Τι είναι η Ε.Υ.ΘΥ.Τ.Α.


Η ΕΥΘΥΤΑ ΡΟΔΟΥ- ΠΑΡΑΤΗΡΗΤΗΡΙΟ ΟΔΙΚΗΣ ΑΣΦΑΛΕΙΑΣ

Εταιρεία Υποστήριξης Θυμάτων Τροχαίων Ατυχημάτων είναι ένας Μη Κερδοσκοπικός, Μη Κυβερνητικός Οργανισμός, στο χώρο της Οδικής Ασφάλειας.
Στη Ρόδο λειτουργεί από τον Ιούνιο 2004 , πρωτοβουλία της Προέδρου Καρύδη Ελένης, θύμα τροχαίου ατυχήματος, μετά από τον χαμό του γιου της Δημήτρη 19 χρόνων στις 12 Φεβρουαρίου 2002, πλαισιωμένη από επιστήμονες, θύματα, συγγενείς τροχαίων δυστυχημάτων και ευαισθητοποιημένα άτομα στο θέμα της Οδικής Ασφάλειας.
Είναι μέλος:

-Της Ευρωπαϊκής Ομοσπονδίας Θυμάτων Τροχαίων Ατυχημάτων-FEVR (Σύμβουλος του Ο.Η.Ε και του Π.Ο.Υ)
-Υποστηρικτής της Παγκόσμιας Οργάνωσης « MAKE ROADS SAFE »
-Το 2008 υπέγραψε την Ευρωπαϊκή Χάρτα Οδικής Ασφάλειας, για λιγότερα θύματα με την υποστήριξη της Ε.Ε.
-Αρωγό μέλος του Ε.Δ.Ι.ΠΑ.Β (Εθνικό Δίκτυο Πρόληψης Ατυχημάτων , συμπεριλαμβανομένων των τροχαίων)
-Μέλος της Διακομματικής Επιτροπής Δήμου Ρόδου
-Ιδρυτικό μέλος του Πανελλαδικού Συλλόγου
"SOS ΤΡΟΧΑΙΑ ΕΓΚΛΗΜΑΤΑ"
-Υποστηρίζει την Δεκαετία Δράσης 2011-2020 για την Οδική Ασφάλεια
-Συνεργάζεται με φορείς του Δημόσιου του Ιδιωτικού τομέα, με Παγκόσμιους & Ευρωπαϊκούς Φορείς και Οργανισμούς.

Ποιοι είναι οι σκοποί :

+Η υποστήριξη των θυμάτων των Τροχαίων Ατυχημάτων από ομάδα συμβούλων ( νομικών, ιατρών, ειδικών εμπειρογνωμόνων, συγκοινωνιολόγων, μηχανολόγων, εκπαιδευτικών, ψυχολόγων, κοινωνικών λειτουργών ).

+Η ανάπτυξη αλληλεγγύης μεταξύ των θυμάτων των Τροχαίων Ατυχημάτων( ηθική υποστήριξη ).

+Η οργανωμένη παρέμβαση και η κοινωνική πίεση προς τους φορείς της πολιτείας, για τη βελτίωση της οδικής ασφάλειας και την μείωση των τροχαίων ατυχημάτων.

+Η υποστήριξη η ανάληψη και προώθηση δραστηριοτήτων σε θέματα τα οποία προάγουν την οδική ασφάλεια, την κυκλοφοριακή αγωγή, την έρευνα, την ενημέρωση , την ευαισθητοποίηση των πολιτών των ιδιαίτερα ευάλωτων ηλικιών (μαθητών, ηλικιωμένων).

Ποιο είναι το Δυναμικό της:

Η ΕΥΘΥΤΑ ΡΟΔΟΥ, διαθέτει ένα τεχνοκρατικό πυρήνα από επιστήμονες- μέλη διαφόρων κλάδων ( Υγειονομικούς, Νομικούς, Εκπαιδευτικούς, Μηχανολόγους- Μηχανικούς, Πραγματογνώμονες, Συγκοινωνιολόγους, Οικονομολόγους, Αναλυτές Η/Υ, Ψυχολόγους, Κοινωνικούς Λειτουργούς).

Το δυναμικό της ΕΥΘΥΤΑ ΡΟΔΟΥ, ανταποκρίνεται απόλυτα στις υψηλές απαιτήσεις σοβαρών ερευνητικών προγραμμάτων, με θέμα την Οδική Ασφάλεια, την πρόσληψη και την μείωση των Τροχαίων Ατυχημάτων.

Διαθέτει επίσης ένα αξιόλογο επιτελείο έμπειρων επιστημόνων, που της επέτρεψε ως τώρα να πραγματοποιήσει πολλαπλές εκπαιδευτικές- ενημερωτικές δράσεις με στόχο τη βελτίωση της Οδικής Συμπεριφοράς.

Ποιες είναι οι Δραστηριότητές της:

Η ΕΥΘΥΤΑ ΡΟΔΟΥ, συμβάλλει δραστικά στην ενημέρωση των πολιτών για την Οδική Ασφάλεια, την πρόληψη και την μείωση των τροχαίων ατυχημάτων και παρέχει σε μόνιμη βάση Νομική, Ιατρική, Ψυχολογική και Κοινωνική Υποστήριξη σε θύματα και συγγενείς θυμάτων Τροχαίων Ατυχημάτων όταν αυτή ζητηθεί.

Η ΕΥΘΥΤΑ ΡΟΔΟΥ, έχει διοργανώσει εκδηλώσεις ( Ημερίδες, Έκθεση φωτογραφίας , Δράσεις σε ανοικτούς χώρους, Διδασκαλία σε Σχολεία Α/ας και Β/ας Εκπαίδευσης, Σεμινάρια σε κέντρα εκπαίδευσης νεοσυλλέκτων, Ενημερωτικές ομιλίες σε Δήμους της Ρόδου) στο πλαίσιο της ενημέρωσης των πολιτών σε θέματα που προάγουν την Οδική Ασφάλεια και έχει κάνει ουσιαστικές παρεμβάσεις στους φορείς σε θέματα Οδικής Ασφάλειας.

Έχει εκδώσει ενημερωτικά έντυπα με έγκυρη επιστημονική πληροφόρηση σε θέματα Οδικής Ασφάλειας.

Η ΕΥΘΥΤΑ ΡΟΔΟΥ, πιστεύει ότι για την επίτευξη αποτελεσμάτων χρειάζεται δραστηριοποίηση από τους πολίτες, υποστήριξη από τον κρατικό μηχανισμό και αλλαγή της αρνητικής νοοτροπίας στοιχεία που θα μας βοηθήσουν να απαλλαγούμε από την ιδιότητα της Ευρωπαϊκής χώρας με μεγάλο αριθμό Θυμάτων Τροχαίων δυστυχημάτων και με επικίνδυνους δρόμους για ασφαλή οδήγηση.

http://www.efhtita.gr















22 Φεβ 2025

Νέος ΚΟΚ, παλιά Εγκλήματα

 

Γιώργος Κουβίδης

Νέος ΚΟΚ, παλιά Εγκλήματα 

 

Η νέα εκδοχή του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας που τέθηκε σε διαβούλευση δεν προκαλεί καμιά αισιοδοξία πως οι τροχαίες συγκρούσεις και τα θύματα τους θα περιοριστούν στα χρόνια που έρχονται. Ένα τέτοιο επίτευγμα θα ήταν φοβερά δύσκολο, με τον όποιο ΚΟΚ, μιας και η χώρα έχει παραδοθεί ολοκληρωτικά στην αυτοκίνηση, το αναιμικό σιδηροδρομικό δίκτυο είναι διαλυμένο χωρίς προοπτική ανάταξης, τα μέσα σταθερής τροχιάς στις πόλεις είναι εξαιρετικά περιορισμένα, οι ποδηλατόδρομοι ανύπαρκτοι και τα πεζοδρόμια κατεστραμμένα η καταπατημένα από τραπεζοκαθίσματα και μηχανοκίνητα.

Η κυβέρνηση πάντως λέει ότι έχει θέσει σαν στόχο την μείωση των θανάτων και τραυματισμών από τροχαία κατά 50% στη δεκαετία 2021 -2030. Από τους 624 νεκρούς στους 312.

 Βέβαια μέχρι σήμερα μια τέτοια τάση ΔΕΝ καταγράφεται μια και το 2022 είχαμε 654 νεκρούς, 637 το 2023 και το 2024 μέχρι και τον Οκτώβριο 569 (στοιχεία ΕΛΣΤΑΤ). Επί τρία χρόνια συνεχή χρόνια όχι μόνο δεν έχουμε μείωση, αλλά ο αριθμός των θανάτων είναι μεγαλύτερος από το 2021.

Είναι ο «νέος ΚΟΚ» ένα μέσο που θα συμβάλει να αναστραφεί αυτή η τάση;

Δυστυχώς όχι! Γιατί ΔΕΝ στοχεύει στην Πρόληψη της επικινδυνότητας.

Υπάρχει σχέση αιτίου αποτελέσματος στις τροχαίες συγκρούσεις κάτι που παραβλέπει ο «νέος ΚΟΚ».

Σύμφωνα με το ψήφισμα του Ευρωκοινοβουλίου Πλαίσιο πολιτικής της ΕΕ για την οδική ασφάλεια 2021-2030 (Οκτώβρης 2021) περίπου για το 25 % του συνόλου των θανάτων από τροχαία ευθύνεται το αλκοόλ, ενώ για το 15 % η κατανάλωση ουσιών. Ποιες αλλαγές προτείνονται (άρθρο 42) για να αντιμετωπιστεί αυτή η κατάσταση; Καμιά!

Η σύσταση του Ευρωκοινοβουλίου για μηδενική ανοχή στην οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ αγνοείται και παραμένει σαν νόμιμο όριο στο αίμα το 0.5gr/L. Τσεχία, Ουγγαρία, Ρουμανία, Σλοβακία έχουν θεσπίσει το Μηδέν αλκοόλ και Εσθονία, Πολωνία, Σουηδία, Νορβηγία το 0.2gr/L εδώ και χρόνια. Εμείς φαίνεται δεν έχουμε πρόβλημα, κι ας επισήμανε η Διεύθυνση της ΕΛΑΣ Κρήτης στον απολογισμό του 2023 πως από τους 32 θανάτους σε τροχαία στις 17 περιπτώσεις υπήρχε χρήση αλκοόλ ή ουσιών.

Και φυσικά κουβέντα για τη χρήση ουσιών! Την στιγμή που είμαστε από τις τελευταίες, ίσως η τελευταία χώρα της Ευρώπης που ΔΕΝ κάνουμε ναρκοτέστ στο δρόμο!

Σύμφωνα με το Ευρωκοινοβούλιο η υπέρβαση ταχύτητας αποτελεί βασικό παράγοντα στο 30% περίπου των θανατηφόρων τροχαίων. Η θέσπιση του ορίου ταχύτητας 30 km/h στις κατοικημένες περιοχές και περιοχές όπου υπάρχει μεγάλος αριθμός ποδηλατών και πεζών προτείνεται για να γίνουν οι πόλεις βιώσιμες αλλά και για τον δραστικό περιορισμό των τροχαίων τραυματισμών και θανάτων που πλέον σε μεγάλο βαθμό πραγματοποιούνται μέσα στις πόλεις. Τα 30 km/h στις κατοικημένες περιοχές αποτελούν πραγματικότητα σε πάνω από 40 ευρωπαϊκές μεγαλουπόλεις ανάμεσα τους Λονδίνο, Παρίσι, Μαδρίτη, Βαρκελώνη, Βρυξέλλες, Στοκχόλμη, Λιουμπλιάνα, Κοπεγχάγη, Άμστερνταμ με απτά αποτελέσματα τόσο στο περιορισμό των τροχαίων συγκρούσεων, της ατμοσφαιρικής και ηχητικής ρύπανσης. Σε εμάς προτείνουν τα 30 km (από το Νοέμβρη) αποκλειστικά στους μονόδρομους με μία λωρίδα κυκλοφορία και εξαιρούν όλο το υπόλοιπο δίκτυο (άρθρο 20). Η εξαγγελίες, επί 4 χρόνια, της γενικευμένης εφαρμογής του ορίου 30 στις κατοικημένες περιοχές κατέληξαν σε μια καρικατούρα που δεν θα έχει το παραμικρό αποτέλεσμα.

Τραγικές βέβαια συνέπειες θα έχει η δυνατότητα, που επιβεβαιώνεται με το «νέο ΚΟΚ» 15χρονα να οδηγούν πατίνια μέσα σε δρόμους με όριο 50 και ακόμα μικρότεροι να οδηγούν ποδήλατο χωρίς καμία προαπαιτούμενη εκπαίδευση με όπλο την επιφοίτηση. Ας λέει ο ΠΟΥ και ο ΟΗΕ πως μηχανοκίνητα και μη μηχανοκίνητα μέσα μπορούν να συνυπάρχουν μόνον αν το όριο δεν υπερβαίνει τα 30km/h για όλους.

Αν αυτή είναι η απάντηση στα αίτια που προκαλούν το 70% των θανάτων και τραυματισμών στο δρόμο είναι λογικό οι δολοφόνοι οδηγοί που εγκαταλείπουν τα θύματα τους στο δρόμο να απολαμβάνουν ειδική προστασία. Το άρθρο 43 που χαρακτηρίζει αυτό το ειδεχθές έγκλημα πλημμέλημα εδώ και δεκαετίες παραμένει ξανά ως έχει.

Και φυσικά καμία ουσιαστική αλλαγή στις άδειες οδήγησης: Δεν αφαιρείται η άδεια σε οδηγό εμπλεκόμενο σε θανατηφόρο τροχαίο, καμιά πρόνοια για περιορισμένη άδεια σε νέους οδηγούς, κανένα μέτρο για τους υπέργηρους, καμία ουσιαστική ποινή για όσους οδηγούν χωρίς άδεια, ακόμα κι αν σκοτώσουν. Μπορούν άνετα να βγάλουν άδεια την επόμενη μέρα.

Για κάποιους άλλους δεν θα υπάρχει επομένη μέρα. Και θα είναι δυστυχώς πάρα πολλοί.

*Ο Γιώργος Κουβίδης είναι πρόεδρος του Πανελλαδικού Συλλόγου «SOS: Τροχαία Εγκλήματα»

 

 

 



Δεν υπάρχουν σχόλια: