Τι είναι η Ε.Υ.ΘΥ.Τ.Α.


Η ΕΥΘΥΤΑ ΡΟΔΟΥ- ΠΑΡΑΤΗΡΗΤΗΡΙΟ ΟΔΙΚΗΣ ΑΣΦΑΛΕΙΑΣ

Εταιρεία Υποστήριξης Θυμάτων Τροχαίων Ατυχημάτων είναι ένας Μη Κερδοσκοπικός, Μη Κυβερνητικός Οργανισμός, στο χώρο της Οδικής Ασφάλειας.
Στη Ρόδο λειτουργεί από τον Ιούνιο 2004 , πρωτοβουλία της Προέδρου Καρύδη Ελένης, θύμα τροχαίου ατυχήματος, μετά από τον χαμό του γιου της Δημήτρη 19 χρόνων στις 12 Φεβρουαρίου 2002, πλαισιωμένη από επιστήμονες, θύματα, συγγενείς τροχαίων δυστυχημάτων και ευαισθητοποιημένα άτομα στο θέμα της Οδικής Ασφάλειας.
Είναι μέλος:

-Της Ευρωπαϊκής Ομοσπονδίας Θυμάτων Τροχαίων Ατυχημάτων-FEVR (Σύμβουλος του Ο.Η.Ε και του Π.Ο.Υ)
-Υποστηρικτής της Παγκόσμιας Οργάνωσης « MAKE ROADS SAFE »
-Το 2008 υπέγραψε την Ευρωπαϊκή Χάρτα Οδικής Ασφάλειας, για λιγότερα θύματα με την υποστήριξη της Ε.Ε.
-Αρωγό μέλος του Ε.Δ.Ι.ΠΑ.Β (Εθνικό Δίκτυο Πρόληψης Ατυχημάτων , συμπεριλαμβανομένων των τροχαίων)
-Μέλος της Διακομματικής Επιτροπής Δήμου Ρόδου
-Ιδρυτικό μέλος του Πανελλαδικού Συλλόγου
"SOS ΤΡΟΧΑΙΑ ΕΓΚΛΗΜΑΤΑ"
-Υποστηρίζει την Δεκαετία Δράσης 2011-2020 για την Οδική Ασφάλεια
-Συνεργάζεται με φορείς του Δημόσιου του Ιδιωτικού τομέα, με Παγκόσμιους & Ευρωπαϊκούς Φορείς και Οργανισμούς.

Ποιοι είναι οι σκοποί :

+Η υποστήριξη των θυμάτων των Τροχαίων Ατυχημάτων από ομάδα συμβούλων ( νομικών, ιατρών, ειδικών εμπειρογνωμόνων, συγκοινωνιολόγων, μηχανολόγων, εκπαιδευτικών, ψυχολόγων, κοινωνικών λειτουργών ).

+Η ανάπτυξη αλληλεγγύης μεταξύ των θυμάτων των Τροχαίων Ατυχημάτων( ηθική υποστήριξη ).

+Η οργανωμένη παρέμβαση και η κοινωνική πίεση προς τους φορείς της πολιτείας, για τη βελτίωση της οδικής ασφάλειας και την μείωση των τροχαίων ατυχημάτων.

+Η υποστήριξη η ανάληψη και προώθηση δραστηριοτήτων σε θέματα τα οποία προάγουν την οδική ασφάλεια, την κυκλοφοριακή αγωγή, την έρευνα, την ενημέρωση , την ευαισθητοποίηση των πολιτών των ιδιαίτερα ευάλωτων ηλικιών (μαθητών, ηλικιωμένων).

Ποιο είναι το Δυναμικό της:

Η ΕΥΘΥΤΑ ΡΟΔΟΥ, διαθέτει ένα τεχνοκρατικό πυρήνα από επιστήμονες- μέλη διαφόρων κλάδων ( Υγειονομικούς, Νομικούς, Εκπαιδευτικούς, Μηχανολόγους- Μηχανικούς, Πραγματογνώμονες, Συγκοινωνιολόγους, Οικονομολόγους, Αναλυτές Η/Υ, Ψυχολόγους, Κοινωνικούς Λειτουργούς).

Το δυναμικό της ΕΥΘΥΤΑ ΡΟΔΟΥ, ανταποκρίνεται απόλυτα στις υψηλές απαιτήσεις σοβαρών ερευνητικών προγραμμάτων, με θέμα την Οδική Ασφάλεια, την πρόσληψη και την μείωση των Τροχαίων Ατυχημάτων.

Διαθέτει επίσης ένα αξιόλογο επιτελείο έμπειρων επιστημόνων, που της επέτρεψε ως τώρα να πραγματοποιήσει πολλαπλές εκπαιδευτικές- ενημερωτικές δράσεις με στόχο τη βελτίωση της Οδικής Συμπεριφοράς.

Ποιες είναι οι Δραστηριότητές της:

Η ΕΥΘΥΤΑ ΡΟΔΟΥ, συμβάλλει δραστικά στην ενημέρωση των πολιτών για την Οδική Ασφάλεια, την πρόληψη και την μείωση των τροχαίων ατυχημάτων και παρέχει σε μόνιμη βάση Νομική, Ιατρική, Ψυχολογική και Κοινωνική Υποστήριξη σε θύματα και συγγενείς θυμάτων Τροχαίων Ατυχημάτων όταν αυτή ζητηθεί.

Η ΕΥΘΥΤΑ ΡΟΔΟΥ, έχει διοργανώσει εκδηλώσεις ( Ημερίδες, Έκθεση φωτογραφίας , Δράσεις σε ανοικτούς χώρους, Διδασκαλία σε Σχολεία Α/ας και Β/ας Εκπαίδευσης, Σεμινάρια σε κέντρα εκπαίδευσης νεοσυλλέκτων, Ενημερωτικές ομιλίες σε Δήμους της Ρόδου) στο πλαίσιο της ενημέρωσης των πολιτών σε θέματα που προάγουν την Οδική Ασφάλεια και έχει κάνει ουσιαστικές παρεμβάσεις στους φορείς σε θέματα Οδικής Ασφάλειας.

Έχει εκδώσει ενημερωτικά έντυπα με έγκυρη επιστημονική πληροφόρηση σε θέματα Οδικής Ασφάλειας.

Η ΕΥΘΥΤΑ ΡΟΔΟΥ, πιστεύει ότι για την επίτευξη αποτελεσμάτων χρειάζεται δραστηριοποίηση από τους πολίτες, υποστήριξη από τον κρατικό μηχανισμό και αλλαγή της αρνητικής νοοτροπίας στοιχεία που θα μας βοηθήσουν να απαλλαγούμε από την ιδιότητα της Ευρωπαϊκής χώρας με μεγάλο αριθμό Θυμάτων Τροχαίων δυστυχημάτων και με επικίνδυνους δρόμους για ασφαλή οδήγηση.

http://www.efhtita.gr















13 Μαΐ 2020

Η αριθμητική του θανάτου: όταν τα Πρόσωπα γίνονται αριθμοί…

Τις τελευταίες ημέρες άνοιξε μια συζήτηση πάνω στο αν καταμετρώνται σωστά τα θύματα από τον COVID-19 ώστε να μπορούν να βγουν και τα σωστά συμπεράσματα για την έκταση της πανδημίας και την αποτελεσματικότητα των περιοριστικών μέτρων και των θεραπευτικών πρακτικών αντιμετώπισης της. (Ενδεικτικά: ΕΔΩ)
Σε γενικές γραμμές διαμορφώθηκαν δύο τάσεις: η μία που λέει να καταγράφονται στους θανάτους από COVID-19 μόνον όσοι οφείλονται στην δράση του ιού και η δεύτερη που λέει άσχετα αν ο θάνατος τελικά επήλθε από αιτία που δεν σχετίζονταν άμεσα με τον ιό αν ο θανών νοσηλεύονταν εξ αιτίας προσβολής από COVID-19 να καταγράφεται κι αυτό στους θανάτους από COVID-19. Μικρή διαφορά, με μεγάλες συνέπειες που μας θύμισε πως οι επιστημονικές διαφωνίες είναι όχι μόνο θεμιτές αλλά και αναγκαίες αν θέλουμε να πάμε ένα βήμα μπροστά.
Για όσους ωστόσο ασχολούνται με το θέμα των τροχαίων συγκρούσεων, των θανάτων και των σοβαρών τραυματισμών απ αυτές ο τρόπος καταγραφής των θυμάτων αποτελεί μια πραγματική ντροπή για την επιστημονική κοινότητα και μια προσβολή για τα θύματα και τις οικογένειες τους. Και δυστυχώς κανένας διάλογος και καμία διαφωνία δεν ακούγεται στον ορίζοντα.
Στις 12 Μαίου 2020, παγκόσμια οι θάνατοι από τον COVID-19 ξεπέρασαν τους 290.000 ενώ οι θάνατοι από τροχαίες συγκρούσεις ξεπερνούσαν τους 490.000 (από την αρχη του έτους). Πηγή πληροφόρησης για τους πρώτους οι Υπηρεσίες Υγείας κάθε χώρας, πηγή πληροφόρησης για τους δεύτερους οι Αστυνομικές Αρχές, για τις περισσότερες χώρες του κόσμου (περιλαμβανομένης και τις χώρας μας) χωρίς στις περισσότερες περιπτώσεις καμιά διασταύρωση με τις υπηρεσίες υγείας.
Riding with death, Jean-Michel Basquiat












Στους θανάτους από COVID-19 αναφερθήκαμε παραπάνω στις διαφορές που υπάρχουν στην καταμέτρηση. Στους θανάτους από τροχαίες συγκρούσεις, δεν έχουμε να κάνουμε με διαφορές αλλά με μια Βαβέλ: άλλες χώρες καταγράφουν μόνο τους θανάτους στο σημείο της σύγκρουσης, άλλες μέχρι και επτά ημέρες μετά ελάχιστες μόνον ανεξάρτητα από το πότε θα επέλθει ο θάνατος. Στην Ευρωπαϊκή Ένωση  σαν θάνατοι από τροχαίο καταγράφονται μόνον όσοι πεθάνουν μέσα σε 30 ημέρες από το συμβάν. Αν επιζήσεις 30 ημέρες και πεθάνεις στη συνέχεια δεν θεωρείσαι νεκρός από τροχαίο
Αυτές οι απίστευτες αλχημείες οδηγούν φυσικά στην συστηματική υποεκτίμηση του μεγέθους του τροχαίου τραύματος παγκόσμια με τον Π.Ο.Υ. να πασχίζει μέσω διορθωτικών παραμέτρων να προσπαθεί να προσεγγίσει των ακριβή αριθμό των θυμάτων. Απέναντι σ αυτή την κατάσταση η ιατρική κοινότητα παραμένει βουβή ακολουθώντας τις επιταγές των κυβερνήσεων που κάνουν ότι μπορούν για να επιβραδύνουν την καταγραφή του τροχαίου τραύματος μέσω την υπηρεσιών Υγείας ενώ ακόμα και στην Ευρώπη «αδυνατούν» να βρουν ένα κοινό ορισμό του «βαριά τραυματία» με άλλα τραγελαφικά αποτελέσματα στις σχετικές ευρωπαϊκές καταγραφές.
Να υπενθυμίσουμε εδώ ότι από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή (ή ακριβέστερα από την Ευρωπαϊκή Αυτοκινητοβιομηχανία) στον Ευρωπαίο Επίτροπο για την Υγεία έχει απαγορευθεί να ασχολείται με το θέμα τροχαίο τραύμα, ένα από τα μεγαλύτερα θέματα δημόσιας Υγείας, ιδιαίτερα για την νεολαία, και στην Ευρώπη και το θέμα έχει ανατεθεί αποκλειστικά στον Επίτροπο Μεταφορών.
ETSC 2018690 οι νεκροί από τροχαία στην Ελλάδα










Κατ αναλογία το θέμα δεν απασχολεί και το δικό μας Υπουργείο Υγείας ούτε σαν θέμα Δημόσιας Υγείας, ούτε σαν θέμα του οποίου πρέπει να αναλάβει την καταγραφή και την μελέτη, αφετηρία μιας πολιτικής πρόληψης.
Ενδεικτικά για την κατάσταση που επικρατεί στη χώρα μας παραθέτουμε τρία στοιχεία που αφορούν το ίδιο θέμα: Νεκροί από τροχαίες συγκρούσεις στην Ελλάδα το 2018. Σύμφωνα με τα στοιχεία που υπεβλήθησαν στο ETSC (Ευρωπαϊκό Συμβούλιο για την Ασφάλεια των Μεταφορών) οι νεκροί στην χώρα μας ήταν 690. Αν τώρα πάμε στα στοιχεία της ΕΛΑΣ για την ίδια χρονιά οι νεκροί που καταγράφονται ανέρχονται στους 709. Αυτοί θα μπορούσε να παρατηρήσει κανείς δεν είναι τελικοί αριθμοί και ο τελικός αριθμός θα προκύψει όταν διασταυρώσει και την εξέλιξη των τραυματιών η  Ελληνική Στατιστική Αρχή. Όταν λοιπόν έγινε κι αυτό η ΕΛΣΤΑΤ διαπίστωσε ότι  οι νεκροί ήταν τελικά 700.  Προφανώς όχι μόνο κανείς από τους 701 βαριά τραυματίες που αναφέρει η ΕΛΑΣ δεν εξέπνευσε στη διάρκεια του έτους αλλά και εννέα νεκροί  θα πρέπει να υποθέσουμε πως αναστήθηκαν στη διάρκεια τους έτους.
ΕΛΑΣ 2018: 709 οι νεκροί απο τροχαία στην Ελλάδα









(Δυστυχώς δεν είναι η πρώτη φορά που παρατηρούνται αυτά τα φαινόμενα: τα υποβαλλόμενα στους κουτόφραγκους στοιχεία είναι πάντα χαμηλότερα («δικαιολογημένο»  ως προσωρινά) με αποτέλεσμα μια έστω και ελάχιστα καλύτερη εικόνα μας στον ευρωπαϊκό χάρτη η δε ιστορία οι νεκροί «τελικά» να είναι λιγότεροι απ αυτούς που είχαν καταγραφεί «προσωρινά» δεν είναι κάτι που συμβαίνει πρώτη φορά. Όταν αντιμετωπίζεις τα θύματα σαν αριθμούς και όχι σαν Πρόσωπα δυστυχώς αυτά είναι τα αποτελέσματα)
ΕΛΣΤΑΤ 2018: 700 οι νεκροί από τροχαία στην Ελλάδα

Δεν υπάρχουν σχόλια: