Τι είναι η Ε.Υ.ΘΥ.Τ.Α.


Η ΕΥΘΥΤΑ ΡΟΔΟΥ- ΠΑΡΑΤΗΡΗΤΗΡΙΟ ΟΔΙΚΗΣ ΑΣΦΑΛΕΙΑΣ

Εταιρεία Υποστήριξης Θυμάτων Τροχαίων Ατυχημάτων είναι ένας Μη Κερδοσκοπικός, Μη Κυβερνητικός Οργανισμός, στο χώρο της Οδικής Ασφάλειας.
Στη Ρόδο λειτουργεί από τον Ιούνιο 2004 , πρωτοβουλία της Προέδρου Καρύδη Ελένης, θύμα τροχαίου ατυχήματος, μετά από τον χαμό του γιου της Δημήτρη 19 χρόνων στις 12 Φεβρουαρίου 2002, πλαισιωμένη από επιστήμονες, θύματα, συγγενείς τροχαίων δυστυχημάτων και ευαισθητοποιημένα άτομα στο θέμα της Οδικής Ασφάλειας.
Είναι μέλος:

-Της Ευρωπαϊκής Ομοσπονδίας Θυμάτων Τροχαίων Ατυχημάτων-FEVR (Σύμβουλος του Ο.Η.Ε και του Π.Ο.Υ)
-Υποστηρικτής της Παγκόσμιας Οργάνωσης « MAKE ROADS SAFE »
-Το 2008 υπέγραψε την Ευρωπαϊκή Χάρτα Οδικής Ασφάλειας, για λιγότερα θύματα με την υποστήριξη της Ε.Ε.
-Αρωγό μέλος του Ε.Δ.Ι.ΠΑ.Β (Εθνικό Δίκτυο Πρόληψης Ατυχημάτων , συμπεριλαμβανομένων των τροχαίων)
-Μέλος της Διακομματικής Επιτροπής Δήμου Ρόδου
-Ιδρυτικό μέλος του Πανελλαδικού Συλλόγου
"SOS ΤΡΟΧΑΙΑ ΕΓΚΛΗΜΑΤΑ"
-Υποστηρίζει την Δεκαετία Δράσης 2011-2020 για την Οδική Ασφάλεια
-Συνεργάζεται με φορείς του Δημόσιου του Ιδιωτικού τομέα, με Παγκόσμιους & Ευρωπαϊκούς Φορείς και Οργανισμούς.

Ποιοι είναι οι σκοποί :

+Η υποστήριξη των θυμάτων των Τροχαίων Ατυχημάτων από ομάδα συμβούλων ( νομικών, ιατρών, ειδικών εμπειρογνωμόνων, συγκοινωνιολόγων, μηχανολόγων, εκπαιδευτικών, ψυχολόγων, κοινωνικών λειτουργών ).

+Η ανάπτυξη αλληλεγγύης μεταξύ των θυμάτων των Τροχαίων Ατυχημάτων( ηθική υποστήριξη ).

+Η οργανωμένη παρέμβαση και η κοινωνική πίεση προς τους φορείς της πολιτείας, για τη βελτίωση της οδικής ασφάλειας και την μείωση των τροχαίων ατυχημάτων.

+Η υποστήριξη η ανάληψη και προώθηση δραστηριοτήτων σε θέματα τα οποία προάγουν την οδική ασφάλεια, την κυκλοφοριακή αγωγή, την έρευνα, την ενημέρωση , την ευαισθητοποίηση των πολιτών των ιδιαίτερα ευάλωτων ηλικιών (μαθητών, ηλικιωμένων).

Ποιο είναι το Δυναμικό της:

Η ΕΥΘΥΤΑ ΡΟΔΟΥ, διαθέτει ένα τεχνοκρατικό πυρήνα από επιστήμονες- μέλη διαφόρων κλάδων ( Υγειονομικούς, Νομικούς, Εκπαιδευτικούς, Μηχανολόγους- Μηχανικούς, Πραγματογνώμονες, Συγκοινωνιολόγους, Οικονομολόγους, Αναλυτές Η/Υ, Ψυχολόγους, Κοινωνικούς Λειτουργούς).

Το δυναμικό της ΕΥΘΥΤΑ ΡΟΔΟΥ, ανταποκρίνεται απόλυτα στις υψηλές απαιτήσεις σοβαρών ερευνητικών προγραμμάτων, με θέμα την Οδική Ασφάλεια, την πρόσληψη και την μείωση των Τροχαίων Ατυχημάτων.

Διαθέτει επίσης ένα αξιόλογο επιτελείο έμπειρων επιστημόνων, που της επέτρεψε ως τώρα να πραγματοποιήσει πολλαπλές εκπαιδευτικές- ενημερωτικές δράσεις με στόχο τη βελτίωση της Οδικής Συμπεριφοράς.

Ποιες είναι οι Δραστηριότητές της:

Η ΕΥΘΥΤΑ ΡΟΔΟΥ, συμβάλλει δραστικά στην ενημέρωση των πολιτών για την Οδική Ασφάλεια, την πρόληψη και την μείωση των τροχαίων ατυχημάτων και παρέχει σε μόνιμη βάση Νομική, Ιατρική, Ψυχολογική και Κοινωνική Υποστήριξη σε θύματα και συγγενείς θυμάτων Τροχαίων Ατυχημάτων όταν αυτή ζητηθεί.

Η ΕΥΘΥΤΑ ΡΟΔΟΥ, έχει διοργανώσει εκδηλώσεις ( Ημερίδες, Έκθεση φωτογραφίας , Δράσεις σε ανοικτούς χώρους, Διδασκαλία σε Σχολεία Α/ας και Β/ας Εκπαίδευσης, Σεμινάρια σε κέντρα εκπαίδευσης νεοσυλλέκτων, Ενημερωτικές ομιλίες σε Δήμους της Ρόδου) στο πλαίσιο της ενημέρωσης των πολιτών σε θέματα που προάγουν την Οδική Ασφάλεια και έχει κάνει ουσιαστικές παρεμβάσεις στους φορείς σε θέματα Οδικής Ασφάλειας.

Έχει εκδώσει ενημερωτικά έντυπα με έγκυρη επιστημονική πληροφόρηση σε θέματα Οδικής Ασφάλειας.

Η ΕΥΘΥΤΑ ΡΟΔΟΥ, πιστεύει ότι για την επίτευξη αποτελεσμάτων χρειάζεται δραστηριοποίηση από τους πολίτες, υποστήριξη από τον κρατικό μηχανισμό και αλλαγή της αρνητικής νοοτροπίας στοιχεία που θα μας βοηθήσουν να απαλλαγούμε από την ιδιότητα της Ευρωπαϊκής χώρας με μεγάλο αριθμό Θυμάτων Τροχαίων δυστυχημάτων και με επικίνδυνους δρόμους για ασφαλή οδήγηση.

http://www.efhtita.gr















12 Σεπ 2018

Το φθινόπωρο είναι εδώ! Ελαστικά άλλαξες;



Ο Σεπτέμβριος είναι o μήνας που αλλάζεις ελαστικά! Ψάχνεις να αγοράσεις ή θες να δεις πως θα τα συντηρήσεις; Γίνε expert, για να μην παίζεις με την ασφάλεια αλλά και την τσέπη σου!


Τα ελαστικά είναι τα μοναδικά μέρη του αυτοκινήτου τα οποία έρχονται σε συνεχή επαφή με το δρόμο. Για αυτό το λόγο, θα πρέπει όχι μόνο να επιλέξεις τα κατάλληλα για το δικό σου όχημα, αλλά και να ξέρεις πώς να τα ελέγχεις, αν χρειάζονται αλλαγή και άλλες χρήσιμες πληροφορίες που αφορούν την τσέπη αλλά και την ασφάλειά σου.

Κίνδυνος-θάνατος τα ξεφούσκωτα λάστιχα

Όσο κλισέ και αν διαβάζεται, η ουσία είναι πως «τα ελαστικά είναι το μόνο σημείο επαφής κάθε οχήματος με τον δρόμο». Αυτομάτως λοιπόν καταλαβαίνει κανείς πως η ασφάλεια οδηγού και επιβατών είναι άμεσα εξαρτώμενη από τα μαγικά αυτά μαύρα δαχτυλίδια, που περιβάλλουν τις ζάντες των οχημάτων μας. Και όχι μόνο των επιβατών του δικού μας οχήματος, αλλά και των άλλων εποχούμενων ή πεζών, που κινούνται γύρω μας. Ποτέ δεν ξέρουμε πότε θα εμφανιστεί ο κίνδυνος και πότε θα χρειαστεί ένα φρενάρισμα πανικού. Για να λειτουργήσουν σωστά τα ελαστικά, στη μορφή που τα ξέρουμε σήμερα τουλάχιστον, χρειάζονται δύο πράγματα: πέλμα με μπόλικο «ψωμί» και σωστή πίεση αέρα. Όσο πιο κοντά στο βέλτιστο σημείο είναι αυτοί οι δύο παράγοντες, τόσο πιο σωστή είναι η συμπεριφορά ενός ελαστικού. Για τη σημασία των πιέσεων των ελαστικών είχαμε κάνει μεγάλη δοκιμή στο τεύχος 50/2015, όπου είχαμε διαπιστώσει πως με 0,5 bar μειωμένη πίεση η απόσταση φρεναρίσματος αυξάνεται έως 3,1 μ. και η κατανάλωση έως 20%! Σήμερα ερχόμαστε για να ρίξουμε φως στον παράγοντα «φθορά». Σύμφωνα με έρευνες, το 20% των ελαστικών που κυκλοφορούν στο δρόμο είναι φθαρμένα, κάτω από το πανευρωπαϊκό ελάχιστο όριο βάθους πέλματος, το οποίο ορίζεται στα 1,6 χλστ.
 

 
Άτιμη… φθορά
Ένα από τα σημαντικότερα προβλήματα της βιομηχανίας ελαστικών είναι η αντοχή στη φθορά σε συνδυασμό πάντα με άλλα χαρακτηριστικά, όπως το κράτημα, η συμπεριφορά στο βρεγμένο, η άνεση, ο θόρυβος κύλισης κ.λ.π. Αέναο ελαστικό δεν υπάρχει, ούτε θα υπάρξει ποτέ, τουλάχιστον με τη μορφή που το ξέρουμε σήμερα. Σχεδόν όλα τα καινούργια συμβατικά ελαστικά έχουν αρχικό βάθος πέλματος 8 χλστ. Η χρήση του ελαστικού και η τριβή με το οδόστρωμα προκαλούν φθορά στο πέλμα, το οποίο σταδιακά μειώνεται μέχρι που χάνεται εντελώς και το ελαστικό γίνεται «καραφλό» και ουσιαστικά άχρηστο. Το ελαστικό όμως «φθείρεται» και χάνει τις ιδιότητες και τα χαρακτηριστικά λειτουργίας του και με τον χρόνο. Το ότι ένα ελαστικό έχει κάνει 5.000 χλμ. σε 6 χρόνια δεν το κάνει καλύτερο από ένα, που έχει γράψει 50.000 χλμ. σε δύο χρόνια… Όπως και να έχει εμείς θελήσαμε να δούμε στην πράξη τι προκαλεί η αμέλεια αλλαγής ελαστικών. Ειδικά στις δύσκολες μέρες που διανύουμε δεν είναι και λίγοι, αυτοί που «ξεχνούν» να αλλάξουν τα ελαστικά. Αυτό όμως μπορεί να αποβεί καταστροφικό. Μιλάμε για ένα κόστος της τάξεως των 300 ευρώ (κατά μέσο όρο) στα 3-4 χρόνια, το οποίο αν κρύβουμε κάτω από το χαλάκι μπορεί να μας οδηγήσει σε ατύχημα με υλικές ζημιές στην καλύτερη περίπτωση χιλιάδων ευρώ. Για να μην πούμε για τα πρόστιμα του ΚΟΚ. Πέρα από το προφανές, που είναι το κράτημα και η πρόσφυση στο δρόμο, τα ελαστικά έχουν άμεση συμμετοχή και στο φρενάρισμα. Κανείς δεν ξέρει πότε θα χρειαστεί να φρενάρει ξαφνικά για να γλυτώσει μια σύγκρουση με άλλο όχημα ή με κάποιον πεζό. Ξέρει όμως ή θα μάθει από το Auto Τρίτη, πως τα φθαρμένα ελαστικά αυξάνουν τις αποστάσεις φρεναρίσματος και μάλιστα όχι γραμμικά, αλλά γεωμετρικά, ανάλογα με την φθορά του πέλματος.
 
Αυτές τις μετρήσεις κάναμε
Τα ελαστικά σε επιβατικά αυτοκίνητα, ελαφρά φορτηγά και 4x4 πρέπει να έχουν βάθος πέλματος τουλάχιστον 1,6 χλστ. κατά πλάτος των μεσαίων τριών τετάρτων του πλάτους του ελαστικού και σε μια συνεχή ζώνη σε ολόκληρη την περιφέρεια του ελαστικού, προκειμένου το ελαστικό να είναι νόμιμο. Το ικανοποιητικό βάθος πέλματος είναι καίριας σημασίας για την οδική ασφάλεια. Για να διαπιστώσουμε στην πράξη όλα τα παραπάνω και για να αναδείξουμε το μέγεθος του προβλήματος αποφασίσαμε να «ταλαιπωρήσουμε» το Citroen C4 1,2 PureTech 130 PS. Μετρήσαμε λοιπόν τις επιδόσεις των φρένων του με τα σχεδόν καινούργια ελαστικά, που «φορούσε» και που όπως μετρήσαμε είχαν βάθος πέλματος 7 χλστ. (σχεδόν όλα τα καινούρια συμβατικά λάστιχα έχουν αρχικό βάθος πέλματος 8 χλστ.). Μετά εξασφαλίσαμε δύο τετράδες με φθαρμένα ελαστικά, ίδιας μάρκας, ίδιου τύπου και φυσικά ίδιων διαστάσεων (205/55 R16): Μία τετράδα με πέλμα ελαστικών στα 4 χλστ και μία τετράδα στο νόμιμο όριο του 1,6 χλστ. (θεωρητικά «κόβεσαι» στο ΚΤΕΟ με λιγότερο από αυτό το βάθος πέλματος). Στις μετρήσεις φρεναρίσματος έγινε, όπως και στις κανονικές μας μετρήσεις, από ένα σετ 4 επαναλήψεων φρεναρίσματος από τα 100 χλμ./ώρα μέχρι πλήρη στάση για κάθε «τετράδα» ελαστικών (κανονική, με πέλμα 4 χλστ. και με πέλμα 1,6 χλστ.). Σε κάθε περίπτωση η διαδικασία έγινε σε ελεγχόμενο περιβάλλον, στην ίδια άσφαλτο, με τα ίδια φορτία κινητήρα, με το ίδιο σημείο έναρξης του φρεναρίσματος και φυσικά με τις σωστές πιέσεις στα ελαστικά. 


Τι γίνεται αν έχουμε ξεφούσκωτα λάστιχα;



Δοκιμάσαμε 3 αυτοκίνητα 
> με κανονικές πιέσεις στα λάστιχα
> με 0,3 bar λιγότερο (63% των αυτοκινήτων κυκλοφορούν έτσι)
> με 0,5 bar λιγότερο (17,5% των αυτοκινήτων κυκλοφορούν έτσι)

Όσο λιγότερη πίεση υπάρχει, τόσο μικρότερη επιφάνεια επαφής διαθέτει το ελαστικό με το οδόστρωμα γεγονός που επηρεάζει καθοριστικά την ακινητοποίηση του οχήματος. Γενικά, χάνεται το μισό του εμβαδού της επιφάνειας επαφής του ελαστικού, για κάθε 0,5 bar που μειώνεται η πίεση του ελαστικού. Πόσες φορές μερικά εκατοστά μας έσωσαν από ένα ατύχημα; Φανταστείτε τι θα συμβεί όταν η απόσταση φρεναρίσματος αυξηθεί έως και 3,1 μ. Και καλά για τις υλικές ζημιές. Φανταστείτε να πεταχτεί ένα παιδί και να χρειαστεί να φρενάρετε. Απλά αν με την κανονική πίεση στα ελαστικά το παιδί θα είχε σωθεί, με τις λάθος θα φρενάρατε από 70 εκατοστά έως και 3,1 μέτρα παραπάνω με αποτέλεσμα τον σίγουρο τραυματισμό του (στην καλύτερη περίπτωση). Όλα αυτά είναι μετρήσιμα και καταγράφηκαν από τα ηλεκτρονικά μας όργανα. Στις μετρήσεις φρεναρίσματος έγινε, όπως και στις κανονικές μας μετρήσεις, από ένα σετ 4 επαναλήψεων φρεναρίσματος από τα 100 χλμ./ώρα μέχρι πλήρη στάση. Αυτό έγινε για κάθε πίεση ελαστικών (κανονική, -0,3 bar και -0,5 bar) και η εξαγωγή των αποτελεσμάτων έδωσε σοκαριστικά αποτελέσματα.

Προσοχή στα μεταχειρισμένα ελαστικά!
Λόγω της δυσμενούς οικονομικής κατάστασης στη χώρα μας έχουν γίνει «της μόδας» τα μεταχειρισμένα ελαστικά. Μάλιστα υπάρχουν μαγαζιά που ασχολούνται αποκλειστικά με το συγκεκριμένο εμπόριο. Η τοποθέτηση μεταχειρισμένου ελαστικού απαιτεί ιδιαίτερη προσοχή μιας και η φθορά δεν έχει να κάνει μόνο με το βάθος του πέλματος, που είναι άμεσα αντιληπτή. Χτυπήματα, έκθεση σε ακραίες θερμοκρασίες και χρόνος επηρεάζουν άμεσα τη σωστή λειτουργία των ελαστικών και κατά συνέπεια την ασφάλεια. Ας έχει κανείς στο πίσω μέρους του μυαλού του πως υπάρχουν και παράνομες πρακτικές για να κάνουν μεταχειρισμένα ελαστικά να δείχνουν όσο το δυνατόν πιο καινούργια: Κάποιοι αγοράζουν σε τιμές-χώμα παλιά λάστιχα και αφαιρώντας ολόκληρες λωρίδες από τα κεντρικά αυλάκια βαθαίνουν το πέλμα, ενώ με ειδικό εργαλείο κάνουν νέες χαράξεις στα πλαϊνά τοιχώματα και τα βάφουν σαν τις αρβύλες στο στρατό!

Επιπτώσεις και στην τσέπη
Η χαμηλή πίεση του αέρα επηρεάζει αρνητικά την αντίσταση κύλισης του ελαστικού με άμεση συνέπεια την επιβάρυνση της κατανάλωσης και των εκπομπών CO2. Οι μετρήσεις μας με μειωμένη κατά 0,5 bar πίεσης του αέρα έδειξαν αύξηση της μέσης τιμής στην κατανάλωση έως και 1,6 λτ./100 χλμ. (Nissan Qashqai 1,2T), που μεταφράζεται σε 4 και πλέον γεμίσματα το χρόνο πεταμένα στον… αέρα. 
Στο πετρελαιοκίνητο Opel Astra η αύξηση ήταν 1,1 λτ./100 χλμ. και στο VW Polo 1,0 TSI Bluemotion 1,2 λτ./100 χλμ.

Πως τσεκάρω τα ελαστικά μου;
Χάρη στο ειδικό όργανο, που σας προσφέρει το AutoΤρίτη, ο έλεγχος της φθοράς των ελαστικών δεν μπορεί να γίνει πιο εύκολος: Βάζοντας το κοίλο μέρος του οργάνου σε ένα από τα κεντρικά αυλάκια, που υπάρχουν στην περιοχή που καλύπτει τα 3/4 του πέλματος θα φαίνεται το πράσινο, το κίτρινο ή το κόκκινο χρώμα και έτσι θα γνωρίζει κανείς αν η φθορά του ελαστικού είναι λίγη, μέτρια ή οριστική αντίστοιχα. Εκτός από το βάθος, αναζητήστε κοψίματα στο πέλμα ή τα πλαϊνά, εξογκώματα στα πλαϊνά, πετραδάκια και ξένα σώματα παγιδευμένα μέσα στα αυλάκια του πέλματος (τα οποία θα πρέπει να αφαιρεθούν). Σκόπιμο θα ήταν να καθαρίσετε τις βαλβίδες και να τις ελέγξετε για διαρροές. Αντικαταστήστε τα καπάκια βαλβίδων που έχουν χαθεί. Ελέγξτε εάν η φθορά των ελαστικών είναι ομοιόμορφη. Εάν παρουσιάζουν ενδείξεις φθοράς μόνο κατά μήκος της μίας πλευράς. αυτό ενδέχεται να αποτελεί ένδειξη έλλειψης ευθυγράμμισης. Εάν αισθάνεστε κραδασμούς, κοσκίνισμα στο τιμόνι ή διαπιστώσετε ότι τα ελαστικά σας είναι φθαρμένα, συνιστούμε να κάνετε ζυγοστάθμιση των εμπρός τροχών.

Πότε αλλάζω λάστιχα;

Προληπτικά τα ελαστικά πρέπει να αλλάζονται μόλις το βάθος πέλματος πέσει κάτω από τα 4 χλστ. και υποχρεωτικά από το νόμο μόλις φτάσει στο 1,6 χλστ. Προσοχή: ένα ελαστικό 6 ετών με βάθος πέλματος 6 χλστ. δεν είναι κατΆ ανάγκη και καλό. Σε γενικές γραμμές η αλλαγή των ελαστικών πρέπει να γίνεται κάθε 40.000 χλμ. ή εναλλακτικά κάθε 3 χρόνια. Δεν υπάρχει σωστή ή λάθος εποχή για αλλαγή ελαστικού. Όταν φθείρονται τότε αυτά πρέπει να αντικαθιστώνται. 
Το χειμώνα το βρεγμένο οδόστρωμα μπορεί να επιφέρει υδρολίσθηση λόγω της αργής απαγωγής του νερού σε ένα φθαρμένο ελαστικό με μικρές αυλακώσεις. Το καλοκαίρι η υψηλή θερμοκρασία του οδοστρώματος «στεγνώνει» το ελαστικό και επηρεάζει σημαντικά την πρόσφυση.

Στην Αγγλία, το πρόστιμο είναι 2.500 λίρες (για κάθε φθαρμένο λάστιχο!)
Στην Ελλάδα το πρόστιμο είναι 80 ευρώ (μόνο για τα επαγγελματικά)

Πως να «διαβάσετε» το ελαστικό


Στο προφίλ ενός ελαστικού υπάρχουν αρκετές ενδείξεις και πολλά νούμερα που μαρτυρούν αρκετά «μυστικά» για την ποιότητα, την ηλικία και την αντοχή του ελαστικού. Σας μεταφράζουμε λοιπόν τις άγνωστες αυτές λέξεις, ώστε να γνωρίζετε τα πάντα για τα «πατούμενά» σας.
1. MAX PRESS: Ένδειξη μέγιστης πίεσης
2. MAX LOAD: Ένδειξη μέγιστου φορτίου σύμφωνα με το DOT (Υπ. Μεταφορών Η.Π.Α.)
3. TREADWEAR: Δείκτης φθοράς
4. TRACTION: Δείκτης πρόσφυσης
5. TEMPERATURE: Δείκτης αποβολής θερμότητας.
6. 215: Πλάτος πέλματος σε χλστ.
7. 65: Ύψος προφίλ ελαστικού (Ποσοστό αναλογίας του μεγέθους του πλαϊνού τμήματος, δια του πλάτους του πέλματος επί τοις εκατό).
8. R (Radial): Τύπος ελαστικού (κατασκευή με ακτινωτά λινά)
9. 15: Διάμετρος ζάντας σε ίντσες
10. 96: Δείκτης φορτίου
11. V: Δείκτης Ταχύτητας

Με φθαρμένα ελαστικά καις περισσότερο!


Όταν η πίεση στα ελαστικά σου είναι χαμηλότερη το αυτοκίνητο «ζορίζεται» περισσότερο κατά την κίνηση με αποτέλεσμα να καταναλώνει περισσότερο καύσιμο. Δες τώρα και τις υπόλοιπες αιτίες που θα σε αναγκάσουν να αλλάξεις ελαστικά.

Παρατηρείς ότι το αυτοκίνητο «καίει» περισσότερο!

Εκ πρώτης όψεως, δεν σχετίζεται με τα ελαστικά, όμως αν η πίεση στα ελαστικά σου είναι χαμηλότερη από αυτή που ορίζεται ως κανονική, το αυτοκίνητο θα «ζορίζεται» περισσότερο κατά την κίνηση με αποτέλεσμα να καταναλώνει περισσότερο καύσιμο.

«Σφήνωσε» κάτι στο πέλμα το οποίο δεν αφαιρείται!

 Ανά τακτικά χρονικά διαστήματα θα πρέπει να ελέγχεις το ελαστικό και για μικρά αντικείμενα (π.χ. πετραδάκια) που μπορεί να σφηνώσουν στο πέλμα. Αν δεν μπορείς να τα αφαιρέσεις μόνος σου ή αν δεις ότι έχουν τρυπήσει το καουτσούκ, απευθύνσου σε κάποιο εξειδικευμένο τεχνικό.

Το κέντρο των ελαστικών έχει φθαρεί υπερβολικά!

Η υπερβολική πίεση στον αέρα του ελαστικού, συχνά προκαλεί και υπερβολική φθορά του ελαστικού στο κέντρο του πέλματος. Αν κάτι τέτοιο συμβαίνει θα πρέπει να ελέγξεις το μέγεθος του προβλήματος και σίγουρα να μειώσεις την πίεση του ελαστικού.

Το βάθος του «πέλματος» είναι μικρότερο από αυτό που πρέπει! 

Σύμφωνα με τη νομοθεσία της Ε.Ε., το ελαστικό πρέπει να έχει βάθος πέλματος τουλάχιστον 1,6 χιλ. στην περιφέρεια, προκειμένου να θεωρηθεί ασφαλές για οδήγηση, αλλά συνήθως οι ειδικοί συνιστούν να διατηρείς ένα βάθος τουλάχιστον 4 χιλ. ή και ακόμη μεγαλύτερο.

Όπως απέδειξαν και οι μετρήσεις του περιοδικού Auto Τρίτη, ακόμη και με ελαστικά των 4 χιλ., η διαφορά στο φρενάρισμα σε σχέση με τα καινούργια ελαστικά, είναι τεράστια για την ασφάλειά σου.

Σε κάθε περίπτωση, όταν κάνεις τον έλεγχο του βάθους, φρόντισε να μετρήσεις τόσο την εσωτερική όσο και την εξωτερική πλευρά κάθε πέλματος.

Οδηγείς και νιώθεις το τιμόνι να «παίζει»!

Το φαινόμενο αυτό παρουσιάζεται συνήθως όταν τα ελαστικά τού αυτοκινήτου σου έχουν φθαρεί ανομοιόμορφα. Με το που παρατηρήσεις να συμβαίνει κάτι τέτοιο, έστω και σε πολύ μικρό βαθμό, θα πρέπει να επισκεφθείς κάποιον ειδικό.

Θέλουμε περισσότερα μέτρα να σταματήσουμε, όταν είμαστε φορτωμένοι




Μετρήσαμε τις επιδόσεις φρεναρίσματος σε καλή άσφαλτο με καλά ελαστικά και βάρος 350 κιλών (4 επιβάτες+αποσκευές). Όπως φαίνεται στο σχετικό διάδραμα και εδώ είχαμε αύξηση στο φρενάρισμα, σε σχέση με τις αντίστοιχες επιδόσεις χωρίς φορτίο. Μπορείτε να φανταστείτε τι γίνεται λοιπόν όταν φρενάρει κανείς φορτωμένος, με χάλια ελαστικά σε γλιστερή άσφαλτο…

Επηρεάζεται αισθητά και η οδική συμπεριφορά
Δεν είναι μόνο το φρενάρισμα και η συνεχής εμπλοκή του ABS, που επηρεάστηκε από την φθορά των ελαστικών, αλλά και όλη η δυναμική συμπεριφορά του αυτοκινήτου. Και δεν μιλάμε μόνο για την αισθητή μείωση του κρατήματος και την αύξηση της υποστροφής στις στροφές, αλλά και για έντονη τάση του τιμονιού να «ψαρεύει» στις απότομες επιταχύνσεις. Και όλα αυτά σε στεγνή άσφαλτο. Φανταστείτε στο βρεγμένο…

Μεγαλύτερες διαφορές στο βρεγμένο
Δοκιμές που έχουν πραγματοποιηθεί από την ένωση ερευνών της αυτοκινητοβιομηχανίας (Motor Industry Research Association, MIRA) επάνω σε τέσσερα διαφορετικά αυτοκίνητα που κινούνται με 80 χλμ./ώρα σε βρεγμένο δρόμο και με τρία διαφορετικά βάθη πέλματος κατέδειξαν ακόμη μεγαλύτερες διαφορές στο φρενάρισμα, όπως μπορείτε να δείτε και στο παρακάτω γράφημα.

Τι ισχύει με τις ασφαλιστικές;
Ακόμη και αν δεν φταίει κανείς σε κάποιο ατύχημα και αποδειχθεί πως τα ελαστικά του δεν ήταν νόμιμα, τότε η ασφαλιστικές εταιρείες μπορεί να ζητήσουν συνυπαιτιότητα. Λογικό, αφού με καλά ελαστικά το φρενάρισμα θα ήταν καλύτερο και θα μπορούσε πιθανότητα να είχε αποφευχθεί η σύγκρουση… Σκεφτείτε τις συνέπειες σε περίπτωση σωματικών βλαβών…

Πως να διαλέξεις ελαστικά
Η αγορά είναι γεμάτη από διάφορα είδη ελαστικών, τα οποία απευθύνονται σε παντός τύπου οχήματα, αλλά και είναι ανάλογα με τις απαιτήσεις του καταναλωτή. Έπειτα, θα πρέπει το ελαστικό αυτό να καλύπτει τις απαιτήσεις μας, ανάλογα με το έδαφος στο οποίο κινούμαστε συνήθως. Ας δούμε όμως, πιο συγκεκριμένα, ποιες είναι οι κατηγορίες.
• Θερινά ελαστικά
• Χειμερινά ελαστικά
• Ελαστικά για 4x4 και SUV
• Run Flat Ελαστικά, που αν σκάσουν δεν δίνουν τη δυνατότητα στον οδηγό να κινηθεί χωρίς ρεζέρβα
Για σχεδόν κάθε κατηγορία υπάρχουν premium, μεσαίες και budget (οικονομικές) επιλογές. Αφού επιλέξετε κατηγορία, δείτε ποιες είναι οι προτεραιότητές σας: Το κράτημα; Η χαμηλή κατανάλωση καυσίμου; Η άνεση; Η μεγάλη χιλιομετρική απόδοση; Ακολουθείτε τις συμβουλές των ειδικών και μην κάνετε του κεφαλιού σας. 
Από την 1η  Νοεμβρίου 2012 όλα τα καινούργια ελαστικά φέρουν ετικέτα, η οποία αναγράφει την επίδοση των ελαστικών σε 3 κατηγορίες: ενεργειακή απόδοση, πρόσφυση στο βρεγμένο και επίπεδο θορύβου. Η κλίμακα επιδόσεων ξεκινάει από το Α (πράσινο) και φτάνει μέχρι το G (κόκκινο). 
Χρειάζεται προσοχή όταν κανείς επιλέγει ελαστικά άλλης διάστασης από αυτά του κατασκευαστή μιας και δεν πρέπει να αλλάζει η συνολική περίμετρος του τροχού. Μικρότερη περίμετρος θα κοντύνει το τελικό βήμα, δίνοντας την αίσθηση καλύτερης επιτάχυνσης, αλλά αυξάνοντας την κατανάλωση. Μεγαλύτερο βήμα θα αμβλύνει τις επιταχύνσεις. 
Οι κατασκευαστές των αυτοκινήτων έχουν δοκιμάσει πολλές επιλογές πριν πάρουν την τελική απόφαση για τη διάσταση των ελαστικών ενός αυτοκινήτου, η οποία αποτελεί τη χρυσή τομή ανάμεσα σε κράτημα, άνεση και κατανάλωση.

Μήπως καταστρέφεις τα ελαστικά σου;



Αυτοί είναι οι 10 λόγοι που θα σε αναγκάσουν να αλλάξεις ελαστικά πριν την ώρας τους από δικά σου σφάλματα.


Προφανώς αν κάθε μέρα παίρνεις το αυτοκίνητό σου, και για να πάς στη δουλειά σου περνάς από χωματόδρομους, θα δεις πολύ σύντομα τα ελαστικά σου να φθείρονται, κοινώς να είναι για πέταμα. Θα ήταν λάθος να θεωρείς ότι οι εχθροί των ελαστικών βρίσκονται μόνο στον κακό δρόμο, στις καιρικές συνθήκες ή στην γήρανση των ελαστικών. Δες λοιπόν τους 10 λόγους που φέρεις ευθύνη για το χάλι στο οποίο φέρνεις το ελαστικό σου αν δεν προσέξεις.

  1. Ή τα τιγκάρεις στον αέρα ή τα έχεις πίτα
  2. Ανέβηκες με φόρα σε ένα πεζοδρόμιο και δεν το ήλεγξες μετά την πρόσκρουση
  3. Σέρνεις από πίσω το τροχόσπιτό σου χωρίς να δώσεις αέρα στα πίσω λάστιχα
  4. Ξεμοντάρεις, τοποθετείς ή επισκευάζεις τα ελαστικά μόνο σου χωρίς την παρουσία ειδικού
  5. Χρησιμοποιείς τροχούς και ζάντες σε διαστάσεις που δεν ταιριάζουν
  6. Βάζεις ρεζέρβα με διαφορετικές διαστάσεις και τρέχεις με πάνω από 80 χλμ.
  7. Ξεχνάς να αναφέρεις στο συνεργείο της γειτονιάς σου μια αλλαγή στις δυναμικές επιδόσεις, όπως, κραδασμούς, απώλεια αέρα ή θόρυβο,.
  8. Ανεβαίνεις στον Παρνασσό τα Χριστούγεννα με -2C με θερινά λάστιχα
  9. Ξεχνάς να τσεκάρεις τακτικά το βάθος σκαλίσματος στο πέλμα ενώ δεν τα αντικαθιστάς πριν φτάσουν στο ελάχιστο νόμιμο βάθος σκαλίσματος
  10. Οδηγείς λες και είσαι περιπολικό καταδίωξης στο Λος Aντζελες, με άλλα λόγια χαλάρωσε και μην τα ζορίζεις


10 tips για σωστά ελαστικά


1 Τα ελαστικά πρέπει να αντικαθίστανται προληπτικά όταν το πέλμα έχει «πέσει» κάτω από τα 3,0 χλστ. και υποχρεωτικά μέχρι τους δείκτες φθοράς πέλματος. 

2 Οι πιέσεις θα πρέπει να ελέγχονται τουλάχιστον κάθε 15 μέρες και όταν τα ελαστικά είναι ΚΡΥΑ (έχοντας διανύσει λιγότερα από 3 χλμ.). Όταν τα ελαστικά είναι ζεστά από την οδήγηση, η πίεση φυσιολογικά αυξάνεται πάνω από τις συνιστώμενες κρύες πιέσεις. 

3 Έλεγξε την ευθυγράμμιση του αυτοκινήτου κατά περιόδους. Κακή ευθυγράμμιση φθείρει τα ελαστικά. 

4 Ζυγοστάθμισε τα ελαστικά κατά περιόδους ή απλά όταν υπάρχει κραδασμός. Ένα πέσιμο σε λακκούβα με ταχύτητα μπορεί να χαλάσει τη ζυγοστάθμιση.

5 Όταν υπάρξει σύγκρουση και διάτρηση του ελαστικού, έλεγξε και το εσωτερικό πλέγμα του (ο έλεγχος αυτός γίνεται από ειδικό). 

6 Συμμορφώσου με τον κωδικό ταχύτητας και το δείκτη φορτίου κάθε ελαστικού. 

7 Καλό είναι τα χειμερινά ελαστικά να τοποθετούνται σε πλήρη σετ (4άδα). 

8 Το επιθετικό στυλ οδήγησης και η ταχύτητα επηρεάζουν άμεσα τη διάρκεια ζωής των ελαστικών. 

9 Μη διστάσεις να ζητήσεις από έναν πεπειραμένο μηχανικό να ελέγξει τη γενική κατάσταση των ελαστικών του αυτοκινήτου σου

10 Μην λησμονείς τη ρεζέρβα και να την έχεις πάντα σε άριστη κατάσταση.

Πηγή: 
https://www.autotriti.gr

  





Δεν υπάρχουν σχόλια: