Στις 11 Σεπτεμβρίου 2024 η ευρωβουλευτής Έλενα Κουντουρά υπέβαλε ερώτηση προς την Ευρωπαϊκή Επιτροπή (Κομισιόν) για την άμεση σύσταση Ευρωπαικού Οργανισμού για τις οδικές μεταφορές όπως προβλέπονταν στο κείμενο της έκθεσης-ψηφίσματος για την οδική ασφάλεια έως το 2030 που και είχε υιοθετηθεί με πολύ μεγάλη πλειοψηφία από το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο το 2021. Το ψήφισμα είχε καταρτίσει και εισηγηθεί η Έλενα Κουντουρά.
Το Σεπτέμβριο του 2022, στο πλαίσιο συνεδρίασης της Επιτροπής Μεταφορών και Τουρισμού TRAN, ο Ευρωπαίος Συντονιστής για την Οδική Ασφάλεια Kristian Schmidt είχε προαναγγείλει την εκκίνηση των διεργασιών της Επιτροπής για τη θέσπιση του Οργανισμού, χωρίς όμως έκτοτε κάποια εξέλιξη.
Έχουμε αναφερθεί επανειλημμένα στην μη δεσμευτικότητα των αποφάσεων του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου για τα κράτη μέλη όσον αφορά στο θέμα της οδικής ασφάλειας γεγονός που υποσκάπτει κάθε προσπάθεια συντονισμένης αντιμετώπισης του προβλήματος. Τώρα φαίνεται πάμε ένα βήμα παραπέρα, στην μη εφαρμογή από την Κομισιόν των αποφάσεων του Κοινοβουλίου.
Καλοί οι στόχοι για περιορισμό των τροχαίων αλλά ακόμα καλύτερο το πανίσχυρο λόμπυ της αυτοκινητοβιομηχανίας που εδρεύει στις Βρυξέλλες.
Ερώτηση με αίτημα γραπτής απάντησης προς την Επιτροπή
Άρθρο 144 του Κανονισμού Έλενα Κουντουρά (The Left)
Θέμα: Ανάγκη θέσπισης Ευρωπαϊκού Οργανισμού για τις Οδικές Μεταφορές
Με τις οδικές μεταφορές να παραμένουν το πιο διαδεδομένο μέσο μεταφορών στην Ευρωπαϊκή Ένωση, η οδική ασφάλεια αποτελεί μείζον κοινωνικό ζήτημα.
Το 2023 έχασαν τη ζωή τους 20.400 άνθρωποι σε τροχαία δυστυχήματα στην ΕΕ (1).
Οι θάνατοι μειώθηκαν μόλις κατά 1% το 2023, έναντι 6.1% που απαιτείται ετησίως στην ΕΕ, ώστε να επιτευχθεί ο στόχος της ευρωπαϊκής στρατηγικής έως το 2050 για μηδενικούς θανάτους (Όραμα Μηδενικών Απωλειών- Vision Zero) και του πλαισίου πολιτικής της ΕΕ στην Οδική Ασφάλεια 2021- 2030 για τη μείωση 50% των θανάτων και σοβαρών τραυματισμών έως το τέλος της δεκαετίας.
Το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο είχε καλέσει την Επιτροπή να εξετάσει την ανάγκη δημιουργίας ευρωπαϊκού Οργανισμού Οδικών Μεταφορών, όπως αντίστοιχα λειτουργούν οι Οργανισμοί για τις σιδηροδρομικές, θαλάσσιες και αεροπορικές μεταφορές(2).
Η δημιουργία Οργανισμού θα συνέβαλε στη βελτίωση της οδικής ασφάλειας συντονίζοντας τις σχετικές προσπάθειες των Κρατών-Μελών για ασφαλείς, βιώσιμες και έξυπνες μεταφορές, μέσα από τη διασφάλιση της εφαρμογής του ευρωπαϊκού κεκτημένου, την καλύτερη συλλογή δεδομένων, ενημέρωση, εναρμόνιση και ανταλλαγή καλών πρακτικών.
Το Σεπτέμβριο 2022 ο Ευρωπαίος Συντονιστής για την Οδική Ασφάλεια είχε προαναγγείλει την εκκίνηση των διεργασιών της Επιτροπής για τη θέσπιση του Οργανισμού.
Ερωτάται η Επιτροπή:
Σκοπεύει να προχωρήσει άμεσα στη δημιουργία ενός ευρωπαϊκού Οργανισμού Οδικών
Μεταφορών με σκοπό τη διαχείριση της οδικής ασφάλειας και τον συντονισμό για την
επίτευξη του Οράματος Μηδενικών Απωλειών έως το 2050;
11.10.2024
Έλενα Κουντουρά
Ευρωβουλευτής ΣΥΡΙΖΑ Προοδευτική Συμμαχία GUE/NGL
(1) Μεταξύ των οποίων πολλοί πεζοί, ποδηλάτες και μοτοσικλετιστές. Βλ. https://transport.ec.europa.eu/news-events/news/2023-figures-show-stalling-progress-reducing-road-fatalities-too-many-countries-2024-03-08_en
(2) Βλ. την παράγραφο 57 στο ψήφισμα του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου της 6ης Οκτωβρίου 2021 σχετικά με το πλαίσιο πολιτικής της ΕΕ για την οδική ασφάλεια 2021-2030 – Συστάσεις σχετικά με τα επόμενα βήματα προς το «Όραμα μηδενικών απωλειών». https://www.europarl.europa.eu/doceo/document/TA-9-2021-0407_EL.html
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου