Το άρθρο 290A για την επικίνδυνη οδήγηση ψηφίστηκε για πρώτη φορά το 2019 και τέθηκε σε εφαρμογή από 1ης Ιουλίου 2019. Η Νέα Δημοκρατία τότε ΔΕΝ το ψήφισε όπως δεν ψήφισε το σύνολο της μεταρρύθμισης του Ποινικού Κώδικα. Το κράτησε βέβαια σε εφαρμογή και έκανε κάποιες προσθήκες, με μόνες ουσιαστικές την συμπερίληψη της παραβίασης ερυθρού σηματοδότη (όχι όμως και του STOP) και την οδήγηση στη ΛΕΑ στις παραβάσεις που αν οδηγήσουν σε θάνατο ή σοβαρό τραυματισμό θα εκδικάζονται ως κακούργημα.
Ο κος Οικονόμου και διάφοροι καλοθελητές μπορούν ασύστολα να διατείνονται πως το άρθρο 290A είναι δικό τους δημιούργημα αφού κι ο ΣΥΡΙΖΑ «ξέχασε» πως αυτός το είχε ψηφίσει. Εμείς, ο SOS Τροχαία Εγκλήματα, θυμόμαστε πάντως πως στις 10 Μαΐου 2019 είχαμε αποκλείσει την είσοδο του Υπουργείου Δικαιοσύνης με αιτήματα που αφορούσαν την ποινική αντιμετώπιση των τροχαίων εγκλημάτων και λίγες μέρες μετά είχαμε συνάντηση με τον τότε υπουργό κο Καλογήρου και τον γραμματέα κο Σάρλη που μας ενημέρωσαν αναλυτικά για το προτεινόμενο άρθρο πάνω στο οποίο κάναμε πολλές κριτικές παρατηρήσεις.
Στην επιτροπή οδικής ασφάλειας της Βουλής όπου κληθήκαμε 20 Ιουλίου του 2022 θέσαμε το θέμα κατά πόσον χρησιμοποιείται από τις δικαστικές αρχές ο 290A και ζητήσαμε να γίνει ένας επίσημος απολογισμός του τι απέδωσε 3 χρόνια από την εφαρμογή του. Μας είπαν είναι νωρίς.
Το προπαγανδιστικό ψέμα πως το άρθρο για την Επικίνδυνη οδήγηση ψηφίστηκε πρόσφατα μας ενδιαφέρει όχι για την απονομή «κομματικού δικαίου» αλλά για να γίνει σαφές πως αν και ισχύει εδώ και τεσσεράμισι χρόνια εφαρμόζεται εξαιρετικά επιλεκτικά.
Κάνοντας τον επίσημο απολογισμό των θανατηφόρων τροχαίων του 2023, η Αστυνομική Διεύθυνση Κρήτης ανέφερε 32 νεκρούς και πως στις 17 περιπτώσεις υπήρχε εμπλοκή αλκοόλ ή (και) ουσιών.
Η σκοτεινή αυτή πραγματικότητα ουδόλως απασχόλησε κανένα. Το ΥΜΕ δεν εξήγγειλε κανένα σχετικό μέτρο, ενώ το ΠΡΟ-ΠΟ άφησε ολόκληρο το νομό Χανίων με μία (1) συσκευή αλκοτέστ όλο τον Αύγουστο του 2024 όπως δημοσιοποίησαν οι ίδιοι οι αστυνομικοί της υποστελεχωμένης Τροχαίας.
Και η Δικαιοσύνη;
Στις 3 Σεπτεμβρίου 2024 στη Σητεία ένας μεθυσμένος οδηγός, που λίγες μέρες πριν πάλι μεθυσμένος είχε προκαλέσει επεισόδια, τραυμάτισε θανάσιμα ένα πεζό. Προς έκπληξη όλων(;) o μεθυσμένος δράστης που συνελήφθη και παραπέμφθηκε στο εισαγγελέα αφέθηκε αμέσως ελεύθερος (του κρατήθηκε η άδεια οδήγησης). Προφανώς ο 290Α θεωρήθηκε υπερβολικά σκληρός για ένα σύνηθες περιστατικό: ένας μεθυσμένος ΙΧης σκότωσε ένα πεζό, σιγά το αδίκημα.
Μια βδομάδα μετά ο ίδιος οδηγός, χωρίς άδεια, νοίκιασε ένα αυτοκίνητο και μεθυσμένος και πάλι παρέσυρε και τραυμάτισε δύο γυναίκες στα Μάλια. Σάλος ξέσπασε στην Κρήτη και ο εισαγγελικές αρχές θυμήθηκαν αυτή τη φορά τον 290Α. Ο δράστης για το δεύτερο περιστατικό δικάστηκε σε 7 χρόνια και οδηγήθηκε στη φυλακή.
Θα ήταν ιδιαίτερα σημαντικό να γίνονταν γνωστό σε πόσες περιπτώσεις από τα 17 θανατηφόρα του 2023 με τη βοήθεια αλκοόλ και ναρκωτικών ασκήθηκε δίωξη με το άρθρο 290A.
Αλλά πόσος χρόνος αλήθεια, σε καιρό «επιτάχυνσης της απονομής Δικαιοσύνης», χρειάζεται για να ασκηθεί δίωξη; Στην περίπτωση του φόνου της 22χρονης Πένυς Μουλιανάκη (26/3/2023 Ηράκλειο- συνοδηγός) δεν έχει καν ασκηθεί δίωξη δύο σχεδόν χρόνια μετά το συμβάν. Η οδηγός (1.1gr/L αλκοόλ στο αίμα) ελεύθερη από την πρώτη στιγμή ανέκτησε και την άδεια οδήγησης που της κρατήθηκε ένα τρίμηνο. Και η δικαστική οδός προβλέπεται μακρά, αλλά όχι τόσο επικίνδυνη όπως το οδικό δίκτυο, για τους μεθυσμένους.
-Στις 20 Σεπτεμβρίου 2024 το Τριμελές Εφετείο Κακουργημάτων Χανίων καταδίκασε τελεσίδικα σε έξι χρόνια, στέλνοντας τον στη φυλακή, οδηγό που το Μάιο του 2020 υπό την επήρεια αλκοόλ (1.22 gr/L) μπήκε στο αντίθετο ρεύμα τράκαρε μετωπικά με ΙΧ, σκότωσε την 55χρονη συνοδηγό και τραυμάτισε τον οδηγό. Αν και η αναγνώριση του ελαφρυντικού του πρότερου σύννομου βίου οδήγησε σε μια θεαματική πτώση της ποινής (το άρθρο προβλέπει «κάθειρξη τουλάχιστον δέκα (10) ετών, αν η πράξη είχε ως αποτέλεσμα τον θάνατο και κάθειρξη έως δέκα (10) έτη, αν η πράξη είχε ως αποτέλεσμα τη βαριά σωματική βλάβη», αυτή είναι η πρώτη εφαρμογή σε επίπεδο Εφετείου του 290 Α στην Κρήτη στα πέντε περίπου χρόνια που ισχύει.
Δεν έχει ακόμα φανεί αν ο 290Α θα εφαρμόζεται για όλους ή θα αποτελεί απλά μια δυνατότητα μέσα στο καλάθι της πολυνομίας.
Αναδημοσίευση: SOS Τροχαία Εγκλήματα
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου