Τι είναι η Ε.Υ.ΘΥ.Τ.Α.


Η ΕΥΘΥΤΑ ΡΟΔΟΥ- ΠΑΡΑΤΗΡΗΤΗΡΙΟ ΟΔΙΚΗΣ ΑΣΦΑΛΕΙΑΣ

Εταιρεία Υποστήριξης Θυμάτων Τροχαίων Ατυχημάτων είναι ένας Μη Κερδοσκοπικός, Μη Κυβερνητικός Οργανισμός, στο χώρο της Οδικής Ασφάλειας.
Στη Ρόδο λειτουργεί από τον Ιούνιο 2004 , πρωτοβουλία της Προέδρου Καρύδη Ελένης, θύμα τροχαίου ατυχήματος, μετά από τον χαμό του γιου της Δημήτρη 19 χρόνων στις 12 Φεβρουαρίου 2002, πλαισιωμένη από επιστήμονες, θύματα, συγγενείς τροχαίων δυστυχημάτων και ευαισθητοποιημένα άτομα στο θέμα της Οδικής Ασφάλειας.
Είναι μέλος:

-Της Ευρωπαϊκής Ομοσπονδίας Θυμάτων Τροχαίων Ατυχημάτων-FEVR (Σύμβουλος του Ο.Η.Ε και του Π.Ο.Υ)
-Υποστηρικτής της Παγκόσμιας Οργάνωσης « MAKE ROADS SAFE »
-Το 2008 υπέγραψε την Ευρωπαϊκή Χάρτα Οδικής Ασφάλειας, για λιγότερα θύματα με την υποστήριξη της Ε.Ε.
-Αρωγό μέλος του Ε.Δ.Ι.ΠΑ.Β (Εθνικό Δίκτυο Πρόληψης Ατυχημάτων , συμπεριλαμβανομένων των τροχαίων)
-Μέλος της Διακομματικής Επιτροπής Δήμου Ρόδου
-Ιδρυτικό μέλος του Πανελλαδικού Συλλόγου
"SOS ΤΡΟΧΑΙΑ ΕΓΚΛΗΜΑΤΑ"
-Υποστηρίζει την Δεκαετία Δράσης 2011-2020 για την Οδική Ασφάλεια
-Συνεργάζεται με φορείς του Δημόσιου του Ιδιωτικού τομέα, με Παγκόσμιους & Ευρωπαϊκούς Φορείς και Οργανισμούς.

Ποιοι είναι οι σκοποί :

+Η υποστήριξη των θυμάτων των Τροχαίων Ατυχημάτων από ομάδα συμβούλων ( νομικών, ιατρών, ειδικών εμπειρογνωμόνων, συγκοινωνιολόγων, μηχανολόγων, εκπαιδευτικών, ψυχολόγων, κοινωνικών λειτουργών ).

+Η ανάπτυξη αλληλεγγύης μεταξύ των θυμάτων των Τροχαίων Ατυχημάτων( ηθική υποστήριξη ).

+Η οργανωμένη παρέμβαση και η κοινωνική πίεση προς τους φορείς της πολιτείας, για τη βελτίωση της οδικής ασφάλειας και την μείωση των τροχαίων ατυχημάτων.

+Η υποστήριξη η ανάληψη και προώθηση δραστηριοτήτων σε θέματα τα οποία προάγουν την οδική ασφάλεια, την κυκλοφοριακή αγωγή, την έρευνα, την ενημέρωση , την ευαισθητοποίηση των πολιτών των ιδιαίτερα ευάλωτων ηλικιών (μαθητών, ηλικιωμένων).

Ποιο είναι το Δυναμικό της:

Η ΕΥΘΥΤΑ ΡΟΔΟΥ, διαθέτει ένα τεχνοκρατικό πυρήνα από επιστήμονες- μέλη διαφόρων κλάδων ( Υγειονομικούς, Νομικούς, Εκπαιδευτικούς, Μηχανολόγους- Μηχανικούς, Πραγματογνώμονες, Συγκοινωνιολόγους, Οικονομολόγους, Αναλυτές Η/Υ, Ψυχολόγους, Κοινωνικούς Λειτουργούς).

Το δυναμικό της ΕΥΘΥΤΑ ΡΟΔΟΥ, ανταποκρίνεται απόλυτα στις υψηλές απαιτήσεις σοβαρών ερευνητικών προγραμμάτων, με θέμα την Οδική Ασφάλεια, την πρόσληψη και την μείωση των Τροχαίων Ατυχημάτων.

Διαθέτει επίσης ένα αξιόλογο επιτελείο έμπειρων επιστημόνων, που της επέτρεψε ως τώρα να πραγματοποιήσει πολλαπλές εκπαιδευτικές- ενημερωτικές δράσεις με στόχο τη βελτίωση της Οδικής Συμπεριφοράς.

Ποιες είναι οι Δραστηριότητές της:

Η ΕΥΘΥΤΑ ΡΟΔΟΥ, συμβάλλει δραστικά στην ενημέρωση των πολιτών για την Οδική Ασφάλεια, την πρόληψη και την μείωση των τροχαίων ατυχημάτων και παρέχει σε μόνιμη βάση Νομική, Ιατρική, Ψυχολογική και Κοινωνική Υποστήριξη σε θύματα και συγγενείς θυμάτων Τροχαίων Ατυχημάτων όταν αυτή ζητηθεί.

Η ΕΥΘΥΤΑ ΡΟΔΟΥ, έχει διοργανώσει εκδηλώσεις ( Ημερίδες, Έκθεση φωτογραφίας , Δράσεις σε ανοικτούς χώρους, Διδασκαλία σε Σχολεία Α/ας και Β/ας Εκπαίδευσης, Σεμινάρια σε κέντρα εκπαίδευσης νεοσυλλέκτων, Ενημερωτικές ομιλίες σε Δήμους της Ρόδου) στο πλαίσιο της ενημέρωσης των πολιτών σε θέματα που προάγουν την Οδική Ασφάλεια και έχει κάνει ουσιαστικές παρεμβάσεις στους φορείς σε θέματα Οδικής Ασφάλειας.

Έχει εκδώσει ενημερωτικά έντυπα με έγκυρη επιστημονική πληροφόρηση σε θέματα Οδικής Ασφάλειας.

Η ΕΥΘΥΤΑ ΡΟΔΟΥ, πιστεύει ότι για την επίτευξη αποτελεσμάτων χρειάζεται δραστηριοποίηση από τους πολίτες, υποστήριξη από τον κρατικό μηχανισμό και αλλαγή της αρνητικής νοοτροπίας στοιχεία που θα μας βοηθήσουν να απαλλαγούμε από την ιδιότητα της Ευρωπαϊκής χώρας με μεγάλο αριθμό Θυμάτων Τροχαίων δυστυχημάτων και με επικίνδυνους δρόμους για ασφαλή οδήγηση.

http://www.efhtita.gr















11 Φεβ 2025

Τι επιβάρυνση έχει ένας οδηγός άνω των 75 ετών στην ασφάλιση αυτοκινήτου του-επασφάλιστρο.

 


Τι γίνεται εάν προκληθεί ένα τροχαίο-σύγκρουση ένας οδηγός άνω των 75 ετών και δεν έχει δηλώσει την ηλικία του στο ασφαλιστήριο.

 

Για να ασφαλιστεί ένας οδηγός άνω των 75 ετών, απαιτείται απαραιτήτως ανανεωμένο δίπλωμα, σύμφωνα με τις διατάξεις της νομοθεσίας καθώς και η δήλωση του διπλώματος στο ασφαλιστήριο, μαζί με την πληρωμή επασφαλίστρου, εάν προκύψει ανάλογα την πολιτική της κάθε εταιρείας.

Αρκετοί οδηγοί ηλικίας άνω των 74 ετών, που έχουν ανανεωμένο δίπλωμα, λησμονούν να το δηλώσουν στο ασφαλιστήριο. Είθισται το δίπλωμα να ζητείται και να αρχειοθετείται κατά την αρχική ασφάλιση. Μετά από ένα χρονικό διάστημα συνεχούς ασφάλισης, το δίπλωμα μπορεί να λήξει και να χρειάζεται ανανέωση. Ο ασφαλισμένος θα πρέπει να ενημερώνει τον προσωπικό του διαμεσολαβητή και αντίστοιχα ο διαμεσολαβητής να υπενθυμίζει στον ασφαλισμένο την προσκόμιση του ανανεωμένου διπλώματος.

Σε γενικό πλαίσιο οι περισσότερες εταιρείες ασφαλίζουν οδηγούς άνω των 74 ετών και κάθε μια εφαρμόζει τους δικούς της όρους και προϋποθέσεις. Συναντιούνται εταιρείες που ασφαλίζουν οδηγούς ηλικίας μέχρι 70 ετών και από αυτή την ηλικία και άνω προσθέτουν ένα επασφάλιστρο, εταιρείες που ασφαλίζουν μέχρι 70 ετών ή μέχρι75 ετών, εταιρείες που ασφαλίζουν μέχρι 75 ετών ή 80 ετών και κατόπιν προσθέτουν επασφάλιστρο και εταιρείες που ασφαλίζουν οδηγούς χωρίς όριο ηλικίας.

Τι γίνεται όμως εάν τρακάρει ένας οδηγός άνω των 75 ετών και δεν έχει δηλώσει την ηλικία του στο ασφαλιστήριο;

Εάν ένας οδηγός άνω των 75 ετών τρακάρει για να καλυφθεί από το ασφαλιστήριο και να αποζημιωθεί ο παθόντας τρίτος, θα πρέπει να διαθέτει ανανεωμένο δίπλωμα οδήγησης, ή τη βεβαίωση, σύμφωνα με τη νομοθεσία και να το έχει δηλώσει. Εάν ο ασφαλισμένος δεν έχει δηλώσει το δίπλωμα του, τότε ανάλογα με την πολιτική της κάθε εταιρείας, ενδέχεται να του ζητηθεί η πληρωμή ενός επασφαλιστρου, ώστε να καλυφθεί η αστική ευθύνη έναντι τρίτων παθόντων.

Σε περίπτωση όμως που ο οδηγός δεν έχει ανανεωμένο δίπλωμα ή βεβαίωση, τότε επειδή χαρακτηρίζεται ως οδηγός άνευ διπλώματος, σύμφωνα με τη νομοθεσία, δεν καλύπτεται και πρέπει να πληρώσει από την τσέπη του τις σωματικές βλάβες και τις υλικές ζημιές που προξένησε.

Συναντώνται ορισμένα ασφαλιστήρια που παρέχουν μια ειδική κάλυψη και αναγράφουν στους γενικούς όρους ότι «κατά παρέκκλιση της εκ του νόμου -άρθρο 6β, παρ. 1α του π.δ. 237/1986- προβλεπόμενης εξαίρεσης της ασφαλιστικής κάλυψης σύμφωνα με την οποία εξαιρούνται από την ασφάλιση οι ζημιές που προκαλούνται από οδηγό που στερείται της άδειας οδήγησης που προβλέπεται από το νόμο για την κατηγορία του αυτοκινήτου οχήματος που οδηγεί».

Με την ειδική αυτή παρέκκλιση καλύπτονται μόνο οι υλικές ζημιές που προκλήθηκαν σε τρίτους, από οδηγό που έχει λήξει η ισχύς της άδειας οδήγησης, κατά το χρόνο του ατυχήματος, με συγκεκριμένο όριο ανώτατης αποζημίωσης, σύμφωνα με τον πίνακα καλύψεων, και με ισχύουσες όλες τις άλλες προϋποθέσεις της νομοθεσίας περί κάλυψης.

Ο ειδικός αυτός όρος δίδεται ανάλογα την πολιτική της κάθε εταιρείας και υπό αυστηρές προϋποθέσεις όπως για παράδειγμα η άδεια να ίσχυε τουλάχιστον έως 6 μήνες πριν την ημερομηνία ατυχήματος, η άδεια να αναθεωρήθηκε εντός 2 μηνών από την ημερομηνία του ατυχήματος, καθώς άλλες παραμέτρους ανάλογα το ασφαλιστήριο.

Εάν αυτός ο ειδικός όρος δεν προβλέπεται μέσα στο ασφαλιστήριο, δεν υπάρχουν οι ειδικές προϋποθέσεις και δεν υπάρχει ανανεωμένο δίπλωμα, τότε σύμφωνα με τη νομοθεσία ο οδηγός δεν καλύπτεται.

Επασφάλιστρο Νέου Οδηγού & Νομοθεσία

 

Ο θεσμός του επασφάλιστρου καθώς και ο τρόπος που αυτό διαμορφώνεται δεν καθορίζεται από την νομοθεσία, αλλά από τις ίδιες τις ασφαλιστικές εταιρίες. Επειδή η πιθανότητα να χρειαστεί η ασφαλιστική να αποζημιώσει ένα ατύχημα μεγαλώνει όσο πιο νέος ή λιγότερο έμπειρος είναι ο οδηγός, αντίστοιχα επιβαρύνει και την τιμή του ασφαλίστρου.

Αναφορικά με τους νέους οδηγούς υπάρχουν δύο διακριτές κατηγορίες επασφάλιστρου:

Επασφάλιστρο βάσει ηλικίας οδηγού

Νέοι οδηγοί βάσει ηλικίας, θεωρούνται όσοι είναι κάτω των 23ών ετών - μέχρι και το 23ο έτος της ηλικίας τους (άρθρο 16)

Εφόσον και για όσο χρονικό διάστημα ο κάτοχος διπλώματος οδήγησης είναι κάτω των 23 ετών, το ασφάλιστρο του θα επιβαρύνεται με επασφάλιστρο που μπορεί να φτάνει και το 50% επί του κόστους της αστικής ευθύνης.

Επασφάλιστρο βάσει ηλικίας διπλώματος

Νέοι οδηγοί βάσει διπλώματος, θεωρούνται όσοι έχουν αποκτήσει το δίπλωμα τους εντός 12 μηνών.

Αυτό σημαίνει ότι αν η ημερομηνία έκδοσης του διπλώματος του ασφαλισμένου (ή ενός τουλάχιστον δηλωμένου οδηγού του ασφαλισμένου οχήματος) δεν έχει κλείσει τουλάχιστον ένα έτος, επιβαρύνεται με επασφάλιστρο που μπορεί να φτάνει και το 50% επί του κόστους της αστικής ευθύνης.

Τι γίνεται αν δεν έχει πληρωθεί το επασφάλιστρο νέου οδηγού

Σε περιπτώσεις που δεν έχει χρεωθεί και εξοφληθεί το επασφάλιστρο, όπως για παράδειγμα όταν παιδί οδηγεί αυτοκίνητο των γονιών του και εμπλέκεται σε ατύχημα χωρίς να έχει δηλωθεί στο συμβόλαιο ασφάλισης, τότε η ασφαλιστική μπορεί να προβεί σε αξιώσεις από τον ασφαλισμένο.

Σε γενικές γραμμές η μη τακτοποίηση του

επασφαλίστρου συνιστά απόκλιση από την ορθή τήρηση του συμβολαίου και αυτό παρέχει στις ασφαλιστικές τη δυνατότητα να υπαναχωρήσουν από πλήθος συμβατικών υποχρεώσεων.

Μέχρι πότε θεωρείσαι νέος οδηγός

Εφόσον έχεις συμπληρώσει το 23ο έτος της ηλικίας σου και έχεις το δίπλωμα σου περισσότερους από 12 μήνες δεν επιβαρύνεσαι με επασφάλιστρο νέου οδηγού. Σε περίπτωση που σου έχει χρεωθεί επασφάλιστρο νέου οδηγού και οι συνθήκες που το απαιτούν λήξουν εντός του διαστήματος κάλυψης, η χρέωση αυτομάτως θα αφαιρεθεί στην πρώτη ανανέωση.

 

ΝΕΑ από το Ε.Μ.Πολυτεχνείο

 

 

George Yannis

 

The 2024 infographic of NTUA Road Safety Observatory (www.nrso.ntua.gr) highlights one more very intensive and highly fruitful year. The nrso scientific team with high dedication, efficiency and expertise continues to grow and excel, being active in 31 innovative research projects, succeeded to publish 55 scientific papers (21 in peer reviewed journals), and travelled around the world in hundreds of meetings to develop and promote road safety science. The 30 Marathons campaign for promoting 30km/h city-wide speed limit was also successfully completed, contributing actively to the culture of calm and safe streets everywhere and for all. pdf5

Latest Developments

The International Road Traffic and Accident Database (IRTAD) of the International Transport Forum (ITF/OECD) published the Road Safety Annual Report 2024, on the development of road safety in 2023. It is based on data from 40 IRTAD member countries, with some preliminary data also for the year 2024. The main findings revealed that  in 2023, there were 2.338 less fatalities than in 2022, also road deaths decreased by 2% in the first half of 2024 compared to 2023. However, the considerable journey ahead should be acknowledged, in order to achieve the global target of halving road deaths and serious injuries by 2030.  pdf5

The European Union has recently adopted the new Directive to strengthen cross-border enforcement of road traffic rules. The newly adopted rules tackle several road safety issues by enhancing collaboration among Member States, streamlining offender identification and facilitating fine enforcement. Cooperation between national Authorities will not only focus on the most common and serious offenses like speeding, drunk and drugged driving, but also on several other hazardous behaviours. 

The European Commission with the active contribution of NTUA, SWOV and KFV has published at the European Road Safety Observatory, the Traffic Law Enforcement (TLE) Thematic Report which can be defined as the entire penal procedure designed to persuade road users to obey traffic laws and regulations through threat of detection of violation and the imposition of a penalty. This Thematic Report describes the working mechanisms of TLE in Europe, as well as how effective are for road safety the enforcement of speeding, red light running, drug-impaired driving, drink-driving, mobile phone use and seat belt use. Moreover, enforcement support measures such as legislation, sanction types, data-driven enforcement operations and public communication are suggested. link pdf5

Statistics Corner

The European Union Road Federation (ERF) has released the Road Statistics Yearbook 2024”. As for many years, this publication provides the road community with important updated information on road transport sector and road infrastructure in Europe and beyond as an essential key element of the global mobility with one section focusing on road safety. 

The Support for Policy Measures and Enforcement Thematic Report of the E-Survey of Road Users’ Safety Attitudes (ESRA) has been published, as prepared by SWOV, with the support of NTUA. This Report analyzes public support for key road safety measures (e.g., drink-driving policies, speed limits, helmet mandates) and the perceived and actual enforcement of road safety laws. Results revealed strong regional variations, with higher support for helmet use and alcohol interlocks in America, Asia and Oceania. It was indicated that gender and age disparities influence attitudes towards these policies​ significantly.  pdf5

Our Publications

The Transportation Research Board (TRB) organised with great success the 104th Annual Meeting, which was held in Washington DC, on 5-9 January 2025. More than 13.000 transportation experts were gathered around more than 600 workshops, thousand of innovative presentations and vivid discussions in view of unlocking the future mobility and transport in the era of Artificial Intelligence 

Click here for the 15 NTUA presentations...

The European Conference of Transport Research Institutes (ECTRI) organized with great success the TG Safety & Security Meeting, which took place in Athens, Greece on 27 November 2024  hosted by the Department of Transportation Planning and Engineering of the School of Civil Engineering of the National Technical University of Athens (NTUA). The scope of the Safety Thematic Group concerns safety culture, safe mobility for all, automation and digitalization safety implications, transport safety data collection and use and safety in junctions. NTUA actively contributed with the following presentations:

The Connect Engage Inspire (ChiGreece) Chapter together the Greek Association of Computing Machinery (ACM) on Computer-Human Interaction (GrCHI) organized with great success the CHI Symposium 2024 which was held online, on December 7 2024. This Conference focused on the theme "Designing for a Better World" and brought together researchers, professionals, and students from academia and industry to explore how Computer-Human Interaction and usability principles can foster inclusive, user-friendly designs.  NTUA actively contributed with the following presentation:

At a recent "Travelling Differently Podcast", NTUA Professor George Yannis emphasized the necessity of city-wide 30km/h speed limits, highlighting significant safety benefits. He referred to several analyses data demonstrating that European cities implementing this measure have achieved an average 37% reduction in road fatalities. The importance of protecting vulnerable road users was highlighted, noting that the 30km/h speeds limits not only enhance road safety but also promotes walking, cycling and public transport. The need for a shift from policy intentions to concrete actions was emphasized, with focus on the role of Authorities in driving societal change. Professor George Yannis also pointed to the over-dependence on private cars in Greece, describing urban roads as "passenger car warehouses". Particular emphasis should be given on the need to reimagine urban mobility, with the city-wide 30km/h speed limit identified as a unique pivotal measure for fostering safer and more sustainable cities. The full article and the related audio-podcast are now available. link video

A paper titled "The HADRIAN novel human–machine interface prototype for automated driving: safety and impact assessment” authored by Marios Sekadakis, Marianthi Kallidoni, Christos Katrakazas, Sandra Trösterer, Cyril Marx, Peter Moertl and George Yannis has been published in European Transport Research Review. The study, assesses the impact of innovative Human–Machine Interface (HMI) prototypes on safety, driving performance, and driver perceptions, focusing on automated driving at SAE Levels 2 or 3. A tailored safety and impact assessment methodology, incorporating Data Envelopment Analysis (DEA), highlighted key features that contributed to improved safety and perceived effectiveness. These results suggest that HADRIAN HMI reached a remarkable 95% safety score, marking a substantial improvement over the baseline conditiondoi

NTUA Diploma Thesis titled “Critical factors of motorcyclists self-declared behaviour and safety globally” was recently presented by Dimitrios Oikonomou. For this purpose, five Binomial Logistic Regression models were used, exploiting data from the third edition of the ESRA survey (E-Survey on Road Users’ Attitudes). The five dependent variables used concerned riding without a helmet, riding under the influence of alcohol / substances, using mobile phone while riding, and exceeding the speed limit for moped and motorcycle riders. The statistical models confirmed that the independent variables in each model play a key role in self-reported behavior and motorcyclist safety globally. Gender stands out as an important factor, with men more prone to engaging in irregular behaviors. Another significant factor is environmental respect, as drivers who litter on the road are more likely to exhibit such behaviors. pdf5 ppt5

Global Alliance of NGOs for Road Safety has been awarded the prestigious Prince Michael International Road Safety Award 2024 as recognition for its Accountability Toolkit, developed with the active contribution of NTUA. This Accountability Toolkit is an innovative product that equips NGOs to help their governments fulfill their accountability for reducing road deaths and injuries and the 2030 targets. The Toolkit is a practical resource for NGOs and other civil society advocates and is underpinned by five Priority Interventions that have been proven to be among the most effective in reducing road deaths and injuries. link

The Horizon 2020 research project PHOEBE has recently released the PHOEBE 4th Newsletter, which provides information on the latest outcomes of the EU-funded ‘Predictive Approaches for Safer Urban Environment’ (PHOEBE) project aiming to increase the road safety of vulnerable road users, especially those who use active mobility and e-scooters. Particular attention was given to the exploration of the pilot corridors by bike. 

Upcoming Events

The Institute of Communications & Computer Systems (ICCS) together with International Road Federation (IRF) and several other Organizations, are organising the International Symposium Navigating the Future of Traffic Management in Athens, Greece on 29 June – 3 July 2025. This conference will focus on four thematic tracks: digitalization in traffic management, sustainable mobility strategies, integrated infrastructure systems, and road safety innovations. These tracks aim to address the complex challenges of modern traffic management and offer actionable insights for a safer and more efficient transportation future. Researchers can submit their proposals until 15 March 2025link pdf5

The Hellenic Institute of Transport (HIT/CERTH) in cooperation with the Hellenic Institute of Transportation Engineers (HITE) are organizing the 12th International Congress on Transportation Research (ICTR 2025), which will take place on 16-18 October 2025 in Thessaloniki, Greece. The spotlight theme of the 2025 Congress is "Transportation in the era of Artificial Intelligence". Researchers can submit their abstracts until 15 February 2025