Τι είναι η Ε.Υ.ΘΥ.Τ.Α.


Η ΕΥΘΥΤΑ ΡΟΔΟΥ- ΠΑΡΑΤΗΡΗΤΗΡΙΟ ΟΔΙΚΗΣ ΑΣΦΑΛΕΙΑΣ

Εταιρεία Υποστήριξης Θυμάτων Τροχαίων Ατυχημάτων είναι ένας Μη Κερδοσκοπικός, Μη Κυβερνητικός Οργανισμός, στο χώρο της Οδικής Ασφάλειας.
Στη Ρόδο λειτουργεί από τον Ιούνιο 2004 , πρωτοβουλία της Προέδρου Καρύδη Ελένης, θύμα τροχαίου ατυχήματος, μετά από τον χαμό του γιου της Δημήτρη 19 χρόνων στις 12 Φεβρουαρίου 2002, πλαισιωμένη από επιστήμονες, θύματα, συγγενείς τροχαίων δυστυχημάτων και ευαισθητοποιημένα άτομα στο θέμα της Οδικής Ασφάλειας.
Είναι μέλος:

-Της Ευρωπαϊκής Ομοσπονδίας Θυμάτων Τροχαίων Ατυχημάτων-FEVR (Σύμβουλος του Ο.Η.Ε και του Π.Ο.Υ)
-Υποστηρικτής της Παγκόσμιας Οργάνωσης « MAKE ROADS SAFE »
-Το 2008 υπέγραψε την Ευρωπαϊκή Χάρτα Οδικής Ασφάλειας, για λιγότερα θύματα με την υποστήριξη της Ε.Ε.
-Αρωγό μέλος του Ε.Δ.Ι.ΠΑ.Β (Εθνικό Δίκτυο Πρόληψης Ατυχημάτων , συμπεριλαμβανομένων των τροχαίων)
-Μέλος της Διακομματικής Επιτροπής Δήμου Ρόδου
-Ιδρυτικό μέλος του Πανελλαδικού Συλλόγου
"SOS ΤΡΟΧΑΙΑ ΕΓΚΛΗΜΑΤΑ"
-Υποστηρίζει την Δεκαετία Δράσης 2011-2020 για την Οδική Ασφάλεια
-Συνεργάζεται με φορείς του Δημόσιου του Ιδιωτικού τομέα, με Παγκόσμιους & Ευρωπαϊκούς Φορείς και Οργανισμούς.

Ποιοι είναι οι σκοποί :

+Η υποστήριξη των θυμάτων των Τροχαίων Ατυχημάτων από ομάδα συμβούλων ( νομικών, ιατρών, ειδικών εμπειρογνωμόνων, συγκοινωνιολόγων, μηχανολόγων, εκπαιδευτικών, ψυχολόγων, κοινωνικών λειτουργών ).

+Η ανάπτυξη αλληλεγγύης μεταξύ των θυμάτων των Τροχαίων Ατυχημάτων( ηθική υποστήριξη ).

+Η οργανωμένη παρέμβαση και η κοινωνική πίεση προς τους φορείς της πολιτείας, για τη βελτίωση της οδικής ασφάλειας και την μείωση των τροχαίων ατυχημάτων.

+Η υποστήριξη η ανάληψη και προώθηση δραστηριοτήτων σε θέματα τα οποία προάγουν την οδική ασφάλεια, την κυκλοφοριακή αγωγή, την έρευνα, την ενημέρωση , την ευαισθητοποίηση των πολιτών των ιδιαίτερα ευάλωτων ηλικιών (μαθητών, ηλικιωμένων).

Ποιο είναι το Δυναμικό της:

Η ΕΥΘΥΤΑ ΡΟΔΟΥ, διαθέτει ένα τεχνοκρατικό πυρήνα από επιστήμονες- μέλη διαφόρων κλάδων ( Υγειονομικούς, Νομικούς, Εκπαιδευτικούς, Μηχανολόγους- Μηχανικούς, Πραγματογνώμονες, Συγκοινωνιολόγους, Οικονομολόγους, Αναλυτές Η/Υ, Ψυχολόγους, Κοινωνικούς Λειτουργούς).

Το δυναμικό της ΕΥΘΥΤΑ ΡΟΔΟΥ, ανταποκρίνεται απόλυτα στις υψηλές απαιτήσεις σοβαρών ερευνητικών προγραμμάτων, με θέμα την Οδική Ασφάλεια, την πρόσληψη και την μείωση των Τροχαίων Ατυχημάτων.

Διαθέτει επίσης ένα αξιόλογο επιτελείο έμπειρων επιστημόνων, που της επέτρεψε ως τώρα να πραγματοποιήσει πολλαπλές εκπαιδευτικές- ενημερωτικές δράσεις με στόχο τη βελτίωση της Οδικής Συμπεριφοράς.

Ποιες είναι οι Δραστηριότητές της:

Η ΕΥΘΥΤΑ ΡΟΔΟΥ, συμβάλλει δραστικά στην ενημέρωση των πολιτών για την Οδική Ασφάλεια, την πρόληψη και την μείωση των τροχαίων ατυχημάτων και παρέχει σε μόνιμη βάση Νομική, Ιατρική, Ψυχολογική και Κοινωνική Υποστήριξη σε θύματα και συγγενείς θυμάτων Τροχαίων Ατυχημάτων όταν αυτή ζητηθεί.

Η ΕΥΘΥΤΑ ΡΟΔΟΥ, έχει διοργανώσει εκδηλώσεις ( Ημερίδες, Έκθεση φωτογραφίας , Δράσεις σε ανοικτούς χώρους, Διδασκαλία σε Σχολεία Α/ας και Β/ας Εκπαίδευσης, Σεμινάρια σε κέντρα εκπαίδευσης νεοσυλλέκτων, Ενημερωτικές ομιλίες σε Δήμους της Ρόδου) στο πλαίσιο της ενημέρωσης των πολιτών σε θέματα που προάγουν την Οδική Ασφάλεια και έχει κάνει ουσιαστικές παρεμβάσεις στους φορείς σε θέματα Οδικής Ασφάλειας.

Έχει εκδώσει ενημερωτικά έντυπα με έγκυρη επιστημονική πληροφόρηση σε θέματα Οδικής Ασφάλειας.

Η ΕΥΘΥΤΑ ΡΟΔΟΥ, πιστεύει ότι για την επίτευξη αποτελεσμάτων χρειάζεται δραστηριοποίηση από τους πολίτες, υποστήριξη από τον κρατικό μηχανισμό και αλλαγή της αρνητικής νοοτροπίας στοιχεία που θα μας βοηθήσουν να απαλλαγούμε από την ιδιότητα της Ευρωπαϊκής χώρας με μεγάλο αριθμό Θυμάτων Τροχαίων δυστυχημάτων και με επικίνδυνους δρόμους για ασφαλή οδήγηση.

http://www.efhtita.gr















14 Ιαν 2020

The first TISPOL Bulletin of 2020



December alcohol and drug enforcement operation, 9 to 15 December 2019
Results from nearly one million checks in 17 participating countries show that more than 12,000 people failed breath tests during TISPOL's week-long alcohol and drug operation, which took place between 9 and 15 December 2019. Additionally, more than 3,000 drivers and riders failed drug tests. 
The figures confirm widely-held fears of a significant drug-driving problem across Europe, as well as showing that drink-driving rates show no signs of reducing.
Just over 980,000 drivers and riders were checked in 15 TISPOL member countries. Of these, 12,663 failed roadside breath tests and 3,370 failed drug tests. 
Similar figures from December 2018 show that 745,000 drivers and riders were tested in 20 countries, with 7,995 alcohol offences and 3,095 drug offences recorded.
A spokesperson for TISPOL explained that a total of 28 countries took part in the operation, but 11 have yet to deliver results. "When all results are in, we estimate the total number of alcohol offences are likely to exceed 22,000, with drugs offences nearer to 6,000," he said.
In the next TISPOL Bulletin (28 January 2020), we plan to bring you complete results from all our operations in 2019.
 
France: first department brings back
higher speed limits
The Haute-Marne in eastern France has become the first department to change back up to a 90kph speed limit on departmental roads, 18 months after the government first imposed a drop to 80kph.
The change will initially apply to 200km of departmental road, president of the departmental council Nicolas Lacroix said, before being rolled out to cover 476km in total across the entire department.
New signs have been put up, alongside further warnings to drivers reading: “For your safety, respect the speed limit” (“Pour votre sécurité, respectez la vitesse”). The change will cost €100,000, Mr Lacroix said.
The council made the decision to revert to the higher limit without waiting for advice from the departmental road safety commission, but Mr Lacroix said that he had submitted the necessary accident reports for the roads in question before making the change.
The decision has been criticised for being “populist”, in a department that had a particularly active gilets jaunes movement.
Seven departments have made clear that they will be staying at the 80kph limit: Meurthe-et-Moselle, Loire-Atlantique, Rhône, Ardèche, Gard, Var and Ardennes.
 
Norway: Oslo records no pedestrian, child or cyclist deaths throughout 2019
The Norwegian capital, Oslo, is getting closer to achieving a Vision Zero goal, with zero pedestrian or cyclist deaths last year. The city's single traffic death occurred when a driver ran his car into a fence during the summer — a decline from five traffic fatalities in 2018, according to Norway's Aftenposten news outlet. 
Christoffer Solstad Steen, who works with Trygg Trafikk, Norway's road safety council, said the city of Oslo has taken big steps in recent decades to achieve zero pedestrian deaths in 2019.
He told reporters some streets in Oslo were closed off to cars, so only pedestrians and cyclists can use them.
"When you reduce the number of cars that are driving in the city centre, you reduce the risk of collisions between cars, and other heavy vehicles, with pedestrians and bikers," he explained.
 
Italy: committee agrees participation in TISPOL's 2020 operations calendar
A meeting took place in Rome last month for regional TISPOL delegates. The meeting was chaired by Giovanni Busacca, head of them National Traffic Police Service, with the participation of 17 regional delegates. During the meeting, the operating provisions for the TISPOL's 2020 operations were issued.
 
Germany: collision site 'gawkers'
face prison sentences
Drivers who commit parking offences face harsher penalties.  In November, the government passed a new catalogue of fines, which have just come into force.  For example, drivers who do not let ambulance and rescue teams through when collisions occur on roads, including autobahns, face paying up to €320 instead of the previous €200. Drivers also face the risk of a one-month driving ban and two points on their licence. 
Motorists who double park or park on footpaths or cycle paths could be fined €100, up from €55 previously.
Vehicles with a gross weight of more than 3.5 tonnes are only allowed to turn right in urban areas at walking speed (7 to 11 km/h). Those caught flouting the rules face a €70 fine and a point on their licence. 
Finally, using a mobile phone to film or photograph people who have died in road collisions will in future be punishable by fines or even imprisonment of up to two years. The "production and distribution of a picture that shows a deceased person in a grossly offensive manner" will in future be considered a criminal offence, the government decided.
These people can obstruct the work of rescue services as well as cause distress.

Until now, criminal law has only protected living people from degrading images. In the case of dead people, such pictures are only considered a violation of personal rights. 
However, these kinds of pictures are appearing more frequently due to the number of mobile phones around... and they are easily spread online.
See below how a German police officer confronted drivers who had been taking photographs at the scene of a fatal collision...
 
UK: 28-month jail sentence for driving
theory test impersonator
A Coventry man has been sent to prison for 2 years and 4 months for trying to sit theory driving tests for other people at 12 locations across England.
Swallaxadin Abdul Bashir, 42, was sentenced at Warwick Crown Court on Wednesday (8 January) for his 12 offences, which took place from October 2018 to August 2019.
Theory centre staff reported the incidents to the Driver and Vehicles Standards Agency’s (DVSA) fraud investigation team after having suspicions that he was impersonating the genuine candidates whilst taking the tests.
The DVSA rejected all pass results from the tests that he carried out and in some cases he was turned away before taking the test.
 
Ireland: the Terminator wishes Derek Cloughley a very happy retirement...!
We take this opportunity to wish Derek Cloughley a long and happy retirement. Derek was an enthusiastic officer from An Garda Síochána who was immensely helpful in any TISPOL activities and initiatives over recent years. He was also well known on television screens across the country thanks to his regular appearances on RTE 1's Crimecall show.
All the best to you, Derek - we hope you enjoy the pictures we share below.

Δεν υπάρχουν σχόλια: