Τι είναι η Ε.Υ.ΘΥ.Τ.Α.


Η ΕΥΘΥΤΑ ΡΟΔΟΥ- ΠΑΡΑΤΗΡΗΤΗΡΙΟ ΟΔΙΚΗΣ ΑΣΦΑΛΕΙΑΣ

Εταιρεία Υποστήριξης Θυμάτων Τροχαίων Ατυχημάτων είναι ένας Μη Κερδοσκοπικός, Μη Κυβερνητικός Οργανισμός, στο χώρο της Οδικής Ασφάλειας.
Στη Ρόδο λειτουργεί από τον Ιούνιο 2004 , πρωτοβουλία της Προέδρου Καρύδη Ελένης, θύμα τροχαίου ατυχήματος, μετά από τον χαμό του γιου της Δημήτρη 19 χρόνων στις 12 Φεβρουαρίου 2002, πλαισιωμένη από επιστήμονες, θύματα, συγγενείς τροχαίων δυστυχημάτων και ευαισθητοποιημένα άτομα στο θέμα της Οδικής Ασφάλειας.
Είναι μέλος:

-Της Ευρωπαϊκής Ομοσπονδίας Θυμάτων Τροχαίων Ατυχημάτων-FEVR (Σύμβουλος του Ο.Η.Ε και του Π.Ο.Υ)
-Υποστηρικτής της Παγκόσμιας Οργάνωσης « MAKE ROADS SAFE »
-Το 2008 υπέγραψε την Ευρωπαϊκή Χάρτα Οδικής Ασφάλειας, για λιγότερα θύματα με την υποστήριξη της Ε.Ε.
-Αρωγό μέλος του Ε.Δ.Ι.ΠΑ.Β (Εθνικό Δίκτυο Πρόληψης Ατυχημάτων , συμπεριλαμβανομένων των τροχαίων)
-Μέλος της Διακομματικής Επιτροπής Δήμου Ρόδου
-Ιδρυτικό μέλος του Πανελλαδικού Συλλόγου
"SOS ΤΡΟΧΑΙΑ ΕΓΚΛΗΜΑΤΑ"
-Υποστηρίζει την Δεκαετία Δράσης 2011-2020 για την Οδική Ασφάλεια
-Συνεργάζεται με φορείς του Δημόσιου του Ιδιωτικού τομέα, με Παγκόσμιους & Ευρωπαϊκούς Φορείς και Οργανισμούς.

Ποιοι είναι οι σκοποί :

+Η υποστήριξη των θυμάτων των Τροχαίων Ατυχημάτων από ομάδα συμβούλων ( νομικών, ιατρών, ειδικών εμπειρογνωμόνων, συγκοινωνιολόγων, μηχανολόγων, εκπαιδευτικών, ψυχολόγων, κοινωνικών λειτουργών ).

+Η ανάπτυξη αλληλεγγύης μεταξύ των θυμάτων των Τροχαίων Ατυχημάτων( ηθική υποστήριξη ).

+Η οργανωμένη παρέμβαση και η κοινωνική πίεση προς τους φορείς της πολιτείας, για τη βελτίωση της οδικής ασφάλειας και την μείωση των τροχαίων ατυχημάτων.

+Η υποστήριξη η ανάληψη και προώθηση δραστηριοτήτων σε θέματα τα οποία προάγουν την οδική ασφάλεια, την κυκλοφοριακή αγωγή, την έρευνα, την ενημέρωση , την ευαισθητοποίηση των πολιτών των ιδιαίτερα ευάλωτων ηλικιών (μαθητών, ηλικιωμένων).

Ποιο είναι το Δυναμικό της:

Η ΕΥΘΥΤΑ ΡΟΔΟΥ, διαθέτει ένα τεχνοκρατικό πυρήνα από επιστήμονες- μέλη διαφόρων κλάδων ( Υγειονομικούς, Νομικούς, Εκπαιδευτικούς, Μηχανολόγους- Μηχανικούς, Πραγματογνώμονες, Συγκοινωνιολόγους, Οικονομολόγους, Αναλυτές Η/Υ, Ψυχολόγους, Κοινωνικούς Λειτουργούς).

Το δυναμικό της ΕΥΘΥΤΑ ΡΟΔΟΥ, ανταποκρίνεται απόλυτα στις υψηλές απαιτήσεις σοβαρών ερευνητικών προγραμμάτων, με θέμα την Οδική Ασφάλεια, την πρόσληψη και την μείωση των Τροχαίων Ατυχημάτων.

Διαθέτει επίσης ένα αξιόλογο επιτελείο έμπειρων επιστημόνων, που της επέτρεψε ως τώρα να πραγματοποιήσει πολλαπλές εκπαιδευτικές- ενημερωτικές δράσεις με στόχο τη βελτίωση της Οδικής Συμπεριφοράς.

Ποιες είναι οι Δραστηριότητές της:

Η ΕΥΘΥΤΑ ΡΟΔΟΥ, συμβάλλει δραστικά στην ενημέρωση των πολιτών για την Οδική Ασφάλεια, την πρόληψη και την μείωση των τροχαίων ατυχημάτων και παρέχει σε μόνιμη βάση Νομική, Ιατρική, Ψυχολογική και Κοινωνική Υποστήριξη σε θύματα και συγγενείς θυμάτων Τροχαίων Ατυχημάτων όταν αυτή ζητηθεί.

Η ΕΥΘΥΤΑ ΡΟΔΟΥ, έχει διοργανώσει εκδηλώσεις ( Ημερίδες, Έκθεση φωτογραφίας , Δράσεις σε ανοικτούς χώρους, Διδασκαλία σε Σχολεία Α/ας και Β/ας Εκπαίδευσης, Σεμινάρια σε κέντρα εκπαίδευσης νεοσυλλέκτων, Ενημερωτικές ομιλίες σε Δήμους της Ρόδου) στο πλαίσιο της ενημέρωσης των πολιτών σε θέματα που προάγουν την Οδική Ασφάλεια και έχει κάνει ουσιαστικές παρεμβάσεις στους φορείς σε θέματα Οδικής Ασφάλειας.

Έχει εκδώσει ενημερωτικά έντυπα με έγκυρη επιστημονική πληροφόρηση σε θέματα Οδικής Ασφάλειας.

Η ΕΥΘΥΤΑ ΡΟΔΟΥ, πιστεύει ότι για την επίτευξη αποτελεσμάτων χρειάζεται δραστηριοποίηση από τους πολίτες, υποστήριξη από τον κρατικό μηχανισμό και αλλαγή της αρνητικής νοοτροπίας στοιχεία που θα μας βοηθήσουν να απαλλαγούμε από την ιδιότητα της Ευρωπαϊκής χώρας με μεγάλο αριθμό Θυμάτων Τροχαίων δυστυχημάτων και με επικίνδυνους δρόμους για ασφαλή οδήγηση.

http://www.efhtita.gr















25 Αυγ 2019

«Έκτακτα μέτρα» για χρόνια προβλήματα.

Οι αλλεπάλληλες τροχαίες συγκρούσεις στην Κρήτη με μεγάλο αριθμό θανάτων και τραυματισμών οδήγησαν τον Πρωθυπουργό μετά από σύσκεψη με  τον με τον υφυπουργό Προστασίας του Πολίτη Λευτέρη Οικονόμου στην εξαγγελία μια σειράς μέτρων που από το σύνολο των ΜΜΕ χαρακτηρίστηκαν σαν «έκτακτα» ή σαν « έκτακτο σχέδιο».
Δυο παρατηρήσεις:
α) το πρόβλημα των τροχαίων συγκρούσεων (ιδιαίτερα αυξημένων φέτος) στην Κρήτη δεν είναι δυστυχώς  έκτακτο για να απαιτεί «έκτακτα μέτρα». Είναι χρόνιο και απαιτεί μόνιμη, μακροπρόθεσμη και πολυεπίπεδη αντιμετώπιση.
β) το πρόβλημα των τροχαίων συγκρούσεων είναι πρόβλημα όλης της χώρας, άσχετα με τις διαβαθμίσεις από περιοχή σε περιοχή. Συνολικά και επί πάρα πολλά χρόνια η χώρα μας βρίσκεται στην πρωτοπορία των ευρωπαϊκών χωρών με θανάτους και τραυματισμούς από τροχαίες συγκρούσεις. Μια συνολική μακροπρόθεσμη πολιτική (Όραμα Μηδέν) είναι απαραίτητη για να έρθει η ανατροπή και να μπούμε στο δρόμο του περιορισμού των τροχαίων συγκρούσεων και της εκμηδένισης του τροχαίου τραύματος.
Προφανώς έκτακτα μέτρα και σχέδια μπορούν να υπάρχουν. Αρκεί κατά τη γνώμη μας να εντάσσονται σ αυτή τη λογική.
Μέχρι σήμερα η κυβέρνηση δεν έχει γνωστοποιήσει το πρόγραμμα της για την Οδική Ασφάλεια.
Οι  ασχολούμενοι με το θέμα γνωρίζουν το πρόγραμμα «ΠΡΟΣΕΧΩ- Ο δρόμος για την Ασφάλεια» (ΕΔΩ) που είχε δημοσιοποιήσει η Νέα Δημοκρατία το 2017, ωστόσο μένει να  διευκρινιστεί αν αυτό αποτελεί τη βάση της πολιτικής που θα ακολουθήσει σαν κυβέρνηση, ποιοι θα το εφαρμόσουν και με ποιες προτεραιότητες. Κάθε νέα κυβέρνηση φυσικά έχει μια περίοδο χάριτος. Ωστόσο στο συγκεκριμένο θέμα, είναι ευνόητη η αναγκαιότητα της ταχύτερης δυνατής αποσαφήνισης των στόχων.
Pablo Picasso, minotaure-1933
Pablo Picasso, minotaure-1933

















Ξαναγυρνώντας στα μέτρα για την Κρήτη διαβάζουμε:
«Το έκτακτο σχέδιο προβλέπει:
1.Μεγαλύτερη παρουσία της Αστυνομίας, ειδικά τα σαββατοκύριακα (Δευτέρες και σαββατοκύριακα σημειώνονται τα περισσότερα τροχαία).
2.Επίδειξη μηδενικής ανοχής στην παραβατικότητα, δίχως χαριστικές ρυθμίσεις.
3.Δρομολόγηση ενίσχυσης της αστυνομικής δύναμης Κρήτης με 50 άτομα που θα τεθούν στην υπηρεσία της Τροχαίας.
4.Ειδικές διαλέξεις στα σχολεία για την οδική συμπεριφορά.
5.Ενημερωτική καμπάνια στα τοπικά Μέσα.
  1. Σε συνεννόηση με το υπουργείο Προστασίας του Πολίτη, το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών θα εξετάσει την τοποθέτηση ειδικών διαχωριστικών στα πιο επικίνδυνα σημεία του βόρειου οδικού δικτύου». (ΕΔΩ)
Τα τρία πρώτα μέτρα αφορούν στην αύξηση της επιτήρησης του οδικού δικτύου γεγονός απόλυτα αναγκαίο και διεθνώς αποδοτικό αλλά μη επαρκές από μόνο του για την εμπέδωση μιας διαφορετικής πραγματικότητας στο οδικό δίκτυο. Στο σημείο 3, ο όρος «δρομολόγηση ενίσχυσης» και όχι «άμεση ενίσχυση» μπορεί να σημαίνει πολύ διαφορετικά πράγματα σε σχέση με την αποτελεσματικότητα της προσπάθειας.
Το 4ο και το 5ο μέτρο (διαλέξεις στα σχολεία και καμπάνια από ΜΜΕ) πράγματα που και εμείς σαν σύλλογος πραγματοποιούμε ελάχιστα προσφέρουν άμεσα και είναι πολύ συζητήσιμο το πόσο προσφέρουν μακροπρόθεσμα.
Ουσιαστική προσφορά θα είχε η «τοποθέτηση των ειδικών διαχωριστικών στα πιο  επικίνδυνα σημεία» αν επιλέγονταν και ένας τρόπος ταχείας ιεράρχησης και υλοποίησης του στόχου.
Η εξαγγελία των «έκτακτων μέτρων» θέτει ξανά επί τάπητος το κρίσιμο ερώτημα: ποιος είναι ο φορέας που χαράσσει και υλοποιεί την πολιτική οδικής ασφάλειας; Χωρίς απάντηση σ αυτό το ερώτημα δεν πάμε πουθενά.
Πριν δύο χρόνια με πρωτοβουλία του συλλόγου μας εκδόθηκε το εγχειρίδιο του Παγκόσμιου Οργανισμού Υγείας με τίτλο SAVE LIVES – Δέσμη Μέτρων για την Οδική Ασφάλεια (ΕΔΩ). Σ αυτό κωδικοποιούνται όλες οι σύγχρονες αντιλήψεις για την πρόληψη και την αντιμετώπιση των τροχαίων συγκρούσεων με βάση την εμπειρία χωρών που άσκησαν πολιτικές με αποτελέσματα.
Η αντιμετώπιση των τροχαίων δεν απαιτεί νέες ανακαλύψεις. Απαιτεί πολιτική τόλμη και αποφασιστικότητα, επιστημονική γνώση, δημοκρατική συλλειτουργία των συναρμοδίων φορέων και συμμετοχή της κοινωνίας στο εγχείρημα.
Όσο δεν υπάρχουν αυτά οι τροχαίες συγκρούσεις στη χώρα μας δεν πρόκειται να περιοριστούν δραστικά.
Κάτι ακόμα για την Κρήτη.
α) Είναι κοινός τόπος, αλλά και επιστημονικά τεκμηριωμένη (η Διοίκησης της 7ης Υγειονομικής Περιφέρειας Κρήτης έχει ασχοληθεί συστηματικά με το θέμα) η αυξημένη χρήση αλκοόλ και η  ολοένα και μικρότερες ηλικίες έναρξης της χρήσης στην Κρήτη. Εμπειρικά γνωρίζουμε (η Τροχαία φυσικά γνωρίζει περισσότερα και κακώς δεν τα δημοσιοποιεί) ότι συνεχώς μεγαλώνει το ποσοστό οδηγών υπό την επήρεια αλκοόλ και ουσιών που εμπλέκεται σε τροχαίες συγκρούσεις.
Το ΕΚΑΒ επίσημα έχει ζητήσει (για όλη τη χώρα) τα νόμιμα όρια αλκοόλ στο αίμα των οδηγών να περιοριστούν δραστικά: οπωσδήποτε ΜΗΔΕΝ για τους επαγγελματίες και τους νέους οδηγούς και αν αυτό δεν γενικευτεί για όλους του οδηγούς το όριο να κατέβει από το 0.5gr/L στο  0.2. Ήδη τέσσερις ευρωπαϊκές χώρες έχουν  θεσπίσει την Μηδενική κατανάλωση αλκοόλ απ όλους τους οδηγούς, ενώ οκτώ συνολικά ευρωπαϊκές χώρες έχουν μικρότερα όρια νόμιμης συγκέντρωσης αλκοόλ στο αίμα από τη χώρα μας.
Κατά τη γνώμη μας η νομοθέτηση της μηδενικής ανοχής αλκοόλ για τους οδηγούς μαζί με την αναθεώρηση των διοικητικών και ποινικών συνεπειών για όσους οδηγούν κάνοντας χρήση θα είχε πολύ σημαντικές επιπτώσεις στον περιορισμό των τροχαίων παντού, αλλά ιδιαίτερα στην Κρήτη.
β) Ξανάρχισαν πάλι οι υποσχέσεις για νέες μελέτες για νέο ΒΟΑΚ που θα ξεκινήσουν από μηδενική βάση.  Είναι να απορεί κανείς πως μια περιοχή που δεν μπορεί δεκαετίες τώρα να κάνει μερικά πολύ μικρά αλλά ιδιαίτερα σημαντικά έργα όπως πχ ο κόμβος Αγίας Πελαγίας στο Ηράκλειο, η στροφή στις Σίσες Ρεθύμνης, η είσοδος του Πολυτεχνείου Κρήτης στα Χανιά, για να αναφέρουμε ενδεικτικά τρία σημεία λαιμητόμους αρέσκεται στο να συζητά και να «οραματίζεται» αυτοκινητοδρόμους.
Να σημειώσουμε ότι αυτή είναι μια συζήτηση που αφορά κυρίως στα τοπικά ΜΜΕ. Μια και οι μονομάχοι και οραματιστές του νέου ΒΟΑΚ απέφυγαν επί δυο κοινοβουλευτικές περιόδους να συμμετάσχουν στην Επιτροπή Οδικής Ασφάλειας της Βουλής (κανείς βουλευτής από κανένα κόμμα).  Ας ελπίσουμε πως στη νέα επιτροπή κάποιος θα δεήσει να συμμετάσχει ώστε να προκληθεί μια συζήτηση εκεί που πρέπει.
Και κάτι για τη «σοβαρότητα» του ζητήματος.
Η ελληνική πολιτεία διαχρονικά και παρά την ύπαρξη τόσων χιλιάδων νεκρών και αναπήρων απ αυτές δεν αξιολογεί το ζήτημα των τροχαίων συγκρούσεων σαν ζήτημα ιδιαίτερης σημασίας. Υπάρχουν άπειρα στοιχεία που το τεκμηριώνουν αλλά να σταθούμε σ ένα «μικρό»:
Πρόσφατα έγιναν κρίσεις στην ΕΛΑΣ. Δεν θα αναφερθούμε στο πως και το γιατί αλλά σε μια «πάγια πρακτική» που καταδεικνύει την μη ιεράρχηση του προβλήματος ως σημαντικού: Αξιωματικοί σε υπηρεσίες της Τροχαίας με σημαντικότατες γνώσεις, εμπειρία και όρεξη για δουλειά που προήχθησαν σε ανώτερο βαθμό, έφυγαν από την Τροχαία και ανέλαβαν άλλα καθήκοντα στην πιο παραγωγική φάση της θητείας τους!
Έτσι λειτουργεί η υπηρεσία θα μας πουν.
Γι αυτό δεν λειτουργεί η χώρα θα τους απαντήσουμε.

Δεν υπάρχουν σχόλια: