Τι είναι η Ε.Υ.ΘΥ.Τ.Α.


Η ΕΥΘΥΤΑ ΡΟΔΟΥ- ΠΑΡΑΤΗΡΗΤΗΡΙΟ ΟΔΙΚΗΣ ΑΣΦΑΛΕΙΑΣ

Εταιρεία Υποστήριξης Θυμάτων Τροχαίων Ατυχημάτων είναι ένας Μη Κερδοσκοπικός, Μη Κυβερνητικός Οργανισμός, στο χώρο της Οδικής Ασφάλειας.
Στη Ρόδο λειτουργεί από τον Ιούνιο 2004 , πρωτοβουλία της Προέδρου Καρύδη Ελένης, θύμα τροχαίου ατυχήματος, μετά από τον χαμό του γιου της Δημήτρη 19 χρόνων στις 12 Φεβρουαρίου 2002, πλαισιωμένη από επιστήμονες, θύματα, συγγενείς τροχαίων δυστυχημάτων και ευαισθητοποιημένα άτομα στο θέμα της Οδικής Ασφάλειας.
Είναι μέλος:

-Της Ευρωπαϊκής Ομοσπονδίας Θυμάτων Τροχαίων Ατυχημάτων-FEVR (Σύμβουλος του Ο.Η.Ε και του Π.Ο.Υ)
-Υποστηρικτής της Παγκόσμιας Οργάνωσης « MAKE ROADS SAFE »
-Το 2008 υπέγραψε την Ευρωπαϊκή Χάρτα Οδικής Ασφάλειας, για λιγότερα θύματα με την υποστήριξη της Ε.Ε.
-Αρωγό μέλος του Ε.Δ.Ι.ΠΑ.Β (Εθνικό Δίκτυο Πρόληψης Ατυχημάτων , συμπεριλαμβανομένων των τροχαίων)
-Μέλος της Διακομματικής Επιτροπής Δήμου Ρόδου
-Ιδρυτικό μέλος του Πανελλαδικού Συλλόγου
"SOS ΤΡΟΧΑΙΑ ΕΓΚΛΗΜΑΤΑ"
-Υποστηρίζει την Δεκαετία Δράσης 2011-2020 για την Οδική Ασφάλεια
-Συνεργάζεται με φορείς του Δημόσιου του Ιδιωτικού τομέα, με Παγκόσμιους & Ευρωπαϊκούς Φορείς και Οργανισμούς.

Ποιοι είναι οι σκοποί :

+Η υποστήριξη των θυμάτων των Τροχαίων Ατυχημάτων από ομάδα συμβούλων ( νομικών, ιατρών, ειδικών εμπειρογνωμόνων, συγκοινωνιολόγων, μηχανολόγων, εκπαιδευτικών, ψυχολόγων, κοινωνικών λειτουργών ).

+Η ανάπτυξη αλληλεγγύης μεταξύ των θυμάτων των Τροχαίων Ατυχημάτων( ηθική υποστήριξη ).

+Η οργανωμένη παρέμβαση και η κοινωνική πίεση προς τους φορείς της πολιτείας, για τη βελτίωση της οδικής ασφάλειας και την μείωση των τροχαίων ατυχημάτων.

+Η υποστήριξη η ανάληψη και προώθηση δραστηριοτήτων σε θέματα τα οποία προάγουν την οδική ασφάλεια, την κυκλοφοριακή αγωγή, την έρευνα, την ενημέρωση , την ευαισθητοποίηση των πολιτών των ιδιαίτερα ευάλωτων ηλικιών (μαθητών, ηλικιωμένων).

Ποιο είναι το Δυναμικό της:

Η ΕΥΘΥΤΑ ΡΟΔΟΥ, διαθέτει ένα τεχνοκρατικό πυρήνα από επιστήμονες- μέλη διαφόρων κλάδων ( Υγειονομικούς, Νομικούς, Εκπαιδευτικούς, Μηχανολόγους- Μηχανικούς, Πραγματογνώμονες, Συγκοινωνιολόγους, Οικονομολόγους, Αναλυτές Η/Υ, Ψυχολόγους, Κοινωνικούς Λειτουργούς).

Το δυναμικό της ΕΥΘΥΤΑ ΡΟΔΟΥ, ανταποκρίνεται απόλυτα στις υψηλές απαιτήσεις σοβαρών ερευνητικών προγραμμάτων, με θέμα την Οδική Ασφάλεια, την πρόσληψη και την μείωση των Τροχαίων Ατυχημάτων.

Διαθέτει επίσης ένα αξιόλογο επιτελείο έμπειρων επιστημόνων, που της επέτρεψε ως τώρα να πραγματοποιήσει πολλαπλές εκπαιδευτικές- ενημερωτικές δράσεις με στόχο τη βελτίωση της Οδικής Συμπεριφοράς.

Ποιες είναι οι Δραστηριότητές της:

Η ΕΥΘΥΤΑ ΡΟΔΟΥ, συμβάλλει δραστικά στην ενημέρωση των πολιτών για την Οδική Ασφάλεια, την πρόληψη και την μείωση των τροχαίων ατυχημάτων και παρέχει σε μόνιμη βάση Νομική, Ιατρική, Ψυχολογική και Κοινωνική Υποστήριξη σε θύματα και συγγενείς θυμάτων Τροχαίων Ατυχημάτων όταν αυτή ζητηθεί.

Η ΕΥΘΥΤΑ ΡΟΔΟΥ, έχει διοργανώσει εκδηλώσεις ( Ημερίδες, Έκθεση φωτογραφίας , Δράσεις σε ανοικτούς χώρους, Διδασκαλία σε Σχολεία Α/ας και Β/ας Εκπαίδευσης, Σεμινάρια σε κέντρα εκπαίδευσης νεοσυλλέκτων, Ενημερωτικές ομιλίες σε Δήμους της Ρόδου) στο πλαίσιο της ενημέρωσης των πολιτών σε θέματα που προάγουν την Οδική Ασφάλεια και έχει κάνει ουσιαστικές παρεμβάσεις στους φορείς σε θέματα Οδικής Ασφάλειας.

Έχει εκδώσει ενημερωτικά έντυπα με έγκυρη επιστημονική πληροφόρηση σε θέματα Οδικής Ασφάλειας.

Η ΕΥΘΥΤΑ ΡΟΔΟΥ, πιστεύει ότι για την επίτευξη αποτελεσμάτων χρειάζεται δραστηριοποίηση από τους πολίτες, υποστήριξη από τον κρατικό μηχανισμό και αλλαγή της αρνητικής νοοτροπίας στοιχεία που θα μας βοηθήσουν να απαλλαγούμε από την ιδιότητα της Ευρωπαϊκής χώρας με μεγάλο αριθμό Θυμάτων Τροχαίων δυστυχημάτων και με επικίνδυνους δρόμους για ασφαλή οδήγηση.

http://www.efhtita.gr















13 Μαΐ 2014

FEVR: Strategic Plan 2014-2017



Strategic Plan 2014-2017
1. Global road death and injury


Over 1.24 million people are killed on the world’s roads each year. All are sudden violent and premature deaths. Three out of five of those killed are between the ages of 15 and 44; hence decades of expected life are lost.


In response to this public health disaster, the United Nations General Assembly launched the Decade of Action for Road Safety on 11th of May 2011. The World Health Organization was invited by the General Assembly to coordinate the Decade of Action. As a first step, WHO worked with stakeholders from around the world to develop an Action Plan for the Decade of Action with five pillars, including post-crash response. This pillar contains seven stated actions, of which three are key to FEVR and shown below. WHO Global Plan for the Decade of Action for Road Safety LINK:

http://www.who.int/roadsafety/decade_of_action/plan/en/

Pillar 5: Post Crash Response
Activity 3: Provide early rehabilitation and support to injured patients and those
bereaved by road traffic crashes, to minimize both physical and psychological trauma.
Activity 5: Encourage a thorough investigation into the crash and the application of an effective legal response to road deaths and injuries and therefore encourage fair settlements and justice for the bereaved and injuries.
Activity 7: Encourage research and development into improving post crash response


2. Road death and injury in Europe
Over 25,000 people were reported killed in the European Union (28 countries) in 2013 with over 310,000 reported seriously injured. The daily road death toll is 75, at an estimated annual cost of EU 5 billion.

The EU has adopted a target to halve road deaths by 2020 (compared to 2010), but this would still mean over 15,500 road deaths occurring each year. European Parliament: RESOLUTION on European road safety 2011-2020 ( Koch report)
Calls for greater account to be taken of the protection of vulnerable road users, such as pedestrians, cyclists, children and elderly people, as an integral aspect of road safety; Calls on the Commission to draw up a proposal to improve the data available concerning the causes of accidents and injuries and setting also a target of 40% reduction in the number of people suffering critical injuries, on the basis of a uniform EU definition to be developed quickly; welcomes the Commission’s announcement that it intends to speed up the introduction of ‘eCall’. LINK: here European Commission: The European road safety policy orientations 2011-20 was developed under the leadership of DGMOVE in collaboration with EU member states and road safety stakeholders and citizen groups and sets out a framework for action on road safety in the EU until 2020. Within the general framework, the Commission highlights the need to:
create a cooperation framework based on the exchange of best practices across the EU; among which they want to adopt a strategy for injuries and first aid to address the need to reduce the number of road injuries and improve the safety of vulnerable road users. here


3. European Federation of Road Traffic Victims (FEVR):
FEVR was established in 1991 and is an umbrella organisation of 25 national associations advocating for road victims and safer roads.
The aims of FEVR and its members are:
  • To ensure the provision of emotional and practical help and support to road crash victims, through their member associations and assistance with legal procedures and access to justice.
  • To contribute to road safety by highlighting road danger and the causes and impact of crashes in order to influence institutions and authorities to enforce road safety measures more effectively.

 
4. Mission: To - represent the interests of road crash victims and be their collective voice, including at relevant European and global institutions and authorities; advocate for dedicated post-crash response and support for road victims; highlight the cumulative toll of road crashes and ensure that road victims are not forgotten.

.To this effect, FEVR
  • represents road crash victims at the UNECE WP1, UN RS Collaboration Forum, ETSC, Global Alliance, EuroSafe and other bodies.
  • advocates for the post-crash issues to be included in countries’ road safety strategies
  •  makes representations to the European Parliament/Commission in relation to road safety strategies and directives, responds to questionnaires, public consultations and stakeholder meetings as well as proposals relevant to road crash victims and member organizations
  • coordinates collaboration and knowledge exchange between member organizations including through regular meetings, updates, sharing of information and research
  • coordinates and promotes the observance of the World Day of Remembrance
5. Objectives
Objective 1: FEVR capacity development and communications
Strengthen FEVR administration and financial sustainability
Objective 2: Support for victims
Promote good practice in emotional and practical support for road crash victims among member organizations.
Objective 3: Remembrance

Promote the observance of the World Day of Remembrance (WDR) for Road Traffic Victims.

Objective 4: Post crash justice response

Ensure that the post-crash response by the justice system is included in road safety strategies and programmes.


Objective 5: Road danger reduction

Support transport policies that are sustainable and promote active travel


Objective 4: Post-crash justice response
Ensure that the post-crash response by the justice system is included in road safety strategies and programmes


1. Raise awareness of importance and need for improvement of collision investigation and criminal prosecution, and promote good practice.

2. Campaign for ETSC, TISPOL and other international organizations, including WHO, to research the post-crash response areas of criminal and civil justice.

3. Promote compensation policies which benefit vulnerable road users

Objective 5: Road danger reduction


Promote safe and sustainable mobility
 
 



1. Promote reduction of speed and safe and sustainable mobility.

2. Adopt a system approach by considering the user, road infrastructure and the vehicle, especially in respect of VRU.

3. European and International networking and cooperation with partners having similar approaches.
Action plans will now be developed for each of the five objectives by the issue owners supported by interested delegates from member associations or external consultants and experts.
May: Post-crash justice response

June: Road danger reduction

July: Capacity development and communications

August: World Day of Remembrance

September: Support for victims

7. Risk management

Potential risk Potential solution
Internal
Human resources Identification of an activity owner within the FEVR membership
Monitoring framework including monthly calls with the FEVR president to update on progress
Financial resources Rapid development of a resource mobilization plan
Identification of activities that are low or no cost and high visibility/ return
External
Subsidiarity Advocate for minimum standards or recommendations
Advocate for best practice and leading by example

8. Timing
Presenting the Strategy 11 May 2014

Developing the 5 action plans May-September 2014 (1 per month)

The timeframe for implementation of the strategy is September 2014 – September 2017

Annual review at each annual General Assembly in September

Midterm review in June 2016

Final Evaluation July 2017 and then only 3 more years till the end of the Decade 2020
 
9. Monitoring and evaluation
A timeline with milestones and deliverables will be developed. Monthly calls will be held by the FEVR president with the Action Plan issue owners to monitor progress and manage risks to implementing the action plans.

The issue owners will report back to the FEVR membership on progress at the FEVR annual meeting.

ΕΥΘΥΤΑ ΡΟΔΟΥ: Μέλος της FEVR
 
 
 

Δεν υπάρχουν σχόλια: