Τι είναι η Ε.Υ.ΘΥ.Τ.Α.


Η ΕΥΘΥΤΑ ΡΟΔΟΥ- ΠΑΡΑΤΗΡΗΤΗΡΙΟ ΟΔΙΚΗΣ ΑΣΦΑΛΕΙΑΣ

Εταιρεία Υποστήριξης Θυμάτων Τροχαίων Ατυχημάτων είναι ένας Μη Κερδοσκοπικός, Μη Κυβερνητικός Οργανισμός, στο χώρο της Οδικής Ασφάλειας.
Στη Ρόδο λειτουργεί από τον Ιούνιο 2004 , πρωτοβουλία της Προέδρου Καρύδη Ελένης, θύμα τροχαίου ατυχήματος, μετά από τον χαμό του γιου της Δημήτρη 19 χρόνων στις 12 Φεβρουαρίου 2002, πλαισιωμένη από επιστήμονες, θύματα, συγγενείς τροχαίων δυστυχημάτων και ευαισθητοποιημένα άτομα στο θέμα της Οδικής Ασφάλειας.
Είναι μέλος:

-Της Ευρωπαϊκής Ομοσπονδίας Θυμάτων Τροχαίων Ατυχημάτων-FEVR (Σύμβουλος του Ο.Η.Ε και του Π.Ο.Υ)
-Υποστηρικτής της Παγκόσμιας Οργάνωσης « MAKE ROADS SAFE »
-Το 2008 υπέγραψε την Ευρωπαϊκή Χάρτα Οδικής Ασφάλειας, για λιγότερα θύματα με την υποστήριξη της Ε.Ε.
-Αρωγό μέλος του Ε.Δ.Ι.ΠΑ.Β (Εθνικό Δίκτυο Πρόληψης Ατυχημάτων , συμπεριλαμβανομένων των τροχαίων)
-Μέλος της Διακομματικής Επιτροπής Δήμου Ρόδου
-Ιδρυτικό μέλος του Πανελλαδικού Συλλόγου
"SOS ΤΡΟΧΑΙΑ ΕΓΚΛΗΜΑΤΑ"
-Υποστηρίζει την Δεκαετία Δράσης 2011-2020 για την Οδική Ασφάλεια
-Συνεργάζεται με φορείς του Δημόσιου του Ιδιωτικού τομέα, με Παγκόσμιους & Ευρωπαϊκούς Φορείς και Οργανισμούς.

Ποιοι είναι οι σκοποί :

+Η υποστήριξη των θυμάτων των Τροχαίων Ατυχημάτων από ομάδα συμβούλων ( νομικών, ιατρών, ειδικών εμπειρογνωμόνων, συγκοινωνιολόγων, μηχανολόγων, εκπαιδευτικών, ψυχολόγων, κοινωνικών λειτουργών ).

+Η ανάπτυξη αλληλεγγύης μεταξύ των θυμάτων των Τροχαίων Ατυχημάτων( ηθική υποστήριξη ).

+Η οργανωμένη παρέμβαση και η κοινωνική πίεση προς τους φορείς της πολιτείας, για τη βελτίωση της οδικής ασφάλειας και την μείωση των τροχαίων ατυχημάτων.

+Η υποστήριξη η ανάληψη και προώθηση δραστηριοτήτων σε θέματα τα οποία προάγουν την οδική ασφάλεια, την κυκλοφοριακή αγωγή, την έρευνα, την ενημέρωση , την ευαισθητοποίηση των πολιτών των ιδιαίτερα ευάλωτων ηλικιών (μαθητών, ηλικιωμένων).

Ποιο είναι το Δυναμικό της:

Η ΕΥΘΥΤΑ ΡΟΔΟΥ, διαθέτει ένα τεχνοκρατικό πυρήνα από επιστήμονες- μέλη διαφόρων κλάδων ( Υγειονομικούς, Νομικούς, Εκπαιδευτικούς, Μηχανολόγους- Μηχανικούς, Πραγματογνώμονες, Συγκοινωνιολόγους, Οικονομολόγους, Αναλυτές Η/Υ, Ψυχολόγους, Κοινωνικούς Λειτουργούς).

Το δυναμικό της ΕΥΘΥΤΑ ΡΟΔΟΥ, ανταποκρίνεται απόλυτα στις υψηλές απαιτήσεις σοβαρών ερευνητικών προγραμμάτων, με θέμα την Οδική Ασφάλεια, την πρόσληψη και την μείωση των Τροχαίων Ατυχημάτων.

Διαθέτει επίσης ένα αξιόλογο επιτελείο έμπειρων επιστημόνων, που της επέτρεψε ως τώρα να πραγματοποιήσει πολλαπλές εκπαιδευτικές- ενημερωτικές δράσεις με στόχο τη βελτίωση της Οδικής Συμπεριφοράς.

Ποιες είναι οι Δραστηριότητές της:

Η ΕΥΘΥΤΑ ΡΟΔΟΥ, συμβάλλει δραστικά στην ενημέρωση των πολιτών για την Οδική Ασφάλεια, την πρόληψη και την μείωση των τροχαίων ατυχημάτων και παρέχει σε μόνιμη βάση Νομική, Ιατρική, Ψυχολογική και Κοινωνική Υποστήριξη σε θύματα και συγγενείς θυμάτων Τροχαίων Ατυχημάτων όταν αυτή ζητηθεί.

Η ΕΥΘΥΤΑ ΡΟΔΟΥ, έχει διοργανώσει εκδηλώσεις ( Ημερίδες, Έκθεση φωτογραφίας , Δράσεις σε ανοικτούς χώρους, Διδασκαλία σε Σχολεία Α/ας και Β/ας Εκπαίδευσης, Σεμινάρια σε κέντρα εκπαίδευσης νεοσυλλέκτων, Ενημερωτικές ομιλίες σε Δήμους της Ρόδου) στο πλαίσιο της ενημέρωσης των πολιτών σε θέματα που προάγουν την Οδική Ασφάλεια και έχει κάνει ουσιαστικές παρεμβάσεις στους φορείς σε θέματα Οδικής Ασφάλειας.

Έχει εκδώσει ενημερωτικά έντυπα με έγκυρη επιστημονική πληροφόρηση σε θέματα Οδικής Ασφάλειας.

Η ΕΥΘΥΤΑ ΡΟΔΟΥ, πιστεύει ότι για την επίτευξη αποτελεσμάτων χρειάζεται δραστηριοποίηση από τους πολίτες, υποστήριξη από τον κρατικό μηχανισμό και αλλαγή της αρνητικής νοοτροπίας στοιχεία που θα μας βοηθήσουν να απαλλαγούμε από την ιδιότητα της Ευρωπαϊκής χώρας με μεγάλο αριθμό Θυμάτων Τροχαίων δυστυχημάτων και με επικίνδυνους δρόμους για ασφαλή οδήγηση.

http://www.efhtita.gr















23 Ιαν 2025

Αρθρο 290 Α – επικίνδυνη οδήγηση. Νόμος για όλους ή κατ’ επιλογή.

 

Το άρθρο 290A για την επικίνδυνη οδήγηση ψηφίστηκε για πρώτη φορά το 2019 και τέθηκε σε εφαρμογή από 1ης Ιουλίου 2019. Η Νέα Δημοκρατία τότε ΔΕΝ το ψήφισε όπως δεν ψήφισε το σύνολο της μεταρρύθμισης του Ποινικού Κώδικα. Το κράτησε  βέβαια σε εφαρμογή και έκανε κάποιες προσθήκες, με μόνες ουσιαστικές την συμπερίληψη της παραβίασης ερυθρού σηματοδότη (όχι όμως και του STOP) και την οδήγηση στη ΛΕΑ στις παραβάσεις που αν οδηγήσουν σε θάνατο ή σοβαρό τραυματισμό θα εκδικάζονται ως κακούργημα.

Ο κος Οικονόμου και διάφοροι καλοθελητές μπορούν ασύστολα να διατείνονται πως το άρθρο 290A είναι δικό τους δημιούργημα αφού κι ο ΣΥΡΙΖΑ «ξέχασε» πως αυτός το είχε ψηφίσει. Εμείς, ο SOS Τροχαία Εγκλήματα, θυμόμαστε πάντως  πως στις 10 Μαΐου 2019 είχαμε αποκλείσει την είσοδο του Υπουργείου Δικαιοσύνης με αιτήματα που αφορούσαν την ποινική αντιμετώπιση των τροχαίων εγκλημάτων και λίγες μέρες μετά είχαμε συνάντηση με τον τότε υπουργό κο Καλογήρου και τον γραμματέα κο Σάρλη που μας ενημέρωσαν αναλυτικά για το προτεινόμενο άρθρο πάνω στο οποίο κάναμε πολλές κριτικές παρατηρήσεις.

Στην επιτροπή οδικής ασφάλειας της Βουλής όπου κληθήκαμε 20 Ιουλίου του 2022 θέσαμε το θέμα κατά πόσον χρησιμοποιείται από τις δικαστικές αρχές ο 290A και ζητήσαμε να γίνει ένας επίσημος απολογισμός του τι απέδωσε 3 χρόνια από την εφαρμογή του. Μας είπαν είναι νωρίς.

Το προπαγανδιστικό ψέμα πως το άρθρο για την Επικίνδυνη οδήγηση ψηφίστηκε πρόσφατα μας ενδιαφέρει όχι για την απονομή «κομματικού δικαίου» αλλά  για να γίνει σαφές πως αν και ισχύει εδώ και τεσσεράμισι χρόνια εφαρμόζεται εξαιρετικά επιλεκτικά.

Κάνοντας τον επίσημο απολογισμό των θανατηφόρων τροχαίων του 2023, η Αστυνομική Διεύθυνση Κρήτης ανέφερε 32 νεκρούς και πως στις 17 περιπτώσεις υπήρχε εμπλοκή αλκοόλ ή (και) ουσιών.

Η σκοτεινή αυτή πραγματικότητα ουδόλως απασχόλησε κανένα. Το ΥΜΕ δεν εξήγγειλε κανένα σχετικό μέτρο, ενώ το ΠΡΟ-ΠΟ άφησε ολόκληρο το νομό Χανίων με μία (1) συσκευή αλκοτέστ όλο τον Αύγουστο του 2024 όπως δημοσιοποίησαν οι ίδιοι οι αστυνομικοί της υποστελεχωμένης Τροχαίας.

Και η Δικαιοσύνη;

Στις 3 Σεπτεμβρίου 2024 στη Σητεία ένας μεθυσμένος οδηγός, που λίγες μέρες πριν  πάλι μεθυσμένος είχε προκαλέσει επεισόδια,  τραυμάτισε θανάσιμα ένα πεζό. Προς έκπληξη όλων(;) o μεθυσμένος δράστης που συνελήφθη και παραπέμφθηκε στο εισαγγελέα αφέθηκε αμέσως ελεύθερος (του κρατήθηκε η άδεια οδήγησης). Προφανώς ο 290Α θεωρήθηκε υπερβολικά σκληρός για ένα σύνηθες περιστατικό: ένας μεθυσμένος ΙΧης σκότωσε ένα πεζό, σιγά το αδίκημα.

Μια βδομάδα μετά ο ίδιος οδηγός, χωρίς άδεια, νοίκιασε ένα αυτοκίνητο και μεθυσμένος και πάλι παρέσυρε και τραυμάτισε δύο γυναίκες στα Μάλια. Σάλος ξέσπασε στην Κρήτη και ο εισαγγελικές αρχές θυμήθηκαν αυτή τη φορά τον  290Α. Ο δράστης για το δεύτερο περιστατικό δικάστηκε σε 7 χρόνια και οδηγήθηκε στη φυλακή.

Θα ήταν ιδιαίτερα σημαντικό να γίνονταν γνωστό σε πόσες περιπτώσεις από τα 17 θανατηφόρα του 2023 με τη βοήθεια αλκοόλ και ναρκωτικών ασκήθηκε δίωξη με το άρθρο 290A.

Αλλά πόσος χρόνος αλήθεια, σε καιρό «επιτάχυνσης της απονομής Δικαιοσύνης», χρειάζεται για να ασκηθεί δίωξη; Στην περίπτωση του φόνου της 22χρονης Πένυς Μουλιανάκη (26/3/2023 Ηράκλειο- συνοδηγός) δεν έχει καν ασκηθεί δίωξη δύο σχεδόν χρόνια μετά το συμβάν. Η οδηγός (1.1gr/L αλκοόλ στο αίμα) ελεύθερη από την πρώτη στιγμή ανέκτησε και την άδεια οδήγησης που της κρατήθηκε ένα τρίμηνο. Και η δικαστική οδός προβλέπεται μακρά, αλλά όχι τόσο επικίνδυνη όπως το οδικό δίκτυο, για τους  μεθυσμένους.

-Στις 20 Σεπτεμβρίου 2024 το Τριμελές Εφετείο Κακουργημάτων Χανίων καταδίκασε τελεσίδικα σε έξι χρόνια, στέλνοντας τον στη φυλακή, οδηγό που το Μάιο του 2020 υπό την επήρεια αλκοόλ (1.22 gr/L) μπήκε στο αντίθετο ρεύμα τράκαρε μετωπικά με ΙΧ, σκότωσε την 55χρονη συνοδηγό και τραυμάτισε τον οδηγό. Αν και η αναγνώριση του ελαφρυντικού του πρότερου σύννομου βίου οδήγησε σε μια θεαματική πτώση της ποινής (το άρθρο προβλέπει «κάθειρξη τουλάχιστον δέκα (10) ετών, αν η πράξη είχε ως αποτέλεσμα τον θάνατο και κάθειρξη έως δέκα (10) έτη, αν η πράξη είχε ως αποτέλεσμα τη βαριά σωματική βλάβη», αυτή είναι η πρώτη εφαρμογή σε επίπεδο Εφετείου του 290 Α  στην Κρήτη στα πέντε περίπου χρόνια που ισχύει.

Δεν έχει ακόμα φανεί αν ο 290Α θα εφαρμόζεται για όλους ή θα αποτελεί απλά μια δυνατότητα μέσα στο καλάθι της πολυνομίας.

Αναδημοσίευση: SOS Τροχαία Εγκλήματα

Δεν υπάρχουν σχόλια: