Πολύς λόγος γίνετε τελευταία για την επιτάχυνση απονομής της Δικαιοσύνης. Ακόμα και στο προεκλογικό πρόγραμμα του κόμματος που κυβερνά τη χώρα, υπήρχε ειδική παράγραφος: «Δίκαιη Ελλάδα: Επιτάχυνση χρόνου απονομής δικαιοσύνης στον ευρωπαϊκό μέσο όρο (λιγότερες από 500 μέρες) και επίσπευση εκκαθάρισης των εκκρεμών υποθέσεων στη διοικητική, πολιτική και ποινική δικαιοσύνη» ενώ αλλεπάλληλές είναι οι σχετικές εξαγγελίες του υπουργού Δικαιοσύνης.

Έξι μήνες μετά τις εκλογές, αλλά για να μη ξεχνιόμαστε τεσσεράμισι χρόνια διακυβέρνησης από το ίδιο κόμμα, παραθέτουμε κάποιες ενδεικτικές υποθέσεις μελών του συλλόγου μας που η δικαστική τους «εξέλιξη» βρίσκετε στον αντίποδα των κυβερνητικών διακηρύξεων. Επαναλαμβάνουμε ότι οι υποθέσεις είναι ενδεικτικές και παρόμοια αντιμετώπιση έχει η συντριπτική πλειοψηφία των τροχαίων εγκλημάτων (περισσότερα στοιχεία διαθέσιμα για όποιον το επιθυμεί). Δεν θα αναφερθούμε εδώ στο επίπεδο των κατηγοριών που απαγγέλθηκαν (συλλήβδην πλημμελήματα – Ανθρωποκτονίες από Αμέλεια) παρά μόνο στην «ταχύτητα» εκδίκασης.

Φόνος Γιώργου Κολιοκώτση – Άρτα

30 Ιουνίου 2019 νωρίς το πρωί, ο 20χρονος Γιώργος Κολιοκώτσης εκτελέστηκε από μεθυσμένο οδηγό ενώ πήγαινε για δουλειά με τη μηχανή του. Η δίκη για «ανθρωποκτονία από …αμέλεια» στο Πλημμελειοδικείο Άρτας προσδιορίστηκε αρχικά σχεδόν τρία χρόνια μετά:

3 Μαΐου 2022, αναβολή «λόγω παρελεύσεως του ωραρίου» η υπόθεση ορίστηκε χαμηλά στο πινάκιο και ο χρόνος αμείλικτος…, νέα δικάσιμος:

17 Ιανουαρίου 2023, αναβολή διότι ο κατηγορούμενος υπηρετούσε την στρατιωτική του θητεία και προφανώς ο στρατός δεν δίνει άδειες…, νέα δικάσιμος:

5 Δεκεμβρίου 2023, αναβολή λόγω αποχής των δικηγόρων. Αλλά… αλλά και αποχή δικηγόρων να μην υπήρχε η δίκη δεν θα γινόταν αφού την είχαν βάλει 19η στο πινάκιο. (4 χρόνια και 5 μήνες από το συμβάν)… νέα δικάσιμος:

14 Μαΐου 20241778 ημέρες μετά το φόνο ίσως εκδικαστεί το πρωτόδικο

Φόνος Βαγγέλη Δραγατάκη – Άρτα

13 Σεπτεμβρίου 2020 ο 19χρονος Βαγγέλης Δραγατάκης έχασε τη ζωή του όταν το αυτοκίνητο που οδηγούσε λόγω υδρολίσθησης έπεσε πάνω σε ακατάλληλα και παράνομα τοποθετημένα κιγκλιδώματα στην Περιφερειακή της Άρτας. Έξι κατηγορούμενοι: ο τότε Αντιδήμαρχος Τεχνικής Υπηρεσίας του Δήμου Αρταίων, η Διευθύντρια Τεχνικών υπηρεσιών του Δήμου και άλλοι τρείς υπάλληλοι της Τεχνικής Υπηρεσίας καθώς και η Προϊσταμένη του Τμήματος Συγκοινωνιακών Έργων της Διεύθυνσης Τεχνικών Έργων της Περιφέρειας Ηπείρου παραπέμπονται για: «Ανθρωποκτονία από αμέλεια (συγκλίνουσα) από πρόσωπα που είχαν την ιδιαίτερη νομική υποχρέωση να αποτρέψουν το αξιόποινο αποτέλεσμα» ορίστηκε να δικαστούν στο Πλημμελειοδικείο Άρτας στις:

16 Μαΐου 2023, η δίκη αναβλήθηκε γιατί συνήγορος υπεράσπισης εκδίκαζε άλλη δίκη…νέα δικάσιμος:

9 Ιανουαρίου 2024, η δίκη αναβλήθηκε λόγω αποχής των δικηγόρων, αλλά και αποχή να μην υπήρχε δεν επρόκειτο να γίνει μια και είχε οριστεί 15η στο Πινάκιο (3 χρόνια και 4 μήνες από το συμβάν), νέα δικάσιμος:

24 Σεπτεμβρίου 2024: 1471 ημέρες μετά το φόνο ίσως εκδικαστεί το πρωτόδικο

Φόνος Ιάσονα Λαλαούνη – Αθήνα

14 Μαρτίου 2021 ο 23χρονος οδηγός μηχανής Ιάσονας Λαλαούνης χάνει τη ζωή του όταν μπροστά στη Βουλή αστυνομικός οδηγός, συνοδός βουλευτή, στρίβει παράνομα κάθετα στο δρόμο προκαλώντας τη σύγκρουση. Είναι ίσως το πιο βιντεοσκοπημένο τροχαίο έγκλημα στην Ελλάδα. «Φυσικά» ο δράστης παραπέμφθηκε να δικαστεί για «ανθρωποκτονία από….αμέλεια», στο Πλημμελειοδικείο Αθηνών στις:

22 Ιανουαρίου 2022, η δίκη αναβλήθηκε «λόγω παρελεύσεως του ωραρίου» γιατί η υπόθεση τοποθετήθηκε χαμηλά στο πινάκιο… νέα δικάσιμος:

21 Νοεμβρίου 2022, η δίκη αναβλήθηκε γιατί ο δικηγόρος του δράστη (γνωμάτευση ιδιώτη γιατρού)  εμφάνισε παραμονή της δίκης «ασταθή στηθάγχη» … Η πρόεδρος αν και σημείωσε πως  «κανονικά δε γίνονται δεκτά τέτοια χαρτιά» έδωσε αναβολή για ένα χρόνο μετά…νέα δικάσιμος:

31 Οκτωβρίου 2023, η δίκη αναβλήθηκε «λόγω παρελεύσεως του ωραρίου», γεγονός προδιαγεγραμμένο αφού η υπόθεση είχε οριστεί 9η στο πινάκιο (2 χρόνια και 7 μισή μήνες από το συμβάν) ενώ εκδικάστηκε μόλις μία (1) υπόθεση

25 Απριλίου 2024: 1137 ημέρες μετά το φόνο ίσως εκδικαστεί το πρωτόδικο

Φόνος Λάζαρου Μπούρα – Χαλκιδική

14 προς 15 Ιουλίου 2021, ο 22χρονος Λάζαρος Μπούρας συνοδηγός σε ΙΧ έχασε τη ζωή του όταν ο οδηγός έβγαλε το αυτοκίνητο εκτός δρόμου και το έριξε σε χαντάκι. Η δίκη για «ανθρωποκτονία από …αμέλεια» στο πλημμελειοδικείο Πολυγύρου προσδιορίστηκε:

16 Μαρτίου 2023, η δίκη αναβλήθηκε λόγω αποχής δικηγόρων. Αλλά και χωρίς αποχή δεν θα είχε καμία πιθανότητα να γίνει αφού είχε οριστεί 20η στο πινάκιο… νέα δικάσιμος:

11 Ιανουαρίου 2024, η δίκη αναβλήθηκε λόγω αποχής δικηγόρων. Αλλά και χωρίς αποχή δεν θα είχε καμία πιθανότητα να γίνει αφού είχε οριστεί 19η στο πινάκιο… νέα δικάσιμος:

29 Οκτωβρίου 2024:  1200 ημέρες μετά το φόνο ίσως εκδικαστεί το πρωτόδικο

Κοινός τόπος και στις υποθέσεις: α) η τοποθέτηση των υποθέσεων και των τεσσάρων ανθρωποκτονιών κάθε φορά στο πινάκιο σε τέτοια θέση που να είναι 100% βέβαιο πως ΔΕΝ θα εκδικαστούν, άσχετα αν σε κάποιες περιπτώσεις η αναβολή προέκυψε από άλλο τελικά λόγο β) οι επαναλαμβανόμενες αναβολές με μεγάλη χρονική απόσταση του επόμενου προσδιορισμού γ) καμία αναβολή σε καμία υπόθεση δεν προκλήθηκε από την μεριά των θυμάτων.

Οι τέσσερις υποθέσεις που παραθέτουμε μαρτυρούν όχι μόνο αυτό που όλοι γνωρίζουμε πως παρά τις διαρκείς διακηρύξεις περί της απόλυτης αξίας της ανθρώπινης ζωής, οι ανθρωποκτονίες όχι μόνο δεν προτάσσονται στα πινάκια των δικαστηρίων αλλά αντίθετα κατατάσσονται συνειδητά στα κατώτερες θέσεις τους ώστε να καθυστερεί η εκδίκαση τους. Έχουμε να κάνουμε με την ολοκληρωτική απαξίωση της  ανθρώπινης ζωής και  την θέσμιση του τροχαίου εγκλήματος (με θάνατο ή σοβαρό τραυματισμό) ως πράξη χαμηλής απαξίας, γι αυτό και η χρονική αντιμετώπιση του συμβαδίζει με την ελαφρότητα της αποδιδόμενης κατηγορίας.

Οι υποθέσεις που αναφέρουμε όπου δεν έχει εκδικαστεί καν το πρωτόδικο 1200 έως 1800 ημέρες μετά το συμβάν, ενώ θα χρειαστούν και άλλα δυο χρόνια περίπου για να ολοκληρωθεί και το Εφετείο, μαρτυρούν πόσο πραγματικός είναι ο στόχος  για εκδίκαση σε 500 μέρες και ποια επίσπευση εκκαθάρισης των εκκρεμών υποθέσεων στη διοικητική, πολιτική και ποινική δικαιοσύνη πραγματοποιείται.

Δεν είναι αυτό που νομίζεις…

Έχουμε αρκετές φορές αναφερθεί στο ίδιο θέμα, το πινάκιο, δεχόμενοι απαντήσεις δύο ειδών: α) υπάρχει αξιολογική κατάταξη στα πινάκια, ανάλογα με την βαρύτητα των εγκλημάτων και β) η κατάταξη στα πινάκια γίνετε ανάλογα με τον χρόνο τέλεσης κάθε πράξης για να αποφευχθούν τυχόν παραγραφές.

Όσον αφορά στην αξιολογική κατάταξη παραθέτουμε τα πινάκια σε δύο περιπτώσεις με την «αξιολογική» σειρά κατάταξης:  

Και στις δυο περιπτώσεις αν αυτοί είναι πίνακες διαμορφωμένοι από την αξιολόγηση της βαρύτητας των εγκλημάτων μάλλον έχουμε να κάνουμε με Θέατρο του παραλόγου παρά με κράτος Δικαίου. Αντί σχολιασμού διαβάστε/εμπεδώστε τη σειρά στα Πινάκια και θα έχετε καταλάβει πολλά στο γιατί δεν σταματούν τα τροχαία. Οι θύτες πάντων (ελεύθεροι από την πρώτη στιγμή και με το δίπλωμα τους) γνωρίζουν την κατάσταση πολύ καλά. Και την απολαμβάνουν.

 Αλλά ας πάμε στη δεύτερη εκδοχή, πως η κατάταξή γίνετε με βάση το χρόνο τέλεσης των εγκλημάτων.

Στην 2η περίπτωση, στο πινάκιο του Πλημμελειοδικείου Άρτας δίπλα σε κάθε υπόθεση παρατίθεται και ο χρόνος τέλεσης του αδικήματος.

Έξι υποθέσεις που έχουν πραγματοποιηθεί πολύ αργότερα από την ανθρωποκτονία με θύμα το Βαγγέλη Δραγατάκη βρίσκονται πολύ πιο πάνω στο πινάκιο, τρεις μάλιστα απ’ αυτές έχουν τελεστεί μέσα στο 2023!

Μύθος λοιπόν και τα περί χρονικής σειράς.

Άγνωστα τα κριτήρια ταξινόμησης  της σειράς των υποθέσεων στα πινάκια. Το μόνο γνωστό είναι πως η ανθρωποκτονίες από τροχαία εγκλήματα όχι μόνο δεν πρέπει να προτάσσονται αλλά  αντίθετα να κατατάσσονται στο τέρμα του πινακίου. Αυτή η διαδικασία εξουθένωσης των οικογενειών των θυμάτων αποτελεί το σύγχρονο μαρτύριο της σταγόνας.

Πολύ ισχυρίζονται πως η μεγάλη καθυστέρηση στην εκδίκαση των υποθέσεων σημαίνει ουσιαστικά αρνησιδικία. Στην περίπτωση των ανθρωποκτονιών και σοβαρών τραυματισμών είναι κάτι παραπάνω. Είναι μια ευθέως εχθρική προς τα θύματα διαδικασία που δεν τους επιτρέπει να κλείσουν το δικαστικό σκέλος,  όσο το δυνατόν συντομότερα και να δουν απερίσπαστοι τι θα κάνουν με τα συντρίμμια τους.

Το τροχαίο έγκλημα για την πολιτεία και τους δράστες είναι ένα ακόμα στιγμιαίο πλημμέλημα που οφείλεται σε αμέλεια. Το κράτος, εγγυητής των κανόνων κυκλοφορίας και υπεύθυνο για την απόδοση δικαιοσύνης ούτε πριν ούτε μετά το έγκλημα είναι ουδέτερο. Στέκει αποφασιστικά στο πλάι των δραστών. Αναβαθμίζοντας έτσι την υποστήριξη και την απενοχοποίηση που από την πρώτη στιγμή θα νιώσουν από το συγγενικό και φιλικό τους περιβάλλον. Μια ολιγόμηνη ποινή, σε βάθος χρόνου, εξαγοράσιμη ή με αναστολή θα επισφραγίσει τη νομιμοποίηση της δυνατότητας του να σκοτώνεις στο δρόμο χωρίς να αισθάνεσαι ένοχος.

Για τα θύματα το τροχαίο είναι ένα διαρκές έγκλημα που αφορά όχι μόνο το άμεσο θύμα αλλά όλη την οικογένεια στην ευρύτερη διάσταση της με επιπτώσεις διαφορετικής έντασης που θα εκδηλωθούν σε διαφορετικούς χρόνους. Ένα έγκλημα για το οποίο τα θύματα βιώνουν μια ισόβια καταδίκη.

Οι «περιπτώσεις» του Γιώργου, του Βαγγέλη, του Ιάσονα, του Λάζαρου και άλλες ων ουκ έστιν αριθμός επιβεβαιώνουν πλήρως πως καμία διάθεση δεν υπάρχει να αλλάξει τίποτα.

Στο Οδικό Δίκτυο Νόμος είναι το Δίκιο του Τραμπούκου.

19/1/2024                            Πανελλαδικός σύλλογος SOS  Τροχαία Εγκλήματα

ΕΥΘΥΤΑ-ΠΑΡΑΤΗΡΗΤΗΡΙΟ ΟΔΙΚΗΣ ΑΣΦΑΛΕΙΑΣ ΡΟΔΟΥ

ΥΓ1 Μας προκαλεί μεγάλη εντύπωση η στάση των Δικηγορικών Συλλόγων που ενώ εμμέσως πλην σαφώς γνωρίζουν τις συνέπειες μιας ανθρωποκτονίας στο περιβάλλον των θυμάτων δεν δίνουν άδεια στη διάρκεια της αποχής για να εκδικαστούν κατ εξαίρεση. Βάζουν κι αυτοί ένα λιθαράκι στο να πάει πιο μακριά ή βαλίτσα του πόνου και της καταρράκωσης των θυμάτων. Πλημμέλημα δικάζουμε…

ΥΓ2 Επαναλαμβάνουμε πως οι τέσσερις αναφερόμενες περιπτώσεις είναι ενδεικτικές. Παρόμοια περιστατικά μπορούμε να παραθέσουμε από τα Χανιά, το Ηράκλειο, τα Ιωάννινα, τη Θεσσαλονίκη κλπ γεγονός που μαρτυρεί πως δεν έχουμε να κάνουμε με μεμονωμένες «αστοχίες» αλλά με την εφαρμογή μιας συγκεκριμένης αντίληψης.

Αναδημοσίευση:https://sostegr.wordpress.com/