Στις 17 Μαρτίου η ομάδα Κρήτης του SOS Τροχαία Εγκλήματα έδωσε συνέντευξη τύπου στο Πολυκέντρο του Δήμου Ηρακλείου προσπαθώντας να ξεκινήσει μια συζήτηση πάνω στα αίτια της εκρηκτικής αύξησης των τροχαίων στο νησί. Ακολουθεί το πρώτο μέρος της εισήγησης μας και σύντομα θα δημοσιοποιηθεί και το δεύτερο.
♦ ♦ ♦ ♦ ♦
Σύμφωνα με τα στοιχεία που δημοσιοποίησε η ΕΛΣΤΑΤ, το 2024 είχαμε 665 νεκρούς στους ελληνικούς δρόμους, αριθμό ρεκόρ πενταετίας με αύξηση 4.5% σε σχέση με το 2023.
Σύμφωνα με τα στοιχεία που κατέγραψε ο Γιάννης Λιονάκης, το 2024 είχαμε 64 νεκρούς στους δρόμους της Κρήτης, αριθμό ρεκόρ πενταετίας, με αύξηση 65% σε σχέση με το 2023.
Και στις δυο περιπτώσεις τα στοιχεία είναι προσωρινά και αναμένεται αύξηση τους όταν οριστικοποιηθούν και προστεθούν αυτοί που αποβίωσαν μέρες μετά το συμβάν στα νοσοκομεία.
Ανάλογοι προφανώς είναι οι αριθμοί σοβαρών τραυματιών και αναπήρων θυμάτων τροχαίων εγκλημάτων για τους οποίους δεν υπάρχουν αξιόπιστα στοιχεία.
Αν και η αύξηση 4.5% πανελλαδικά αποτελεί απόλυτα αρνητική εξέλιξη και γκρεμίζει οριστικά το αφήγημα περί μείωσης των θανάτων κατά 50% στη δεκαετία 2021-2030, η αύξηση κατά 65% των θανάτων στην Κρήτη αποτελεί μια απίστευτη εξέλιξη επιστροφής στο παρελθόν.
Ούτε το 4.5% πανελλαδικά ούτε το 65% τοπικά προκάλεσαν την οποιαδήποτε συζήτηση ανάμεσα στους θεσμικά αρμόδιους φορείς και τους πάσης φύσεως εμπλεκόμενους στα ζήτημα της οδικής ασφάλειας. Απόλυτη σιγή.
Πως φτάσαμε εδώ μετά από πέντε χρόνια υποσχέσεων και το κυριότερο πως δεν θα βρεθούμε σε ακόμα χειρότερη θέση στο τέλος του 2025;
Η μόνη συζήτηση που υπήρξε ήταν αυτή σε σχέση με το «Νέο ΚΟΚ». Ένα προσχέδιο του ΥΜΕ χωρίς την παραμικρή λογική πρόληψης που δεν αντιμετωπίζει τις κύριες αιτίες πρόκλησης τροχαίων συγκρούσεων. Ταχύτητα: άρνηση θέσπισης του ορίου 30 σ όλες τις κατοικημένες περιοχές και περιορισμός του μόνο στους μονόδρομους με μία λωρίδα κίνησης – Αλκοόλ & Ναρκωτικά: Άρνηση εκμηδένισης ή μείωσης του νόμιμου ορίου αλκοόλ στο αίμα των οδηγών & άρνηση εισαγωγής του ναρκοτέστ στο δρόμο – Απόσπαση Προσοχής: Άρνηση αυτόματης εισαγωγής των στοιχείων λειτουργίας κινητών όλων των εμπλεκόμενων σε σύγκρουση στη δικογραφία. Και το κερασάκι στην τούρτα: καμία ανησυχία αν εγκαταλείπεις το θύμα σου, άρνηση μετατροπής σε κακούργημα της ειδεχθούς αυτής συμπεριφοράς των οδηγών.
Μ αυτά τα εφόδια θα πολεμήσουν την τροχαία εγκληματικότητα και θα περιορίσουν τους θανάτους; Με την αναπροσαρμογή των προστίμων και την «αποενοχοποίηση» του οχήματος…
Κρήτη: +65% Ποια απάντηση;-
Κάποιοι τα λένε, κάποιοι δεν ακούν: 16 Ιανουαρίου 2024 η Αστυνομική Διεύθυνση Κρήτης δημοσιοποίησε ένα Απολογισμό για τα Τροχαία του 2023 στο νησί « …κατά το έτος 2023 σε επίπεδο Κρήτης σημειώθηκαν συνολικά 165 τροχαία ατυχήματα με 32 θανάσιμους τραυματισμούς, 37 σοβαρούς τραυματισμούς και 142 ελαφρούς τραυματισμούς. …σύμφωνα με τα αποτελέσματα των εργαστηριακών τοξικολογικών εξετάσεων, σε 17 περιπτώσεις θανάσιμων τραυματισμών ανιχνεύτηκε κατανάλωση αλκοόλης ή ναρκωτικής ουσίας.» (η ανακοίνωση αφορούσε τα προσωρινά στοιχεία. Οι νεκροί το 2023 έφτασαν τελικά τους 39)
Το γεγονός πως υπήρχε ανίχνευση αλκοόλ και ουσιών στο 53% των θανάτων στην Κρήτη ξεπερνά κατά πολύ τα διεθνή δεδομένα.
Είναι προφανές πως η ανακοίνωση δεν απευθύνονταν γενικά στον κόσμο αλλά σ αυτούς που μπορούσαν και έπρεπε να κάνουν κάτι.
Ποια απάντηση δόθηκε; Καμία απάντηση.
Δεν μηδενίστηκε ούτε καν μειώθηκε το νόμιμο όριο αλκοόλ στο αίμα των οδηγών πράγμα που μπορούσε να γίνει με μια απλή υπουργική απόφαση των υπουργών Υγείας και Μεταφορών. Δεν ξεκίνησαν τα Ναρκοτέστ στο δρόμο, όταν σ ολόκληρη την Ευρώπη γίνονται από το 2018. Ενώ ολόκληρο τον Αύγουστο στο νομό Χανίων υπήρχε σε λειτουργία ένα μόνο μηχάνημα αλκοτέστ στη διάθεση της υποστελεχωμένης Τροχαίας.(1.000.000 αυτοκίνητα αυτό το μήνα στην Κρήτη).
Αλλά και στις υποδομές οι «απαντήσεις» που δίνονται λειτουργούν με χρονοκαθυστέριση με αποτέλεσμα νέα προβλήματα να προστίθενται πριν λυθούν τα παλιά.
Ενδεικτικά:
Το έργο οδικής ασφάλειας Φόδελε – Λινοπεράματα που είχε εγκριθεί – χρηματοδοτηθεί το 2017 με 4.500.000 ευρώ και για το οποίο είχαν ολοκληρωθεί όλες οι μελέτες ακυρώθηκε από την επόμενη κυβέρνηση, σιωπηρά αλλά εν γνώσει της Περιφέρειας Κρήτης η οποία δημοσιοποίησε την ακύρωση μόλις στα τέλη του 2024 και αφού είχε προηγηθεί σ αυτό το δρόμο το φοβερό τροχαίο με θύμα ένα δίχρονο αγοράκι και την 58χρονη γιαγιά του.
Το έργο οδικής ασφάλειας στην είσοδο του Πολυτεχνείου Κρήτης που έπρεπε να έχει υλοποιηθεί από τότε που ξεκίνησε να λειτουργεί το Πολυτεχνείο αλλά εξαγγέλθηκε μετά το φονικό συμβάν με θύματα τον Γιάννη Στρογγυλό και τη Στέλλα Μούσχου στις 17 Αυγούστου 2017 οκτώ χρόνια μετά δεν έχει προκηρυχθεί παρότι έχουν εγκριθεί όλες οι απαιτούμενες μελέτες. Το έργο είναι αρμοδιότητας της Περιφέρειας, προϋπολογισμού μόλις 2.000.000 ευρώ. Το μέρος στο οποίο μετακινείται καθημερινά πλήθος ανθρώπων με διάφορα μέσα παραμένει πάντα επικίνδυνο και η Σύγκλητος του Πολυτεχνείου εγκάλεσε πέρυσι την Περιφέρεια να ξεκινήσει πιά το έργο. Ε και;
To έργο οδικής ασφάλειας Χανιά – Κίσαμος για το οποίο τόσα ακούσαμε από τόσους ειδήμονες και τοπάρχες μετά το τριπλό φονικό με θύματα τον Αλέξανδρο το Νίκο και τον Θοδωρή στις 17 Αυγούστου 2024. Βροχή εκατομμυρίων ευρώ κολωνάκια, για το καλό σας, παρά τις σοβαρότατες επιφυλάξεις πλήθους επιστημονικών και κοινωνικών φορέων, έργο που σύμφωνα με τις εξαγγελίες, τουλάχιστον σε μεγάλο τμήμα του θα είναι έτοιμο πριν αρχίσει η τουριστική περίοδος. Και ενώ η τουριστική περίοδος αρχίζει σ ένα μήνα δεν έχει τοποθετηθεί ούτε ένα κολωνάκι, ούτε υπάρχει κάποια σχετική με το έργο απόφαση στο διαδίκτυο.
Το έργο οδικής ασφάλειας στην παραλιακή Ηράκλειου. Πόσοι νεκροί χρειάζονται ακόμα για να πάρει κάποιος (Δήμος, Περιφέρεια, Κυβέρνηση) μια πρωτοβουλία διόρθωσης των τεχνικών προβλημάτων, περιορισμού των ταχυτήτων και συστηματικού ελέγχου της περιοχής (κάμερες & όριο 30 km/h).
Κανείς δεν ακούει τις φωνές των θυμάτων; Tη φωνή χιλιάδων πολιτών που ζητούν άμεσες παρεμβάσεις; Tη φωνή του ΤΕΕ;
(συνεχίζεται)

Απο τη συνέντεξη τύπου, διακρίνονται τα μέλη του συλλόγου μας, Ν. Σταυρουλάκης, Τζ. Τσαγκαρίδη, Μ. Σταυρουλάκης, Ν. Ταβλαδωράκη, Μ. Ταβλαδωράκη, Γ. Κουβίδης
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου