Την Τρίτη 21 Οκτωβρίου 2025, το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο επιβεβαίωσε την επικαιροποίηση των κανόνων της ΕΕ για τις άδειες οδήγησης, οι οποίοι στοχεύουν στη συμβολή στην οδική ασφάλεια και στη μείωση των συγκρούσεων, με σχεδόν 20.000 ζωές να χάνονται στους δρόμους της ΕΕ ετησίως.
Οι ευρωβουλευτές υποστήριξαν την αναθεώρηση των κανόνων της ΕΕ για τις άδειες οδήγησης, εισάγοντας διατάξεις για τους αρχάριους οδηγούς, μια ψηφιακή άδεια οδήγησης και την απαγόρευση οδήγησης.
Νέες απαιτήσεις εκπαίδευσης – Για να αποκτήσει κανείς άδεια, μια εξέταση οδήγησης θα πρέπει πλέον να περιλαμβάνει γνώσεις σχετικά με τους κινδύνους των τυφλών σημείων, τα συστήματα υποβοήθησης οδηγού, το ασφαλές άνοιγμα θυρών και τους κινδύνους απόσπασης της προσοχής από τη χρήση τηλεφώνου. Ως αποτέλεσμα των αιτημάτων των ευρωβουλευτών, οι νέες απαιτήσεις εκπαίδευσης και εξετάσεων θα δώσουν μεγαλύτερη έμφαση στην ευαισθητοποίηση σχετικά με τους κινδύνους των πεζών, των παιδιών, των ποδηλατών και άλλων ευάλωτων χρηστών του οδικού δικτύου.
Έλεγχοι ισχύος και υγείας – Οι άδειες οδήγησης θα πρέπει να ισχύουν για 15 χρόνια για μοτοσικλέτες και αυτοκίνητα, με τη δυνατότητα για τα κράτη μέλη να μειώσουν την περίοδο ισχύος σε 10 χρόνια εάν η άδεια οδήγησης χρησιμοποιείται ως εθνική ταυτότητα. Οι άδειες οδήγησης για φορτηγά και λεωφορεία θα ισχύουν για πέντε χρόνια. Οι χώρες της ΕΕ μπορούν να μειώσουν την περίοδο ισχύος για τους οδηγούς ηλικίας 65 ετών και άνω, προκειμένου να υποβάλουν τους κατόχους τους σε αυξημένη συχνότητα ιατρικών ελέγχων ή επαναληπτικών μαθημάτων. Πριν από την απόκτηση της πρώτης άδειας οδήγησης ή κατά την υποβολή αίτησης ανανέωσης, ο οδηγός πρέπει να υποβληθεί σε ιατρικό έλεγχο, συμπεριλαμβανομένων εξετάσεων για την όραση και την καρδιαγγειακή του κατάσταση. Οι χώρες της ΕΕ μπορούν να επιλέξουν να αντικαταστήσουν τον ιατρικό έλεγχο για τους οδηγούς αυτοκινήτων ή μοτοσικλετών με έντυπα αυτοαξιολόγησης ή άλλα συστήματα αξιολόγησης που έχουν σχεδιαστεί σε εθνικό επίπεδο.
Η εισηγήτρια του ΕΚ για την άδεια οδήγησης, Jutta Paulus (Πράσινοι, Γερμανία), δήλωσε: «Μέχρι το 2030, η νέα οδηγία για την ευρωπαϊκή άδεια οδήγησης θα εισαγάγει μια ψηφιακή άδεια οδήγησης, δίνοντας παράλληλα στους πολίτες πλήρη ελευθερία επιλογής μεταξύ μιας εφαρμογής και μιας φυσικής κάρτας. Η εκπαίδευση οδήγησης θα περιέχει περισσότερα στοιχεία για την ασφάλεια των πεζών και των ποδηλατών. Εθελοντές όπως οι πυροσβέστες και οι διασώστες θα μπορούν να οδηγούν οχήματα έκτακτης ανάγκης πιο εύκολα, ενώ οι νέοι κανόνες για την εκπαίδευση και την αναγνώριση θα κάνουν τα επαγγέλματα των μεταφορών πιο ελκυστικά και προσβάσιμα. Οι πολίτες σε όλη την Ευρώπη θα επωφεληθούν άμεσα από αυτές τις απτές βελτιώσεις.»
Νέοι και συνοδευόμενοι οδηγοί - Οι κανόνες της ΕΕ θα ορίσουν μια δοκιμαστική περίοδο τουλάχιστον δύο ετών για τους άπειρους οδηγούς. Αυτοί οι οδηγοί θα αντιμετωπίσουν αυστηρότερους κανόνες και κυρώσεις για οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ και μη χρήση ζωνών ασφαλείας ή συστημάτων συγκράτησης παιδιών. Επιπλέον, οι 17χρονοι θα μπορούν να λάβουν άδεια οδήγησης αυτοκινήτου (κατηγορία Β), αλλά θα πρέπει να οδηγούν συνοδευόμενοι από έμπειρο οδηγό μέχρι την ηλικία των 18 ετών.
Κινητή άδεια οδήγησης – Σύμφωνα με τους νέους κανόνες, μια ψηφιακή άδεια οδήγησης, προσβάσιμη σε κινητό τηλέφωνο, πρόκειται να γίνει σταδιακά η κύρια μορφή άδειας στην ΕΕ. Ωστόσο, οι ευρωβουλευτές εξασφάλισαν το δικαίωμα των οδηγών να ζητούν μια φυσική άδεια, η οποία θα πρέπει να εκδίδεται χωρίς αδικαιολόγητη καθυστέρηση και γενικά εντός τριών εβδομάδων.
Ανάκληση άδεια οδήγησης – Για τη μείωση της απερίσκεπτης οδήγησης στο εξωτερικό, η ανάκληση, η αναστολή ή ο περιορισμός της άδειας οδήγησης θα μεταβιβάζεται στη χώρα της ΕΕ που την εξέδωσε, ώστε να διασφαλίζεται η διασυνοριακή επιβολή των κυρώσεων. Οι εθνικές αρχές θα πρέπει να ενημερώνονται αμοιβαία, χωρίς αδικαιολόγητη καθυστέρηση, σχετικά με τις αποφάσεις σχετικά με τις εκπτώσεις οδήγησης που σχετίζονται με τις πιο σοβαρές τροχαίες παραβάσεις - συμπεριλαμβανομένης της οδήγησης υπό την επήρεια αλκοόλ ή ναρκωτικών, της εμπλοκής σε θανατηφόρο τροχαίο ατύχημα ή της υπερβολικής ταχύτητας (π.χ. οδήγηση 50 χλμ./ώρα ταχύτερη από το όριο ταχύτητας).
Επόμενα βήματα - Οι νέοι κανόνες θα τεθούν σε ισχύ την 20ή ημέρα από τη δημοσίευσή τους στην Επίσημη Εφημερίδα της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Οι χώρες της ΕΕ θα έχουν τρία χρόνια για να μεταφέρουν αυτές τις νέες διατάξεις στο εθνικό δίκαιο και ένα επιπλέον έτος για να προετοιμαστούν για την εφαρμογή τους. Οι αναθεωρημένοι κανόνες της ΕΕ για την άδεια οδήγησης αποτελούν μέρος ενός πακέτου οδικής ασφάλειας που παρουσίασε η Ευρωπαϊκή Επιτροπή τον Μάρτιο του 2023, το οποίο στοχεύει στη βελτίωση της ασφάλειας για όλους τους χρήστες του οδικού δικτύου και στην επίτευξη όσο το δυνατόν πιο κοντά σε μηδενικούς θανάτους στις οδικές μεταφορές της ΕΕ έως το 2050 («Όραμα Μηδέν»).
Καλό - Ευτυχώς, δεν συμπεριλήφθηκαν όλα τα προτεινόμενα μέτρα στην τελική έκδοση των κανόνων για την άδεια οδήγησης: τα προτεινόμενα διαφοροποιημένα όρια ταχύτητας για τους κατόχους αδειών μοτοσικλέτας A1, A2 και A δεν συζητούνται πλέον. Αυτό θα μπορούσε να οδηγήσει σε καταστάσεις όπου οι μοτοσικλετιστές έρχονταν αντιμέτωποι με άλλα, μεγαλύτερα και βαρύτερα οχήματα με υψηλότερα όρια ταχύτητας στους ίδιους δρόμους. Θεωρήσαμε ότι αυτή ήταν μια επικίνδυνη κατάσταση για τους ήδη ευάλωτους χρήστες του οδικού δικτύου και για άλλους χρήστες του οδικού δικτύου. Το τελευταίο πράγμα που χρειάζεται ένας μοτοσικλετιστής είναι οι οδηγοί αυτοκινήτων να «σπρώχνουν» τους μοτοσικλετιστές και να κάνουν περισσότερους ελιγμούς προσπέρασης.
Κακό – Αρκετά κράτη μέλη επιτρέπουν στον κάτοχο άδειας Β να οδηγεί μοτοσικλέτα A1 (<125cc ή ισοδύναμο ηλεκτρικής), με ορισμένες πρόσθετες απαιτήσεις (ηλικία, εμπειρία, εκπαίδευση) στη χώρα του. Αυτή η δυνατότητα εξακολουθεί να υπάρχει στους νέους κανόνες, αλλά η FEMA θα ήθελε να δει αυτό να αναβαθμίζεται, ώστε αυτοί οι αναβάτες να μπορούν πραγματικά να διασχίζουν τα σύνορα νόμιμα.

Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου