Ο Πρόεδρος της Επιτροπής Συγκοινωνιών και Έργων της Βουλής, κ. Ζαχαρίας Κουλίας, έχει αναφερθεί στους όρους ‘’αμυντική οδήγηση’’ και ‘’επιθετική οδήγηση’’. Η οδήγηση θα πρέπει να είναι αμυντική και όχι επιθετική.
Η αμυντική οδήγηση αντιπροσωπεύει την οδήγηση κατά την οποία ο οδηγός κινεί το όχημα του με γνώμονα την αποφυγή τροχαίου ατυχήματος. Ο οδηγός, ο οποίος οδηγεί αμυντικά, σέβεται τους άλλους οδηγούς και προβλέπει τυχόν λάθη τους.
Η επιθετική οδήγηση αντιπροσωπεύει την οδήγηση κατά την οποία ο οδηγός θεωρεί τους άλλους οδηγούς σαν εμπόδιο στην πορεία του, το οποίο πρέπει να αποφύγει. Έτσι διενεργεί επικίνδυνους ελιγμούς με σκοπό να αποφύγει τους άλλους οδηγούς.
Η αμυντική οδήγηση αντιπροσωπεύει την λαϊκή ρήση ‘’των φρονίμων τα παιδιά, πριν πεινάσουν μαγειρεύουν". Η επιθετική οδήγηση αποτελεί ένα παγκόσμιο φαινόμενο που κοστίζει δισεκατομμύρια Ευρώ και χιλιάδες ζωές κάθε χρόνο.
Η επιθετική οδήγηση περιγράφεται ως οδήγηση υπό την επήρεια συναισθηματικής φόρτισης, η οποία δημιουργεί συμπεριφορά που συντελεί σε αύξηση του κινδύνου τροχαίου ατυχήματος. Η επιθετική οδήγηση είναι μια παράβαση ή ένας συνδυασμός παραβάσεων, με αποτέλεσμα να κινδυνεύουν άλλα πρόσωπα ή ιδιοκτησίες. Συμπεριφορές όπως το να ακολουθεί κάποιος πάρα πολύ κοντά το προπορευόμενο όχημα, αναίτιες επιταχύνσεις, επισφαλείς αλλαγές λωρίδων, αλλαγές λωρίδων χωρίς επισήμανση της πρόθεσης για την αλλαγή και άλλες μορφές αμελούς ή απερίσκεπτης οδήγησης αποτελούν παραδείγματα επιθετικής οδήγησης.
Βασικός λόγος για τον οποίο ο οδηγός πράττει επιθετικά είναι συνήθως η κυκλοφοριακή συμφόρηση σε συνδυασμό με ένα ημερήσιο βαρυφορτωμένο πρόγραμμα. Ο οδηγός διαπράττει τις συνεχόμενες παραβάσεις σε μία προσπάθεια να αναπληρώσει τον χρόνο τον οποίο σπαταλά στον δρόμο, θέτοντας τους υπόλοιπους οδηγούς σε κίνδυνο. Τα τροχαία ατυχήματα τα οποία προκαλούνται σε ώρες κυκλοφοριακής αιχμής ως αποτέλεσμα αυτών των συνεχόμενων παραβάσεων δημιουργούν επιπλέον κυκλοφοριακή συμφόρηση.
Ένας επιθετικός οδηγός ο οποίος προσφεύγει στη χρησιμοποίηση του άκρου του οδοστρώματος, μπορεί να τρομάξει άλλους οδηγούς και να τους αναγκάσει σε λάθος κινήσεις, οι οποίες οδηγούν σε αύξηση του κινδύνου. Ο επιθετικός οδηγός ο οποίος δημιουργεί τον κίνδυνο συνεχίζει το δρόμο του, πιθανόν χωρίς να έχει αντιληφθεί αυτό το οποίο έχει προκαλέσει.
Σκόπιμες πράξεις όπως όταν ένας οδηγός κινείται από λωρίδα σε λωρίδα σε μια προσπάθεια να προσπεράσει τα άλλα οχήματα και όταν διενεργεί μία απότομη έξοδο από ένα οδόστρωμα χωρίς να έχει επισημάνει με κατάλληλο τρόπο την πρόθεσή του, θεωρούνται επιθετική οδήγηση.
Σε προηγμένες Ευρωπαϊκές χώρες όπως την Αυστρία, οι οδηγοί υποχρεούνται βάσει νόμου να εκπαιδεύονται κάθε δύο χρόνια σχετικά με ζητήματα αμυντικής οδήγησης. Η εκπαίδευση σχετικά με ζητήματα αμυντικής οδήγησης εφοδιάζει τους οδηγούς με γνώση, τεχνική κατάρτιση, ενημέρωση, αλλαγή νοοτροπίας και αποτελεσματική οδική συμπεριφορά. Με αυτό τον τρόπο, οι οδηγοί θα είναι σε θέση να αναγνωρίζουν, να προβλέπουν και να αποφεύγουν τους ενδεχόμενους κινδύνους με ασφάλεια.
Η αμυντική οδήγηση αντιπροσωπεύει την οδήγηση κατά την οποία ο οδηγός κινεί το όχημα του με γνώμονα την αποφυγή τροχαίου ατυχήματος. Ο οδηγός, ο οποίος οδηγεί αμυντικά, σέβεται τους άλλους οδηγούς και προβλέπει τυχόν λάθη τους.
Η επιθετική οδήγηση αντιπροσωπεύει την οδήγηση κατά την οποία ο οδηγός θεωρεί τους άλλους οδηγούς σαν εμπόδιο στην πορεία του, το οποίο πρέπει να αποφύγει. Έτσι διενεργεί επικίνδυνους ελιγμούς με σκοπό να αποφύγει τους άλλους οδηγούς.
Η αμυντική οδήγηση αντιπροσωπεύει την λαϊκή ρήση ‘’των φρονίμων τα παιδιά, πριν πεινάσουν μαγειρεύουν". Η επιθετική οδήγηση αποτελεί ένα παγκόσμιο φαινόμενο που κοστίζει δισεκατομμύρια Ευρώ και χιλιάδες ζωές κάθε χρόνο.
Η επιθετική οδήγηση περιγράφεται ως οδήγηση υπό την επήρεια συναισθηματικής φόρτισης, η οποία δημιουργεί συμπεριφορά που συντελεί σε αύξηση του κινδύνου τροχαίου ατυχήματος. Η επιθετική οδήγηση είναι μια παράβαση ή ένας συνδυασμός παραβάσεων, με αποτέλεσμα να κινδυνεύουν άλλα πρόσωπα ή ιδιοκτησίες. Συμπεριφορές όπως το να ακολουθεί κάποιος πάρα πολύ κοντά το προπορευόμενο όχημα, αναίτιες επιταχύνσεις, επισφαλείς αλλαγές λωρίδων, αλλαγές λωρίδων χωρίς επισήμανση της πρόθεσης για την αλλαγή και άλλες μορφές αμελούς ή απερίσκεπτης οδήγησης αποτελούν παραδείγματα επιθετικής οδήγησης.
Βασικός λόγος για τον οποίο ο οδηγός πράττει επιθετικά είναι συνήθως η κυκλοφοριακή συμφόρηση σε συνδυασμό με ένα ημερήσιο βαρυφορτωμένο πρόγραμμα. Ο οδηγός διαπράττει τις συνεχόμενες παραβάσεις σε μία προσπάθεια να αναπληρώσει τον χρόνο τον οποίο σπαταλά στον δρόμο, θέτοντας τους υπόλοιπους οδηγούς σε κίνδυνο. Τα τροχαία ατυχήματα τα οποία προκαλούνται σε ώρες κυκλοφοριακής αιχμής ως αποτέλεσμα αυτών των συνεχόμενων παραβάσεων δημιουργούν επιπλέον κυκλοφοριακή συμφόρηση.
Ένας επιθετικός οδηγός ο οποίος προσφεύγει στη χρησιμοποίηση του άκρου του οδοστρώματος, μπορεί να τρομάξει άλλους οδηγούς και να τους αναγκάσει σε λάθος κινήσεις, οι οποίες οδηγούν σε αύξηση του κινδύνου. Ο επιθετικός οδηγός ο οποίος δημιουργεί τον κίνδυνο συνεχίζει το δρόμο του, πιθανόν χωρίς να έχει αντιληφθεί αυτό το οποίο έχει προκαλέσει.
Σκόπιμες πράξεις όπως όταν ένας οδηγός κινείται από λωρίδα σε λωρίδα σε μια προσπάθεια να προσπεράσει τα άλλα οχήματα και όταν διενεργεί μία απότομη έξοδο από ένα οδόστρωμα χωρίς να έχει επισημάνει με κατάλληλο τρόπο την πρόθεσή του, θεωρούνται επιθετική οδήγηση.
Σε προηγμένες Ευρωπαϊκές χώρες όπως την Αυστρία, οι οδηγοί υποχρεούνται βάσει νόμου να εκπαιδεύονται κάθε δύο χρόνια σχετικά με ζητήματα αμυντικής οδήγησης. Η εκπαίδευση σχετικά με ζητήματα αμυντικής οδήγησης εφοδιάζει τους οδηγούς με γνώση, τεχνική κατάρτιση, ενημέρωση, αλλαγή νοοτροπίας και αποτελεσματική οδική συμπεριφορά. Με αυτό τον τρόπο, οι οδηγοί θα είναι σε θέση να αναγνωρίζουν, να προβλέπουν και να αποφεύγουν τους ενδεχόμενους κινδύνους με ασφάλεια.
24-09-2009
Παντελής Π. Κασάπης, BSc, MBA, MPSM, FCCA, MAAT, CAT, CPA
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου