Τι είναι η Ε.Υ.ΘΥ.Τ.Α.


Η ΕΥΘΥΤΑ ΡΟΔΟΥ- ΠΑΡΑΤΗΡΗΤΗΡΙΟ ΟΔΙΚΗΣ ΑΣΦΑΛΕΙΑΣ

Εταιρεία Υποστήριξης Θυμάτων Τροχαίων Ατυχημάτων είναι ένας Μη Κερδοσκοπικός, Μη Κυβερνητικός Οργανισμός, στο χώρο της Οδικής Ασφάλειας.
Στη Ρόδο λειτουργεί από τον Ιούνιο 2004 , πρωτοβουλία της Προέδρου Καρύδη Ελένης, θύμα τροχαίου ατυχήματος, μετά από τον χαμό του γιου της Δημήτρη 19 χρόνων στις 12 Φεβρουαρίου 2002, πλαισιωμένη από επιστήμονες, θύματα, συγγενείς τροχαίων δυστυχημάτων και ευαισθητοποιημένα άτομα στο θέμα της Οδικής Ασφάλειας.
Είναι μέλος:

-Της Ευρωπαϊκής Ομοσπονδίας Θυμάτων Τροχαίων Ατυχημάτων-FEVR (Σύμβουλος του Ο.Η.Ε και του Π.Ο.Υ)
-Υποστηρικτής της Παγκόσμιας Οργάνωσης « MAKE ROADS SAFE »
-Το 2008 υπέγραψε την Ευρωπαϊκή Χάρτα Οδικής Ασφάλειας, για λιγότερα θύματα με την υποστήριξη της Ε.Ε.
-Αρωγό μέλος του Ε.Δ.Ι.ΠΑ.Β (Εθνικό Δίκτυο Πρόληψης Ατυχημάτων , συμπεριλαμβανομένων των τροχαίων)
-Μέλος της Διακομματικής Επιτροπής Δήμου Ρόδου
-Ιδρυτικό μέλος του Πανελλαδικού Συλλόγου
"SOS ΤΡΟΧΑΙΑ ΕΓΚΛΗΜΑΤΑ"
-Υποστηρίζει την Δεκαετία Δράσης 2011-2020 για την Οδική Ασφάλεια
-Συνεργάζεται με φορείς του Δημόσιου του Ιδιωτικού τομέα, με Παγκόσμιους & Ευρωπαϊκούς Φορείς και Οργανισμούς.

Ποιοι είναι οι σκοποί :

+Η υποστήριξη των θυμάτων των Τροχαίων Ατυχημάτων από ομάδα συμβούλων ( νομικών, ιατρών, ειδικών εμπειρογνωμόνων, συγκοινωνιολόγων, μηχανολόγων, εκπαιδευτικών, ψυχολόγων, κοινωνικών λειτουργών ).

+Η ανάπτυξη αλληλεγγύης μεταξύ των θυμάτων των Τροχαίων Ατυχημάτων( ηθική υποστήριξη ).

+Η οργανωμένη παρέμβαση και η κοινωνική πίεση προς τους φορείς της πολιτείας, για τη βελτίωση της οδικής ασφάλειας και την μείωση των τροχαίων ατυχημάτων.

+Η υποστήριξη η ανάληψη και προώθηση δραστηριοτήτων σε θέματα τα οποία προάγουν την οδική ασφάλεια, την κυκλοφοριακή αγωγή, την έρευνα, την ενημέρωση , την ευαισθητοποίηση των πολιτών των ιδιαίτερα ευάλωτων ηλικιών (μαθητών, ηλικιωμένων).

Ποιο είναι το Δυναμικό της:

Η ΕΥΘΥΤΑ ΡΟΔΟΥ, διαθέτει ένα τεχνοκρατικό πυρήνα από επιστήμονες- μέλη διαφόρων κλάδων ( Υγειονομικούς, Νομικούς, Εκπαιδευτικούς, Μηχανολόγους- Μηχανικούς, Πραγματογνώμονες, Συγκοινωνιολόγους, Οικονομολόγους, Αναλυτές Η/Υ, Ψυχολόγους, Κοινωνικούς Λειτουργούς).

Το δυναμικό της ΕΥΘΥΤΑ ΡΟΔΟΥ, ανταποκρίνεται απόλυτα στις υψηλές απαιτήσεις σοβαρών ερευνητικών προγραμμάτων, με θέμα την Οδική Ασφάλεια, την πρόσληψη και την μείωση των Τροχαίων Ατυχημάτων.

Διαθέτει επίσης ένα αξιόλογο επιτελείο έμπειρων επιστημόνων, που της επέτρεψε ως τώρα να πραγματοποιήσει πολλαπλές εκπαιδευτικές- ενημερωτικές δράσεις με στόχο τη βελτίωση της Οδικής Συμπεριφοράς.

Ποιες είναι οι Δραστηριότητές της:

Η ΕΥΘΥΤΑ ΡΟΔΟΥ, συμβάλλει δραστικά στην ενημέρωση των πολιτών για την Οδική Ασφάλεια, την πρόληψη και την μείωση των τροχαίων ατυχημάτων και παρέχει σε μόνιμη βάση Νομική, Ιατρική, Ψυχολογική και Κοινωνική Υποστήριξη σε θύματα και συγγενείς θυμάτων Τροχαίων Ατυχημάτων όταν αυτή ζητηθεί.

Η ΕΥΘΥΤΑ ΡΟΔΟΥ, έχει διοργανώσει εκδηλώσεις ( Ημερίδες, Έκθεση φωτογραφίας , Δράσεις σε ανοικτούς χώρους, Διδασκαλία σε Σχολεία Α/ας και Β/ας Εκπαίδευσης, Σεμινάρια σε κέντρα εκπαίδευσης νεοσυλλέκτων, Ενημερωτικές ομιλίες σε Δήμους της Ρόδου) στο πλαίσιο της ενημέρωσης των πολιτών σε θέματα που προάγουν την Οδική Ασφάλεια και έχει κάνει ουσιαστικές παρεμβάσεις στους φορείς σε θέματα Οδικής Ασφάλειας.

Έχει εκδώσει ενημερωτικά έντυπα με έγκυρη επιστημονική πληροφόρηση σε θέματα Οδικής Ασφάλειας.

Η ΕΥΘΥΤΑ ΡΟΔΟΥ, πιστεύει ότι για την επίτευξη αποτελεσμάτων χρειάζεται δραστηριοποίηση από τους πολίτες, υποστήριξη από τον κρατικό μηχανισμό και αλλαγή της αρνητικής νοοτροπίας στοιχεία που θα μας βοηθήσουν να απαλλαγούμε από την ιδιότητα της Ευρωπαϊκής χώρας με μεγάλο αριθμό Θυμάτων Τροχαίων δυστυχημάτων και με επικίνδυνους δρόμους για ασφαλή οδήγηση.

http://www.efhtita.gr















11 Ιουλ 2023

Ελένη Καρύδη: Πρόσωπο της Χρονιάς 2022

 

 

Η Ελένη Καρύδη, πρόεδρος της ΕΥΘΥΤΑ Ρόδου, ψηφίστηκε από το ροδιακό κοινό Πρόσωπο της Χρονιάς 2022 στα Best in Rhodes 2022 – Reader’s Choice Awards που διοργάνωσε το rhodes.online.

Συνέντευξη στον Μιχάλη Γ. Καβουκλή

Ας την γνωρίσουμε.
Γεννήθηκε στην Καλαμάτα, σπούδασε Επισκέπτρια Υγείας στο Α-ΤΕΙ Αθηνών, και ήρθε στη Ρόδο το 1981. Από το 1984 εργάστηκε ως εκπαιδεύτρια στη Νοσηλευτική Σχολή του Γενικού Νοσοκομείου Ρόδου, και υπήρξε εκπαιδεύτρια και εισηγήτρια σε δεκάδες συνέδρια, σεμινάρια και εκδηλώσεις σε θέματα νοσηλευτικής αλλά και κοινωνικά θέματα όπως τα ναρκωτικά και το AIDS. Υπήρξε καθοριστική η συμβολή στη λειτουργία τμήματος του ΟΚΑΝΑ στη Ρόδο και αργότερα του Συμβουλευτικού Σταθμού του ΚΕΘΕΑ. Είναι ενεργός μέλος πολλαπλών συλλόγων και σωματείων του νησιού της Ρόδου και εθελόντρια στα μεγάλα και ωραία που συμβαίνουν στη νησί ή και εκτός.

Για την πατρίδα της, την Καλαμάτα, μας λέει: «Η Καλαμάτα για μένα είναι η προσωποποίηση όλων των εικόνων που κουβαλώ μέσα μου δεκαετίες. Μια επαρχιακή πόλη που στην πορεία, άλλαξε, μεγάλωσε, ακμάζει, χαίρομαι ιδιαίτερα Όσα θα ήθελα να γράψω για την Καλαμάτα, την πατρίδα μου, δεν καλύπτονται με όσα θα επιθυμούσα να καταθέσω. Όποια πέτρα και να σηκώσεις, μπορεί να ανακαλύψεις μια θετική προσπάθεια και αυτό ανακαλύπτω ως επισκέπτης της πλέον κάθε χρόνο, αναπολώντας μνήμες από τη ζωή μου στην Καλαμάτα».

Παρόλη αυτή τη μεγάλη αγάπη για τη πατρίδα της, επέλεξε να ζήσει και να στήσει την οικογένειά της στη Ρόδο: «Η Ρόδος είναι η δεύτερη πατρίδα μου και αυτό δεν το ξεχνώ, μιας και εδώ έζησα έντονα συναισθήματα χαράς αλλά και πόνου. Νοιάζομαι πολύ και αυτό το αποδεικνύω με τις δραστηριότητές μου». Η αλήθεια είναι ότι η Ελένη Καρύδη, η γνώριμη σε όλους μαυροφορεμένη φιγούρα με τα χοντρά γυαλιά και τη βραχνή φωνή είναι όσο Ροδίτισσα θα μπορούσε να είναι κανείς και σίγουρα έχει προσφέρει και συνεχίζει να προσφέρει στην τοπική κοινωνία περισσότερα από όσα πολλοί ξέρουν, και ελάχιστοι θα μπορούσαν να την ανταγωνιστούν.

Ένας εξαιρετικά δοτικός άνθρωπος, μία ενεργή πολίτης, που η μοίρα έφερε να συνδέσει το όνομά και τη δράση της με μία τραγωδία: την απώλεια του γιού της. Ήταν Φεβρουάριος του 2002 όταν ο 19χρονος Δημήτρης της, πεζός, σε πεζοδρόμιο στην Αθήνα, παρασύρθηκε από διερχόμενο αυτοκίνητο, του οποίου ο οδηγός ήταν μεθυσμένος. Μέσα από το αίμα του Δημήτρη και την τραγωδία που η ίδια βίωσε γεννήθηκε η Εταιρεία Υποστήριξης Θυμάτων Τροχαίων Δυστυχημάτων, πιο γνωστή ως ΕΥΘΥΤΑ Ρόδου. Η ίδια μας λέει: «Δεν θα μπορούσα να μείνω απαθής σε αυτή την τραγωδία γνωρίζοντας το Δημήτρη μου. Ο Δημήτρης είχε αποτυπώσει την άποψή του για τα όσα συνέβαιναν, λέγοντας: υπάρχουν ή καλύτερα συμβαίνουν στη ζωή μας πράγματα που είναι ανεξήγητα, μοιραία, τυχαία δεν γνώριζε. Το μόνο που γνώριζε και αυτό ήθελε παρά το νεαρό της ηλικίας του, μου είχε πει σε ηλικία 17 χρόνων: «Μαμά, η ζωή δεν μετριέται από την διάρκειά της, αλλά από την προσφορά της.»»

Οι ευαισθησίες, η αγωνία του Δημήτρη της για τα προβλήματα και τις ανησυχίες των άλλων, μετουσιώθηκαν στο έργο ζωής της Ελένης Καρύδη «με την ελπίδα και το όραμα να σταματήσει ο ανθρώπινος πόνος, να σταματήσουν να χάνονται τόσο τραγικά και βίαια άνθρωποι, οι δικοί μας άνθρωποι στους δρόμους της χώρας μας, να μην πονέσουν και άλλες μητέρες, πιστεύοντας ότι θα έχει ιδιαίτερη αξία όταν δημιουργείται από μια μητέρα θύματος.» Η ΕΥΘΥΤΑ Ρόδου, βέβαια, δεν είναι κάτι τοπικό. Έχει περάσει εδώ και χρόνια τα εθνικά και διεθνή σύνορα. Ισότιμος ομιλητής σε επιτροπές της Βουλής των Ελλήνων και των αρμόδιων Υπουργείων σε θέματα οδικής ασφάλειας, εταίρος του Δήμου Ρόδου και της Περιφέρειας Νοτίου Αιγαίου, στα ίδια θέματα, ενεργό και δραστήριο μέλος στα αντίστοιχα ευρωπαϊκά και διεθνή δίκτυα οργανώσεων που ασχολούνται με θέματα οδικής ασφάλειας, φέρνοντας στη Ρόδο μεγάλες διοργανώσεις και πρακτικές, όπως οι ημέρες χωρίς αυτοκίνητό, εκδηλώσεις για βιώσιμη κινητικότητα κ.α.

Εκτός από την ίδια την Ελένη Καρύδη, η ΕΥΘΥΤΑ Ρόδου έλαβε πολλαπλά βραβεία και διακρίσεις στα Best in Rhodes 2022 σε όλες τις κατηγορίες για την Κοινωνία των Πολιτών, συμπεριλαμβανομένης αυτής της Οργάνωσης της Κοινωνίας των Πολιτών με το συνολικά σημαντικότερο έργο. Σχετικά με τις διακρίσεις της ΕΥΘΥΤΑ και της ίδιας, μας αναφέρει: «Η διάκριση της ΕΥΘΥΤΑ ως καλύτερου Οργανισμού της Κοινωνίας των Πολιτών και εμένα ως Προσώπου της Χρονιάς 2022, είναι η αναγνώριση της διαχρονικής προσπάθειας, ο διαρκής αγώνας για αλλαγή οδικής συμπεριφοράς, η αίσθηση του επείγοντος, η αναζήτηση των αιτιών και η εκπλήρωση του στόχου «Μηδέν Θάνατοι». Όλοι οι άνθρωποι της Ε.Υ.ΘΥ.Τ.Α-Παρατηρητήριο οδικής Ασφάλειας Ρόδου θα συνεχίσουν να μεταφέρουν μέσα από δράσεις και παρεμβάσεις την αξία της ανθρώπινης ζωής.

Για μένα η διάκριση της Ε.Υ.ΘΥ.Τ.Α είναι ο Δημήτρης μου. Ζει, θα ζει για πάντα. Τα μάτια του ποτέ δεν θα πάψουν να βλέπουν την ανατολή ή το δειλινό της νησιωτικής πόλης που ήθελε να παίξει τη μουσική του και να ζήσει τη νιότη του. Όλα αυτά με ενδυναμώνουν να αγωνίζομαι για να σταματήσουμε να θρηνούμε στην άσφαλτο. Δεν σιωπώ και αντιμετωπίζω την πραγματικότητα της απώλειας του γιου μου με δύναμη ψυχής. Ο Δημήτρης μου ζει, θα ζει για πάντα. Είναι η διαρκής έμπνευση για μένα, ο συνοδοιπόρος μου, «Ο Ήρωάς μου», ο καθοδηγητής μου, ο δάσκαλος μου που μιλά για τη ζωή ώστε να μάθουν και να συνειδητοποιήσουν όλοι την αξία της. Δεν είμαι μόνη. Άπειρες ευχαριστίες στους συμμετέχοντες των Best in Rhodes – Reader’s Choice Awards 2022, που έδωσε φωνή στο κοινό της Ρόδου, ντόπιους και ξένους για την διάκρισή μας,
και εύχομαι κάθε καλό στο δρόμο τους.»

Το πιο θαυμαστό στην Ελένη Καρύδη, είναι το πόσο φυσιολογικό, πόσο αυτονόητο και δεδομένο κάνει να φαίνεται το έργο και η προσφορά της: «Δεν θεωρώ ότι έχω κάτι ιδιαίτερο προβολής, αλλά ως άνθρωπος με ευαισθησίες, σκέφτηκα ότι δεν πρέπει να σιωπήσω, πενθώ χρόνια τώρα.. μετουσίωσα το πένθος μου, την τραγική απώλεια του γιου μου σε δύναμη, σε φως, σε ελπίδα να μειωθούν τα τροχαία δυστυχήματα και ο ανθρώπινος πόνος ώστε να μην πονέσουν άλλες μητέρες , σκεπτόμενη ότι τίποτα δεν είναι ανώτερο από την ανθρώπινη ζωή. Κανείς δεν έχει δικαίωμα να την αφαιρεί ή να την καταστρέφει.

Ασχολούμαι με πάθος με όλα όσα πίστευα και πιστεύω ότι ο εθελοντισμός είναι στάση ζωής όπως με τον πολιτισμό, την παράδοση, την εκπαίδευση, την υγεία, εισηγήτρια σε επιστημονικά συνέδρια, κοινωνικά θέματα, πολιτιστικά, εθελόντρια στους Ολυμπιακούς Αγώνες ΑΘΗΝΑ 2004, Special Olympics, Islands Games, μέλος Συλλόγων της Ρόδου από όταν εγκαταστάθηκα με την οικογένειά μου το 1981 στη Ρόδο.

Για μένα η διάκριση «πρόσωπο της χρονιάς 2022», είναι εστία χαράς και ελπίδας μετουσιώνεται σε αισιοδοξία για να διατηρήσω πάντα την αγωνιστική μου διάθεση, να πιστέψω ότι το αύριο θα είναι καλλίτερο και η εμπιστοσύνη προς τον άνθρωπο και τις δυνατότητες του.»

Βέβαια, όταν μιλάμε με την πρόεδρο της ΕΥΘΥΤΑ Ρόδου, δεν μπορούμε παρά να ρωτήσουμε τι φταίει για τον υψηλό αριθμό τροχαίων ατυχημάτων και δυστυχημάτων στη Ρόδο και πως μπορούμε ως κοινωνία να δράσουμε προς τον στόχο του «Μηδέν Θάνατοι». Φυσικά, η απάντηση δεν είναι ούτε σύντομη ούτε απλή. Πρωταρχικά, η μη συμμόρφωση των οδηγών με τους κανόνες οδηγικής συμπεριφοράς και συμπληρωματικά η έλλειψη ουσιαστικού σχεδιασμού από πλευράς της Πολιτείας. «Πρωταρχική αιτία πρόκλησης των δυστυχημάτων είναι η μεγάλη παραβατικότητα. Ακόμη και εκεί όπου ο κακός δρόμος παρεμβαίνει ως «συνένοχος» της πρόκλησης δυστυχήματος, στην πραγματικότητα, κάποια παράβαση ευθύνεται. Ο οδηγός, σχεδόν βέβαιος ότι δεν γίνεται αντιληπτός και ότι δεν θα συμβεί σε αυτόν παραβιάζει θεμελιακούς κανόνες του Κ.Ο.Κ.

Η έλλειψη επένδυσης στην Οδική Ασφάλεια. Ένα σοβαρό, φιλόδοξο και αποτελεσματικό πρόγραμμα εναρμόνισης με τις χώρες της Ε.Ε δεν μπορεί να γίνει, όταν απουσιάζει η ισχυρή πολιτική βούληση, το σταθερό πλαίσιο διοίκησης, ο συντονισμός όλων των φορέων, η συμμετοχή των πολιτών, η συστηματική παρακολούθηση και αξιολόγηση των μέτρων και η επαρκής χρηματοδότηση. Εξάλλου, το κοινωνικοοικονομικό κόστος μόνο για τους νεκρούς στην Ελλάδα είναι 3-4 δισεκατομμύρια ευρώ-επίσημη εκτίμηση για την απώλεια ζωής, χωρίς να υπολογιστούν οι δαπάνες για εγχειρήσεις, νοσηλείες, επισκέψεις σε Νοσοκομεία, αποζημιώσεις, αναπηρίες κλπ.»

Την έλλειψη αστυνόμευσης, την αδιαφορία της Πολιτείας για Στρατηγικού Σχεδίου για την βελτίωση της Οδικής Ασφάλειας, τον μη εκσυγχρονισμό του Κώδικα Οδηγικής Κυκλοφορίας και την αδιαφορία εκ μέρους της Πολιτείας στην εφαρμογή του, επιτρέπει και στους πολίτες αντίστοιχα να τον παραβαίνουν, συμπληρώνει, κατά την Ελένη Καρύδη η στάση της κοινωνίας: «Η κοινωνία μας, μοιάζει να παίρνει μια κλεφτή ματιά από μια επαναλαμβανόμενη εκατόμβη, κάθε φορά που συμβαίνει ένα τραγικό τροχαίο, και ύστερα να ξαναγυρίζει λίγο-πολύ στα ίδια…»

Σε τοπικό επίπεδο, τα παραπάνω συμπληρώνονται από το ανεπαρκώς συντηρούμενο υπεραστικό οδικό δίκτυο και την έλλειψη ενός «Σχεδίου Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας της πόλης μας που θα σηματοδοτήσει μια νέα εποχή για την αστική κινητικότητα στον Δήμο της Ρόδου. Ειδικότερα, η υλοποίηση του ΣΒΑΚ θα συμβάλει στην αντιμετώπιση των κυκλοφοριακών προβλημάτων και στη βελτίωση της οδικής ασφάλειας, μειώνοντας ταυτόχρονα την ατμοσφαιρική ρύπανση και βελτιώνοντας την ποιότητα ζωής των πολιτών αλλά και την ευρύτερη εικόνα της πόλης».

ΜΕΤΟΥΣΊΩΣΑ ΤΟ ΠΕΝΘΟΣ ΜΟΥ, ΤΗΝ ΤΡΑΓΙΚΉ ΑΠΏΛΕΙΑ ΤΟΥ ΓΙΟΥ ΜΟΥ ΣΕ ΔΎΝΑΜΗ, ΣΕ ΦΩΣ, ΣΕ ΕΛΠΙΔΑ!

 Και συνεχίζει: «Σε όλες τις χώρες που υιοθέτησαν πολιτικές πέτυχαν στον δραστικό περιορισμό των τροχαίων συγκρούσεων. Η πολιτική βούληση είναι απαραίτητη στο υψηλότερο κυβερνητικό επίπεδο για την εξασφάλιση κατάλληλης νομοθεσίας για την οδική ασφάλεια και την αυστηρή εφαρμογή των νόμων, με τους οποίους όλοι πρέπει να συμμορφώνονται. Αν ήθελαν… Η τρομακτική απώλεια τόσων ανθρώπων θα έπρεπε να είχε θέσει σε συναγερμό όλους εκείνους που κατέχουν θέσεις δημόσιας ευθύνης με στόχο να αυξηθεί η ασφάλεια στους δρόμους. Κι όμως διαχρονικά συμβαίνει το αντίθετο: λίγοι άνθρωποι, κυρίως εθελοντικά, ασχολούνται με πάθος για να αλλάξουν τα πράγματα. Το πολιτικό σύστημα αδιαφορεί επιδεικτικά.»

 

Για την Ελένη Καρύδη, η μείωση των τροχαίων δυστυχημάτων είναι θέμα όλων μας, πολιτών και πολιτικών. Και παρά τα εκατοντάδες θύματα κάθε χρόνο, το θέμα βρίσκεται χαμηλά στην ατζέντα των συζητήσεων της κοινωνίας. Και τονίζει ότι οι συνέπειες ενός τροχαίου είναι για τις οικογένειες και τους οικείους των θυμάτων πολλαπλές. Και πρέπει να υπάρξει πλήρης συνειδητοποίηση της κατάστασης αυτής της «άφωνης στρατιάς». Πιο συγκεκριμένα, η κα Καρύδη μας αναφέρει: «Αν αυτό δεν μπορέσει να εξασφαλιστεί, οι οικογένειες και οι κοινότητες θα συνεχίσουν να θρηνούν θύματα, και τα συστήματα υγείας θα συνεχίσουν να φέρουν το κύριο βάρος των τραυματισμών και αναπηριών λόγω των τροχαίων. Όσα όμως και να πούμε και να γράψουμε δεν θα μπορέσουν να καλύψουν το τόσο σημαντικό και καθοριστικό για την ελληνική πραγματικότητα ζήτημα των τροχαίων δυστυχημάτων. Ο Peter Hehlen, μιλώντας για την εφαρμογή του «Vision Zero», είχε πει «Το επίπεδο Οδικής Ασφάλειας μιας χώρας είναι εκτός των άλλων μια έκφραση του κοινωνικού, πολιτιστικού και πολιτικού πολιτισμού της».

Η Ρόδος παραμένει ένας μοναδικός τόπος που η Ελένη Καρύδη αγαπά, αλλά δυστυχώς διαπιστώνει ότι οι ίδιοι λόγοι που δεν επιτρέπουν την μείωση των τροχαίων δυστυχημάτων στο νησί διατρέχουν τη συνολική στάση της κοινωνίας σε όλα τα ζητήματα. Ειδικότερα μας αναφέρει: «Η Ρόδος είναι μοναδική. Δεν μπορώ να αγνοήσω ότι η Ρόδος, το σταυροδρόμι του πολιτισμού σήμερα θα έπρεπε να είναι η μοναδική. Όμως για χρόνια δεν έγιναν ουσιαστικές παρεμβάσεις και δεν κατάφεραν να αναδείξουν όλα αυτά που απλόχερα της χάρισε ο Θεός. Είναι γεγονός ότι αυτή η περίοδος είναι μια περίοδος που σημαδεύεται από αδυναμίες, που σημαδεύεται από ατολμία. Είναι μια περίοδος που λείπει η αποφασιστικότητα. Λείπει αυτό το στοιχείο για συνεργασία και είναι μια περίοδος που φανερώνει τις μεγάλες αδυναμίες του συστήματος και δεν μας επιτρέπει για πολλά πράγματα να ελπίζουμε… γιατί κάποιοι δεν τόλμησαν και δεν τολμούν…»

Αυτή η Ρόδος της προσφέρει «συναισθήματα ανάμεικτα χαράς και λύπης. Χαρά γιατί υπάρχουν λύσεις που θα μπορούσαν να εφαρμοστούν, αρκεί να υπάρξει πολιτική βούληση, τόλμη, οι οποίες θα συντελέσουν σε ένα μεγάλο βαθμό στο να αναδειχθεί η Ρόδος ως ο μοναδικός προορισμός για όλα αυτά που θα την κάνουν μοναδική. Λύπη γιατί τόσα χρόνια ενώ άλλοι έτρεχαν με χίλια και ανέδειξαν τις πόλεις τους, εμείς στη Ρόδο δεν σχεδιάσαμε, δεν υλοποιήσαμε, δεν αναδείξαμε την ιστορία μας, τον πολιτισμό μας, την ομορφιά του τόπου μας, την μοναδικότητα της Ρόδου… Δεν μας επέτρεψαν να ελπίζουμε.»

Αυτή τη Ρόδο, που την στενοχωρεί, συνεχίζει να αγαπάει η Ελένη Καρύδη. Εδώ άλλωστε έζησε τις τρεις κορυφαίες στιγμές της ζωής της: τα πρώτα γενέθλια του Δημήτρη της, τον γάμο της κόρης της Μαρίας με το Giuseppe Coraci, τηρώντας τα ροδιακά και μεσσηνιακά έθιμα, και φυσικά την έκδοση του βιβλίου της «Ο Ήρωάς μου» και την παρουσίαση του στην πόλη του Δημήτρη της τη Ρόδο στις 19 Φεβρουαρίου 2022, 20 χρόνια μετά την τραγική απώλεια του στις 2 Φεβρουαρίου 2002. «Το βιβλίο «Ο Ήρωας μου» είναι η παρακαταθήκη μου και έγινε πραγματικότητα στην προσπάθεια μου να μεταφέρω συναισθήματα, βιώματα, επιστημονικές γνώσεις με μοναδικό στόχο να εκμηδενιστούν οι θάνατοι και τραυματισμοί στους δρόμους της χώρας μας.»

Και η αγάπη της για τη Ρόδο, σε συνδυασμό με την διεθνή της εμπειρία, τις καλές πρακτικές που γνωρίζει από τη δικτύωση της ΕΥΘΥΤΑ Ρόδου, αλλά και βλέποντας πόλεις όπως η Καλαμάτα να αναπτύσσονται, την καθιστούν ένα άτομο με πολύ συγκεκριμένη άποψη για το πως η Ρόδος μπορεί να καταστεί ένας βιώσιμος τόπος για τους κατοίκους της: «(Υπάρχει η) αναγκαιότητα εφαρμογής ενός μοντέλου πραγματικής «Αστικής Βιώσιμης Κινητικότητας». Η ενθάρρυνση εναλλακτικών μέσων μεταφοράς με τη δημιουργία ποδηλατόδρομου παράλληλου προς το παραλιακό μέτωπο της πόλης, επεκτείνοντας σε δεύτερη φάση το δίκτυο και σε άλλα σημεία της αλλά και εκτός αυτής, ενώνοντας παράλληλα περιοχές ειδικού ενδιαφέροντος όπως για παράδειγμα η λειτουργική διασύνδεση των αρχαιολογικών χώρων της πόλης με δίκτυο πεζοδρόμων και ποδηλατοδρόμων. Η απόδοση μέρους του υφιστάμενου οδικού δικτύου κυκλοφορίας και στάθμευσης οχημάτων στους πεζούς. Έχει καταφανώς αναδειχθεί η αναγκαιότητα αναμόρφωσης των πλατειών Ελευθερίας και Αντιναυάρχου Ιωαννίδη καταργώντας τις θέσεις στάθμευσης και δημιουργώντας πραγματικές πλατείες. Το ερώτημα «και που θα παρκάρουμε» έχει ήδη απαντηθεί από πολλές αντίστοιχες πόλεις της χώρας. Και βέβαια, η όλη αυτή προσπάθεια πρέπει να συνδυασθεί με την αναβάθμιση και επαναπροσδιορισμό κάτω από άλλη λογική, των μέσων μαζικής μεταφοράς και των αντίστοιχων δρομολογίων που σήμερα λειτουργούν μάλλον αποτρεπτικά προσδιορίζοντας παράλληλα περιφερειακούς χώρους στάθμευσης. Η σύνταξη ενός σύγχρονου στρατηγικού περιεχομένου πολεοδομικού σχεδιασμού για την πόλη της Ρόδου που να καλύπτει τις ανάγκες της όχι με «πολεοδομικά κλισέ» αλλά με σύγχρονες προσεγγίσεις και να ενσωματώσει όλες τις επί μέρους προσπάθειες που στο μεταξύ επιβάλλεται να γίνουν με στόχευση την «Αστική Βιώσιμη Κινητικότητα» όπως έπραξαν άλλες πόλεις της χώρας μας. Πρέπει επιτέλους (έστω και μετά από πολλά χρόνια καθυστερήσεων) να τεθούν σε διαδικασία υλοποίησης σε δύο σοβαρά έργα που τα “μελετάμε” δεκαετίες και που ουδέποτε υλοποιούνται και τα οποία θα επιλύσουν πολλά προβλήματα. Αυτά είναι ο περιμετρικός δακτύλιος της πόλης της Ρόδου σε συνδυασμό με τη νέα είσοδο πόλης Ρόδου (αρτηρία αεροδρόμιο-Ρόδος που θα “κουμπώσει” στον περιμετρικό δακτύλιο).»

Δίπλα στην αγάπη και τη μνήμη για τον Δημήτρη της, η Ελένη Καρύδη έχει βάλει τη Ρόδο: «Αγαπώ τη Ρόδο είναι η δεύτερη μου πατρίδα. Μου αρέσει να σκέφτομαι τον εαυτό μου σαν πατριώτη, αλλά ακόμη περισσότερο μου αρέσει να τον σκέφτομαι σαν άνθρωπος. Κατά την προσωπική μου άποψη απαιτείται πολιτική βούληση, τόλμη, συνέπεια σε όλα αυτά που υποστηρίζουν και ανακοινώνουν κατά καιρούς και ταυτόχρονα συνεργασία, με δεδομένο ότι στην εποχή μας η συνεργασία είναι αναπόφευκτη ανάγκη, προκειμένου να εδραιωθεί η ποιότητα ζωής των πολιτών και όχι μόνο. Και κάτι τελευταίο. Όλα όσα έγραψα, τα έγραψα γιατί αγαπώ τη δεύτερη πατρίδα μου, τη Ρόδο, δεν την πικραίνω, αρκεί να μην λέω ψέματα.

Η Ρόδος με την πρώτη ματιά είτε ως επισκέπτης αλλά και ως μόνιμος κάτοικος της σου δίνει απλόχερα την απεραντοσύνη της σκέψης και της δυνατότητας να καλλιεργήσεις αυτό που ονειρεύεσαι, αρκεί να βρεις τον τρόπο να το αναδείξεις. Προσωπικά έζησα τις πιο μεγάλες χαρές και το μεγάλο πόνο που σημάδεψαν τη ζωή μου.»

Οι φωτογραφίες είναι το αρχείο της ΕΥΘΥΤΑ Ρόδου και το προσωπικό αρχείο της Ελένης Καρύδη.

 ΠΗΓΉ: https://www.rhodes.com.gr/2023/03/eleni-karydi-prosopo-tis-chronias-2022/


 

Δεν υπάρχουν σχόλια: