Αλήθεια τι είναι για εσάς η ταχύτητα των 30
χλμ/ώρα
Α) Η
ταχύτητα εκκίνησης τόσο μικρή που δεν τη «γράφει» καλά-καλά το κοντέρ σας;
Β) Η ταχύτητα
πρόσκρουσης στο λιθόστρωτο του πεζοδρομίου αν πηδήξουμε από τον 3ο
όροφο;
Γ) Η ταχύτητα με
την οποία ένας δρομέας 60μ περνά και κόβει το νήμα του τερματισμού στον κλειστό
στίβο και που για να σταματήσει χρειάζονται 20 μέτρα «ομαλή» επιβάρυνση και βίαιη επαφή με τα αφρολέξ που υπάρχουν στις
άκρες του σταδίου.
Μπορείτε να
φανταστείτε τι θα συνέβαινε αν στο
νήμα υπήρχε ένα αόρατο για τους
δρομείς άθραυστο κρύσταλλο επάνω στο οποίο θα «έσκαγαν» με την τελική ταχύτητα
τους των 30+χλμ/ώρα;
Θα συνθλιβόταν
Θα μείνουμε
λοιπόν στην ταχύτητα των 30χλμ/ώρα (όριο ταχύτητας κατοικημένων περιοχών, που
ανήκουν σε μερικούς σοβαρούς δήμους στην χώρα μας) και θα αποδείξουμε γιατί
εμπλεκόμαστε σε τροχαία δυστυχήματα με τόσο «μικρές» ταχύτητες σε γειτονιές. Σκεφτείτε τι
συμβαίνει όταν η ταχύτητα είναι πολύ μεγαλύτερη σε μια βίαιη επαφή και σε μια
σύγκρουση.
Παράδειγμα
Ένα όχημα που κινείται με 30χλμ/ώρα διανύει 8.5 m κάθε 1 sec
Ακόμη ο χρόνος
αντίδρασης ενός φυσιολογικού ατόμου (σε ετοιμότητα) σε ένα απλό (όχι σύνθετο)
οπτικό ερέθισμα είναι στην καλύτερη περίπτωση 1 sec.
Άρα αν μας προκύψει ξαφνικά και
απρόβλεπτα κάποιο εμπόδιο, καθώς εμείς οδηγούμε ,με 30χλμ/ώρα, τι θα γίνει;
Θα χρειαστούμε 1sec για να αντιδράσουμε.
Δηλαδή θα αρχίσουμε(!) να φρενάρουμε
μετά από 8,5 μέτρα! Και ακόμη 5,5 μέτρα
ωφέλιμο φρενάρισμα για να σταματήσουμε ( σε πολύ καλό ελληνικό οδόστρωμα).
Συνολικά δηλαδή 14 μέτρα μέχρι να
ακινητοποιηθούμε!
Κουΐζ
Δύο οχήματα Α
και Β που κινούνται αντίστοιχα με 60 και 30 στο δρόμο αντιμετωπίζουν ξαφνικά την
παρουσία ποδηλάτη στα 14 μ. Τι θα
συμβεί;
Το όχημα Β
που κινείται με 30χλμ/ώρα σταματάει
οριακά, «σύρριζα» στον ποδηλάτη
καθώς θα χρειαστεί 8,5 μ (1sec) για να αρχίσει να φρενάρει και 5,5 μ ωφέλιμο
φρενάρισμα για να σταματήσει. Συνολικά 14μ.
Όσο και η απόσταση από τον ποδηλάτη.
Το όχημα Α με πόσα χλμ/ώρα θα χτυπήσει
τον ποδηλάτη;
Φυσικά με 60χλμ/ώρα.
Με όλα του
δηλαδή τα χιλιόμετρα.
Γιατί ο
οδηγός χρειάζεται τον ίδιο χρόνο (αντίδρασης) του 1 sec, με τα διπλά από 30
χλμ/ώρα, που είναι τα 60 χλμ/ώρα, την διπλή απόσταση για να αρχίσει να
φρενάρει, δηλαδή 17μ!(8,5x2).
Άρα, θα
χτυπήσει τον ποδηλάτη με 60 χλμ/ώρα και θα πάει για 2 ακόμη μέτρα, χωρίς να
αντιδράσει μέχρι να ολοκληρωθεί το 1 sec.
Το ωφέλιμο φρενάρισμα φτάνει στα 24 μέτρα. Συνολικά λοιπόν το όχημα Α θα χρειαστεί 41 «ατελείωτα» μέτρα, μέχρι να
ακινητοποιηθεί τελείως.
Τέλος ο
ποδηλάτης, δυστυχώς (θανατηφόρο) δυστύχημα…
|
Η Ευρωπαϊκή Ομοσπονδία Θυμάτων Τροχαίων (FEVR), της οποίας είμαστε μέλος, λέει: αν χτυπήσουμε έναν πεζό (ή
ποδηλάτη) με 60χλμ/ώρα, τότε ο κίνδυνος να τον τραυματίσουμε θανάσιμα είναι
85%. Ενώ με 30χλμ/ώρα αυτός ο κίνδυνος μειώνεται στο 5%.
Να λοιπόν γιατί
εμπλεκόμαστε σε τροχαία δυστυχήματα, προκαλώντας τραυματισμούς, αναπηρίες,
θανάτους σε άμαχους πεζούς και ποδηλάτες αρχικά, και μετά στον ίδιο τον εαυτόν
μας ή σε συνανθρώπους μας.
Μόνο αν οδηγούμε
πολύ προσεκτικά και υπεύθυνα, μπορούμε
να περιορίσουμε σημαντικά την πιθανότητα να εμπλακούμε σε κάποιο πολύ σοβαρό
τροχαίο δυστύχημα.
Σας υπενθυμίζουμε
ότι καμιά βιασύνη, πίεση, επαγγελματικά ή κοινωνική υποχρέωση, συμφωνία,
ραντεβού ή οποιαδήποτε καθημερινή ή νυχτερινή δραστηριότητα, επιπολαιότητα,
υπερεκτίμηση των ικανοτήτων, δεν είναι σημαντικότερη από την ακεραιότητα και τη
ζωή των παιδιών μας, των δικών μας, των φίλων μας, των συνανθρώπων μας και της
δικής μας ζωής.
Παράδειγμα
Έχετε πάει
επίσκεψη σε έναν φίλο σας που μένει στον 6ο όροφο μιας
πολυκατοικίας…. και καθώς είσαστε στο μπαλκόνι του διαμερίσματος διαπιστώνετε
ξαφνικά ότι κάποιος κλέφτης έχει διαρρήξει την πόρτα του οχήματός σας και
ετοιμάζεται να το κλέψει.
Τι κάνετε για να
τον προλάβετε; Πηδάτε από τον 6ο
Φυσικά όχι. Είναι τραγικά βλακώδες και
ανόητο στις ζωτικές σημασίας προτεραιότητες σας να βάζετε μπροστά από το σημαντικό
την ίδια τη ΖΩΗ, τον επικίνδυνο και ανόητο τρόπο κατά τον οποίο
συμπεριφερόσαστε όταν είσαστε οδηγοί οποιουδήποτε οχήματος!!!! και ακόμη πιο
επικίνδυνο όταν μεταφέρετε και δικά σας
αγαπημένα πρόσωπα!!!.
Ποτέ υπέρβαση ορίου
ταχύτητας, είναι η πρώτη αιτία πρόκλησης δυστυχημάτων.
Υπερβολικά δεν τρέχουν μόνο οι
άλλοι, αλλά και εσύ.
Να τηρούμε τα όρια ταχύτητας και όχι
να τα εξαντλούμε.
Η υπερβολική ταχύτητα σε συνδυασμό
με απρόβλεπτους παράγοντες οδηγεί πολύ
συχνά σε δυστυχήματα
Είναι δική μας ευθύνη να το
συνειδητοποιήσουμε και να προσαρμόσουμε τη συμπεριφορά μας.
Η ανθρώπινη ΖΩΗ είναι ανεκτίμητη.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου