Με πρωτοβουλία του προέδρου του ΣΕΣ, Παναγιώτη Παπαντωνίου, και με
αφορμή την συμπλήρωση της πρώτης φάσης (3 μήνες) δοκιμαστικής
λειτουργίας του Μεγάλου Περιπάτου, συντάχθηκε Δελτίο Τύπου από Τρεις
Επιστημονικούς Συλλόγους με στόχο να αναδείξει ότι διεπιστημονική
προσέγγιση (Συγκοινωνιακός – Πολεοδομικός – Αρχιτεκτονικός σχεδιασμός)
αποτελεί αναγκαία προϋπόθεση επιτυχίας κάθε παρέμβασης αντίστοιχης αυτής
του Μεγάλου Περιπάτου.
Το Δελτίο Τύπου υπογράφουν οι παρακάτω Σύλλογοι:
– Σύλλογος Ελλήνων Συγκοινωνιολόγων
– ΣΑΔΑΣ – Πανελλήνια Ένωση Αρχιτεκτόνων
– Σύλλογος Ελλήνων Πολεοδόμων & Χωροτακτών
Οι τρεις υπογράφοντες σύλλογοι δίνουν έμφαση στην ουσιαστική
αξιολόγηση της πιλοτικής φάσης του Μεγάλου Περιπάτου. Σε αυτό το πλαίσιο
δεσμεύονται ότι θα είναι σε συνεχή συνεργασία για την από κοινού
αξιολόγηση του έργου, και για τη διαμόρφωση περαιτέρω προτάσεων για
συγκεκριμένες παρεμβάσεις, δράσεις και διαδικασίες.
Ένα site καταγγελίας δίνει τον έλεγχο του
δημόσιου χώρου στους πολίτες. Γιατί όχι, εφόσον το κράτος αδυνατεί
να το κάνει χρόνια τώρα;
28.04.2010
Του Χρήστου Σύλλα
syllas@kathimerini.gr
«Αυτονόητα» στην πολιτική για την οδική ασφάλεια υπάρχουν. Όταν
όμως δεν γίνονται πράξη, κοστίζουν ανθρώπινες ζωές. Η ιστορία των
παράνομων διαφημιστικών πινακίδων στην Ελλάδα έχει να πει πολλά για
μια κοινωνία, «γνωστή-άγνωστη» στους περισσότερους: νόμοι που δεν
τηρούνται, δήμοι που θησαυρίζουν από συναλλαγές με διαφημιστικές
εταιρείες, άνθρωποι που προσπαθούν να βρουν το δίκιο τους για
συγγενείς που χάθηκαν από τα «μαχαίρια» των δρόμων…
Πρόσφατα η κυβέρνηση, επιδεικνύοντας πολιτική βούλησή για το
ζήτημα, με ειδική συνέντευξη Τύπου στο υπουργείο Μεταφορών,
ανακοίνωσε ορισμένες μέτρα για τη βελτίωση της οδικής ασφάλειας.
Μεταξύ άλλων, παρουσίασε την ιστοσελίδα
illegalsigns.gov.gr , μια διαδικτυακή πλατφόρμα όπου οι πολίτες μπορούν να
εντοπίζουν και να καταγγέλλουν παράνομες διαφημιστικές
πινακίδες.
Η φόρμα που καλείται να συμπληρώσει ο πολίτης ζητάει υποχρεωτικά
την επισύναψη φωτογραφίας έτσι ώστε να διευκολύνεται η επιβεβαίωση
της καταγγελίας από την Τροχαία. «Η καταγγελία φτάνει στην ομάδα
του opengov και σε συνεργασία με το υπουργείο Προστασίας του
Πολίτη, γίνεται η διανομή του φόρτου στα κατά τόπους τμήματα της
Τροχαίας», εξηγεί η κ.
Ελίνα Δάλλα,
εμπειρογνώμονας και υπεύθυνη για το illegalsigns.gov.gr από το
γραφείο του πρωθυπουργού.
Ο
Μανώλης Ανδριωτάκης,
blogger και δημιουργός του ντοκυμαντέρ,
«Προσοχή: Φονικές Διαφημίσεις» μιλάει στο kathimerini.gr για την προοπτική αυτής της
πρωτοβουλίας: «Νομίζω ότι πρόκειται για μια δράση που είναι στη
σωστή κατεύθυνση διότι εμπλέκει τον πολίτη, τον ενεργοποιεί και
πάνω απ' όλα τον καθιστά υπεύθυνο. Με τις κατάλληλες ενέργειες,
μπορεί να αποδειχτεί ένα αξιόπιστο εργαλείο».
«Στην κεντρική διεύθυνση της Τροχαίας, ο επιβλέπων τις
καταγγελίες στέλνει περιπολικό στο σημείο, γίνεται επιτόπου
επιβεβαίωση και μετά ενημερώνεται ο αρμόδιος Δήμος, υπεύθυνος για
την αποξήλωση», συμπληρώνει η κ. Δάλλα.
Με την ευκαιρία της δημοσίευσης της πρόσφατης κοινής υπουργικής απόφασης (ΚΥΑ 46526- 22.7.20) για την υπαίθρια διαφήμιση,
καταγράφω τις εμπειρίες του παρελθόντος που θα έπρεπε να μας τρομάζουν
και να είμαστε προσεκτικοί, σίγουροι για τις διαδικασίες και την
επάρκεια ελεγκτικών μηχανισμών και να προσέχουμε γιατί φοβάμαι
“ανοίγουμε τους ασκούς του Αιόλου”.
Πολλά έχουν αλλάξει από το 2010 αλλά το “περιβάλλον” στον χώρο της
υπαίθριας διαφήμισης -το τότε με το τώρα- είναι πολύ συγγενικό και
πραγματικά ελπίζω να διαψευστούν τα κακά σενάρια που έρχονται στο μυαλό
μου. Για να φτάσω στο σήμερα είναι χρήσιμο πιστεύω να πάω πίσω. Όσο
πίσω δηλαδή θυμάμαι και έχω αναμειχθεί εγώ η ίδια: Οι πρώτες προσπάθειες
αποξήλωσης διαφημιστικών πινακίδων στο ιστορικό κέντρο της Αθήνας,
αποξήλωσης δηλαδή αυτών που “έβγαζαν μάτι”, ή και των εμφανώς
επικίνδυνων, ξεκίνησαν από την ΕΑΧΑ ΑΕ (Ενοποίηση Αρχαιολογικών Χώρων
Αθήνας) και ήδη το 2001-οπότε και πήγα στην Οργανωτική Επιτροπή των
Ολυμπιακών Αγώνων- είχε “καθαρίσει” το Σύνταγμα όπου στις ταράτσες των
περισσότερων κτιρίων δέσποζαν φωτισμένες τεράστιες και κακόγουστες
διαφημίσεις, αλλά και αρκετά πεζοδρόμια. Η ΕΑΧΑ μάλιστα είχε προωθήσει
ένα νομοθετικό σχέδιο το οποίο απαγόρευε οποιαδήποτε διαφήμιση σε
εξωτερικό χώρο (εξαιρούνταν οι στάσεις λεωφορείων) μέσα στο κέντρο της
πόλης, εκτός και εάν έδινε η ίδια άδεια.Αποτέλεσμα αυτής της νομοθεσίας
ήταν η “δυσκολία” να προωθηθούν οι χορηγοί των Αγώνων οι οποίοι είχαν
συνηθίσει σε όλες τις διοργανώσεις να έχουν παρουσία στην πόλη που
διοργανώνει τους Ολυμπιακούς. Με τους χορηγούς υπήρχε η συμφωνία να
εμφανίζονται σε διαφημίσεις μόνο αυτοί με αποτέλεσμα, να αποξηλωθούν
πολλά διαφημιστικά πλαίσια ενώ με συγκεκριμένες προδιαγραφές αναρτήθηκαν
πανό κλπ χορηγών μόνο για την χρονική περίοδο των Αγώνων.
Μετά τους Ολυμπιακούς και πριν το 2010 η ΕΑΧΑ λίγο αναιμικά κάπου
κάπου έκανε και κάποια αποξήλωση. Εν τω μεταξύ υπήρχε εκείνη την εποχή
κίνηση πολιτών “κατά των φονικών διαφημιστικών πινακίδων”. Στο
λεκανοπέδιο, ρακέτες, πίζες και σε διάφορα μεγέθη και σχήματα
διαφημιστικές πινακίδες, ξεφύτρωναν παντού σαν μανιτάρια, έκλειναν
φανάρια, ήταν πάνω σε διαχωριστικές λωρίδες, παντού και πυκνά με
αποτέλεσμα να εμποδίζεται η ορατότητα με αποτέλεσμα συμπολίτες μας να
πέφτουν με μηχανές ή αυτοκίνητα πάνω στις κατασκευές και να χάνουν την
ζωή τους. Ο Μανώλης Ανδριωτάκης, τότε – στα πρώτα του δημοσιογραφικά
βήματα – αποτύπωσε την κατάσταση σε ένα βίντεο.
Τότε λοιπόν, τον Ιανουάριο του 2010 το γραφείο του Πρωθυπουργού
(Γ.Α.Παπανδρέου) πήρε υπό την Αιγίδα του την δράση για την απομάκρυνση
των επικίνδυνων και παράνομων διαφημιστικών πινακίδων από τον δημόσιο
χώρο. Με την εμπειρία μου στο θέμα, κλήθηκα να αναλάβω τον συντονισμό
της διυπουργικής επιτροπής “Οδικής Ασφάλειας” αλλά και όποιων δράσεων θα
πλαισίωναν την προσπάθεια.Τις αντιστάσεις/αντιδράσεις που είχαμε από
όλα τα μέτωπα δεν θα ήθελα να θυμηθώ ή να περιγράψω εδώ γιατί δεν έχουν
καμία αξία. Θυμάμαι έντονα όμως και τους φίλους που βοήθησαν με τις
νομικές τους γνώσεις ανιδιοτελώς, πιστεύοντας σε αυτή την
προσπάθεια. Τότε επίσης μια μικρή ομάδα ανθρώπων με κέφι αποφασίσαμε και
υλοποιήσαμε την πρώτη εφαρμογή για κινητό, στην Ελλάδα, όπου οι πολίτες
ανεβάζοντας μια φωτογραφία μπορούσαν να “καταγγείλουν” μια παράνομη
διαφημιστική πινακίδα! Ταυτόχρονα το σημείο έμπαινε σε διαδραστικό χάρτη
και έτσι έβλεπες πότε αποξηλωνόταν η πινακίδα την οποία είχες
“καταγγείλει”!. Tο 2012 το project Illegal Signs, όπως το ονομάσαμε ήταν
shortlisted στο World Summit Award. Τα μηνύματα ενθάρρυνσης και
συμμετοχής που είχαμε τότε από πολίτες ήταν πρωτόγνωρα.
Μέσω αυτής της δράσης και με την σημαντική συμμετοχή πολιτών,
καταφέραμε και αποξηλώσαμε πάνω από 1100 πινακίδες και τότε
κινητοποιήθηκε όπως περιγράφει και το άρθρο στην Καθημερινή (δεν ήταν
τότε συχνό το φαινόμενο χορηγιών) και η Παπαστράτος που με την χορηγία της συνεχίστηκαν οι αποξηλώσεις!
Ερχόμενοι στα σημερινά, η ΚΥΑ πιστεύω ανοίγει ορέξεις και βεβαίως
απαγορεύει διαφημιστικές πινακίδες σε ράμπες ΑΜΕΑ (αλίμονο), και
“οπουδήποτε, εφόσον μπορεί να επηρεάσει τους χρήστες της οδού και την
κυκλοφορία” …και άντε τώρα να ελεγχθεί αυτό το τελευταίο… Δεν έχουν
δείξει οι ελεγκτικοί μηχανισμοί ότι είναι αποτελεσματικοί, πράγμα το
οποίο εκμεταλλεύονται κάποιοι προς ίδιον όφελος σε βάρος των πολλών.
Πάλι ο δημόσιος χώρος και όλοι εμείς θα χάσουμε.
Η ΕΥΘΥΤΑ, συναντήθηκε στις 11 Αυγούστου 2020 με τον Αντιδήμαρχο Τεχνικών
Υπηρεσιών του Δήμου Ρόδου κ. Αθηνόδωρο Κωνσταντίνου. Κατά την διάρκεια της
συνάντησης που διήρκεσε περίπου τρεις ώρες, η πρόεδρος, τα μέλη του Δ. Σ και
μέλος του ΤΕΕ της επιτροπής οδικής ασφάλειας,συζήτησαν θέματα για την οδική ασφάλεια, και ενημερώθηκαν για το τεχνικό
πρόγραμμα του Δήμου Ρόδου και την εξέλιξη των έργων που υλοποιεί η δημοτική
αρχή.
Ειδικότερα:
Τις προτάσεις που κατέθεσε η ΕΥΘΥΤΑ στην Επιτροπή «Ελλάδα2021» μετά από πρόσκληση,στα πλαίσια του σχεδίου για τη ΒιώσιμηΑστικήΚινητικότητα (ΣΒΑΚ ) που
αφορά την πόλη της Ρόδου.
● ΠΡΟΤΑΣΗ 1: δημιουργία/επέκταση δικτύων πεζοδρόμων και
ποδηλατοδρόμωνπαράλληλων προς το
παραλιακό μέτωπο της πόλης, επεκτείνοντας σε δεύτερη φάση το
δίκτυο και σε άλλα σημεία της αλλά και εκτός αυτής, ενώνοντας παράλληλα
περιοχές ειδικού ενδιαφέροντος (όπως για παράδειγμα η λειτουργική διασύνδεση
των αρχαιολογικών χώρων της πόλης με δίκτυο πεζοδρόμων και ποδηλατοδρόμων).
● ΠΡΟΤΑΣΗ 2:απόδοση μέρους του
υφιστάμενου οδικού δικτύου κυκλοφορίας και στάθμευσης οχημάτων στους πεζούς. Έχει
καταφανώς αναδειχθεί η αναγκαιότητα αναμόρφωσης των πλατειών Ελευθερίας και
Αντιναυάρχου Ιωαννίδη καταργώντας τις θέσεις στάθμευσης και δημιουργώντας
πραγματικές πλατείες.
ΠΡΟΤΑΣΗ 3: δημιουργία υψηλής ποιότητας δικτύων δημόσιας συγκοινωνίας,
ΠΡΟΤΑΣΗ 4: σύνταξη ενός σύγχρονου
στρατηγικού περιεχομένου πολεοδομικού σχεδιασμού για την πόλη της Ρόδου που να
καλύπτει τις ανάγκες της όχι με «πολεοδομικά κλισέ».
ΠΡΟΤΑΣΗ 5: Καινοτόμος χρήση αυτοκινήτου ( Car-sharing)
Η ΕΥΘΥΤΑ αναφέρθηκε στα τροχαία
συμβάντα που έχει και το αστικό οδικό δίκτυο της πόλης Ρόδου εκτός του Εθνικού
και Επαρχιακού Οδικού Δικτύου.
Ορισμένα προβλήματα τα οποία συζητήθηκαν είναι: Η κακή κατάσταση του
οδικού δικτύου, ανυπαρξία ασφαλών και ικανού πλάτους πεζοδρομίων, κακή
κατάσταση κάθετωνκαι οριζόντιων
σημάνσεων, αίτημα ομάδας ΑμεΑ-διαβάσεις,χωρίς συντήρηση οιφωτεινοί σηματοδότες, έξυπνα φανάρια, έλλειψη
σύγχρονων κυκλικών κόμβων, διάνοιξη της Καμείρου, έλλειψη, εκτεταμένων
ζωνώνήπιας κυκλοφορίας με όριο
ταχύτητος τα 30 km/h όριο που ελαχιστοποιεί την πιθανότητα θανατηφόρων τροχαίων
και που εφαρμόζεται σε ολοένα και περισσότερες πόλεις σήμερα, θέματα οδοποιίας, θέσεις ΑμεΑ, φωτισμός
διαβάσεων.
Στη συνέχεια ακολούθησε η ενημέρωση εκ μέρους του Αντιδημάρχου Ειδικότερα:
•Το
Σχέδιο Βιώσιμης Ανάπτυξης (Σ.Β.Α.Κ)
του ανατολικού παραλιακού μετώπου, προϋπολογισμού 4.000.000€ θα έχει τελειώσει
έως το 2023
• Β’ φάση διάνοιξης οδού Καμείρου.
•Οι τεχνικές υπηρεσίες του Δήμου
εργάζονται πυρετωδώς, προκειμένου να εξασφαλίσουν χρηματοδοτήσεις για έργα,
δράσεις και μελέτες που εντάσσονται στο πρόγραμμα «Αντώνης Τρίτσης» όπως τα έξυπνα φανάρια που θα αντικαταστήσουν
όλους τους σηματοδότες της πόλης.
• Ολοκλήρωση της οριζόντια σήμανσης και
των διαβάσεων
Στόχος της
ΕΥΘΥΤΑ: η συνεργασίαγια την επίλυση
χρόνιων προβλημάτων καιη
ανάγκη συστηματικής προσέγγισης του θέματος της οδικής ασφάλειας, τονπεριορισμό των τροχαίων δυστυχημάτων γιατί τα
τροχαία είναι προβλέψιμα και μπορεί να εκμηδενιστούν.
Τοποθετήθηκαν όλα τα μέλη και κατατέθηκε
ο φάκελος στην κ Μαριλένα Πατατούκου
Τονίστηκε ότι δεν αρκεί μόνο η ευαισθησία,
χρειάζονται και εκείνες οι πολιτικές αποφάσεις οι οποίες σε μόνιμη και σταθερή
βάση θα ανοίξουν τους «δρόμους» για την βελτίωσή της οδικής ασφάλειας στη Ρόδο.
Μόνο Αγάπη και Περηφάνια γι αυτά τα παιδιά. Μόνο ντροπή γι αυτή τη χώρα.
Τρία χρόνια συμπληρώνονται σήμερα από το φοβερό τροχαίο που είχε σαν αποτέλεσμα να χάσουν την ζωή τους η Στέλλα Μούσχου και ο Γιάννης Στρογγυλός που περπατούσαν μαζί με το σκυλί τους (νεκρό κι αυτό) έξω από το Πολυτεχνείο Κρήτης στα Κουνουπιδιανά Χανίων.
Θύματα ενός οδηγού που σ ένα δρόμο με όριο τα 40km/h έτρεχε με 127km/h (και αφού κτύπησε τα παιδιά επιτάχυνε στα 170).
Θύματα μιας πολιτείας που δεν είχε διασφαλίσει με κανένα τρόπο επί δεκαετίες την ασφαλή πρόσβαση χιλιάδων παιδιών στο Πολυτεχνείο Κρήτης.
Ήταν θέμα χρόνου για να συμβεί με θύμα τον οποιονδήποτε.
Ο χρόνος ήταν τελικά το ξημέρωμα της 17ης Αυγούστου 2017 και τα θύματα ήταν ο Γιάννης και η Στέλλα.
Ο SOSΤροχαία Εγκλήματα από την πρώτη στιγμή χαρακτήρισε απαράδεκτη την ασκηθείσα δίωξη, για «ανθρωποκτονίες από αμέλεια» σε βαθμό πλημμελήματος. (Αναλυτικά: ΕΔΩ)
Σήμερα τρία χρόνια μετά δεν έχει καν πραγματοποιηθεί ούτε το πρωτόδικο ποινικό δικαστήριο χάρη στη μεθόδευση του να ορίζεται η υπόθεση από τις τελευταίες στο πινάκιο. Έτσι:
Η υπόθεση που ορίστηκε αρχικά να εκδικαστεί στις 22 Μαρτίου 2019 … τοποθετήθηκε 32η στο πινάκιο σε σύνολο 34 υποθέσεων με αποτέλεσμα να αναβληθεί «λόγω παρελεύσεως του ωραρίου».
Με χαρακτηριστική άνεση η υπόθεση προσδιορίστηκε να εκδικαστεί ένα ολόκληρο χρόνο μετά, στις 13 Μαρτίου 2020.
Στις 12 Μαρτίου 2020 ανακοινώθηκαν τα μέτρα περιορισμού λειτουργίας των δικαστηρίων (λόγω COVID) και υποθέσεις που δεν κινδύνευαν άμεσα με παραγραφή δεν εκδικάζονταν. Έτσι η υπόθεση αναβλήθηκε ξανά με άγνωστη μέχρι σήμερα την ημερομηνία (πιθανής) εκδίκασης της.
Θεωρούμε απαράδεκτη, προσβλητική στη Μνήμη το θυμάτων και σαδιστική απέναντι στις οικογένειες τους την αντιμετώπισης αυτής της υπόθεσης που συντάραξε το πανελλήνιο σαν μια μικρουπόθεση ρουτίνας στα δικαστικά χρονικά.
Ως πότε εγκλήματα κατά της ανθρώπινης ζωής θα μπαίνουν στο ίδιο τσουβάλι, με καταπατήσεις, ζωοκλοπές, ξυλοδαρμούς κα και θα αναβάλλονται διαρκώς με διάφορους λόγους και προφάσεις;
Τρία χρόνια μετά στους δρόμους της Κρήτης οι συνθήκες που οδήγησαν στο θάνατο τη Στέλλα και το Γιάννη εξακολουθούν να σπέρνουν το θάνατο καθημερινά. (55 νεκροί το 2017, 58 νεκροί το 2018, 60 νεκροί το 2019 στο οδικό δίκτυο της Κρήτης).
Το κράτος που αρνείται μέχρι σήμερα να εντάξει την παραβίαση των ορίων ταχύτητας στις ιδιαίτερα επικίνδυνες παραβάσεις του ΚΟΚ, που αρνήθηκε να συμπεριλάβει την ταχύτητα στα αίτια που μπορούν να χαρακτηρίσουν ένα φόνο στην άσφαλτο σαν κακούργημα (τελευταία τροποποίηση του Ποινικού Κώδικα) είναι ο ηθικός αυτουργός γι αυτό που συνέβαινε και συμβαίνει στους δρόμους και στις δικαστικές αίθουσες.
Όχι πια κροκοδείλια δάκρυα για τα θύματα.
Στη Μνήμη της Στέλλας και του Γιάννη και των χιλιάδων θυμάτων στην άσφαλτο ας αγωνιστούμε για να θέσουμε ένα τέλος στην ασυδοσία και στην ατιμωρησία των τραμπούκων του οδικού δικτύου, για να υιοθετηθούν και να υλοποιηθούν πολιτικές πρόληψης σ όλους τους τομείς που αφορούν στην οδική ασφάλεια.
Το ενδιαφέρον μεγάλου αριθμού επισκεπτών στο διαδίκτυο προσέλκυσε η
συζήτηση για τη Μετακίνηση σήμερα και στο μέλλον, που πραγματοποιήθηκε
την Τετάρτη 22 Ιουλίου μετά από πρωτοβουλία της INTERAMERICAN και
της Anytime και με την υποστήριξη του Παρατηρητήριου Οδικής Ασφάλειας
(ΕΜΠ).
Η συζήτηση αφορούσε στις σύγχρονες λύσεις και εφαρμογές της
τεχνολογίας στην Αυτοκίνηση, που στοχεύουν σε πιο καθαρή ατμόσφαιρα και
περιβάλλον, σε ανθρώπινες πόλεις και σε περισσότερη ασφάλεια στους
δρόμους για τους πολίτες και συμμετείχε ο πρόεδρος του ΣΕΣ, Παναγιώτης Παπαντωνίου.
Στην επίκαιρη συζήτηση, που συντόνισε η δημοσιογράφος του CNN Greece,
Σοφία Μαυραντζά, συμμετείχαν σημαντικά πρόσωπα από θέση ευθύνης στην
κυβέρνηση, την τοπική αυτοδιοίκηση και τον ασφαλιστικό κλάδο. Η σύνθεση
των συνομιλητών απέδωσε, μέσα από διαφορετικές εμπειρίες και
προσεγγίσεις, υλοποιήσιμες ιδέες και λύσεις για τη βιώσιμη Μετακίνηση, φωτίζοντας τον δρόμο για ένα πιο πράσινο αύριο.
Αφετηρία της συζήτησης ήταν η θεματική «Ενέργεια και Αυτοκίνητο: η ηλεκτροκίνηση και οι επιδράσεις στην οικονομία και το περιβάλλον». Ο Υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Κωστής Χατζηδάκης, μίλησε για τον στόχο να προαχθεί, μέσα από τον νέο νόμο, ο οικολογικός τρόπος μετακίνησης. Ο Υπουργός τόνισε χαρακτηριστικά: «Η
ηλεκτροκίνηση δεν είναι μόδα, είναι ευρωπαϊκή πολιτική. Είναι σύγχρονος
τρόπος μετακινήσεων, είναι προσπάθεια να περιοριστούν οι ρύποι και να
προστατεύσουμε το περιβάλλον με έργα». Ο κ. Χατζηδάκης αναφέρθηκε
στους βασικούς άξονες του νόμου: τα κίνητρα για αγορά ηλεκτρικών ΙΧ,
δικύκλων και ποδηλάτων, τη δημιουργία υποδομών φόρτισης, το ολοκληρωμένο
πλαίσιο για τη λειτουργία της αγοράς και τον ενεργό ρόλο του Δημοσίου
τομέα στις προμήθειες ηλεκτρικών οχημάτων, καθώς και τα αναπτυξιακά –
φορολογικά κίνητρα για την παραγωγή φορτιστών, μπαταριών κ.λπ.
Εκ μέρους του Υπουργείου τοποθετήθηκε και η Γενική Γραμματέας Ενέργειας και Ορυκτών Πρώτων Υλών, Αλεξάνδρα Σδούκου, αναφέροντας ότι «ζητούμενο
είναι να αποκτήσουμε ένα επαρκές και λειτουργικό δίκτυο δημοσίων
προσβάσιμων σημείων φόρτισης και να αναπτύξουμε με διαφάνεια και υγιή
ανταγωνισμό αυτή την αγορά προς όφελος του πολίτη». Όπως επεσήμανε η κ. Σδούκου, «Επειδή
ηλεκτροκίνηση σημαίνει ανάπτυξη, προωθούμε παρέχοντας κίνητρα την
εγκατάσταση παραγωγικών μονάδων στη Δυτική Μακεδονία και την Αρκαδία,
τις περιοχές δηλαδή της απολιγνιτοποίησης. Μέσα από αυτή την ολιστική
προσέγγιση της ηλεκτροκίνησης και την εφαρμογή των πράσινων
μετακινήσεων θα δούμε σύντομα αποτελέσματα τα οποία σταδιακά θα
βελτιώνονται, με στόχο το 2030 να έχουμε ένα ηλεκτρικό στα τρία νέα
αυτοκίνητα, μειώνοντας δραστικά τους ρύπους».
Δεύτερη θεματική της διαδικτυακής συζήτησης αποτέλεσε η «Αστική Βιωσιμότητα με έξυπνες πόλεις», για
την οποία ο Πρόεδρος της ΚΕΔΕ και Δήμαρχος Τρικκαίων, , εκφράζοντας και
το παράδειγμα της πόλης του, υπογράμμισε την αισιοδοξία του για τη
σταδιακή χρήση ήπιων μέσων μετακίνησης και υποστήριξη των καλύτερων
συνθηκών για την κυκλοφορία των πεζών, των ΑμεΑ, των γονέων με τα παιδιά
τους, των ηλικιωμένων. «Στον κόσμο αρέσει να βγαίνει από το αυτοκίνητο και ας αποτελεί αυτό αναπόσπαστο κομμάτι της καθημερινότητάς του» παρατήρησε, σημειώνοντας πως «θα αλλάξουμε τις πόλεις μας μαζί με τους πολίτες, ομορφαίνοντας το αστικό τοπίο».
Στον ίδιο θεματικό πυλώνα ο Δήμαρχος Αθηναίων, Κώστας Μπακογιάννης,
ανέδειξε τη σημασία που έχει για τους πολίτες το κίνητρο για βελτίωση
της ποιότητας ζωής στην πόλη με την εφαρμογή της ηλεκτροκίνησης.
Μάλιστα, αποκάλυψε ότι ο Δήμος Αθηναίων σκοπεύει να επιβραβεύει τη χρήση
ηλεκτρικών οχημάτων παρέχοντας, μεταξύ άλλων, δωρεάν και τη χρήση
θέσεων ελεγχόμενης στάθμευσης. Τόνισε ακόμη, ότι αυτό που θέλει να
επιφέρει, είναι «μια νέα ισορροπία στην πόλη ανάμεσα στον πεζό, στον οδηγό και στον ποδηλάτη», υπογραμμίζοντας πως η συζήτηση για πράσινη πόλη αφορά πρωτίστως στη ζωή των παιδιών μας.
Ο Παναγιώτης Παπαντωνίου, πρόεδρος του Συλλόγου Ελλήνων Συγκοινωνιολόγων, εξήγησε ότι «η Ελλάδα διαθέτει πλέον ένα πολύ άρτιο δίκτυο αυτοκινητόδρομων» και
επεσήμανε την επιτακτική ανάγκη μιας δυναμικής αλλαγής για τη
Μετακίνηση. Όπως διευκρίνισε, οι τομείς στους οποίους διαμορφώνεται το
πλαίσιο ανάπτυξης και βελτίωσης της έξυπνης πόλης, περιλαμβάνουν την
οδική υποδομή, την κυκλοφορία, τα μέσα μαζικής μεταφοράς, τη στάθμευση,
την οδική ασφάλεια, τις εμπορευματικές μεταφορές, τη διαχείριση
ενέργειας και τις υπηρεσίες κινητικότητας.
Όμως, «η αυξανόμενη
πολυπλοκότητα των συγκοινωνιακών συστημάτων επιτείνει την ανάγκη για
διεπιστημονική προσέγγιση με έμφαση στη χρήση της τεχνολογίας, για τον
μετασχηματισμό των πόλεων σε σύγχρονες».
Στη θεματική ενότητα «Τεχνολογία, Αυτοκίνητο και Οδική Ασφάλεια», ο Γιώργος Γιαννής, καθηγητής του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου και επικεφαλής του Παρατηρητηρίου Οδικής Ασφάλειας, τεκμηρίωσε τη γνώμη πως «η Ελλάδα έχει προοδεύσει σημαντικά κατά τα τελευταία χρόνια ως προς τη μείωση τροχαίων δυστυχημάτων στους δρόμους» και ότι στόχος είναι μέχρι το 2030 να μειωθούν στο 50% οι θάνατοι που οφείλονται σε τροχαία. Ο κ. Γιαννής υπογράμμισε ότι «η
εξέλιξη της τεχνολογίας, η ανάπτυξη έξυπνων συστημάτων μεταφορών, καθώς
και η πρόοδος στην επιστήμη των δεδομένων και την τεχνητή νοημοσύνη θα
μπορούσαν να συμβάλουν σημαντικά στην προληπτική αντιμετώπιση του
μείζονος παγκόσμιου κοινωνικού προβλήματος των οδικών ατυχημάτων».
Στη συνέχεια, η συζήτηση κατευθύνθηκε ειδικότερα στη χρήση της
τεχνολογίας με τοποθετήσεις από την πλευρά της ασφάλισης και της
νεοφυούς επιχειρηματικότητας.
Ο Πάνος Κούβαλης, Mobility
and Convenience Tribe Leader της INTERAMERICAN, έχοντας και την
εμπειρία της Anytime, μίλησε για το πώς μπορεί να διαμορφωθεί το μέλλον
της μετακίνησης μέσω έξυπνων οχημάτων, παρατηρώντας ότι «η
τεχνολογία είναι αυτή που θα αλλάξει την κινητικότητα, με την ευκολία
και την οικονομία που φέρνει. Ειδικά μέσα στις πόλεις, η τεχνολογία θα
δημιουργήσει νέα μοντέλα μετακίνησης και σε αυτή τη βάση, η ιδιοκτησία
αυτοκινήτων θα δώσει τη θέση της σε λύσεις του sharedeconomy». To στέλεχος
της εταιρείας αναφέρθηκε και στη δημιουργία ασφαλιστικών προγραμμάτων
με χρήση της τηλεματικής, σημειώνοντας ότι οι ψηφιακές εφαρμογές θα
υποστηρίξουν και τη μεγαλύτερη ασφάλεια κατά την οδήγηση. Όπως τόνισε,
στη μετακίνηση απαιτείται εύρος παρεμβάσεων για συνολικές λύσεις και
ταυτόχρονα χαμηλό κόστος των σχετιζομένων υπηρεσιών και προϊόντων. Ο Π.
Κούβαλης ανέφερε ότι «η INTERAMERICAN και η Anytime θα υποστηρίξουν την ηλεκτροκίνηση με προϊόντα και υποδομές».
Ακολούθως ο Πέτρος Φορτσάκης, co-founder and Chief
Research Officer της startup εταιρείας OSeven, εστίασε στη σημασία της
τηλεματικής για την αυτοκίνηση. Μίλησε για την πρωτοποριακή εφαρμογή που
δημιούργησε η εταιρεία του, η οποία έχει τη δυνατότητα, με χρήση του
κινητού τηλεφώνου, να αναγνωρίζει και να καταγράφει δεδομένα την ώρα που
ο χρήστης οδηγεί, να συγκεντρώνει τα αποτελέσματα και στη συνέχεια να
αξιολογεί τη συμπεριφορά κατά την οδήγηση. Ο κ. Φορτσάκης επεσήμανε πως η
χρήση εφαρμογών της τηλεματικής στην ασφάλιση οχημάτων διεθνώς, σχετικά
με το «πληρώνω στη βάση του ΠΩΣ και του ΠΟΣΟ οδηγώ», μεταξύ
άλλων, έχει συνεπιφέρει μείωση της συχνότητας των ατυχημάτων μέχρι και
70% και βελτίωση της απόδοσης των οδηγών μέχρι και 65% σε συγκεκριμένες
κατηγορίες.
Ιδιαίτερα σημαντική ήταν η συνεισφορά στη συζήτηση του Διευθύνοντος Συμβούλου του ομίλου INTERAMERICAN, Γιάννη Καντώρου,
που άνοιξε και έκλεισε τη διαδικτυακή εκδήλωση. Ο κ. Καντώρος τόνισε
ότι η ψηφιακή εμπειρία δημιουργεί ένα νέο τρόπο ζωής και πλέον, «η τεχνολογία γίνεται ο συνοδηγός μας και στο αυτοκίνητο». Όπως παρατήρησε, «αλλάζουν
οι παράμετροι αξιολόγησης, εκτίμησης και διαχείρισης του οδικού
κινδύνου, δηλαδή αλλάζει η ασφάλιση», συμπληρώνοντας ότι «για να έχουμε
βιώσιμες λύσεις μετακίνησης στον αστικό ιστό και πιο καθαρό περιβάλλον,
χρειάζονται συνεργασίες». Υπογράμμισε τη σημασία της συνετής
οδήγησης και της ασφαλούς μετακίνησης και χαρακτήρισε πολυπαραγοντική
υπόθεση την οδική ασφάλεια, καθώς εξαρτάται από τεχνικά και
κατασκευαστικά ζητήματα και υποδομές, από την εξέλιξη της βιομηχανίας
της αυτοκίνησης αλλά κυρίως, από τον ανθρώπινο παράγοντα. Σε κάθε
περίπτωση και στην Μετακίνηση, «στην INTERAMERICAN ο ρόλος και η αποστολή μας είναι η καλύτερη, ασφαλέστερη και γιατί όχι η μεγαλύτερη σε διάρκεια ζωή» είπε, παρατηρώντας πως η καινοτομία αναδεικνύεται σε κοινό παρονομαστή στις σύγχρονες λύσεις που αναδεικνύονται.
Το βίντεο της εκδήλωσης βρίσκεται στον παρακάτω σύνδεσμο.
Να θυμάστε πάντα αυτούς που σας αγαπούν
και σας περιμένουν.
Μη ξεχάσετε
ØΝα φορέστε τηζώνη ασφαλείας. Είναι απαραίτητη τόσο για τον οδηγό όσο και για τους
υπόλοιπους επιβάτες του οχήματος.
ØΝα φοράτε το κράνος σας ως
οδηγός και οι συνεπιβάτες σας καθώς και τον ειδικό εξοπλισμό προστασίας
ØΝα κρατάτε πάντα
αποστάσεις ασφαλείας από τα προπορευόμενα οχήματα και οδηγούμε με την κατάλληλη
ταχύτητα.
ØΝα μηναπαντάμε στο κινητό τηλέφωνο όταν οδηγείτε, καθώς η απόσπαση προσοχής
αποτελεί μια από τις βασικές αιτίες πρόκλησης τροχαίων.
ØΝαμηνοδηγείτε υπό την επήρεια αλκοόλ,
ακόμη και αν έχετε καταναλώσει μικρή ποσότητα.
ØΓιατη μεταφορά με αυτοκίνητο παιδιών ηλικίας μικρότερης των 12 ετών είναι
υποχρεωτική η χρήση ειδικών μέσων συγκράτησης (παιδικά καθίσματα, ζώνη
ασφαλείας) ανάλογα με την ηλικία, το ύψος και το βάρος τους.
ØΣτην οδήγηση
δείχνουμε τον πολιτισμό μας. Συγκρατούμε τα νεύρα μας και αποφεύγουμε τις αντιπαραθέσεις με άλλους
οδηγούς χρησιμοποιούμε την κόρνα όσο το δυνατόν λιγότερο και αποφεύγουμε τις
αντιπαραθέσεις με άλλους οδηγούς.
ØΣεβόμαστε τους
πεζούς, τους ποδηλάτες και τα ΑΜΕΑ οι πιο ευάλωτοι χρήστες του οδικού δικτύου. Επομένως,
σταματάμε πάντα στις διαβάσεις πεζών και δίνουμε προτεραιότητα στους πεζούς.
ØΗ υπνηλία και η
κόπωση είναι από τις βασικές αιτίες πρόκλησης τροχαίων δυστυχημάτων. Φροντίζουμε
να είμαστε ξεκούραστοι.
ØΔεν οδηγούμε σε περίπτωση λήψης φαρμάκων που
μπορούν να επηρεάσουν την ικανότητα οδήγησης.
ΚΑΛΗ ΠΑΝΑΓΙΑ. Με υγεία και ασφάλεια στους
δρόμους!
Η ΕΥΘΥΤΑ –ΠΑΡΑΤΗΡΗΤΗΡΙΟ ΟΔΙΚΗΣ
ΑΣΦΑΛΕΙΑΣ ΡΟΔΟΥαπέστειλε
σχετικό έγγραφο:
προς Υπουργό Πολιτισμού, Υπουργό Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Υφυπουργούς Εσωτερικών, Ανάπτυξης και Επενδύσεων, Υποδομών και Μεταφορών,
ζητώντας την άμεση κατάργηση της Κ.Υ.Α 46526
Με την παρούσα επιστολή μας,
εκφράζουμε απερίφραστα τη λύπη μας και την αντίθεσή μας μετά την
δημοσίευση της ως άνω ΚΥΑ 46526 που
καλύπτει λεπτομερειακά τις ανάγκες των διαφημιστικών εταιρειών καιέγινε δημόσια γνωστό μετά την δημοσίευση του
στο ΦΕΚ στις 22/7/2020. και ενώ δεν προηγήθηκε καμία διαβούλευση με
κανένα εμπλεκόμενο φορέα η ακόμηκαι τη
σύμφωνη γνώμη των ειδικών σε θέματα οδικής ασφάλειας. Θα έπρεπε πριν ανακοινωθεί η Κ.Υ.Α σας να είχε αποτελέσει
αντικείμενο εκτεταμένης σοβαρής και υπεύθυνης διαβούλευσης. Η
παρούσα ΚΥΑ ανοίγει τον δρόμο της επιστροφής των διαφημιστικών πινακίδων στον
δημόσιο χώρο. Έρχεται να τροποποιήσει την ΚΥΑ52138/2003. Ενδεικτικά, αυξάνοντας
τις διαστάσεις στις πινακίδες όλων των τύπων (άρθρο 3 παρ.9-10-11),
επιτρέποντας όλους τους τύπους στους δημόσιους χώρους (άρθρο 4) και δεν
περιορίζεται το πλήθος τους (άρθρο 3 παρ.5).
Δυστυχώς η Κ.Υ.Α έρχεται να νομιμοποιήσει
την τοποθέτηση διαφημιστικών πινακίδων κάθετα προς το ρεύμα κυκλοφορίας –
απευθυνόμενων στους οδηγούς. Στο άρθρο 4Γ όταν θέτει σαν
προϋπόθεση για την απαγόρευση τοποθέτησης κάθετων διαφημιστικών πινακίδων στα
στέγαστρα των στάσεων «το επιτρεπόμενο όριο ταχύτητας
για τα επιβατηγά οχήματα να είναι ανώτερο των 70 χλμ/ώρα».
Επιτρέπεται δηλαδή η τοποθέτηση τους όχι μόνο
στους περισσότερους δρόμους της πόλης που το όριο είναι 50km, αλλά ακόμα και σε
δρόμους ταχείας κυκλοφορίας. Η γενίκευση των
κάθετων διαφημιστικών πινακίδων στις στάσεις και η άρνηση θεώρησης τους ως
παραγόντων κινδύνου απόσπασης της προσοχής με βάση την νέα ΚΥΑ θα προκαλέσει
νέο κύκλο τροχαίων συγκρούσεων «χωρίς υπεύθυνους»
στο οδικό δίκτυο. Η υπάρχουσα σήμερα νομοθεσία
και οι αποφάσεις των Ανωτάτων δικαστηρίων της χώρας είναι απόλυτα καθαρές και
επαρκείς σε σχέση με το θέμα.
Απευθυνόμαστε
προς όλους σας με τεκμηριωμένες τιςτοποθετήσεις
1)Αγνοήσατε
την επιστημονική άποψη των επιστημόνων
στην οδική ασφάλεια με δεδομένο ότι η οδική ασφάλεια είναι επιστήμη σχετικά
με την Κ.Υ.Α σας, οι οποίοι αγνοήθηκαν για πολλοστή φοράσε αντίθεση με την αποδοχή των εισηγήσεων και
των προτάσεων των ειδικών σχετικά με το Covid-19 Ο Καθηγητής του ΕΜΠ
κ.Γ.Κανελλαϊδης (Συντάκτης του Στρατηγικού Σχεδίου για τη Βελτίωση της Οδικής
Ασφάλειας στην Ελλάδα) έχει τονίσει: ότι το πρόβλημα της Οδικής Ασφάλειας πρέπει να
το λύσουμε αρχίζονταςαπό το ξήλωμα των αμέτρητων παγίδων θανάτου τηςυπαίθριας διαφήμισης,οι οποίες κατά 99% σύμφωνα με τον Πρόεδρο της
Ένωσης Εισαγγελέωνείναι
παράνομες! Έχει δώσει το στίγμα της σημασίας που έχει η σωστή
διαμόρφωση του οδικού περιβάλλοντος για την βελτίωση της Οδικής Ασφάλειας «Ο
δρόμος πρέπει να συγχωρεί το σφάλμα. Δεν μπορεί ένας δολοφόνος να συγχωρείτε και όποιος σφάλει στο
δρόμο να τιμωρείται με θάνατο"
2)Αγνοήσατε
τη Συνθήκη της Βιέννης, η οποίαπροσδιορίζει ότι αφορά την σήμανση καιτην οποία έχει υπογράψει η χώρα μας. Η
υπαίθρια διαφήμιση επιτρέπεται όταν δεν αποσπά την προσοχή του οδηγού και η
τοποθέτησή της και η παραμονή της δεν αντίκειται στις ισχύουσες διατάξεις της
Ελληνικής Νομοθεσίας
3)Ο Αντεισαγγελέας
του Αρείου Πάγου Νικ. Μαύρος με σχετικό έγγραφο «στο διά ταύτα της
γνωμάτευσής του που είχε αποσταλείστην
ΕΛ.ΑΣ 2007, αναφέρει: «Στην προκειμένη περίπτωση η τοποθέτηση πινακίδων
επιγραφών στο οδικό δίκτυο της χώρας και η υπό τούτων εν γένει διαφήμιση αγαθών
ή υπηρεσιών κατά παράβαση των οικείων διατάξεων που προβλέπουν τις προϋποθέσεις
του επιτρεπτού της τοποθέτησής τους, αποτελεί διαρκές έγκλημα και τούτο διότι η
κατά παράβαση των διατάξεων αυτών τοποθέτηση των πινακίδων - επιγραφών
πραγματώνει την αντικειμενική υπόστασή του διά των διατάξεων αυτών
προβλεπομένου αδικήματος όχι μόνο με την εφάπαξ τέλεσή του, αλλά και με την
παραπέρα διατήρηση της παράνομης κατάστασης που δημιουργείται δι' αυτού και
διαρκεί μέχρις ότου αρθεί η κατάσταση αυτή, η οποία προσβάλλει το έννομο αγαθό
της ασφάλειας των στο πιο πάνω οδικό δίκτυο της χώρας κινουμένων οδηγών και
πεζών πολιτών.
3) Αγνοήσατε την Απόφαση του Σ.τ.Ε 909/2007(Παράνομες
Διαφημιστικές Πινακίδες)
ίσως να μη την έχετε διαβάσει να την αγνοείτε, την
οποία και επισυνάψαμε.
4) Αγνοήσατε
τον κ. Π. Πικραμένο αντιπρόεδρο της κυβέρνησης που ως δικαστής, μέλος του
Σ.τ.Ε. υπερασπίστηκε με σθένος τη Σύμβαση της Βιέννης.
6) Αγνοήσατε το Άρθρο11 Επιγραφές-Διαφημίσεις του
Ν 2696/1999
7) Ανατρέψτε στο αρχείο της Μόνιμης Διακομματικής
Επιτροπής της Βουλής για την Οδική Ασφάλειαγια τις τοποθετήσεις μελών σχετικά με την υπαίθρια διαφήμιση από το 2009
Αξιότιμοι: Στο όνομα των
θυμάτων που προκάλεσαν οι παρανομίες και οι αυθαιρεσίες της υπαίθριας
διαφήμισης, δεν υπάρχει κανένας λόγος να ξαναζήσουμε το αιματηρό παρελθόν
της υπαίθριας διαφήμισης με τα δεκάδες θύματα.
Ζητούμε
πόλεις για τους ανθρώπους (Σ.Β.Α.Κ) όχι μόνο για τα αυτοκίνητα και τις
διαφημίσεις που σκοτώνουν.
Σας ενημερώνουμε
από το 2007 ξεκινήσαμε ένα αγώνα για την τήρηση της Νομοθεσίας σχετικά με
την αποξήλωση της παράνομης υπαίθριας διαφήμισηςμε υπομνήματα στην Εισαγγελία Ρόδου
(μηνυτήρια αναφορά 10-07-2007),προς
Δημάρχους της Ρόδου,στη Νομαρχία
Δωδ/σου, ΔΕΣΕ Περιφέρειας Ν. Αιγαίου, ΕΒΕΔ, Τροχαία Ρόδου, ΕΘ.ΙΑΓΕ υπουργείο
Γεωργικής Ανάπτυξης, Υπουργείο Πολιτισμού, Πρόεδρο ΕΡΤ, Υποκαταστήματα
Τραπεζών, ΙΝΦΟΤΕ, Διαφημιζόμενους, Αντιπρόσωπο ΜasterOutdoor στη Ρόδο. Έγιναν διαδικασίες και
απομακρύνθηκαν ένας μεγάλος αριθμός εξ αυτών.
Αγωνιζόμαστεμε τη ψυχή μας , με την τραγική απώλεια των παιδιών μας, δίνουμε καθημερινό αγώνα για να σταματήσουν να σκοτώνονται άνθρωποι στο δρόμο, να πείσουμε τους φορείς, να πείσουμε εσάς.. ζούμε με το στόχο ΜΗΔΕΝ ΘΑΝΑΤΗΦΟΡΑ στις πόλεις μας, είμαστε εθελοντές και όχι επιχείρηση..
Αξιότιμοι
Ζητάμε: Άμεση απόσυρση της
ΚΥΑ 46526και την πλήρη απαγόρευση κάθε
κάθετης προς το ρεύμα κυκλοφορίας διαφήμισης ανεξάρτητα από τα όρια ταχύτητας
του δρόμου όπως έχει ήδη κατοχυρωθεί ήδη με την απόφαση 909/2007 του Συμβουλίου
της Επικρατείας που βασίζεται στη Διεθνή Σύμβαση της Βιέννης.
Δεν είμαστε κατά της διαφήμισης. Είμαστε
κατά της παρανομίας και της αδιαφάνειας όταν πρόκειται για την ασφάλεια των
χρηστών του οδικού δικτύου. Η Οδική Ασφάλεια είναι
επιστήμη καιείναι Εθνική Υπόθεση.
Ας
εργαστούμε όλοι και για την Οδική Ασφάλεια, την ασφάλεια των χρηστών του δρόμου
και όχι με Κ.Υ.Α που ανατρέπειτην αξία
της ανθρώπινης ζωής.
Ταξίδεψα, οδηγώντας ένα «μικρό» (1400cc) αυτοκίνητο από το Ηράκλειο μέχρι την Αγία Γαλήνη και επέστρεψα την ίδια ημέρα. Καθημερινή και με το φως της μέρας.
Λόγω κορονοϊού και μειωμένης τουριστικής προσέλευσης ο δρόμος δεν είχε πολύ μεγάλη κίνηση, αλλά αυτή που υπήρχε δεν την λες και μικρή, ιδίως κατά την επιστροφή αργά το απόγευμα.
Έχοντας ξανακάνει την διαδρομή εκατοντάδες φορές από τη δεκαετία 1960 και παρά τις αλλαγές στους δρόμους τα χρόνια που ακολούθησαν, κατάλαβα πως δεν θα απαλλαγώ ποτέ από τα κωμικοτραγικά βιώματα του παρελθόντος με την πάνω από τις τρεις και μισή ώρες διαδρομή, στο τέλος της οποίας καταφθάνουμε στο χωριό πασπαλισμένοι από μια πούδρα χώματος που διείσδυε από παντού στο αυτοκίνητο, ιδίως στην περιοχή μετά την Αγία Βαρβάρα. Σε κάθε ταξίδι ξανάρχονται στη σκέψη μου.
Σήμερα βέβαια η κατάσταση είναι τελείως διαφορετική, ιδίως με την λειτουργία, τα τελευταία χρόνια, του νέου δρόμου που φτάνει σχεδόν μέχρι τις Μοίρες και η απόσταση ελαττώθηκε (περίπου 70km) και η ποιότητα του οδικού δικτύου βελτιώθηκε θεαματικά.
Αν ακολουθείς τα όρια ταχύτητας σε μια ώρα μπορείς να φτάσεις στον προορισμό σου, αν όμως ακολουθείς τις οδηγίες του κατασκευαστή του τετρακάμπινου επιδοτημένου 4Χ4 ή του «ελαφρά πειραγμένου» ΙΧ σου (και) έχεις πιει και κάτι για χαλάρωση, για το δρόμο («one» for the road που λέμε και στην Κρήτη), μπορείς σίγουρα να περιορίσεις το χρόνο στα τρία τέταρτα ή και λιγότερο. Μπορείς να το κάνεις βέβαια και με οποιοδήποτε «κανονικό» όχημα και χωρίς να έχεις πάρει κάτι.
Μπορείς επίσης να περιορίσεις και το δικό σου χρόνο (ζωής) ή, συνηθέστερα, το χρόνο ζωής των άλλων. Αγνώστων σε σένα συνήθως γι αυτό και η δίωξη που θα σου ασκηθεί θάναι για μια απλή αμέλεια. Δεν είχατε δα και κανα προηγούμενο. Εσύ απλώς τους σκότωσες.
Ταξιδεύοντας λοιπόν σ αυτό το νέο – ασφαλέστερο δρόμο διαπίστωσα μερικά πράγματα που προφανώς πριν από μένα έχουν διαπιστώσει όλοι όσοι τον έχουν χρησιμοποιήσει.
Α) Κανείς δεν σέβεται τα όρια ταχύτητας. Στα περισσότερα κομμάτια του ο δρόμος έχει ανώτατο όριο τα 80km/h. Γεγονός που προσλαμβάνεται ως απόλυτα προσβλητικό από τους οδηγούς οχημάτων με τουλάχιστον διπλάσια τελική, οχημάτων που αγοράστηκαν με κριτήριο, όχι την ασφάλεια τους αλλά την επιτάχυνση τους. Εύλογα ο κάθε ιδιοκτήτης οχήματος παίρνει το ζήτημα προσωπικά και απαντάει ανάλογα. Αν και δεν διέθετα κάμερα, ούτε κομπιουτεράκι για υπολογισμούς στη διαδρομή θα έλεγα πως οι «μέσοι» οι πιο «συνετοί» οδηγοί προσθέτουν ένα ΦΠΑ 24% στα όρια ταχύτητας. Φτάνουμε έτσι στα 100 km/h, ταχύτητα την οποία διαπίστωσα ότι είχαν σταθερά οι μεγάλες ουρές αυτοκινήτων όποτε επιχείρησα να δοκιμάσω να συντονιστώ μαζί τους. Τα πιο «ανήσυχα πνεύματα» ξεπετιόνταν με μουγκρητά μέσα απ αυτές τις ουρές κάνοντας μεμονωμένες ή διαδοχικές προσπεράσεις με απροσδιόριστη ταχύτητα.
Όπως και νάχει η μέση ταχύτητα κυκλοφορίας στο δρόμο για την μεγάλη πλειοψηφία ήταν αυτή. Γύρω στα 100 km/h, δηλαδή 20 km πάνω από το όριο. Είναι στο κάτω κάτω κάτι για το οποίο σου κλείνει το μάτι ο ΚΟΚ (δηλαδή το κράτος) θεσμοποιώντας το ελάχιστο δυνατό πρόστιμο για μια υπέρβαση του ορίου ταχύτητας κατά 20 km (40 ευρώ), χωρίς καμία άλλη επίπτωση, στην θεωρητική περίπτωση που θα βρεθεί τροχονόμος που θα σε γράψει για τέτοια παράβαση.
Θυμήθηκα πως ο Παγκόσμιος Οργανισμός Υγείας έχει τεκμηριώσει πως μια αύξηση της μέσης ταχύτητας στο οδικό δίκτυο κατά 5% σημαίνει αύξηση των θανάτων από τροχαίες συγκρούσεις κατά 30% αλλά αμέσως κατάλαβα πως κι αυτή (όπως και ο κορονοιός) είναι προφανώς άλλη μία παγκόσμια συνωμοσία ενάντια στο δικαίωμα των Ελλήνων και ιδιαίτερα των Κρητικών να σκοτώνουν και να σκοτώνονται ελεύθερα.
Να διορθώσω. Είπα ότι κανείς δεν σέβεται τα όρια ταχύτητας. Τα σέβονταν οι οδηγοί απ ΟΛΑ τα ενοικιαζόμενα και απ ΟΛΑ τα αυτοκίνητα που είχαν πινακίδες εκτός Κρήτης.
Β) Κανείς δεν σέβεται την διπλή διαχωριστική. Αν η κατάσταση σε σχέση με την ταχύτητα ήταν λίγο πολύ αναμενόμενη (η παραβίαση των ορίων ταχύτητας είναι με μεγάλη διαφορά η αγαπημένη παράβαση των Ελλήνων οδηγών) αυτό που κυριολεκτικά μ άφησε άφωνο είναι η παντελής αδιαφορία για την ύπαρξη διπλής διαχωριστικής γραμμής στο οδόστρωμα. Έχοντας ζήσει και ταξιδέψει σε πολλά μέρη της χώρας αυτό το «φαινόμενο» τόσο γενικευμένο ήταν πρωτόγνωρο. Θα μπορούσα να αναφερθώ σε πλήθος περιστατικών, από τον οδηγό ταξί με MERCEDES λίγο πριν το τέλος του καινούργιου δρόμου που έκανε τετραπλή προσπέραση (και φορτηγού) πάνω σε στροφή χωρίς καμία ορατότητα μπαίνοντας στο αντίθετο ρεύμα, μέχρι αυτούς που ανάβοντας φλας ή όχι περνούσαν κάθετα το αντίθετο ρεύμα για να πάνε σε βενζινάδικο ή σε κάποιο μαγαζί, αλλά δεν έχει νόημα. Το «φαινόμενο» είναι τόσο γενικευμένο που δεν έχει νόημα να απαριθμείς περιστατικά.
Επιστρέφοντας από το κομμάτι της Αγίας Βαρβάρας προς Ηράκλειο που ξεκινάνε και οι κατηφόρες αντιλαμβάνεσαι ότι κινείται ένα ποτάμι αυτοκινήτων που στο σύνολο του παραβιάζει μόνιμα τα όρια ταχύτητας από το οποίο πετιούνται συνεχώς στο αντίθετο ρεύμα αυτοκίνητα για να κάνουν πολλαπλές συνήθως προσπεράσεις παραβιάζοντας την διπλή διαχωριστική και ευρισκόμενα για μεγάλο χρόνο στο αντίθετο ρεύμα.
Είναι αργά το απόγευμα και η κίνηση είναι σχετικά αυξημένη γιατί κατεβαίνουν ΙΧ και φορτηγά που θέλουν να προλάβουν τα καράβια… Ο σκοπός είναι ιερός και αγιάζει τα μέσα. Δεν είναι ανάγκη να φύγω μισή ώρα νωρίτερα από το χωριό αφού μπορώ να κερδίσω μισή ώρα στο δρόμο.
Αν όλα πάνε καλά…
Η κατάσταση του οδικού δικτύου στην Κρήτη συνολικά δεν μπορεί να αποτελεί το άλλοθι της παραβατικότητας στο οδικό δίκτυο, παραβατικότητας που μπορεί να οδηγήσει, και έχει οδηγήσει σε ολέθριες συνέπειες. Θα εμφανιστούν κάποιοι και θα πουν πως αν υπήρχε διαχωριστικό στηθαίο και σ αυτό το δρόμο δεν θα μπορούσαν να εκδηλωθούν αυτές οι συμπεριφορές. Δεν θ αναφερθώ στο κόστος ενός κλειστού αυτοκινητοδρόμου. Απλά να υπενθυμίσω ότι η χώρα μας βρίσκεται στην ευρωπαική πρωτοπορία και στις συγκρούσεις σε δρόμους με διαχωρισμένα με στηθαίο ρεύματα κυκλοφορίας, με οχήματα δηλαδή που κινούνται προς την ίδια κατεύθυνση…
Δεν υπάρχει κανένα δίλημμα ανάμεσα στις υποδομές και την οδηγική συμπεριφορά. Απλά όποιος μιλάει για τις υποδομές θα πρέπει πρώτα απ όλα να δείχνει πως σέβεται τη ζωή του και την ζωή των άλλων. Δεν υπάρχουν από μηχανής θεοί για να μας σώσουν.
Πάνω σ αυτή την έλλειψη σεβασμού γεννήθηκε και άνθησε η πολιτική αδιαφορία για το οδικό δίκτυο στην Κρήτη. Αν εσύ δεν σέβεσαι τον εαυτό σου γιατί να τον σεβαστώ εγώ.
Εικόνα σου είμαι ψηφοφόρε και σου μοιάζω.
Γιώργος Κουβίδης
ΥΓ. Υπήρχαν κι άλλα σημεία για να θίξω πχ τι συμβαίνει στα τούνελ κα, αλλά θεωρώ ότι το θέμα της διπλής διαχωριστικής επισκιάζει τα πάντα.