Τι είναι η Ε.Υ.ΘΥ.Τ.Α.


Η ΕΥΘΥΤΑ ΡΟΔΟΥ- ΠΑΡΑΤΗΡΗΤΗΡΙΟ ΟΔΙΚΗΣ ΑΣΦΑΛΕΙΑΣ

Εταιρεία Υποστήριξης Θυμάτων Τροχαίων Ατυχημάτων είναι ένας Μη Κερδοσκοπικός, Μη Κυβερνητικός Οργανισμός, στο χώρο της Οδικής Ασφάλειας.
Στη Ρόδο λειτουργεί από τον Ιούνιο 2004 , πρωτοβουλία της Προέδρου Καρύδη Ελένης, θύμα τροχαίου ατυχήματος, μετά από τον χαμό του γιου της Δημήτρη 19 χρόνων στις 12 Φεβρουαρίου 2002, πλαισιωμένη από επιστήμονες, θύματα, συγγενείς τροχαίων δυστυχημάτων και ευαισθητοποιημένα άτομα στο θέμα της Οδικής Ασφάλειας.
Είναι μέλος:

-Της Ευρωπαϊκής Ομοσπονδίας Θυμάτων Τροχαίων Ατυχημάτων-FEVR (Σύμβουλος του Ο.Η.Ε και του Π.Ο.Υ)
-Υποστηρικτής της Παγκόσμιας Οργάνωσης « MAKE ROADS SAFE »
-Το 2008 υπέγραψε την Ευρωπαϊκή Χάρτα Οδικής Ασφάλειας, για λιγότερα θύματα με την υποστήριξη της Ε.Ε.
-Αρωγό μέλος του Ε.Δ.Ι.ΠΑ.Β (Εθνικό Δίκτυο Πρόληψης Ατυχημάτων , συμπεριλαμβανομένων των τροχαίων)
-Μέλος της Διακομματικής Επιτροπής Δήμου Ρόδου
-Ιδρυτικό μέλος του Πανελλαδικού Συλλόγου
"SOS ΤΡΟΧΑΙΑ ΕΓΚΛΗΜΑΤΑ"
-Υποστηρίζει την Δεκαετία Δράσης 2011-2020 για την Οδική Ασφάλεια
-Συνεργάζεται με φορείς του Δημόσιου του Ιδιωτικού τομέα, με Παγκόσμιους & Ευρωπαϊκούς Φορείς και Οργανισμούς.

Ποιοι είναι οι σκοποί :

+Η υποστήριξη των θυμάτων των Τροχαίων Ατυχημάτων από ομάδα συμβούλων ( νομικών, ιατρών, ειδικών εμπειρογνωμόνων, συγκοινωνιολόγων, μηχανολόγων, εκπαιδευτικών, ψυχολόγων, κοινωνικών λειτουργών ).

+Η ανάπτυξη αλληλεγγύης μεταξύ των θυμάτων των Τροχαίων Ατυχημάτων( ηθική υποστήριξη ).

+Η οργανωμένη παρέμβαση και η κοινωνική πίεση προς τους φορείς της πολιτείας, για τη βελτίωση της οδικής ασφάλειας και την μείωση των τροχαίων ατυχημάτων.

+Η υποστήριξη η ανάληψη και προώθηση δραστηριοτήτων σε θέματα τα οποία προάγουν την οδική ασφάλεια, την κυκλοφοριακή αγωγή, την έρευνα, την ενημέρωση , την ευαισθητοποίηση των πολιτών των ιδιαίτερα ευάλωτων ηλικιών (μαθητών, ηλικιωμένων).

Ποιο είναι το Δυναμικό της:

Η ΕΥΘΥΤΑ ΡΟΔΟΥ, διαθέτει ένα τεχνοκρατικό πυρήνα από επιστήμονες- μέλη διαφόρων κλάδων ( Υγειονομικούς, Νομικούς, Εκπαιδευτικούς, Μηχανολόγους- Μηχανικούς, Πραγματογνώμονες, Συγκοινωνιολόγους, Οικονομολόγους, Αναλυτές Η/Υ, Ψυχολόγους, Κοινωνικούς Λειτουργούς).

Το δυναμικό της ΕΥΘΥΤΑ ΡΟΔΟΥ, ανταποκρίνεται απόλυτα στις υψηλές απαιτήσεις σοβαρών ερευνητικών προγραμμάτων, με θέμα την Οδική Ασφάλεια, την πρόσληψη και την μείωση των Τροχαίων Ατυχημάτων.

Διαθέτει επίσης ένα αξιόλογο επιτελείο έμπειρων επιστημόνων, που της επέτρεψε ως τώρα να πραγματοποιήσει πολλαπλές εκπαιδευτικές- ενημερωτικές δράσεις με στόχο τη βελτίωση της Οδικής Συμπεριφοράς.

Ποιες είναι οι Δραστηριότητές της:

Η ΕΥΘΥΤΑ ΡΟΔΟΥ, συμβάλλει δραστικά στην ενημέρωση των πολιτών για την Οδική Ασφάλεια, την πρόληψη και την μείωση των τροχαίων ατυχημάτων και παρέχει σε μόνιμη βάση Νομική, Ιατρική, Ψυχολογική και Κοινωνική Υποστήριξη σε θύματα και συγγενείς θυμάτων Τροχαίων Ατυχημάτων όταν αυτή ζητηθεί.

Η ΕΥΘΥΤΑ ΡΟΔΟΥ, έχει διοργανώσει εκδηλώσεις ( Ημερίδες, Έκθεση φωτογραφίας , Δράσεις σε ανοικτούς χώρους, Διδασκαλία σε Σχολεία Α/ας και Β/ας Εκπαίδευσης, Σεμινάρια σε κέντρα εκπαίδευσης νεοσυλλέκτων, Ενημερωτικές ομιλίες σε Δήμους της Ρόδου) στο πλαίσιο της ενημέρωσης των πολιτών σε θέματα που προάγουν την Οδική Ασφάλεια και έχει κάνει ουσιαστικές παρεμβάσεις στους φορείς σε θέματα Οδικής Ασφάλειας.

Έχει εκδώσει ενημερωτικά έντυπα με έγκυρη επιστημονική πληροφόρηση σε θέματα Οδικής Ασφάλειας.

Η ΕΥΘΥΤΑ ΡΟΔΟΥ, πιστεύει ότι για την επίτευξη αποτελεσμάτων χρειάζεται δραστηριοποίηση από τους πολίτες, υποστήριξη από τον κρατικό μηχανισμό και αλλαγή της αρνητικής νοοτροπίας στοιχεία που θα μας βοηθήσουν να απαλλαγούμε από την ιδιότητα της Ευρωπαϊκής χώρας με μεγάλο αριθμό Θυμάτων Τροχαίων δυστυχημάτων και με επικίνδυνους δρόμους για ασφαλή οδήγηση.

http://www.efhtita.gr















22 Μαΐ 2020

NRSO Road Safety




The new emblematic sustainable urban mobility arrangements within the Athens Great Walk project were presented by NTUA Professor George Yannis at the Athens City Council on May 11, 2020, which unanimously accepted the breakthrough and brave choices of Mayor Kostas Bakoyannis for extended regain of urban public space, public transport in priority, and safe and efficient mobility of pedestrians and cyclists. video   ppt5 ppt5
Latest Developments

The International Transport Forum (ITF/OECD) published recently a new Report titled “Safe Micromobility” as part of the ITF Corporate Partnership Board and with the active contribution of NTUA. This Report explores the safety aspects associated with the increasing use of e-scooters and other forms of micromobility in cities. It considers a range of actions to make urban traffic with micromobility safe, including in street layout, vehicle design and vehicle operation, user education and enforcement of rules. The report offers ten recommendations for policy makers, city planners, operators and manufacturers.  pdf5

The  World Health Organisation (WHO) published recently the “European Regional Status Report on Road Safety 2019”  with the active contribution of NTUA. The European Regional Status Report on Road Safety describes the progress made by Governments in the Region. This Report demonstrates that over 221 people are killed on roads every day in the WHO European Region while thousands more are injured or disabled, with long-lasting effects.  People from the eastern part of our Region bear the highest burden of road-traffic mortality and morbidity. 

The European Transport Safety Council (ETSC), the Flemish Foundation for Traffic Knowledge (VSV) and Fundación MAPFRE have published a Report titled “Key Principles for Traffic Safety and Mobility Education”, as part of the LEARN! (Leveraging Education to Advance Road safety Now) project and it sets out 17 recommendations that should be implemented in all European countries, in order to ensure that everyone – and especially children and youngsters – receive high quality traffic safety and mobility education. They are accompanied by best practice examples that illustrate how these principles can be applied in practice.  pdf5

Global Road Safety Partnership (GRSP) in collaboration with the VIAS Institute recently published the Manual on “Towards the 12 voluntary global targets for road safety”, providing guidance for countries on activities and measures to achieve the voluntary global road safety performance targets.  It spells out what type of activities need to be undertaken, what data sources can be used and how performance can be measured and presented. It defines each target and points out what actions need to be taken and how each target can be measured. pdf5 

The World Bank’s Global Road Safety Facility published recently the “Guide for Road Safety Opportunities and Challenges: Low- and Middle-income Country Profiles“. The Report aims to support decision-making with key data, social and economic assessments for all 125 Low- and Middle-Income Countries. The Road Safety Country Profiles present information on management, roads, speed, vehicles, road users, and post-crash care, along with information on the current status for each country, region and with extensive information on key risk factors, issues and opportunities.  pdf5

The Africa-Europe Alliance for Sustainable Investment and Jobs was launched by the European Commission in September 2018, as an effort to drive forward intercontinental cooperation on an equal footing. This related Transport Task Force has delivered recently with the active contribution of NTUA, a Report offering recommendations and conclusions on three important areas of transport cooperation: aviation, road safety and connectivity. On Road Safety the Report brings forward thirteen recommendations to reduce road accident injuries, addressing the five main priority areas: road safety management and data collection, infrastructure safety, vehicle safety, safety of road users and post-crash care.  pdf5

The results of the EU-funded Horizon 2020 SaferAfrica project are highlighted at the Community Research and Development Information Service (CORDIS) of the European Commission. SaferAfrica, aiming to share expertise between Europe and Africa, focused on four pillars: Road Safety Knowledge and Data, a Road Safety Traffic Management Capacity Review, Capacity Building and Training and Sharing Good Practices. The most innovative results of the project are the African Road Safety Observatory and the African-European Dialogue Platform on Road Safety, developed with the active contribution of NTUA. 
Our Publications

The Transport Research Arena Conference (TRA 2020) organised by the European Commisison and the European transport research platforms (ACARE, ALICE, CEDR, ECTP, ERRAC, ERTRAC, ETRA, Waterborne), was scheduled to take place in Helsinki, Finland from 26-30th April 2020, themed “Rethinking transport – towards clean and inclusive mobility”. The conference was cancelled, though, due to the corona virus crisis.  Nevertheless, all scientific papers are scheduled to be published at the Conference Proceedings.

Click here for the full list of our papers (full paper + presentation)...

The 1st newsletter of the Horizon 2020 project Drive2theFuture (Needs, wants and behaviour of drivers and automated vehicle users today and into the future) was recently released highlighting the 1st Drive2theFuture Workshop (Brussels, March 2020), together with the Autonomous Vehicles consumer survey and the results from the three Plenary Meetings which took place so far. The 1st Newsletter highlights also the 12 pilots of the project and makes a reference to the three Horizon 2020 projects which focus also on driver behaviour and acceptance of connected, cooperative and automated transport.   Sign up here.



The 2nd Newsletter of the Horizon 2020 project BeOpen (European forum and observatory for open science in transport) was recently released highlighting the results of the second project meeting (Piraeus, February 2020), the EOSC Symposium results and the EC President’s speech mentioning the importance of the European Open Science Cloud. link Sign up here: link

A paper titled “A critical overview of driver recording tools” authored by Apostolis Ziakopoulos, Dimitris Tselentis, Armira Kontaxi and George Yannisis now published in Journal of Safety Research. The objective of this review paper is to present and comparatively assess the various driver recording tools that researchers have at their disposal. A critical synthesis of the results was conducted, providing the advantages and disadvantages of utilizing each tool and including additional knowledge regarding ease of experimental implementation, data handling issues, impacts on subsequent analyses, as well as the respective cost parameters. New technologies provide undeniably powerful tools that allow for seamless data handling, storage, and analysis, such as smartphones and in-vehicle data recorders. However, this sometimes comes at considerable costs (which may or may not pay off at a later stage), while legacy driver recording methods still have their own niches to fill in research.  doi

A Diploma Thesis titled “Spatio-temporal analysis of traffic safety using data from smartphone sensors” was recently presented by Elina Frantzola. Data from smartphone sensors on driver behaviour were combined with traffic data from the Athens Traffic Management Centre and the respective geometric characteristics from Google Maps in order to produce the respective GIS maps and allow for statistical analysis.  The statistical models developed demonstrated that traffic characteristics (traffic speed and occupancy) have the most statistically significant impact on the frequency of harsh events compared to road geometric characteristics and driver behaviour data. Finally, a strong correlation between harsh events and time variation was found, indicating an overall increase in harsh events during nighttime. pdf5 ppt5
Upcoming Events

The Horizon 2020 project Levitate (Societal Level Impacts of Connected and Automated Vehicles) is organising the 2nd webinar on the impacts of automation in urban transport – featuring local urban strategies on 11 June, 2020 (10:00-11:30 CET).  This webinar will give an insight into the challenges that Urban mobility is facing due to the COVID-19 crisis and into local mobility strategies for longer terms adapted to the new normal. There will be presentations from LEVITATE partners: National Technical University of AthensTransport for Greater Manchester, and an additional city representative (tbc). 

The Hellenic Association of Driving Instructors together with Key Transportation Organisations in Greece are organising an International Multidisciplinary Traffic Safety Virtual Conference on 29-30 May 2020. The Conference aims concern the evaluation of traffic and road safety in Greece, the identification of current and future pedestrians and vehicles traffic problems in Greece related to new technologies, the exchange of experiences from scientific studies, and current traffic safety actions and practices in Greece and internationally   pdf5

Δεν υπάρχουν σχόλια: