Τι είναι η Ε.Υ.ΘΥ.Τ.Α.


Η ΕΥΘΥΤΑ ΡΟΔΟΥ- ΠΑΡΑΤΗΡΗΤΗΡΙΟ ΟΔΙΚΗΣ ΑΣΦΑΛΕΙΑΣ

Εταιρεία Υποστήριξης Θυμάτων Τροχαίων Ατυχημάτων είναι ένας Μη Κερδοσκοπικός, Μη Κυβερνητικός Οργανισμός, στο χώρο της Οδικής Ασφάλειας.
Στη Ρόδο λειτουργεί από τον Ιούνιο 2004 , πρωτοβουλία της Προέδρου Καρύδη Ελένης, θύμα τροχαίου ατυχήματος, μετά από τον χαμό του γιου της Δημήτρη 19 χρόνων στις 12 Φεβρουαρίου 2002, πλαισιωμένη από επιστήμονες, θύματα, συγγενείς τροχαίων δυστυχημάτων και ευαισθητοποιημένα άτομα στο θέμα της Οδικής Ασφάλειας.
Είναι μέλος:

-Της Ευρωπαϊκής Ομοσπονδίας Θυμάτων Τροχαίων Ατυχημάτων-FEVR (Σύμβουλος του Ο.Η.Ε και του Π.Ο.Υ)
-Υποστηρικτής της Παγκόσμιας Οργάνωσης « MAKE ROADS SAFE »
-Το 2008 υπέγραψε την Ευρωπαϊκή Χάρτα Οδικής Ασφάλειας, για λιγότερα θύματα με την υποστήριξη της Ε.Ε.
-Αρωγό μέλος του Ε.Δ.Ι.ΠΑ.Β (Εθνικό Δίκτυο Πρόληψης Ατυχημάτων , συμπεριλαμβανομένων των τροχαίων)
-Μέλος της Διακομματικής Επιτροπής Δήμου Ρόδου
-Ιδρυτικό μέλος του Πανελλαδικού Συλλόγου
"SOS ΤΡΟΧΑΙΑ ΕΓΚΛΗΜΑΤΑ"
-Υποστηρίζει την Δεκαετία Δράσης 2011-2020 για την Οδική Ασφάλεια
-Συνεργάζεται με φορείς του Δημόσιου του Ιδιωτικού τομέα, με Παγκόσμιους & Ευρωπαϊκούς Φορείς και Οργανισμούς.

Ποιοι είναι οι σκοποί :

+Η υποστήριξη των θυμάτων των Τροχαίων Ατυχημάτων από ομάδα συμβούλων ( νομικών, ιατρών, ειδικών εμπειρογνωμόνων, συγκοινωνιολόγων, μηχανολόγων, εκπαιδευτικών, ψυχολόγων, κοινωνικών λειτουργών ).

+Η ανάπτυξη αλληλεγγύης μεταξύ των θυμάτων των Τροχαίων Ατυχημάτων( ηθική υποστήριξη ).

+Η οργανωμένη παρέμβαση και η κοινωνική πίεση προς τους φορείς της πολιτείας, για τη βελτίωση της οδικής ασφάλειας και την μείωση των τροχαίων ατυχημάτων.

+Η υποστήριξη η ανάληψη και προώθηση δραστηριοτήτων σε θέματα τα οποία προάγουν την οδική ασφάλεια, την κυκλοφοριακή αγωγή, την έρευνα, την ενημέρωση , την ευαισθητοποίηση των πολιτών των ιδιαίτερα ευάλωτων ηλικιών (μαθητών, ηλικιωμένων).

Ποιο είναι το Δυναμικό της:

Η ΕΥΘΥΤΑ ΡΟΔΟΥ, διαθέτει ένα τεχνοκρατικό πυρήνα από επιστήμονες- μέλη διαφόρων κλάδων ( Υγειονομικούς, Νομικούς, Εκπαιδευτικούς, Μηχανολόγους- Μηχανικούς, Πραγματογνώμονες, Συγκοινωνιολόγους, Οικονομολόγους, Αναλυτές Η/Υ, Ψυχολόγους, Κοινωνικούς Λειτουργούς).

Το δυναμικό της ΕΥΘΥΤΑ ΡΟΔΟΥ, ανταποκρίνεται απόλυτα στις υψηλές απαιτήσεις σοβαρών ερευνητικών προγραμμάτων, με θέμα την Οδική Ασφάλεια, την πρόσληψη και την μείωση των Τροχαίων Ατυχημάτων.

Διαθέτει επίσης ένα αξιόλογο επιτελείο έμπειρων επιστημόνων, που της επέτρεψε ως τώρα να πραγματοποιήσει πολλαπλές εκπαιδευτικές- ενημερωτικές δράσεις με στόχο τη βελτίωση της Οδικής Συμπεριφοράς.

Ποιες είναι οι Δραστηριότητές της:

Η ΕΥΘΥΤΑ ΡΟΔΟΥ, συμβάλλει δραστικά στην ενημέρωση των πολιτών για την Οδική Ασφάλεια, την πρόληψη και την μείωση των τροχαίων ατυχημάτων και παρέχει σε μόνιμη βάση Νομική, Ιατρική, Ψυχολογική και Κοινωνική Υποστήριξη σε θύματα και συγγενείς θυμάτων Τροχαίων Ατυχημάτων όταν αυτή ζητηθεί.

Η ΕΥΘΥΤΑ ΡΟΔΟΥ, έχει διοργανώσει εκδηλώσεις ( Ημερίδες, Έκθεση φωτογραφίας , Δράσεις σε ανοικτούς χώρους, Διδασκαλία σε Σχολεία Α/ας και Β/ας Εκπαίδευσης, Σεμινάρια σε κέντρα εκπαίδευσης νεοσυλλέκτων, Ενημερωτικές ομιλίες σε Δήμους της Ρόδου) στο πλαίσιο της ενημέρωσης των πολιτών σε θέματα που προάγουν την Οδική Ασφάλεια και έχει κάνει ουσιαστικές παρεμβάσεις στους φορείς σε θέματα Οδικής Ασφάλειας.

Έχει εκδώσει ενημερωτικά έντυπα με έγκυρη επιστημονική πληροφόρηση σε θέματα Οδικής Ασφάλειας.

Η ΕΥΘΥΤΑ ΡΟΔΟΥ, πιστεύει ότι για την επίτευξη αποτελεσμάτων χρειάζεται δραστηριοποίηση από τους πολίτες, υποστήριξη από τον κρατικό μηχανισμό και αλλαγή της αρνητικής νοοτροπίας στοιχεία που θα μας βοηθήσουν να απαλλαγούμε από την ιδιότητα της Ευρωπαϊκής χώρας με μεγάλο αριθμό Θυμάτων Τροχαίων δυστυχημάτων και με επικίνδυνους δρόμους για ασφαλή οδήγηση.

http://www.efhtita.gr















29 Μαρ 2019

TISPOL Bulletin



If you're a Twitter user, please take a few seconds to vote in today's poll. Just click on the poll image above. Thank you!
 
Truck driver alcohol and drug offences double
The number of alcohol and drug offences among truck and coach drivers has doubled since 2018, according to results from TISPOL's latest enforcement operation. 
From 19 to 24 February, a Europe-wide TISPOL enforcement operation focusing on trucks and buses took place. The safety of commercial goods and passenger transport was central to the operation, which involved coordinated police controls in 29 participating  countries.
According to the latest results from 20 countries, 103,515 trucks and 18,047 buses were checked. 
More than 33,000 violations were found (trucks: 30,014, buses: 3,371) 
There were 2,092 occasions where a vehicle was prohibited from travelling any further due to its dangerous condition (2,046 trucks and 46 buses). 
On average, violations or faults were found in 29% of trucks and 18% of buses.
Volker Orben of TISPOL's Executive Committee said: "European police officers have a very high standard of training in heavy traffic controls, which is reflected in the high complaint rate.”
Most of the offences were found in the areas of driver regulations:
8,203 truck drivers and 208 bus drivers contravened drivers' hours regulations, driving their vehicles for longer than legally allowed without complying with mandatory breaks.
There were 3,413 instances where tachographs were not properly managed. 
Manipulations of digital tachographs were detected in 370 cases.
Also, 212 alcohol offences and 86 drug offences were detected among drivers. 
This is almost double the rate from controls 12 months ago, in February 2018, where there were 115 offences across Europe (80 alcohol and 35 drug-driving).
In 7,857 cases the technical condition as well as the load securing was incorrect, and in 1801 cases it was so serious that a truck's onward journey had to be prohibited.
Although the offences in the dangerous goods sector initially appear small in percentage terms at less than 3%, there were still have been 703 offences (a rise of 240 - or 51% - on the same period of the previous year).
Regarding bus offences, the most common violations were missing documents(58), the non-wearing of seatbelts (22), excessive speed (18) and technical defects (8). 
208 drivers also had exceeded the legally permitted driving times
Volker Orben continued: "These results show that inspections in the area of ​​heavy goods traffic and passenger transport are still an important approach to improve traffic safety.
"Especially in the field of ​​passenger transport, passengers must be able to rely on the fact that the vehicles are in perfect technical condition and the drivers are not fatigued."
The next TISPOL operation will take place from 1 to 7 April, with the focus on Speed. A key part of this will be the European Speed Marathon, involving police officers in 26 countries on 3 April.
 
Ireland: 17% rise in intoxicated drivers so far this year
The first two months of 2019 have shown that 1,429 motorists have been arrested for driving under the influence of alcohol or drugs, an increase of 17 per cent compared with the same period last year.
The figures were released as Gardaí and the Road Safety Authority issued their St Patrick's weekend appeal.
Gardaí warned of a visible police presence across the country las weekend, with a targeted focus on those driving under the influence of alcohol, drugs or both. 
The warning came as 34 people had already lost their lives on the country's roads this year. 
Moyagh Murdock of the Road Safety Authority and Ch Supt Aidan Reid warned people at a press conference on Friday 15 March to plan ahead and make sure they knew how they were getting home, whether by taxi or with a designated driver or by public transport.
 
Netherlands: Bike helmets would save 85 cycling fatalities a year, says report
A new report from the Dutch road safety research foundation predicts that if cyclists in the Netherlands always wore a helmet, there would be 85 fewer road deaths a year,
The research, which assumes that currently between none and 10% of cyclists actually wear a helmet, is based on a global analysis from 2018. This found that protective headgear reduces serious head injury by 60% and cuts serious and fatal injuries by around one third.
 
Spain: tougher driving penalties approved after cycling death 
Following a campaign launched by the widow of a cyclist who was killed in a hit and run in 2015, the Spanish government has approved tougher penalties, and a significant change in the law for serious traffic offences.
Anna González, lost her husband Óscar in 2015 when he was hit by a truck whilst cycling. The driver of the truck fled the scene but was identified by the remains of the vehicle that were left behind. He was subsequently arrested...
 
Poland: Maltese teenager who ran over Polish cyclist imprisoned in Poland for four years
A Maltese under-age driver without a driving licence who ran over and killed a cyclist in Poland has been sentenced to four years in prison and given a lifetime ban.
The 18-year-old Maltese was sentenced to four years in prison for the fatal hit and run of a cyclist. The court found that the boy was driving without a driving licence and under the influence of marijuana.
He was also given a lifetime driving ban.
 
Portugal: Algarve region sees biggest increase in road deaths
According to the National Authority for Road Safety, the number of collisions rose to just over 20,000 since the beginning of the year. Severe injuries also rose in January and February, with 283 suffering serious injuries, 36 more than the same period of 2018.
These latest figures once again confirm the trend that has seen fatalities increase on Portuguese roads in the past three years.
The Algarve is where road deaths have risen the most, climbing by almost 30 per cent in the year ending on 28 February.
 
Dates for your diary:
1-7 April: TISPOL speed enforcement operation.
3 April: European Speed Marathon, involving police officers in 26 countries
9 - 11 April: TISPOL meetings and Project EDWARD launch, Prague
16 April: #Dontstreamanddrive day

Δεν υπάρχουν σχόλια: