Παραθέτουμε παρακάτω την παρέμβαση μας στη διαβούλευση για το «νέο» ΚΟΚ (που τίποτα νέο δεν πρεσβεύει όσον αφορά στην Πρόληψη) σε σχέση με το Αλκοόλ και την χρήση ουσιών από τους οδηγούς. Η διαβούλευση είναι ανοικτή μέχρι την Παρασκευή 24 Ιανουαρίου 20.15.Μπείτε και κάντε τα σχόλια σας
https://www.opengov.gr/yme/?p=5445&cpage=9#comment-7367
Άρθρο 42 – Αλκοόλ και Οδήγηση
‘Ενας μεθυσμένος οδηγός είναι ένας επίδοξος δολοφόνος.
- Σύμφωνα με μεγάλο αριθμό επιστημονικών μελετών η οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ αποτελεί το αίτιο για ένα πολύ μεγάλο αριθμό τροχαίων συγκρούσεων. Οι περισσότερες μελέτες συγκλίνουν στο ότι στο 30 έως 40% των σοβαρών τροχαίων συγκρούσεων που έχουν σαν συνέπεια τραυματισμούς που θα οδηγήσουν στο θάνατο ή σε σοβαρές αναπηρίες εμπλέκονται οδηγοί υπό την επήρεια αλκοόλ.
Στη χώρα μας όπου ο αριθμός θανάτων και τραυματισμών από τροχαίες συγκρούσεις είναι επί δεκαετίες πολύ υψηλός, μεγαλύτερος από το μέσο όρο των χωρών της Ευρώπης, πολλαπλές αναφορές υπάρχουν τα τελευταία χρόνια τόσο για την αυξητική τάση στη χρήση αλκοόλ όσο και για την πτωτική τάση της ηλικίας έναρξης της χρήσης.
- Από τις ιατρικές μελέτες έχει από χρόνια τεκμηριωθεί πως δεν υπάρχει ποσότητα αλκοόλ που να θεωρείται πως δεν επηρεάζει το χρήστη. Η θέσπιση εδώ και αρκετές δεκαετίες «νομίμων ορίων Συγκέντρωσης Αλκοόλ στο Αίμα» (BAC) δεν έχει σαν βάση την φυσιολογία του ανθρώπινου οργανισμού και τη βασισμένη σε αποδείξεις ιατρική αλλά είναι προϊόν προσπάθειας των κυβερνήσεων να συγκεραστεί η κοινωνική αγανάκτηση για τον αυξημένο αριθμό τροχαίων με την διατήρηση ως νόμιμης της οδήγησης υπό την επήρεια αλκοόλ όπως επιδιώκουν ποικιλώνυμα συμφέροντα. Η θέσπιση διαφορετικών «νομίμων ορίων Συγκέντρωσης Αλκοόλ στο Αίμα» από κάθε χώρα μαρτυρεί αυτό ακριβώς το γεγονός, πως οι ιατρικές μελέτες, κοινά αποδεκτές από όλους, δεν λαμβάνονται υπ όψιν. Δεν λαμβάνεται επίσης υπ όψιν το γεγονός πως πολλαπλοί παράγοντες, όπως η αϋπνία, η μεγάλη περίοδος εντατικής εργασίας, η μεγάλη έκθεση στην ηλιακή ακτινοβολία και άλλοι επιτείνουν την δράση του αλκοόλ και κατά συνέπεια ένας οδηγός που με βάση το αλκοτέστ βρίσκεται εντός νομίμων ορίων στην πραγματικότητα είναι εξαιρετικά επικίνδυνο να οδηγεί.
- Η Ελλάδαέχει θεσπίσει σαν «νόμιμα όρια Συγκέντρωσης Αλκοόλ στο Αίμα» τα 0,5gr/L για τους οδηγούς γενικά ενώ για τους επαγγελματίες και τους νέους οδηγούς ισχύει το όριο των 2 gr/L. Σύμφωνα με τα στοιχεία του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου για την Ασφάλεια των Μεταφορών – ETSC (Δεκέμβριος 2017), την ίδια περίοδο τέσσερις ευρωπαϊκές χώρες (Τσεχία, Ουγγαρία, Ρουμανία, Σλοβακία) έχουν θεσμοθετήσει σαν όριο το 0 gr/L για όλες τις κατηγορίες οδηγών ενώ άλλες τέσσερις (Εσθονία, Πολωνία, Σουηδία, Νορβηγία) έχουν θεσμοθετήσει σαν όριο το 0.2 gr/L επίσης για όλες τις κατηγορίες οδηγών.
- Ειδικά για τους επαγγελματίεςκαι τους νέους οδηγούς εννέα ευρωπαϊκές χώρες έχουν θεσμοθετήσει το Μηδενικό Αλκοόλ (Τσεχία, Ουγγαρία, Ρουμανία, Σλοβακία, Λιθουανία, Κροατία, Γερμανία, Ιταλία, Σλοβενία).
- Τα τροχαία δεν είναι ατυχήματα. Είναι προβλέψιμα και μπορούν να προληφθούν λέει ο Παγκόσμιος Οργανισμός Υγείας. Αυτή η αντίληψη επιτάσσει την υιοθέτηση της κατεύθυνσης Μηδενική Χρήση Αλκοόλ από τους οδηγούς. Αυτό δεν μπορεί να αποτελεί ευχή ή προτροπή αλλά νομοθετική ρύθμιση.
- Μια νομοθετική ρύθμιση σ αυτή την κατεύθυνση θα πρέπει να συνδυαστεί με την αυστηρή επιτήρηση της εφαρμογής της και με την αναθεώρηση σε μια εντελώς διαφορετική λογική των διοικητικών και ποινικών κυρώσεων που αφορούν την οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ. Η χρήση δεν θα πρέπει να «συγχωρείται» ούτε να θεωρείται «αμέλεια».
- Δυστυχώς οι αιματολογικές εξετάσεις εμπλεκομένων σε σοβαρές τροχαίες συγκρούσεις (με νεκρούς ή σοβαρά τραυματίες) καταδεικνύουν πως σε πολλούς από τους οδηγούς με αλκοόλ στο αίμα συχνά συνυπάρχουν και άλλες ουσίες που αθροιστικά προκαλούν ένα εκρηκτικό αποτέλεσμα. Ψυχοτρόπες ουσίες (κοκαΐνη, ηρωίνη, κάνναβη, ναρκωτικά χάπια και πολλά χημικά κοκτέιλ που πουλιούνται παράνομα) επηρεάζουν την οδήγηση, με διαταραχές στην κρίση, στην όραση και στα αντανακλαστικά. Αν και είναι εφικτός με απλά μέσα ο προληπτικός έλεγχος της χρήσης ουσιών από τα συνεργεία που πραγματοποιούν το αλκοτέστ στο δρόμο, δυστυχώς στη χώρα μας δεν εφαρμόζεται ακόμα, το λεγόμενο ναρκοτέστ. Είναι κάτι που θα πρέπει να ξεκινήσει άμεσα και μαζί με όσα εκθέσαμε παραπάνω θα συμβάλει αποφασιστικά στον περιορισμό των συγκρούσεων και της επικινδυνότητας στο οδικό δίκτυο.
Να σημειωθεί ότι: Από την 18η Μαΐου 2018 η Επιστημονική Επιτροπή του ΕΚΑΒ και ο Τομέας Πρόληψης Ατυχημάτων έχουν ζητήσει την θέσπιση της Μηδενικής Ανοχής στο Αλκοόλ για τους οδηγούς (https://www.ekab.gr/tomeas-prolipsis-atychimaton/ ) και από την 6η Οκτωβρίου 2021 το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο, εστάλησαν σχετικές προτάσεις προς όλους τους Έλληνες Ευρωβουλευτές με το Ψήφισμα του Πλαίσιο πολιτικής της ΕΕ για την οδική ασφάλεια 2021-2030 – Συστάσεις για τα επόμενα βήματα προς το «Όραμα μηδενικών απωλειών» που υιοθετήθηκε με συντριπτική πλειοψηφία ( https://www.europarl.europa.eu/doceo/document/TA-9-2021-0407_EL.html ) ζητάει τη θέσπιση Μηδενικής Ανοχής στο Αλκοόλ για τους οδηγούς σ όλες τις χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου