Γράφει
Δημήτρης Σκιάννης 1 Ιουλίου 2022
Για ηλεκτρικά ποδήλατα σας γράφουμε συχνά, σας έχουμε παρουσιάσει αρκετά μοντέλα, έχουμε αναφερθεί πολλάκις στη νομοθεσία που διέπει τη χρήση τους στην Ελλάδα και ποια είναι τα πλεονεκτήματα και τα μειονεκτήματά τους ως εναλλακτικά μέσα μετακίνησης και μικροκινητικότητας.
Όταν βλέπετε ένα e-bike στο GetElectric.gr, πιθανότατα μια από τις σκέψεις σας είναι η εξής: «Ωραίο, αλλά με 25 Km/h δεν βολεύει»… Εμείς δεν θα συμφωνήσουμε απαραίτητα, αφού εξαρτάται από τις ανάγκες του καθενός και το περιβάλλον στο οποίο κινείται. Θα παραδεχθούμε, όμως, οτι μάλλον δεν υπάρχει χρήστης e-bike που δεν θα ήθελε να τον υποβοηθά και πάνω από τα 25 Km/h. Ειδικά σε δύσκολα περιβάλλοντα, όπως αυτό της Αθήνας, είναι συχνό φαινόμενο ένα ποδήλατο, ηλεκτρικό ή μη, το οποίο «καθυστερεί» τα Ι.Χ. ή τα λεωφορεία πίσω του, σε ευθείες ή ανηφόρες. Το ίδιο ισχύει και σε δρόμους εκτός πόλεων, οι οποίοι όμως είναι στενοί και μετά βίας χωρούν δύο αυτοκίνητα παράλληλα, στις δύο κατευθύνσεις.
e-bike + 45 Km/h = Speed Pedelec!
Πως θα ήταν, λοιπόν, αν είχαμε ένα ηλεκτρικό ποδήλατο, το οποίο μας επέτρεπε να κινούμαστε άκοπα μέχρι και τα 45 Km/h; Η απάντηση υπάρχει και ονομάζεται “speed pedelec”. Πρόκειται για ισχυρά e-bikes που ξεπερνούν τα 250W ισχύος και ο περιοριστής ταχύτητάς τους εντοπίζεται στα 45 Km/h, αντί των κλασικών 25 Km/h. Η ελβετική Stromer είναι ο πλέον γνωστός και δημοφιλής κατασκευαστής τέτοιων ποδηλάτων και σχεδόν «συνώνυμό» τους, ειδικά στις χώρες της κεντρικής Ευρώπης. Μάλιστα, στη γκάμα της έχει μόνο speed pedelecs και όχι «25άρια» ποδήλατα, ή τουλάχιστον δεν είχε μέχρι πρόσφατα. Περισσότερα θα μάθετε στη συνέχεια του άρθρου αφού βρεθήκαμε στην Ελβετία, ως καλεσμένοι της Kosmoride, στη γκάμα της οποίας θα βρείτε μεταξύ άλλων και τα μοντέλα της Stromer.
Συγκεκριμένα, ταξιδέψαμε στη Βέρνη, λίγο έξω από την οποία βρίσκονται τα HQ της Stromer, η μονάδα παραγωγής της αλλά και το flagship store της και γνωρίσαμε καλύτερα την εταιρεία και τα μοντέλα της. Ακόμα καλύτερα, είχαμε την ευκαιρία να τα δοκιμάσουμε εκτενώς, αφού πραγματοποιήσαμε με αυτά μια διαδρομή 52 Km, περιμετρικά της λίμνης Τουν, κοντά στην ομώνυμη πόλη, με φόντο ένα μαγευτικό τοπίο και φυσικά σε μια χώρα που έχει μια εξαιρετικά ανεπτυγμένη κουλτούρα ποδηλασίας. Δείτε το παρακάτω video μας για να πάρετε μια «γεύση» από το ταξίδι μας και τα υπόλοιπα στη συνέχεια του άρθρου!
Η Stromer μας “συστήνεται”
Η ιστορία της Stromer ξεκινά όπως σχεδόν κάθε όμορφη ιστορία επιχειρηματικότητας. Με ένα πρόχειρο σχέδιο σε μια χαρτοπετσέτα, φυσικά. Ήταν πριν περίπου 13 χρόνια, το 2009, όταν ο ιδρυτής της Stromer, Thomas “Thömu” Binggeli, αποφάσισε να δημιουργήσει το πρώτο «δικό του» ηλεκτρικό ποδήλατο. Ήδη επί χρόνια εμπορευόταν και επισκεύαζε e-bikes στη Βέρνη, προτού καν τα γνωρίσουμε στην Ελλάδα. Τα ποδήλατα της Stromer ήταν γεγονός και έγιναν δημοφιλή αρκετά γρήγορα, χάρη στην καλή φήμη που είχε δημιουργήσει ο δημιουργός τους.
Αξίζει να αναφερθεί οτι η Stromer έχει αρκετές καινοτομίες και «πρωτιές» στο ιστορικό της, όπως για παράδειγμα το πρώτο connected e-bike το 2014, τον side-loading μηχανισμό για την τοποθέτηση και αφαίρεση της μπαταρίας (η πατέντα για τον οποίο είναι κατοχυρωμένη από την εταιρεία), το πρώτο speed pedelec με «κρυφή» μπαταρία και πρόσφατα το πρώτο speed pedelec με ενσωματωμένο ABS (ST5)! Τα διάφορα milestones είναι στους τοίχους του κλιμακοστάσιου που μας οδηγεί από το flagship store του ισογείου στα γραφεία της Stromer, στον 1ο όροφο.
Πριν συμβεί αυτό, έχουμε δει τη μονάδα παραγωγής ποδηλάτων της εταιρείας, η οποία έχει δυναμικότητα περίπου 15.000 μονάδων ετησίως. Εδώ γίνεται η συναρμολόγηση των διάφορων εξαρτημάτων, τα οποία είναι κορυφαίας ποιότητας και προέρχονται από μεγάλους κατασκευαστές, κυρίως στην Ασία (Ταϊβάν, Ν.Κορέα, Κίνα). Μετά την συναρμολόγηση γίνεται ο απαραίτητος έλεγχος ποιότητας και καλής λειτουργίας, τα e-bikes συνδέονται με τον διαγνωστικό υπολογιστή και γίνονται τα αντίστοιχα software updates και το setup, για να καταλήξουν στα καταστήματα και από εκεί στα χέρια των τυχερών κατόχων τους.
Η ποιότητα σαφώς αντικατοπτρίζεται και στην τιμή τους, βέβαια. Το πιο προσιτό μοντέλο της Stromer αυτή τη στιγμή στην Ελλάδα, το ST1 Sport, κοστίζει 5.570 ευρώ ενώ το κορυφαίο ST5 Limited Edition φθάνει τις 11.590 ευρώ. Το κόστος είναι υψηλό, λοιπόν, αλλά το concept των speed pedelecs είναι οτι μπορούν σχεδόν εξ’ολοκλήρου να αντικαταστήσουν οποιοδήποτε δίκυκλο (σκούτερ, μοτοσυκλέτα) αλλά και το Ι.Χ. για μετακινήσεις μέχρι και 100 Km καθημερινά. Αυτό χάρη στο μεγάλο τους «ατού» που είναι η υψηλή ταχύτητα.
Η επιτυχία των Speed Pedelecs
Στην παρουσίαση που μας έγινε από τους ανθρώπους της Stromer, είδαμε πόσο… αδιανόητα δημοφιλή είναι σε χώρες όπως η Ελβετία και η Ολλανδία. Δεκάδες χιλιάδες μοντέλα της κυκλοφορούν καθημερινά στους δρόμους της Ευρώπης και σίγουρα τα είδαμε στους δρόμους της Ελβετίας. Ακολουθούν μερικά ενδιαφέροντα νούμερα και στατιστικά που αξίζουν να αναφερθούν από την παρουσίαση:
- 87% των Stromer S-Pedelecs χρησιμοποιούνται για commuting και το 59% όλο το χρόνο, ανεξαρτήτως καιρού
- Η αντικατάσταση ενός Ι.Χ. με ένα Stromer μπορεί να μειώσει τις εκπομπές CO2 κατά 1,4 τόνους ετησίως
- Το 51% των χρηστών S-Pedelec αντικατέστησαν με αυτό το Ι.Χ. (33%), τα ΜΜΜ (11%) ή το σκούτερ τους (7%)
- Το 55% των χρηστών καλύπτουν πάνω από 30 Km καθημερινά με το Stromer τους
- Το 55% των χρηστών άνω των 60 ετών χρησιμοποιεί το Stromer του 4 ημέρες την εβδομάδα τουλάχιστον
- Κατά μέσο όρο ένας χρήστης Stromer καλύπτει 3.500 Km το χρόνο με αυτό, ενώ το 28% καλύπτουν πάνω από 5.000 Km
- Οι 3 κύριοι λόγοι που επιλέγει κάποιος ένα Stromer είναι η ασφάλειά του (62%), η τελική του ταχύτητα (61%) και η αυτονομία του (60%)
Όπως γίνεται αντιληπτό, είναι πολλοί οι άνθρωποι που επιλέγουν ένα speed pedelec για τις καθημερινές τους μετακίνησεις και όχι μόνο για σκοπούς αναψυχής, τις περισσότερες ημέρες του χρόνου. Ακόμα και για μετακινήσεις από πόλη σε πόλη, η αυτονομία, η ισχύς και η ταχύτητα των 45 Km/h που προσφέρουν τα Stromer bikes, προσφέρει μια επιλογή που ποτέ δεν φανταζόμασταν οτι θα είχαμε, ρεαλιστικά.
Με ένα «κανονικό» e-bike των 250W και των 25 Km/h, ακόμα κι αν πρόκειται για high-end μοντέλο με υψηλή ροπή, οι μεγάλες αποστάσεις αποθαρρύνουν τον τυπικό commuter. Τα 45 Km/h, όμως, είναι με άνεση περισσότερα από τη μέση ταχύτητα κίνησης μέσα σε οποιαδήποτε πόλη και επιτρέπουν την κυκλοφορία ακόμα και σε μεγάλες λεωφόρους, χωρίς φόβο και κλείνοντας την «ψαλίδα» ταχύτητας σε σύγκριση με τα υπόλοιπα οχήματα. Επιπλέον, η ισχύς ενός pedelec που μπορεί να αγγίζει τα 900+ Watts, με αντίστοιχα υψηλή ροπή, καθιστά άνετη τη διατήρηση μιας ταχύτητας κοντά στα 40 Km/h, ακόμα και σε ανηφορικές κλίσεις, με ελάχιστη έως μικρή προσπάθεια.
Time to ride!
Όλα αυτά ήταν όμορφα στη θεωρία, αλλά έπρεπε και να τα επαληθεύσουμε στην πράξη. Οποιοσδήποτε αρχάριος ή άτομο με μέτρια φυσική κατάσταση θα «τρόμαζε» στη θέση της διαδρομής των 50 Km, γύρω από τη λίμνη Τουν (Thunersee). Ακόμα κι εγώ, ως… e-biker, ήμουν βέβαιος οτι με 30 βαθμούς Κελσίου και ηλιοφάνεια, αν μη τι άλλο θα ιδρώσω και θα χρειαστεί σημαντική προσπάθεια. Με το Stromer ST3 στη μισή διαδρομή και το ισχυρότερο (αλλά και βαρύτερο) ST5 στην υπόλοιπη, η διαδρομή στους πρόποδες των ελβετικών Άλπεων αποδείχθηκε πανεύκολη. Ακόμα και στις περιπτώσεις που έπρεπε να κινηθούμε στην ίδια λωρίδα με τα Ι.Χ., δεν νιώσαμε να καθυστερούμε τη ροή τους ιδιαίτερα, δεν αγχωθήκαμε, δεν κινδυνεύσαμε. Βέβαια, η κουλτούρα, νοοτροπία και αντιμετώπιση των κατοίκων της Ελβετίας (και των περισσότερων ευρωπαϊκών χωρών) απέναντι στην ποδηλασία απέχει παρασάγγας από την ελληνική…
Η διαδρομή ήταν πανέμορφη και μας έκανε να αναρωτηθούμε πολλές φορές κατά τη διάρκειά της, γιατί δεν κάνουμε κάτι αντίστοιχο με ποδήλατα στην Ελλάδα. Ίσως με ένα speed pedelec να το επιχειρούσαμε συχνότερα, αφού η ταχύτητά του επιτρέπει την κάλυψη μεγάλων αποστάσεων σε μικρό χρονικό διάστημα. Η μέση ταχύτητα σε ανοιχτό δρόμο διατηρείται εύκολα πάνω από τα 30-35 Km/h με ελάχιστη προσπάθεια. Μετά την ολοκλήρωση της διαδρομής, η μπαταρία στα Stromer μας ήταν περίπου στο 45-50%. Όλα αυτά στο μέγιστο επίπεδο υποβοήθησης, οπότε τα 100 Km με μια φόρτιση είναι απόλυτα εφικτά και χωρίς… σταγόνα ιδρώτα. Επιπλέον, η ισχύς και η ροπή επιτρέπουν ακόμα και τη μεταφορά φορτίου με άνεση, με τα κατάλληλα αξεσουάρ. Κάτι σημαντικό καθώς η καθημερινότητά μας περιλαμβάνει και αρκετό «κουβάλημα».
Η μεγάλη μπαταρία που αγγίζει την 1 kWh, αλλά και η στιβαρή κατασκευή με το ισχυρό hardware, μεταφράζονται και σε μεγάλο βάρος. Τα 25-26 Kg είναι το ελάχιστο για τα μοντέλα της Stromer, με κάποια να φθάνουν ακόμα και τα 35 Kg. Το αν μπορείτε να «υποστηρίξετε» ένα e-bike τέτοιου μεγέθους και βάρους εξαρτάται από πολλούς παράγοντες, αλλά ας μην ξεχνάμε οτι αυτές είναι οι ιδιαιτερότητες των speed pedelecs. Αυτές, συν την υποχρεωτική τοποθέτηση αριθμού κυκλοφορίας και την ασφάλιση αστικής ευθύνης έναντι τρίτων.
Πρόκειται, πρακτικά, για μοτοποδήλατα (L1e-B) αλλά με μορφή και χαρακτηριστικά ηλεκτρικού ποδηλάτου. Η μέγιστη ταχύτητά τους είναι η ίδια, αν και πρακτικά τα pedelecs περιορίζονται κυρίως από το «βήμα» τους, παρά από το σημείο διακοπής υποβοήθησης. Σε κάθε περίπτωση, τα 50 Km/h έρχονται εύκολα σε ήπιες κατηφόρες. Γι’αυτό εκτιμήσαμε περισσότερο το «μικρό» ST3, το οποίο έχει σύστημα μετάδοσης με ιμάντα και το σύστημα “Pinion” στο κέντρο, με το hub motor στον πίσω τροχό. Έχει ελαφρώς μακρύτερη σχέση μετάδοσης από το ST5 και πιο ομαλή λειτουργία και απόκριση υποβοήθησης από το κλασικό σύστημα δισκοβραχιόνα, αλυσίδας και κασσέτας του ST5, παρά την κάπως μικρότερη ισχύ του.
Τα Desiknio e-bikes
Η Stromer έχει καταφέρει να θεωρούνται τα μοντέλα της ο «ορισμός» του speed pedelec. Με την αγορά ηλεκτρικών ποδηλάτων να μεγαλώνει απίστευτα τα τελευταία χρόνια, όμως, αποφάσισε να προσφέρει στο κοινό και κάτι μικρότερο, ελαφρύτερο και με την «κλασική» υποβοήθηση έως τα 25 Km/h. Με βάση τα δικά της πρότυπα, βέβαια, το αποτέλεσμα είναι και πάλι εξαιρετικά υψηλού επιπέδου.
Το Desiknio brand είναι το «όχημα» σε αυτή την προσπάθεια και η έκπληξη που μας περίμενε στον 1ο όροφο των «κεντρικών» της Stromer ήταν το… Desiknio. Το πρώτο μοντέλο της γκάμας, το οποίο ζυγίζει μόλις 13 Kg και είναι το πρώτο e-bike της αγοράς με το Mahle X20 kit των 250W. Σας είχαμε γράψει πριν μερικούς μήνες για τα πανάλαφρα powertrains που προσφέρει στους κατασκευαστές πλέον η Mahle, με σκοπό τη μείωση του βάρους αλλά και του όγκου των εξαρτημάτων. Ακόμα και η μπαταρία είναι σχετικά μικρή, βέβαια, κοντά στις 250Wh, αλλά ιδανική για commuting 10, 20 ή 30 Km καθημερινά. Το ποδήλατο είναι πανάλαφρο και σηκώνεται άνετα με ένα χέρι, ενώ ουσιαστικά μόνο το Pinion στο κέντρο προδίδει το οτι πρόκειται για e-bike και όχι για συμβατικό ποδήλατο. Η διαγώνιος του frame είναι πολύ λεπτή και δύσκολα κάποιος θα φανταστεί μια μπαταρία εκεί μέσα. Ακόμα και το hub motor στον πίσω τροχό είναι τόσο μικρό που μια βιαστική ματιά θα το… προσπεράσει ένα απλό άξονα!
Αξίζει η αγορά ενός S-Pedelec;
Η γνωριμία μας με τη Stromer στην Ελβετία αλλά και ολόκληρη η εμπειρία οδήγησης των ηλεκτρικών της ποδηλάτων, άλλαξε σε μεγάλο βαθμό ορισμένες πεποιθήσεις μας για το e-bike commuting, εντός και εκτός πόλης. Δεν ήταν η πρώτη φορά που οδηγήσαμε «45άρι» ποδήλατο αλλά η ταχύτητα καθαυτή δεν είναι ο μόνος παράγοντας που παίζει ρόλο στην εμπειρία χρήσης. Κατά τη γνώμη μου θα πρέπει να συμβιώσετε με ένα speed pedelec για μερικές μέρες και να το δοκιμάσετε σε όλες τις συνθήκες για να σχηματίσετε μια ολοκληρωμένη άποψη γι’αυτό. Μπορεί να αντικαταστήσει το Ι.Χ.; Σε πολλές περιπτώσεις, ναι. Δεδομένου του οτι έχει σχεδόν τις ίδιες «υποχρεώσεις» με ένα 50άρι σκούτερ, γιατί να το προτιμήσετε; Αυτό εξαρτάται από τον εκάστοτε χρήστη αλλά ένα pedelec, εν ολίγοις, παράμενει πιο ευέλικτο και πιο ελαφρύ από οποιοδήποτε σκούτερ. Ταυτόχρονα μπορεί να χρησιμοποιηθεί και για χρήση αναψυχής και άθλησης με χαρακτηριστική ευκολία.
Μόνο μια δοκιμή θα σας βοηθήσει να κρίνετε μόνοι σας και η Kosmoride προσφέρει τη δυνατότητα test ride των μοντέλων της Stromer, αλλά και short-term ενοικίαση για να είστε σίγουροι πριν προχωρήσετε στη μεγάλη κίνηση της αγοράς ενός ποδηλάτου. Εμείς σας μεταφέραμε την εμπειρία μας όσο καλύτερα μπορούσαμε και σίγουρα ήταν μοναδική!
Αναδημοσίευση: https://getelectric.gr/gnorisame-tin-stromer-kai-ta-e-bikes-tis-poy-fthanoyn-ta-45-km-h/?fbclid=IwAR3uP9A9BFWFFDFOOkAvZ268j9i-gYv2vIRt4fA6hYJFbTVBqdaMki12rbI
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου