχύος αδειών σε ηλικιωμένους, ενώ σε μέρη που δεν υπήρχαν υγειονομικές επιτροπές επίσης οι άδειες παρατάθηκαν.

Έχουμε αναφερθεί πολλές φορές σχετικά και έχουμε απευθυνθεί σχετικά στους αρμόδιους χωρίς ανταπόκριση.

Ενδεικτικά αναδημοσιεύουμε σχετικό απόσπασμα μας από την παρουσία του συλλόγου μας στην Επιτροπή Οδικής Ασφάλειας της Βουλής τον Ιούλιο του 2022:

«17) Ριζική αναμόρφωση της έκδοσης αδειών οδήγησης. Κατάργηση της άδειας οδήγησης στα 17. Αυστηρά ιατρικά κριτήρια με πραγματοποίηση όλων των αναγκαίων εξετάσεων για την πιστοποίηση της φυσιολογικής εγκεφαλικής λειτουργίας και του επιπέδου των αντανακλαστικών σε ηλικιωμένους οδηγούς για τους οποίους πρέπει να θεσπιστεί διαβαθμισμένη άδεια οδήγησης ανάλογα με την ιατρική πιστοποίηση (πχ οδήγηση μονο μέρα, η για περιορισμένη απόσταση κλπ – μέχρι στέρηση άδειας). Ανάλογες πρακτικές για τους χρόνιους λήπτες φαρμάκων που προκαλούν υπνηλία, πτώση των αντανακλαστικών ή διαταραχές της αιμάτωσης του εγκεφάλου».

Πρόσφατα, στις 19/7/2023 μια 88χρονη οδηγός ΙΧ στη διασταύρωση της Ραφήνας παραβίασε το κόκκινο και εμβόλισε δύο ΙΧ αυτοκίνητα που κινούνταν επί της Λεωφόρου Μαραθώνος  το ένα από τα οποία τζιπ που ανήκει στο Πολεμικό Ναυτικό στο οποίο εγκλωβίστηκαν δύο άτομα: Ένας 49χρονος υποπλοίαρχος, πατέρας δύο παιδιών ο οποίος ανασύρθηκε νεκρός και ένας ναύτης 23 ετών που τραυματίστηκε βαριά.

Λίγο καιρό πριν, στις 11/4/23 o Νίκος Μάκος, 28χρονος οδηγός μηχανής έχασε τη ζωή του στον Άλιμο όταν ένας (σύμφωνα με τα ΜΜΕ)  77χρονος οδηγός IX παραβίασε το STOP στη συμβολή της λεωφόρου Καλαμακίου με την οδό Νίκης.

Στις 5/1/2022, στον παράδρομο της εθνικής οδού Αθηνών Λαμίας στο ύψος του Αγίου Σεραφείμ, οδηγός ΙΧ 82 χρονών με σοβαρότατα προβλήματα υγείας συγκρούστηκε με το μηχανάκι που οδηγούσε επιστρέφοντας από την εργασία του ο 39χρονος Στέλιος Μπουσδούκος με αποτέλεσμα να τον τραυματίσει θανάσιμα.  Η σύζυγος του θύματος Φωτεινή Κρυστάλλη απευθύνθηκε στους βουλευτές της Φθιώτιδας για το θέμα (ΕΔΩ) αλλά πέρα της έκφρασης συμπάθειας πρακτικό αποτέλεσμα φυσικά δεν υπήρξε.

Στις 24/2/2021 νωρίς το πρωί , στο 18km της Λεωφόρου Μαραθώνος με κατεύθυνση προς Ραφήνα, ο 26χρονος οδηγός μοτό  Θάνος Χρόνης τραυματίστηκε θανάσιμα όταν 75χρονος οδηγός Αγροτικού βγήκε με όπισθεν στη λεωφόρο από parking μαγαζιού με συνέπεια να τον χτυπήσει ενώ στη συνέχεια τον εγκατέλειψε. Μετά από 35 ημέρες μάχης στην εντατική ο Θάνος κατέληξε από πολυοργανική ανεπάρκεια. Ενώ πριν καν εκδικαστεί το πρωτόδικο ο δράστης, ελεύθερος φυσικά από την πρώτη στιγμή και διατηρώντας πάντα την άδεια οδήγησης του εγκατέλειψε τον μάταιο τούτο κόσμο από φυσικά αίτια.

Αναδημοσίευση:  https://sostegr.wordpress.com/

«Τα παιδιά δεν είναι μικροί ενήλικες!!!» Στην κυκλοφορία, και όχι μόνο…

 

«Τα παιδιά δεν είναι μικροί ενήλικες». Οι αναπτυξιακές και ψυχολογικές πτυχές της κυκλοφοριακής συμπεριφοράς

(Απόσπασμα από τη μελέτη Children in Road Traffic μέρος της μελέτης DaCoTA(2012) 

Τα παιδιά και οι έφηβοι βιώνουν το οδικό και κυκλοφοριακό περιβάλλον διαφορετικά από τους ενήλικες. Η σωματική και ψυχολογική ανάπτυξή τους περιορίζει την δυνατότητα πλήρους κατανόησης  των περίπλοκων αλληλεξαρτήσεων που εμπλέκονται κατά τη συμμετοχή στην οδική κυκλοφορία. Οι έφηβοι τείνουν επίσης να επιδεικνύουν πιο ριψοκίνδυνη συμπεριφορά ως χρήστες του δρόμου από τους ενήλικες λόγω παραγόντων όπως η αδυναμία αντίληψης του κινδύνου, η παρορμητικότητα ή το κοινωνικό υπόβαθρο (SWOV, 2012 Fs Risky traffic behaviour among young adolescents ). 

Τα παιδιά χρειάζονται ορισμένες ικανότητες και δεξιότητες για να χειριστούν διάφορες καταστάσεις της κυκλοφορίας. Πρέπει να μάθουν να αναγνωρίζουν και να προβλέπουν επικίνδυνες καταστάσεις και να κατανοούν τις αρχές της οδικής κυκλοφορίας. Πρέπει επίσης να κρίνουν τις προθέσεις των άλλων χρηστών του δρόμου και να μην αποσπώνται εύκολα από πολλαπλά ερεθίσματα. Αυτές οι ικανότητες και δεξιότητες αποκτώνται σε μια αναπτυξιακή διαδικασία που ξεκινά από τα πρώτα χρόνια και εξελίσσεται από την παιδική ηλικία έως την εφηβεία. Σε αυτήν την ενότητα, συζητούνται εν συντομία οι αναπτυξιακές διαδικασίες που σχετίζονται με την ασφαλή κυκλοφοριακή συμπεριφορά. Οι ηλικιακές κατηγορίες που χρησιμοποιούνται θα πρέπει να θεωρούνται μόνο ως χοντρικές ταξινομήσεις, καθώς κάθε παιδί έχει το δικό του «ρυθμό» για την ανάπτυξη δεξιοτήτων. Επιπλέον, η αναπτυξιακή διαδικασία εξαρτάται σε μεγάλο βαθμό από την εμπειρία. Τα παιδιά που μετακινούνται ως επί το πλείστο με αυτοκίνητο είναι λιγότερο ικανά να  πραγματευτούν  την οδική κυκλοφορία με επιτυχία από εκείνα που έχουν την εμπειρία του πεζού, του ποδηλάτη ή του χρήστη της δημόσιας συγκοινωνίας (Limbourg, 1997).

 

 

 

 

 

 

 

 

 

5.1 Η γνωστική ανάπτυξη του παιδιού σε σχέση με την οδική ασφάλεια

Οι ενήλικες έχουν έναν εξαιρετικά εξελιγμένο τρόπο αντίληψης του εξωτερικού κόσμου που τους επιτρέπει να καταγράφουν και να αφομοιώνουν πληροφορίες από το περιβάλλον τους.

Ανάλογα με την ηλικία, η ικανότητα των παιδιών να αντιλαμβάνονται τις πληροφορίες αφομοιώνεται και αναπτύσσεται διαφορετικά (Pieper, 1990). Οι θεωρίες του Jean Piaget λαμβάνονται συχνά υπόψη όταν προσπαθούμε να εξηγήσουμε τα πρότυπα συμπεριφοράς των παιδιών στην οδική κυκλοφορία που διαφοροποιούνται στα ακόλουθα τέσσερα επίπεδα ανάπτυξης (Neuman-Opitz, 2008):

Αισθησιο-κινητικό Επίπεδο (έως 2 ετών)

Σε αυτό το στάδιο τα παιδιά εστιάζουν στον συντονισμό της επίγνωσης και της κίνησης. Αυτή είναι η βάση για μελλοντικές διαδικασίες σκέψης. Μελέτες σημειώνουν ότι τα παιδιά διατρέχουν αυξημένο κίνδυνο τραυματισμών ως πεζά στους δρόμους και άλλες σχετικά προστατευμένες περιοχές σε αυτό το στάδιο (Robert et al, 1995). Δύο παράγοντες μπορεί να συμβάλλουν σε αυτόν τον κίνδυνο. Πρώτον, τα παιδιά σε αυτό το στάδιο έλκονται περισσότερο από τα κινούμενα οχήματα αντί να απομακρύνονται και, δεύτερον, η έννοια της μόνιμης ύπαρξης ενός αντικειμένου δεν έχει ακόμη πλήρως αναπτυχθεί. Έτσι, ένα όχημα σταθμευμένο σε ένα γκαράζ μπορεί να μην υπάρχει εάν δεν μπορεί να φανεί από το σημείο που κάθεται το παιδί (Schieber & Thompson, 1996).

Προ-λειτουργικό επίπεδο (περίπου 2-6 χρόνια)

Μέχρι την ηλικία των 6 ετών, τα παιδιά έχουν εγωκεντρική άποψη για τον κόσμο. Οι δικές τους αντιλήψεις, συναισθήματα, προσδοκίες και φόβοι υπαγορεύουν τις πράξεις τους. Σε αυτό το επίπεδο ανάπτυξης, τα παιδιά μετά βίας είναι σε θέση να προβάλουν τον εαυτό τους στο ρόλο ενός άλλου ατόμου. Για παράδειγμα, σε αυτό το στάδιο, εάν ένα παιδί δει ένα αυτοκίνητο, θα υποθέσει ότι το βλέπει και ο οδηγός του αυτοκινήτου. Επικίνδυνες αντιλήψεις είναι επίσης πιθανές σε αυτό το στάδιο, για παράδειγμα, «Όσο πιο γρήγορος είμαι τόσο πιο γρήγορα θα περάσει ο κίνδυνος» ή «Όσο βρίσκομαι ανάμεσα σε σταθμευμένα αυτοκίνητα, ένα αυτοκίνητο μπορεί να με χτυπήσει». Επιπλέον, οι αισθητηριακές λειτουργίες των παιδιών δεν διαφοροποιούνται πλήρως σε αυτό το σημείο. Δεν κάνουν διάκριση μεταξύ βασικών και αμελητέων χαρακτηριστικών. Αποσπάται εύκολα η προσοχή τους και δεν μπορούν να συγκεντρωθούν σε δύο διαφορετικές εργασίες (π.χ. το να παίζουν μπάλα και το να ασχοληθούν με την κυκλοφορία, όταν η μπάλα ξεφεύγει στο δρόμο).Η προσοχή τους επικεντρώνεται συχνά σε ένα χαρακτηριστικό, αποκλείοντας άλλα χαρακτηριστικά που μερικές φορές είναι πιο σημαντικά. Για παράδειγμα, ένα παιδί μπορεί να ενδιαφέρεται περισσότερο για το χρώμα ενός επερχόμενου αυτοκινήτου παρά για την ταχύτητα του ή το πόσο κοντά πλησιάζει. Δεν είναι ακόμη σε θέση να δημιουργήσουν λογικούς συνδέσμους. Λείπει η επίγνωση της προοπτικής (π.χ. ότι η μορφή και το σχήμα ενός αντικειμένου εξαρτάται από την προοπτική του παρατηρητή). Δεν είναι σε θέση να συνδυάσουν δύο χωριστές αντιλήψεις σε μία (π.χ. το μέγεθος και την απόσταση που υποδηλώνουν ότι ένα επερχόμενο αυτοκίνητο γίνεται μεγαλύτερο).

Συγκεκριμένο λειτουργικό επίπεδο    (περίπου 6-12 έτη)

Από την ηλικία των έξι ετών, τα παιδιά αρχίζουν να μπορούν να βάζουν τον εαυτό τους στη θέση άλλων ανθρώπων. Δεν είναι ακόμα σε θέση να αντιληφθούν αφηρημένες έννοιες (π.χ. χρόνος ή ταχύτητα), αλλά μπορούν να αντιληφθούν έννοιες που είναι απτές (π.χ. απόσταση από το σχολείο, μέγεθος αυτοκινήτου). Σε αυτό το στάδιο η «κυκλοφοριακή αγωγή» μπορεί να επιχειρηθεί αλλά σε πραγματικές ή προσομοιωμένες συνθήκες και όχι θεωρητικά σε μια τάξη. Προκύπτουν δυσκολίες όταν αντιμετωπίζουμε περίπλοκες ή συνδυαστικές καταστάσεις που απαιτούν ταυτόχρονη επεξεργασία περισσότερων από ένα χαρακτηριστικών. Ένα παιδί θα έχει προβλήματα να προσδιορίσει εάν είναι ασφαλές να διασχίσει το δρόμο ανάμεσα σε δύο σταθμευμένα αυτοκίνητα (που του το έμαθαν ως επικίνδυνο) όταν τα αυτοκίνητα βρίσκονται σε μια διασταύρωση (που του το έμαθαν  ως ασφαλές).

Τυπικό λειτουργικό επίπεδο (περ. 12 ετών και άνω)

Σε αυτό το στάδιο τα παιδιά είναι σε θέση να σκέφτονται αφηρημένα. Είναι σε θέση να ανιχνεύουν, να αξιολογούν και να αποφεύγουν τους κινδύνους. Γενικά κατανοούν τους περίπλοκους κανόνες κυκλοφορίας και τους εφαρμόζουν ακόμη και σε μια άγνωστη τοποθεσία. Η κυκλοφοριακή αγωγή μπορεί να επιχειρηθεί χρησιμοποιώντας ταινίες, μοντέλα ή άλλες θεωρητικές οδηγίες.

5.1.1 Οπτική αντίληψη

Η αντίληψη της φωτεινότητας και των χρωμάτων έχει αναπτυχθεί καλά μέχρι την ηλικία των πέντε ετών. Παρόλο που για ορισμένα παιδιά η ονομασία των χρωμάτων σε αυτή την ηλικία μπορεί να είναι δύσκολη, η αναγνώριση των χρωμάτων και η κατανόηση της σημασίας των συστημάτων σηματοδότησης είναι, γενικά, μια εφικτή εργασία (Limbourg, 2008). Η περιφερική αντίληψη των παιδιών περιορίζεται μέχρι την ηλικία των οκτώ ετών (Safekids, 2004). Safe Kids Walk This Way(http://www.safekids.org/our work/programs/walk-this-way/) Η ανίχνευση επερχόμενων κινδύνων από το πλάι είναι μόνο εν μέρει δυνατή για τα παιδιά (Sandels, 1975).

 

 

 

 

 

 

Η αντίληψη του βάθους εστίασης αναπτύσσεται πλήρως στην ηλικία των εννέα ετών. Έτσι, τα μικρότερα παιδιά έχουν περιορισμένη ικανότητα όταν εκτιμούν αποστάσεις  (Zwahlen, 1975). Η ικανότητα εκτίμησης των ταχυτήτων συνδέεται με την εξέλιξη της ικανότητας της σκέψης σε μια χρονική κλίμακα. Μόνο από 8 ετών και άνω τα παιδιά μπορούν να συσχετίσουν την απόσταση που διανύουν με τον χρόνο που απαιτείται. Γενικά, ωστόσο, η ικανότητα εκτίμησης των ταχυτήτων με ακρίβεια εμφανίζεται μεταξύ των ηλικιών 10 και 12 ετών (Cross & Mehegan, 1988). Για τα μικρότερα παιδιά, η ταχύτητα μπορεί να συνδεθεί με τη σχεδίαση ενός αυτοκινήτου ή τον θόρυβο που κάνει. Για παράδειγμα, είναι πιο προσεκτικοί όταν πλησιάζει ένα πιο αργό, παλαιότερο και πιο θορυβώδες αυτοκίνητο από ένα νεότερο, πιο γρήγορο, πιο αθόρυβο αυτοκίνητο. Επιπλέον, τα παιδιά μέχρι την ηλικία των 5 ετών συχνά δεν είναι σε θέση να διακρίνουν μεταξύ ενός κινούμενου και ενός ακινητοποιημένου αυτοκινήτου (Limbourg, 1976). Οι Heinrich & Langosch (1975) έδειξαν ότι σχεδόν όλα τα παιδιά στο δημοτικό σχολείο γνωρίζουν ότι πρέπει πρώτα να κοιτάξουν αριστερά και μετά δεξιά όταν διασχίζουν έναν δρόμο. Διάφορα πειράματα, ωστόσο, έχουν δείξει ότι τα παιδιά στο δημοτικό σχολείο δεν είναι αξιόπιστα σε θέση να διακρίνουν μεταξύ αριστεράς και δεξιάς (Colborn, 1970). Ακόμη και ορισμένοι ενήλικες δυσκολεύονται να προσδιορίσουν αυθόρμητα το αριστερά και το δεξιά. Τα μικρότερα παιδιά θεωρούν συχνά την έννοια «αριστερά και δεξιά» στατική και άσχετη με τον εαυτό τους. Οι κίνδυνοι εδώ είναι προφανείς

5.1.2 Ακουστική αντίληψη

Η ικανότητα ακοής των παιδιών 3 έως 4 ετών είναι 7 έως 12 ντεσιμπέλ χαμηλότερη από αυτή ενός ενήλικα. Μόνο μετά την ηλικία των 6 ετών η ακοή αναπτύσσεται πλήρως (Pieper, 1990). Ωστόσο, είναι επίσης πιθανό τα παιδιά έξι ετών να έχουν πρόβλημα να εντοπίσουν τους ήχους σε ένα δωμάτιο πόσο μάλλον στην κίνηση, προκειμένου να καθορίσουν ποια κατεύθυνση έρχεται ένα αυτοκίνητο από το Safekids (2004). Safe Kids Walk This Way. ( http://www.safekids.org/our-work/programs/walk-this-way/ ). Σε μια μελέτη με παιδιά ηλικίας 5 έως 10 ετών, ο Finlayson (1973) βρήκε ότι μόνο παιδιά μεγαλύτερα από 8 χρόνια χρησιμοποιούσαν τακτικά την ακοή τους στην οδική κυκλοφορία. Είναι επίσης αυτή η περίπτωση που τα παιδιά συχνά δεν ακούν θορύβους στην οδική κυκλοφορία εάν επικεντρώνονται στο παιχνίδι με τους φίλους τους ή αποσπώνται από άλλα εξωτερικά ερεθίσματα. Η ενσωμάτωση διαφορετικών αισθήσεων αυξάνεται με γραμμικό τρόπο μέχρι την ηλικία των 11 ετών (Limbourg, 2008).

5.1.3 Ικανότητα συγκέντρωσης και αντίδρασης

Τα παιδιά αποσπώνται εύκολα στην οδική κυκλοφορία και είναι σε θέση να προβλέψουν πιθανούς κινδύνους μόνο όταν η προσοχή τους εστιάζεται σε μια επικίνδυνη κατάσταση. Η απόσπαση της προσοχής είναι ένας από τους κύριους λόγους για τροχαία συμβάντα στην παιδική ηλικία. Σύμφωνα με τους Wright & Vliestra (1975), μέχρι την ηλικία των 5 ετών, η προσοχή των παιδιών ελέγχεται από γεγονότα ή πράγματα που αιχμαλωτίζουν την περιέργειά τους. Αυτά είναι, στις περισσότερες περιπτώσεις, αντικείμενα και περιστατικά που δεν σχετίζονται με την κυκλοφορία. Μεταξύ 5 και 7 ετών, τα παιδιά μαθαίνουν να ελέγχουν συστηματικά την προσοχή τους και αυτή η ικανότητα σταδιακά βελτιώνεται και αναπτύσσεται πλήρως στην ηλικία των 14 ετών (περίπου). Ωστόσο, η συγκέντρωση των σύγχρονων παιδιών μειώνεται μετρήσιμα λόγω της έλλειψης σωματικής δραστηριότητας, της υπερδιέγερσης (π.χ.διατροφή και lifestyle) και το μεγάλο μέρος του χρόνου που περνούν παρακολουθώντας τηλεόραση ή παίζοντας ηλεκτρονικά παιχνίδια.  Αυτοί οι παράγοντες επηρεάζουν επίσης και τα μεγαλύτερα παιδιά (8-14 ετών) και επομένως η αντίληψη για την οδική ασφάλεια μπορεί να μην βελτιωθεί σε αυτήν την ηλικιακή ομάδα.

5.1.4 Ανάπτυξη ψυχοκινητικών δεξιοτήτων

Οι κινητικές δεξιότητες περιλαμβάνουν όλες τις τυχαίες και ελεγχόμενες κινήσεις ενός ανθρώπου (π.χ. ορθοστασία, περπάτημα, κάθισμα, http://lexikon.stangl.eu/3681/motorik/ ). Γίνεται διάκριση μεταξύ αδρής κινητικότητας και λεπτής κινητικότητας. Οι αδρές ​​κινητικές δεξιότητες απαιτούν την ενεργοποίηση μεγαλύτερων μυών και καθιστούν δυνατό να σηκωθούμε και να μετακινηθούμε. Αποτελούν τη βάση για την ανάπτυξη λεπτών κινητικών δεξιοτήτων όπου χρησιμοποιούνται μικρότεροι μύες (π.χ. κινήσεις όπως σχέδιο, γραφή, εκφράσεις προσώπου). Ο όρος ψυχοκινητική αναφέρεται στον συντονισμό της αντίληψης (η νοητική και συναισθηματική εμπειρία) και της κίνησης (Limbourg, 2008). Για παράδειγμα, ένα παιδί που μαθαίνει πώς να κάνει ποδήλατο πρέπει να συντονίζει διαφορετικές δεξιότητες όπως η διατήρηση της ισορροπίας, η χρήση των φρένων και η σταθερή πορεία, ταυτόχρονα προσέχοντας τα εμπόδια και την κυκλοφορία. Στα δύο πρώτα χρόνια της ζωής, η ψυχοκινητική ανάπτυξη επικεντρώνεται στον έλεγχο του καθίσματος, της κίνησης και του συντονισμού κινήσεων. Στη συνέχεια, τα παιδιά μαθαίνουν να πηδούν, να ανεβαίνουν σκάλες, να κάνουν πετάλι κ.λπ. Τα παιδιά προσχολικής ηλικίας έχουν τις ψυχοκινητικές δεξιότητες για να συμμετέχουν ως πεζοί στην οδική κυκλοφορία. Ωστόσο, οι Arnberg et al (1978) καταγράφουν ότι η ικανότητα του ποδηλάτου είναι λιγότερο ανεπτυγμένη. Μέχρι την ηλικία των 7 περίπου ετών, τα παιδιά αντιμετωπίζουν προβλήματα με την απότομη διακοπή μιας ενέργειας που έχουν ήδη ξεκινήσει (π.χ. να σταματήσουν να τρέχουν στο κράσπεδο). Ωστόσο, η παρόρμηση ενός παιδιού να είναι δραστήριο αυξάνει την πιθανότητα αυτό να τρέξει ή να πηδήξει μέσα στην οδική κυκλοφορία (Limbourg, 2008). Αυτό πρέπει να λαμβάνεται υπόψη κατά τον σχεδιασμό υποδομής κυκλοφορίας σε περιοχές με πολλά παιδιά για να παρέχει ένα περιβάλλον Ασφαλούς Συστήματος. Μεταξύ 6 και 12 ετών οι ψυχοκινητικές δεξιότητες των παιδιών αυξάνονται γρήγορα σε ποιότητα και ποσότητα. Όσον αφορά την ασφαλή ποδηλατική συμπεριφορά, γίνεται ένα σημαντικό άλμα μεταξύ 7 και 8 ετών και ένα περαιτέρω μεγάλο άλμα μεταξύ 13 και 14 ετών (Arnberg et al, 1978). Παρά το γεγονός ότι έχουν καλά ανεπτυγμένες ψυχοκινητικές δεξιότητες, τα αγόρια 12 έως 14 ετών διατρέχουν ιδιαίτερο κίνδυνο στην οδική κυκλοφορία ως ποδηλάτες λόγω της υψηλότερης τάσης τους για επικίνδυνη συμπεριφορά (βλ. ενότητα 3.2).

5.1.5 Ο αντίκτυπος της οδικής κυκλοφορίας στην ανάπτυξη ψυχοκινητικών δεξιοτήτων

Έγινε αναφορά προηγούμενα στο γεγονός ότι το εύρος του περιβάλλοντος δραστηριοτήτων για τα παιδιά έχει μειωθεί τις τελευταίες δεκαετίες, ενώ ταυτόχρονα έχει αυξηθεί η σημασία των αυτοκινήτων. Για παράδειγμα, στη Βιέννη, οι δημόσιοι χώροι στάθμευσης ανέρχονται σε 7,8 τετραγωνικά χιλιόμετρα ανά αυτοκίνητο, ενώ ο χώρος παιγνιδιού για κάθε παιδί είναι μόνο 0,5 τετραγωνικά χιλιόμετρα, σχέση πολλαπλάσια του 14 υπέρ του αυτοκινήτου (Verkehrsclub Österreich, 2012). Προηγούμενες ενότητες αναφέρθηκαν επίσης στις συνέπειες των φόβων των γονιών για την κυκλοφορία και τους δημόσιους χώρους παιχνιδιού που οδηγούν σε περισσότερα ταξίδια με αυτοκίνητο , με συνοδεία για τα παιδιά καθώς και σε πιο καθιστικές δραστηριότητες στο σπίτι. Αυτές οι αλλαγές στην κινητικότητα των παιδιών είχαν αρνητικό αντίκτυπο στην υγεία τους και στην ψυχοκινητική τους ανάπτυξη. Ο Bös (2003) ανέλυσε 54 μελέτες από το 1965 έως το 2002 και κατέληξε στο συμπέρασμα ότι οι κινητικές ικανότητες των παιδιών έχουν περιοριστεί περισσότερο από 10% κατά τη διάρκεια μιας περιόδου 25 ετών. Αυτή η τάση έχει επιβεβαιωθεί και σε άλλες μελέτες (Dordel, 2000). Ένας έλεγχος 950 παιδιών έξι ετών στη Γερμανία έδειξε ότι μόνο το 44% είχε τις ψυχοκινητικές δεξιότητες που αναμένονταν στην ηλικία τους. Η πλειοψηφία των παιδιών είχε ελλείψεις στην κίνηση και στο συντονισμό (Mannheim, 1999). Η εμπειρία της ασφαλούς εκπαίδευσης ποδηλάτου τα 10 χρόνια από το 1997 έως το 2007 (Günther & Degener, 2009) δείχνει ότι τα παιδιά είχαν αυξανόμενα προβλήματα με:

– την Στροφή π.χ. τα παιδιά είναι λιγότερο ικανά να οδηγούν με το ένα χέρι.

– την Εκκίνηση και το σταμάτημα

– την Διατήρηση της ισορροπίας

– το Ανέβασμα και το κατέβασμα από το ποδήλατο

– τη Διατήρηση της πορείας του ποδηλάτου Αυτές οι ανεπάρκειες ψυχοκινητικών δεξιοτήτων αυξάνουν τον κίνδυνο τροχαίων συγκρούσεων καθώς και τους κίνδυνους σε άλλους τομείς της ζωής ((Kunz, 1993) Ο αυξανόμενος αριθμός παιδιών που εμφανίζουν προβλήματα συμπεριφοράς όπως διαταραχές ελλειμματικής προσοχής και υπερκινητικότητας (ΔΕΠΥ) πρέπει να λαμβάνονται υπόψη κατά το σχεδιασμό και την υλοποίηση οδικών υποδομών. Ο όρος υπερκινητικότητα υποδηλώνει ότι αυτές οι δεξιότητες που απαιτούνται στην κυκλοφορία είναι μειωμένες (Pieper, 2010). Διάφορες μελέτες έδειξαν ότι παιδιά με κάποιο είδος προβλήματα συμπεριφοράς είναι πιο πιθανό να εμπλακούν σε σύγκρουση από εκείνα χωρίς προβλήματα. (Mannheimer, Mellinger, 1967).

5.2 Μίμηση και πρότυπα

Η πνευματική ανάπτυξη των παιδιών είναι ένα σημαντικό ζήτημα στη συζήτηση για την ασφάλειά τους και τα σχετικά θέματα. Ένα σημαντικό μέρος της κυκλοφοριακής αγωγής των παιδιών, ωστόσο, πραγματοποιείται στο σπίτι. Σύμφωνα με τον Bandura (1977), το μεγαλύτερο μέρος της ανθρώπινης συμπεριφοράς μαθαίνεται δημιουργώντας ένα μοντέλο συμπεριφοράς από την παρατήρηση των άλλων. Κάποιος σχηματίζει μια ιδέα για το πώς εκτελούνται νέες συμπεριφορές και, σε μεταγενέστερες περιπτώσεις, αυτές οι κωδικοποιημένες πληροφορίες χρησιμεύουν ως οδηγός δράσης. Αυτό σημαίνει ότι τα παιδιά μαθαίνουν κανόνες για το πώς να συμπεριφέρονται στην κυκλοφορία από τους γονείς και τους συνοδούς, ενώ η κυκλοφοριακή αγωγή συχνά απλώς διδάσκεται. Οι γονείς αποτελούν πρότυπα και οι στάσεις, η κινητικότητα και οι αλληλεπιδράσεις τους επηρεάζουν τη συμπεριφορά των παιδιών τους. Η ασφαλής κυκλοφοριακή συμπεριφορά από μια αξιοσέβαστη προσωπικότητα θα έχει αντίκτυπο στην προθυμία του παιδιού να μιμηθεί την ασφαλή συμπεριφορά (Baumgart, 1998). Τα παιδιά γενικά τηρούν τους κανόνες και τους αρέσει να εφαρμόζουν και να εξασκούν αυτά που μόλις έμαθαν. Με άλλα λόγια, η καλή συμπεριφορά στην κυκλοφορία πρέπει να εξασκείται με τα παιδιά σε πραγματική κίνηση. Καθημερινές εκδρομές όπως ταξίδια σε παιδότοπο ή παιδική χαρά κ.λπ. δίνουν στους γονείς τη δυνατότητα να εξερευνήσουν δημόσιους χώρους με τα πόδια, με ποδήλατο ή με τα μέσα μαζικής μεταφοράς μαζί με τα παιδιά τους από την παιδική ηλικία και μετά. Η μάθηση μέσω της εμπειρίας είναι ο πιο αποτελεσματικός τρόπος για τη δημιουργία συνειδητοποίησης κινδύνου και ασφάλειας που μπορεί να οδηγήσει σε αλλαγή συμπεριφοράς.

5.3 Επίγνωση κινδύνου

Ο Bukovski (1994) υπογραμμίζει ότι είναι πολύ σημαντικό να μην φοβούνται τα παιδιά την κυκλοφορία. Το να λέμε στα παιδιά να προσέχουν να μην τους κτυπήσει αυτοκίνητο είναι αντιπαραγωγικό, καθώς μπορεί να κάνει τα παιδιά να αισθάνονται άβολα και να οδηγήσει σε ανασφαλή συμπεριφορά. Είναι σημαντικό να εξηγήσουμε στα παιδιά ότι στην «πραγματική κίνηση» τα αυτοκίνητα είναι πιο γρήγορα και πιο δύσκολα από τους πεζούς και οι οδηγοί αυτοκινήτων δεν μπορούν να σταματήσουν αμέσως. Ο Limbourg (1997) αναφέρει ότι η επίγνωση κινδύνου στα παιδιά αναπτύσσεται σε τρία στάδια:

  • Επίγνωση οξέων κινδύνων: «Αντιλαμβάνομαι τον κίνδυνο τη στιγμή του κινδύνου» (περίπου στην ηλικία των 5 ετών). Στις περισσότερες περιπτώσεις είναι πολύ αργά για να αποφευχθεί μια σύγκρουση.
  • Επίγνωση κινδύνου πρόβλεψης: «Ξέρω ότι μια συγκεκριμένη κατάσταση είναι επικίνδυνη» (γύρω στην ηλικία των 8 ετών) π.χ. ένα παιδί γνωρίζει ότι η κατάβαση με ποδήλατο μπορεί να είναι επικίνδυνη και φρενάρει συνεχώς όταν οδηγεί στην κατηφόρα
  • Προληπτική επίγνωση κινδύνου: «Λαμβάνω μέτρα εκ των προτέρων για να αποφύγω επικίνδυνες καταστάσεις» (γύρω στην ηλικία των 10 ετών) π.χ. ένα παιδί κάνει μια παράκαμψη για να μπορέσει να διασχίσει το δρόμο με ασφάλεια. Ο Limbourg υπογραμμίζει ότι αυτές οι ηλικιακές κατηγορίες παρέχουν μόνο την πιο πρόχειρη κατευθυντήρια γραμμή και ότι η επίγνωση του κινδύνου εξαρτάται σε μεγάλο βαθμό από την εμπειρία του κάθε παιδιού. Επιπλέον, αρκετές μελέτες δείχνουν ότι υπάρχουν διαφορετικοί τύποι προσωπικότητας που υιοθετούν την επικίνδυνη συμπεριφορά. Τα παιδιά που περιγράφονται ως «ζωηροί φόβοι» (ζωντανά και χωρίς φόβο) είναι τα πιο επιρρεπή σε εμπλοκή σύγκρουσης. Επίσης, τα αγόρια είναι πιο πρόθυμα να αναλάβουν κινδύνους από τα κορίτσια (Ginsburg & Miller, 1982). Στην εφηβική φάση, (από την ηλικία περίπου 11 ή 12 ετών) η επίγνωση του κινδύνου είναι ιδιαίτερα λιγότερο έντονη. Παρόλο που η συμπεριφορά είναι αντικειμενικά επικίνδυνη, οι έφηβοι δεν την περιγράφουν ως τέτοια ή δεν τη συσχετίζουν με τον εαυτό τους («Αυτό δεν μπορεί να συμβεί σε μένα»). Ο «νεανικός εγωκεντρισμός» δημιουργεί υπερβολικά αισθήματα αυτο-σημασίας. Επιπλέον, η απόκτηση ενός σημαντικού ρόλου μέσα σε μια ομάδα μέσω μη ασφαλούς συμπεριφοράς μπορεί να τονώσει την αυτοεκτίμηση και έτσι να οδηγήσει σε πιο επικίνδυνη συμπεριφορά προκειμένου να κερδίσει την έγκριση (Limbourg, 2008).

5.3.1 Τι θεωρείται επικίνδυνο;

Σε διάφορες μελέτες, παιδιά ηλικίας μεταξύ 6 και 10 ετών αναφέρθηκαν στις ακόλουθες καταστάσεις τις οποίες θεωρούσαν επικίνδυνες (Limbourg, 1997):

– Απρόσεκτη οδήγηση

– Γρήγορη οδήγηση

– Μη στάση σε διαβάσεις πεζών

– Πυκνή και βαριά κυκλοφορία

– Στροφή αυτοκινήτων αριστερά και δεξιά σε σταυροδρόμι

– Σταθμευμένα αυτοκίνητα σε πεζοδρόμια ή ποδηλατόδρομους

– Εμπόδια όρασης κοντά σε διαβάσεις

– Σύντομοι χρόνοι διέλευσης ή μεγάλοι χρόνοι αναμονής στα φανάρια

– Διασταυρώσεις χωρίς βοήθεια

– Κόκκινα φανάρια

– Δρόμοι οδήγησης. Αρκετές μελέτες δείχνουν ότι γενικά πιστεύεται ότι δεν λαμβάνουν υπόψη τους οι χρήστες του δρόμου ως πρόβλημα ασφάλειας (Ausserer et al, 2009). Τα παιδιά δεν έχουν στρατηγική να αντιμετωπίσουν αυτό το φαινόμενο.  κυκλοφορίας και περνούν χωρίς να σταματήσουν στη γραμμή ορατότητας.

Περίληψη βασικών γεγονότων

  • Τα παιδιά που ταξιδεύουν κυρίως ως επιβάτες αυτοκινήτων είναι λιγότερο ικανά να διαπραγματευτούν την κυκλοφορία όταν κάνουν ποδήλατο, περπάτημα κ.λπ.
  • Τα παιδιά ηλικίας μεταξύ 8 και 14 διατρέχουν μεγαλύτερο κίνδυνο στην κυκλοφορία
  • Η κινητική συμπεριφορά των γονέων επηρεάζει τη συμπεριφορά των παιδιών
  • Οι άντρες έφηβοι κινδυνεύουν περισσότερο ως ποδηλάτες λόγω της προδιάθεσής τους για επικίνδυνη συμπεριφορά. Αυτό πρέπει να λαμβάνεται υπόψη στον κυκλοφοριακό σχεδιασμό