Τι είναι η Ε.Υ.ΘΥ.Τ.Α.


Η ΕΥΘΥΤΑ ΡΟΔΟΥ- ΠΑΡΑΤΗΡΗΤΗΡΙΟ ΟΔΙΚΗΣ ΑΣΦΑΛΕΙΑΣ

Εταιρεία Υποστήριξης Θυμάτων Τροχαίων Ατυχημάτων είναι ένας Μη Κερδοσκοπικός, Μη Κυβερνητικός Οργανισμός, στο χώρο της Οδικής Ασφάλειας.
Στη Ρόδο λειτουργεί από τον Ιούνιο 2004 , πρωτοβουλία της Προέδρου Καρύδη Ελένης, θύμα τροχαίου ατυχήματος, μετά από τον χαμό του γιου της Δημήτρη 19 χρόνων στις 12 Φεβρουαρίου 2002, πλαισιωμένη από επιστήμονες, θύματα, συγγενείς τροχαίων δυστυχημάτων και ευαισθητοποιημένα άτομα στο θέμα της Οδικής Ασφάλειας.
Είναι μέλος:

-Της Ευρωπαϊκής Ομοσπονδίας Θυμάτων Τροχαίων Ατυχημάτων-FEVR (Σύμβουλος του Ο.Η.Ε και του Π.Ο.Υ)
-Υποστηρικτής της Παγκόσμιας Οργάνωσης « MAKE ROADS SAFE »
-Το 2008 υπέγραψε την Ευρωπαϊκή Χάρτα Οδικής Ασφάλειας, για λιγότερα θύματα με την υποστήριξη της Ε.Ε.
-Αρωγό μέλος του Ε.Δ.Ι.ΠΑ.Β (Εθνικό Δίκτυο Πρόληψης Ατυχημάτων , συμπεριλαμβανομένων των τροχαίων)
-Μέλος της Διακομματικής Επιτροπής Δήμου Ρόδου
-Ιδρυτικό μέλος του Πανελλαδικού Συλλόγου
"SOS ΤΡΟΧΑΙΑ ΕΓΚΛΗΜΑΤΑ"
-Υποστηρίζει την Δεκαετία Δράσης 2011-2020 για την Οδική Ασφάλεια
-Συνεργάζεται με φορείς του Δημόσιου του Ιδιωτικού τομέα, με Παγκόσμιους & Ευρωπαϊκούς Φορείς και Οργανισμούς.

Ποιοι είναι οι σκοποί :

+Η υποστήριξη των θυμάτων των Τροχαίων Ατυχημάτων από ομάδα συμβούλων ( νομικών, ιατρών, ειδικών εμπειρογνωμόνων, συγκοινωνιολόγων, μηχανολόγων, εκπαιδευτικών, ψυχολόγων, κοινωνικών λειτουργών ).

+Η ανάπτυξη αλληλεγγύης μεταξύ των θυμάτων των Τροχαίων Ατυχημάτων( ηθική υποστήριξη ).

+Η οργανωμένη παρέμβαση και η κοινωνική πίεση προς τους φορείς της πολιτείας, για τη βελτίωση της οδικής ασφάλειας και την μείωση των τροχαίων ατυχημάτων.

+Η υποστήριξη η ανάληψη και προώθηση δραστηριοτήτων σε θέματα τα οποία προάγουν την οδική ασφάλεια, την κυκλοφοριακή αγωγή, την έρευνα, την ενημέρωση , την ευαισθητοποίηση των πολιτών των ιδιαίτερα ευάλωτων ηλικιών (μαθητών, ηλικιωμένων).

Ποιο είναι το Δυναμικό της:

Η ΕΥΘΥΤΑ ΡΟΔΟΥ, διαθέτει ένα τεχνοκρατικό πυρήνα από επιστήμονες- μέλη διαφόρων κλάδων ( Υγειονομικούς, Νομικούς, Εκπαιδευτικούς, Μηχανολόγους- Μηχανικούς, Πραγματογνώμονες, Συγκοινωνιολόγους, Οικονομολόγους, Αναλυτές Η/Υ, Ψυχολόγους, Κοινωνικούς Λειτουργούς).

Το δυναμικό της ΕΥΘΥΤΑ ΡΟΔΟΥ, ανταποκρίνεται απόλυτα στις υψηλές απαιτήσεις σοβαρών ερευνητικών προγραμμάτων, με θέμα την Οδική Ασφάλεια, την πρόσληψη και την μείωση των Τροχαίων Ατυχημάτων.

Διαθέτει επίσης ένα αξιόλογο επιτελείο έμπειρων επιστημόνων, που της επέτρεψε ως τώρα να πραγματοποιήσει πολλαπλές εκπαιδευτικές- ενημερωτικές δράσεις με στόχο τη βελτίωση της Οδικής Συμπεριφοράς.

Ποιες είναι οι Δραστηριότητές της:

Η ΕΥΘΥΤΑ ΡΟΔΟΥ, συμβάλλει δραστικά στην ενημέρωση των πολιτών για την Οδική Ασφάλεια, την πρόληψη και την μείωση των τροχαίων ατυχημάτων και παρέχει σε μόνιμη βάση Νομική, Ιατρική, Ψυχολογική και Κοινωνική Υποστήριξη σε θύματα και συγγενείς θυμάτων Τροχαίων Ατυχημάτων όταν αυτή ζητηθεί.

Η ΕΥΘΥΤΑ ΡΟΔΟΥ, έχει διοργανώσει εκδηλώσεις ( Ημερίδες, Έκθεση φωτογραφίας , Δράσεις σε ανοικτούς χώρους, Διδασκαλία σε Σχολεία Α/ας και Β/ας Εκπαίδευσης, Σεμινάρια σε κέντρα εκπαίδευσης νεοσυλλέκτων, Ενημερωτικές ομιλίες σε Δήμους της Ρόδου) στο πλαίσιο της ενημέρωσης των πολιτών σε θέματα που προάγουν την Οδική Ασφάλεια και έχει κάνει ουσιαστικές παρεμβάσεις στους φορείς σε θέματα Οδικής Ασφάλειας.

Έχει εκδώσει ενημερωτικά έντυπα με έγκυρη επιστημονική πληροφόρηση σε θέματα Οδικής Ασφάλειας.

Η ΕΥΘΥΤΑ ΡΟΔΟΥ, πιστεύει ότι για την επίτευξη αποτελεσμάτων χρειάζεται δραστηριοποίηση από τους πολίτες, υποστήριξη από τον κρατικό μηχανισμό και αλλαγή της αρνητικής νοοτροπίας στοιχεία που θα μας βοηθήσουν να απαλλαγούμε από την ιδιότητα της Ευρωπαϊκής χώρας με μεγάλο αριθμό Θυμάτων Τροχαίων δυστυχημάτων και με επικίνδυνους δρόμους για ασφαλή οδήγηση.

http://www.efhtita.gr















26 Δεκ 2023

Μετά από 8.240 πλημμελήματα διαπιστώθηκε κι ένα κακούργημα…

 

Την Παρασκευή 30 Νοεμβρίου το Τριμελές Εφετείο Κακουργημάτων Θεσσαλονίκης επέβαλε ποινή κάθειρξης 16,5 ετών στον 27χρονο οδηγό που παρέσυρε, τραυμάτισε θανάσιμα και εγκατέλειψε την 21 ετών  Έμμα Καρυωτάκη στο κέντρο της Θεσσαλονίκης στις 22 Νοεμβρίου 2022. Η συνολική ποινή αποτελεί συγχώνευση των ποινών α) 14 χρόνων κάθειρξης για πρόκληση θανάτου από επικίνδυνη οδήγηση (άρθρο 290 Α Π.Κ.) β) 4 χρόνων φυλάκισης για την εγκατάλειψη, και γ) 1 έτος φυλάκιση για οδήγηση χωρίς άδεια. «Παραδόξως» στην συνεπιβάτη και συναυτουργό στην εγκατάλειψη δεν ασκήθηκε καμία δίωξη…

Η ποινή αυτή είναι η δεύτερη ανώτερη πρωτόδικη ποινή που έχει επιβληθεί για τροχαίο έγκλημα με ένα θύμα μετά το 2000. Στις 6/2/2012 το Μικτό Ορκωτό Δικαστηρίου Νεάπολης Λασιθίου, είχε επιβάλει ποινή κάθειρξης 17 ετών στον δολοφόνο οδηγό που τραυμάτισε θανάσιμα και εγκατέλειψε τον 29χρονο διανομέα Νίκο Πετράκη στο Ηράκλειο Κρήτης το 2008.

Σίγουρα η υπόθεση αποτελεί την ταχύτερα εκδικασθείσα υπόθεση τροχαίου εγκλήματος στην Ελλάδα (ένα χρόνο μετά το συμβάν) και μια από τις σπάνιες περιπτώσεις υποθέσεων που εκδικάσθηκαν εν μέσω αποχής (αλλά με την παρουσία) δικηγόρων.

Η επιβολή της ποινής των 16,5 χρόνων κάθειρξης δεν θα φέρει φυσικά την Έμμα πίσω. Ωστόσο αποτελεί μια έμπρακτη αναγνώριση πως οι δράστες τροχαίων εγκλημάτων δεν πρέπει να απολαμβάνουν ασυλίας και να έχουν διαφορετική μεταχείριση από όλους τους υπόλοιπους δολοφόνους.

Έχουμε αναφερθεί επανειλημμένα στο γεγονός πως η πρόκληση φόνου ή σοβαρού τραυματισμού από οδηγούς που παραβιάζουν τα όρια ταχύτητας, παραβιάζουν το κόκκινο, μιλούν στο κινητό, οδηγούν υπό την επήρεια αλκοόλ ή  (και) ουσιών, οδηγούν χωρίς άδεια, εγκαταλείπουν τα θύματα τους, παραβιάζουν βασικές διατάξεις του ΚΟΚ, ΔΕΝ ΑΠΟΤΕΛΕΙ ΑΤΥΧΗΜΑ. Δεν υπάρχει κανείς στην εποχή μας που να μην ξέρει τι μπορούν να προκαλέσουν αυτές οι παραβάσεις. Ούτε μπορεί να παριστάνει πως δεν ξέρει.

Κανείς εκτός από το ίδιο το κράτος.

Από το 2012 που εκδικάστηκε πρωτόδικα η υπόθεση του φόνου του Νίκου μέχρι το 2022 που σκότωσαν την Έμμα, σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία είχαμε 8.241 θανάτους στο οδικό δίκτυο ενώ πολλαπλάσιοι είναι οι σοβαροί τραυματισμοί. Μία καταδίκη σε ποινή κάθειρξης κάθε δέκα χρόνια είναι η απάντηση του δικαστικού και του πολιτικού συστήματος για το πογκρόμ που πραγματοποιείται στους ελληνικούς δρόμους. Όλοι, οι χιλιάδες υπόλοιποι δράστες κρίθηκαν  απλά αμελείς κατηγορούμενοι για πλημμέλημα (Ανθρωποκτονία από Αμέλεια) αντιμέτωποι με  ολιγόμηνες ποινές εξαγοράσιμες ή με αναστολή. Το ίδιο εξακολουθεί να συμβαίνει και σήμερα.

Παρά την ψήφιση του άρθρου 290 Α του Ποινικού Κώδικα για την επικίνδυνη οδήγηση που είναι σε ισχύ από την 1η Ιουλίου 2019,  η χρησιμοποίηση του παραμένει στα κατώτερα δυνατά επίπεδα και η κυρίαρχη κατηγορία που διατυπώνεται από τις διωκτικές αρχές είναι αυτή της Ανθρωποκτονίας από Αμέλεια.

Η πρωτόδικη εκδίκαση της υπόθεσης του  φόνου της Έμμας θέτει επιτακτικά το ερώτημα: γιατί παρακάμπτεται συστηματικά στην άσκηση ποινικών διώξεων ο 290 Α;

 Η ολοκλήρωση της εκδίκασης σε λιγότερο από ένα χρόνο, με πλήρη διερεύνηση της και χωρίς κανένα δικονομικό πρόβλημα θέτει επιτακτικά το ερώτημα: γιατί τα τροχαία εγκλήματα κάνουν τέσσερα τουλάχιστον χρόνια να εκδικαστούν πρωτόδικα και οκτώ χρόνια για να φτάσουν στο Εφετείο και γιατί (πέρα από τις αναβολές που προκαλούν οι δράστες) βρίσκονται πάντα χαμηλά στο πινάκιο ώστε να αναβάλλονται συνεχώς λόγω παρελεύσεως του ωραρίου;

Άραγε θα χρειαστεί να περάσουν άλλα δέκα χρόνια και να πραγματοποιηθούν μερικές χιλιάδες φόνοι στην άσφαλτο ακόμα για να δούμε ξανά άσκηση ποινικής δίωξης και εκδίκαση υπόθεσης σε βαθμό κακουργήματος;

Ας ελπίσουμε τουλάχιστον πως και στο Εφετείο ο βασικός πυρήνας των κατηγοριών θα παραμείνει και δεν θα ακολουθηθεί η συνήθης πρακτική εκπτώσεων.

Τέλος, αλλά όχι τελευταίο: η απόφαση αυτή δημιουργεί ένα θετικό προηγούμενο και κάνει μονόδρομο, αυτό που λέγαμε όλα τα τελευταία χρόνια, τη διεκδίκηση της αναβάθμισης των κατηγοριών με βάσει το 290 Α από τους συνηγόρους που έχουν αναλάβει υποθέσεις τροχαίων εγκλημάτων που βαφτίστηκαν από τις διωκτικές αρχές πλημμελήματα.

Πανελλαδικός σύλλογος SOS Τροχαία Εγκλήματα

ΕΥΘΥΤΑ-ΠΑΡΑΤΗΡΗΤΗΡΙΟ ΟΔΙΚΗΣ ΑΣΦΑΛΕΙΑΣ ΡΟΔΟΥ

 

 

Δεν υπάρχουν σχόλια: